Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
V B lze dobře sedět v maximálně čtyřech lidech. V šesti člověka, aby se nesardinkoval, tlačí do hlavy středová opěrka a v sedmi či osmi je to nechutné sardinkování, kde mám z jedné strany otlačené lokty o stěnu a na straně druhé od spolucestujícího vedle. A zkuste v situaci, kdy se skoro nemůžete hýbat, třeba pracovat na notebooku (většinou skutečně pracuji).
Pak se přidá ještě buď zima nebo sauna (nezažil jsem B, kde by existovala teplota mezi tím), v teplejším počasí nevyvětratelné dusno a ve více lidech totálně vydýchaný vzduch, nepohodlné prosezené sedáky a šílená opěradla, z nichž mě vždy bolí záda, všudypřítomný zápach, v případě plzeňských vozů pak roky nemytá špína (o tom, že by se vozy čistily aspoň jednou za tři měsíce, jak ukládá předpis, si může cestující na 170 nechat leda tak zdát) a rozpadající se interiér (tu a tam odpadnou dveře, tu a tam obložení nad oknem, jednou na mě spadla i zářivka), shnilá a propadající se podlaha - na WC je to nezřídka o strach z propadnutí do kolejiště.
Tyhle křápy je třeba co nejrycheji odstranit ve prospěch čehokoli důstojného a pak třeba klidně zrepasovat, jen ať se už nevrátí.
Mno a upřímně si dovolím tvrdit, že šestimístné vozy nabídnou reálně lepší obsaditelnost, než B - pohodlně si sedne šest lidí místo čtyř.
V tomto případě je ideální 6 místné kupé/uspořádání 2+1 / 3+0 velkoprostor, kde je zaručeno maximální pohodlí i při 100% obsazenosti.
Případně 2 + 2 v dobře řešených velkoprostorech s dělenými sedadly
Taky si myslí, že rekonstrukce, které snižují počet míst oproti původním jsou na prd.
V době, kdy jezdily na trase PHA - ČB tři, resp. čtyři páry rychlíků (dle obratů > klasika 4 B + 3 AB > 531/534/535, 530/532/533, motor 537/536) - o hodinovém taktu si bylo možno nechat jen zdát - byly vlaky plné > v kupé po osmi.
Nasazení vozů se šesti míty v oddíle zvyšuje provozní náklady. Čtyři vozy po 80 místech lze nahradit 5 vozy se 66 místy. Například mezi Prahou a Českými Budějovicemi to znamená zvýšenou spotřebu energie cca 300 kWh / vlak.
Plně obsazený pamatuju jen když jsme jeli ze školou někam.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.