Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Jinak nevidím jediný důvod, proč by zrovna směr na Děčín neměly na rychlíkách obsluhovat Bčka, když tam jezdí zároveň ECčka v královské frekvenci spojení.
A jinak oceňuju, že to budou držet v ucelených vlacích, je to rozhodně lepší způsob, jak zlepšit vnímání železnice mezi cestujícími.
přesně tak plný souhlas, problém některých lidí je trvalá nakyslá zatrpklost a s tím spojená notorická stěžovatelnost
já s B jezdím často jednak proto, že k nám téměř nic jiného nejede a jednak proto, že než narvaným EC raději jedu prázdnějším R...
a ty horory co píše JK jsem nikdy nezažil, nevím jak to bylo před rokem 1995 ....
Btw. nemá někdo porovnání tažné síly mezi rychlým esem a bastardem na 160km/h? Pojezd a konstrukce skříně vyhovují do 200km/h, nebo se pletu?
Problémy s dveřmi permanentně bývají u nemodernizovaných 053, kde to vyžaduje značnou opatrnost a pořádnou sílu.
Jinak mezivozák je blbý, to souhlasím s těmi bágly (to ale není jen u B, ale skoro u všech).
Kamarádka i moje máma jezdí Bčkem raději než ECčkem. Já teda raději velkoprostorem Bdt, ale když jedu na výlet někam dál a s někým, kupé ocením.
Horší to bude na trati Praha - Plzeň, ale dnes jsem v Holoubkově viděl připravený rychlostník dokonce na 140 :-) to jsem valil bulvy.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.