Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Ale diky za vysvetleni.
Honza > ja vas chapu, ze pokud hrajete Transport Tycoon, Simutrans nebo podobnou prepravni hru, ze je znacne neefektivni pouzivat vozy Bee 272 misto Becek, bo se tam vejde mene substratu :-D
Ale na vasi obhajobu musim poznamenat, ze i varianta 4 samostatnych sedacek na sirku kupe je mozna - a hlavne stale podstatne lepsi, nez ta nestastna lavice. A z hlediska prepravni kapacity je na tom dokonce jeste lepe, protoze v peti lidech stale jeste nevypada tak plne, jako s temi lavicemi.
Nanestesti je v soucasnosti takto vybavenych Becek zatracene malo a jejich vyhoda polohovatelnych latkovych sedacek je ponekud slabou utechou za prosezenost a tim neprilis vetsi pohodli ve srovnani s lavici.
Bavorské Ex jsou v Němekcu vedeny jako ALEX, což je kategorie, na kterou se místenky neprodávají, pokud se neplatu. Už se tady o tom psalo: http://www.zelpage.cz/zpravy/7125
(sice je to článek z doby, kdy kromě Arrivy 2 vlaky jezdily pod DB jako RE, ale pravidla jsou stejná)
A kupé po 8 je špatné? Vždyť u těch po 6 se vejde míň lidí a muselo by být víc vagónů a vozit zbytečně víc tun navíc.
Jsem v Plzni, chci jet do Prahy. Chci jet kulturne a chci si rezervovat misto. Jak to mam udelat?
- mistenka z Plzne nelze (resp. mozna uz ano /proto jsem se ptal/, ale donedavna nesla) koupit jinam, nez do dvou/tri zloutenek, co se spolu s masinou pripoji v Plzni k souprave, co dojela z Nemecka. Duvodem nemoznosti zakoupeni jizdenky je pocatek jizdy vlaku mimo nase uzemi.
- mistenka z Nemecka by sice mozna koupit sla (nezkousel jsem), ovsem jaksi ctvrt hodiny po neobsazeni mista pozbyva platnosti.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.