..: České dráhy obnoví vozový park pro svůj management :..

151.007-2, Rokytnice u Přerova, foto: Johník Praha 13 - Horní Dolní — 21. březen 2011 – toto datum se výrazně zapíše do historie české železnice. Ptáte se proč? Ten den byla zveřejněna informace, že České dráhy v rámci obnovy svého vozového parku odkoupí od rakouské železniční společnosti Österrechische Bundesbahn 32 vyřazených rychlíkových vagonů vyrobených v letech 1980 až 82. Čekali jste 16 souprav railjet? Zapomeňte! České dráhy se rozhodly v rámci podpory značky jít zcela jinou cestou, než jdou evropské železniční společnosti. Čím jezdíme dnes? Řada 451/452 dnes už dosluhuje, nasazuje se čím dál tím méně. Zbývající provozované soupravy navíc jsou vyhrazeny pro rekonstrukce. Ale kdy byly vyrobeny? V letech 1964 až 1968 a 1972 až 1973. Podívejme se dál: řada 460/560 se vyráběla v letech 1971 až 1978. I ta se brzy dočká výrazné přestavby. S čím se potkáváme dále? Řada 810 se vyráběla v období od roku 1973 do 1982, její šumperské úpravy jsou jen kosmetické, šukafon prostě zůstane šukafonem, moderní motorovou jednotku z něho neuděláte, ani kdybyste se rozkrájeli. (Faktem ale je, že některé jiné zdroje, např. kniha Motorové vozy od hurvínka po Regionovu, kterou vydalo nakladatelství Gradis Bohemia, uvádějí, že se vyráběly až do narození Eighty Foura, později velkého milovníka šukafonů - tedy až do roku 1984.) Řada 854 je přestavbou z řady 853, která byla vyráběna v letech 1968 - 70. Ještě nám tu zbývá Pendolíno - ale to je svou koncepcí již tak zastaralé, že do konceptu Českých drah plně zapadá. A "sloníci"? Ty nejstarší čeká přestavba na jednotky ICE. Kdyby jen kolega JiříK tušil, že nepůjde o nové stroje, ale ČD zůstanou věrny svému osvědčenému standardu - přestavbě starého…

A samostatné vozy nasazované na našich vlacích? Vypočítávat je a uvádět dobu, kdy byly vyrobeny, by bylo nošením dříví do lesa – většina z vás to velmi dobře zná a těch pár ostatních si to umí na webu velmi rychle najít. Ano – České dráhy jdou českou cestou a rozhodly se, že už nikdy nekoupí nové vozy. Postupně budou obnovovat svůj vozový park, avšak pořizované vozy nesmějí být mladší 25 let. (Ještě štěstí, že evropské železniční správy jdou cestou jinou a nabídka z jejich strany bude velmi široká.) Právní oddělení nyní prověřuje, zda smlouvy uzavřené v poslední době na vozidla od firem Stadler nebo PESA je možno vypovědět a nebo alespoň změnit předmět plnění tak, aby místo vozidel zcela nových byla dodána vozidla, která byla minimálně čtvrtstoletí v provozu. A pokud právníci seznají, že změna předmětu plnění není s ohledem na zákon o zadávaní veřejných zakázek možná, tak je České dráhy odeberou a darují East Japan Railway Company jako pomoc - náhradu za vozidla, o která společnost přišla během cunami.

Obnova železničního vozového parku ale není to jediné, čeho se v nebližších dnech dotkne razantní obměna. Výrazná změna čeká i flotilu osobních vozů, které České dráhy používají. Přesto, že to zatím tiskový odbor Českých drah nepublikoval, podařilo se nám díky kolegům z Velké Británie, kteří velmi úzce spolupracují s produkcí pořadu Top Gear, získat více podrobností. A rozhodli jsme se Vámi o tyto novinky podělit. Zjistili jsme, že budou pořízeny tři řady vozidel: top, střední třída a referentská vozidla. Pojďme si je blíže představit. Dříve, než prestižní britský magazín Top Gear seznámí své posluchače s testy těchto vozidel.

Vozidla pro nejvyšší management

Mercedes-Benz W201 ve faceliftu pro České dráhy, foto: Daimler-Benz; facelift: Design studio Dennis Hübsch Pro pět členů představenstva a devět členů dozorčí rady se pořizují vozy značky Mercedes-Benz W126. Toto vozidlo je také známo pod přezdívkou „Číňan“. Pořízená vozidla, která ČD obdrží, byla vyrobena v letech 1982 – 1985. Pátrali jsme, proč jich bude 16, když členů nejvyššího vedení je jen čtrnáct. Vysvětlení bylo tak prosté, že jsme se až zastyděli, že jsme na něj nepřišli sami – dva vozy budou vyhrazeny jako provozní záloha, stejně jako činí jednotlivá DKV s lokomotivami. (Aha, proto i dříve uvažovaný nákup railjetů byl stanoven na 16 kusů.)

