Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
A moderní autobusy, to je úplná hrůza, když sedí 2 lidi vedle sebe tak namačkaně a to v normální tloušťce a jak je to nepohodlný? No hrůza, když jelo krátké CITARO jako NAD z Povrlů do DC, tak jsem v jednu chvíli myslel, že sedím na nějaké překážce, než jsem pochopil, že je to tak tvrdá sedačka.
Veď ono keď sa do toho napchali tie trojmiestné borcaďácke lavice, dobrých 25 centimetrov ostalo na šírku nevyužitých.
A ak sme pri tých jednotkách, Ampeer ZSSK poskytuje v časti s leteckým usporiadaním menej miesta na nohy ako novšie Bpeer alebo Bmpeer.
Ok, klidně, to byla jen varianta, která vycházela z úvahy, že rozdíl mezi takto vytvořenou 1. a 2. třídu bude docela malý (tím pádem jsem se obával o zájem), kromě té klimy vlastně jen design interiéru a látkové podhlavníky. Možná ještě zásuvky, ale vzhledem k tomu, že vozy mají CZ, tak by myslím nebyl takový problém v rámci té revitalizace je dosadit i do druhé třídy.
proc teda v sirsim vlaku resite pocet sedacek.
proc vam ve vlaku vadi 4 sedacky v rade a v autobuse vam tohle nevadi? kazdy novy autobus ktery se u nas v CR vyskytuje nema usporadani 2+1 (nepocitam minibusy) proc to tedy vyzzadujete u vlaku?
Si děláte srandu, ale u Bee243, kde byla střední opěrka zrušena, aby se se staly šestimístnými, to tak občas dopadá.
Honzatvs:
Proč jen půl vozu 1. třídy? Neříkám, že by se takové vozy nehodily, ale ne na trati jako 220 (to už spíš na Švejky třeba).
Na 220 se od AB před pár lety upustilo a byl k tomu docela důvod - počet návratků za nevyužití 1. třídy nebyl zrovna nízký.
Sice by mohly jezdit dva vozy AB (myšleno obecně - tedy třeba ABmz) za sebou nebo na různých koncích, případně ve špičkách posilová A, ale k úspoře by takové zlomyslnosti sotva vedly, ke spokojenosti cestujících by to také moc nepřispělo.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.