Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Není nad vagonky, kde si otevřu okénko. Doufám, že budou soupravy aspoň s jedním Béčkem jako to dělali před 20 lety ve Švýcarsku, kde byl poslední vůz starý pro fotonadšence. normální cestující tam nelezl, protože by mu táhlo na hlavu..
Honza + Karel Kovařík: Nechci být protivnej, ale co vidíte na vozech řady B? Ať přemýšlím, jak přemýšlím, nemůžu se zbavit názoru, že by ty vozy měly být dávno ve šrotu. Jediné, co se mi na těch vozech jakž takž líbí, je možnost si otevřít na zastávce okénko. Jinak nic (kromě celkem dobrého designu humanizovaných vozů). Myslím, že civilizace uvidí, jaké špatné vozy se dělaly v Görtlizu.
A navíc, kolik lidí chce jezdit s něčím, co připomíná již zmíněné komunisty? Myslím, že jich je naprosté minimum...
Naprosto chápu, že na rychlících Brno-Břeclav-Olomouc je žádoucí cosi lepšího z hlediska podvozků. Tyhle jsou hlukově při 140km/h na stejné úrovni jako prázdné cisterny s trochou adrenalinu ruské rulety kdy přiletí nějaký úlomek třeba zdrže. Ovšem narozdíl od relací Praha - ČB Praha - Cheb zde cestující stráví zlomek času (max hodinu), takže jeho sedací pozadí a čuchometr neutrpí takovou újmu.
Ovsem pokud by to bylo tak, jako to zname z "vraku vyssi kvality" na Ostravu, nebrat v zadnem pripade!
Jinak, skrz ty dva tunely z Olbramovic do Votic by se mělo začít jezdit koncem letošního roku (zatím jednokolejně).
Já myslím, že třeba u příměstké dopravy dopravy (Praha - CE x 451) to smysl má, když ta kvalita je aspoň tak z 50%. Lidi jezdí často (pravidelně), takže aspoň z půlky tu kvalitu ocení.
Naopak rozfrcat 32 vozů mezi ČB a Plzeň mí celkem blbost přijde...
Na oplatku vam prozradim, ze kdyz si vyberete kterykoliv spoj Praha - Plzen (- Cheb), budete si na cestu zpatky do Prahy hledat vlak z Norimberka nebo Mnichova. Pri posledni jizde (ted v nedeli z Prahy do Plzne) netekla na hajzliku v prvni tride voda v umyvadle ani v Praze (takze to nemohlo byt tim, ze by ji nekdo "spotrebova" predemnou), predposledne zase sedacka samovolne sjizdela do rezimu "postel", aniz by sla aretovat. Takto proste vypada bezny provoz techto historickych vozidel, ktera (vasimi slovy) "nemaji chybu".
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.