Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Myslíte, že byste přesvědčil soud, že vaše jednání - v rozporu s českým občanským zákoníkem bylo v souladu z rakouským občanských zákoníkem z roku 1811, který v době Rakouska a Rakouska-Uherska na českém území platil, tak proč ho neuznávat i nyní.
Prostě výběrko bylo provedeno podle rakouského práva a podmínek zadavatele.
Jedinou právně čistou by mohlo být, že ÖBB si ty RJ koupí a zaplatí a pak vypíší výběrové řízení na zájemce o odkup existujících vozidel s tím, že buď ze svého zaplatí úpravy vozidel podle požadavku zájemce nebo si to zájemce zaplatí sám a o tuto částku se sníží kupní cena ...
Jiří Hovorka : Co je ale zarážející, že na Bimzy se muselo dlouho vypisovat VŘ. Na rakouská Bmz však nikoli. Čím se tyto nákupy liší, že to lze najednou bez VŘ?
Zřejmě tím, že Bimz měla být vozidla za zůstatkovou cenu, zatímco Bmz jsou zřejmě za cenu šrotu.
ÖBB dostanou stejné peníze, jaké by dostaly za šrot, ale ušetří na rozložení vozů ... Prostě rozumný obchod ...
Pravda je, že když jsem jel asi před 3 rokama bčkama Praha - Olomouc, tak tam byl nějaký horší, dveře od kupé nedržely ve spodní kolejničce, takže se klimbaly podle jízdy v oblouku. Ale z Děčína si nemůžu stěžovat ani v nejmenším. (To jen ty nemodernizované 053, který se objevují na Liberečáku už jen vyjímečně se nestává, aby něco neměly).
Taktéž je to s diskusí na téma komfortu vozů B. Ne vždy záleží na tom, jestli je vůz modernizovaný nebo ne, ale kdo tam před vámi seděl (a kdy se naposledy myl). Někteří lidé dokáží během své jízdy (buhvíjak) zasmradit kupé natolik, že je vám jedno, zda sedíte na nových pohodlných sedačkách, hlavně abyste už odtamtud byli pryč :D Také je to otázka, jak je o vozy dopravcem pečováno. K čemu je platná modernizace, když dopravce vagon alespoň jednou za čas nevydesinfikuje. Vozy B v původní podobě jsou zastaralé, jak po stránce technické, tak po stránce interieru. Pokud je jejich modernizace provedena kvalitně a je o ně náležitě pečováno, nevidím důvod proč by nemohly nadále setrvat na odpovídajících tratích.
Obnova vozového parku je fajn, ale tady si nejsem jistý, zda zrovna nákup ojetých, ač lepších vozů je to pravé. Rychlost 160 km/h i nízká hlučnost je dobrá, jen ten interiér není nic okouzlujícího, ale to se při jejich (podezřele nízké) ceně dá předpokládat. Pokud budou vozy v dobrém technickém stavu a ČD obnoví zastaralejší interiér, má jejich nákup smysl.
peta303 > pekne popsano ... chapu ze se nekomu zamlouva vic kupe a jinemu grossraum, ale stazenim Bp jsme prisli o aspon mizivou moznost vyberu (navic ty vozy nejezdily na Cheb, takze to nebyl vyber mezi salmonelou a zloutenkou jako ted), coz je spatne uz samo o sobe.
Mimochodem, plati stale jeste to pravidlo, ze na cestu z Plzne do Prahy neni mozne koupit mistenku v casti soupravy, jedouci z Nemecka? To mi totiz prijde na tom vsem nejvetsi podraz... kdyz si cestujici chtel posichrovat, ze bude sedet, mohl si koupit jedine to A / AB / B / BDs, prestoze na druhem konci soupravy jela jednotkova emzeta a dvojkovy B(p)ee/Bm.
Jinými slovy - já se na den, kdy se těch koženkových křápů na 170ce dál za Plzeň zbavíme, těším jak na smilování.
A dost možná je to spolu se zkrácením pobytu v Plzni max. na 10 minut poslední šance, jak ještě mohou ČD zvrátit situaci, kdy jim na trati ubyly 2/3 cestujících. A pouze výlukami to nebylo (naopak, stará Karosa je proti B zlatá, především však čistá).
Jinak velkoprostory - na chebácích a klatovácích jezdívaly dva vozy Bp (a bylo to to nejlepší v celé soupravě), kterým nebylo co vytknout. Za plzeňskou neúdržbu a pravidelnou obutost stejně jako Bdbmsee nemohou. Teď byly odeslány do HK a vyměněny za vrakoidní žloutenky.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.