Vozidla pro nižší management

VW Passat B2 ve faceliftu pro České dráhy, foto: VolksWagen;  facelift: Design studio Dennis Hübsch Střední management (jako jsou třeba ředitelé odborů…) nepotřebuje vozidla tak honosná, luxusní jako nejvyšší vedení, takže pro ně byl vybrán typ VW Passat B2. Hodnotící komise dala přednost provedení liftback před faceliftem. Dodané vozy byly vyrobeny v letech 1981 – 1985. Kromě dvaceti vozidel značky VW Passat bude pořízeno 51 referentských vozidel značky VW Golf MK1, typ A1. V technických průkazech se dočtete, že byly v provozu od roku 1979 (ty nejstarší), resp. 1983 (ty nejmladší). Žádné z pořízených vozidel ale nemá dosud najeto více než 100 tisíc kilometrů. A protože jsou dodávány zahraničním partnerem, který je zkompletoval z nabídek majitelů či prodejců z Německa, Rakouska, Švýcarska a Nizozemí, tak zde určitě nehrozí běžný český nešvar u automobilů prodávaných prostřednictvím (některých) autobazarů – přetočený tachometr. Prozraďme ještě, že se rozhodovalo mezi dvěma možnostmi – tou odmítnutou nakonec zůstala flotila vozů Ford Fiesta Mk. I

VW Golf ve faceliftu pro České dráhy, foto: Volkswagen; facelift: Design studio Dennis Hübsch Všechna vozidla ale projdou před uvedením do provozu výraznou přestavbou, které se ujmou dva nejmenované servisy (jeden má sídlo v Plzni, druhý v Šumperku). Vozy značek Mercedes-Benz a VW Passat budou kompletně přečalouněny a dostanou stejnou úpravu, jako vozy 1. třídy Českých drah. Manažerské vozy, jako jediné vybavené klimatizací, budou mít navíc kůží potažený volant a řadicí páku. Všechny vozy budou vybaveny GPS a vozy pro střední a nejvyšší management dostanou i počítač. Jako základní stránka bude nastavena „poloha vlaků“. Referentská vozidla budou rovněž přečalouněna, ale ve standardu vozů 2. třídy Českých drah. A protože téměř třicet let stará vozidla nemusí splňovat současné přísné ekologické normy – a tím pádem by nebylo možné jezdit třeba na služební cesty do některých německých měst – projdou všechna přestavbou na provoz na LPG. Kromě nižších provozních nákladů nebude nutno za ně platit silniční daň.

Toto je další krok Českých drah, který má posílit jejich branding. Když musí cestující jezdit vagóny třicet let starými, bude i vedení a ostatní pracovníci Českých drah jezdit vozy třicet let starými. Povolení jízdy soukromými vozy, které jsou věkově mladší, nebude udělováno. Vedení Českých drah věří, že to je krok tím správným směrem a těší se, že Češi, zvyklí jezdit starými vozy, jejich koncepci přijmou za svou a předpokládá, že spoje konkurenčních společností, na které budou nasazeny moderní, klimatizované vozy či jednotky, budou českou veřejností využívány jen velmi okrajově.

750.213-1 + 750.163-8; Luštěnice - Čachovice, foto: Chary Je ale nutno maximálně vyzvednout a ocenit rozhodnutí představenstva Českých drah, jak bude naloženo s celou dopravní flotilou osobních vozů, které používají v současné době. Prvním krokem bude stažení všech vozidel z provozu a jejich soustředění v Krnově. Zde projdou rekonstrukcí a úpravou na levostranný provoz. Následně bude z Krnova vypraven zvláštní vlak do ruské Nachodky. Tam budou vozidla přeložena na loď a dopravena do Jokohamy. V přístavu si je převezmou zástupci East Japan Railway Company, kteří je rozdělí železničářům, kteří o svá vozidla přišli díky cunami vyvolané březnovým zemětřesením. Zdůrazněme, že náklady na přestavbu (přehození volantu a pedálů…) z levé strany na pravou nebude naše daňové poplatníky stát ani korunu. Kompletní přebudování všech vozů flotily totiž uhradí členové představenstva a dozorčí rady Českých drah ze svých odměn. Pánové, za vaše rozhodnutí vám děkujeme. Nejen všechny železniční správy ale hlavně všichni dopravci se vzdali nároků na jakýkoliv honorář, ať už za své dopravní služby nebo použití dopravní cesty.

Fotky vozidel: (c) Daimler-Benz, (c) Volkswagen; jakékoliv další použití fotografií není přípustné.

Zdroje: Agentura Wild Duck, Top Gear


Vlad Poslat mail autorovi | 1.4.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


registrovaný uživatel vrbam 
02.04.2011 (12:59)  
Ten článek je apríl? Datum by odpovídal.
registrovaný uživatel Honza  mail  
02.04.2011 (0:53)  
Kdybych mohl, tak moderní klimatizované jednotky nevyužívám, dal bych přednost normálním, ale ta bohužel není.
Nehodila by se jim má 30 let stará stodváca??

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko