..: Polsko bude soutěžit mezinárodní dálkové vlaky :..

EP09-011, Łuczyce - Baranówka, foto: Piotr Kozlowski Varšava — Polské Ministerstvo dopravy, výstavby a námořního hospodářství (MTBiGM) připravuje razantní změnu u mezinárodních spojů, jejichž provoz je financován státem. Ty v současnosti zajišťuje PKP Intercity. Ministerstvo dopravy prodloužilo s dopravcem rámcovou smlouvu. Pro sestavení jízdního řádu pro období 2014/2015 bude mezinárodní doprava dočasně zadávána podle stávajících pravidel – tedy formou přímého zadání. Ale od jízdního řádu 2015/2016 by měly na trať vyjet vlaky osobního dopravce, který bude vybrán ve výběrovém řízení, což by mohlo znamenat „malou revoluci“ na polských kolejích a je možné, že se objeví i zcela nový dopravce.

Soutěž bude vypsána na tyto mezinárodní spojení:

  • Varšava – Amsterdam
  • Gdyně – Berlín
  • Krakov – Hamburk
  • Varšava – Villach
  • Varšava – Vídeň
  • Krakov – Vídeň
  • Varšava – Praha
  • Krakov – Praha
  • Krakov – Budapešť
  • Varšava – Budapešť
  • Wrocław – Lvov
  • Wrocław – Kyjev
  • Varšava – Kyjev
  • Varšava – Moskva
  • Varšava – Minsk
  • Varšava – Šeštokai (Litva)
  • Gdyně – Kaliningrad

Vlak PKP Intercity s lokomotivou ČD v čele v úseku Bělotín - Polom, foto: Duhy Ministerstvo dopravy ale upozorňuje, že v budoucnu může být objednáván jiný počet spojů, než je tomu v současnosti. Omezujícím faktorem bude výše limitu finančních prostředků určených na dofinancování mezinárodních vlaků vyčleněných ve státním rozpočtu, což bude vázat i na nabídky jednotlivých dopravců a jejich finanční požadavky. Rovněž se dá očekávat i změna jízdních řádů, která bude odvislá na dohodách se zahraničními stranami.

PKP Intercity v současné době provozuje prestižní mezinárodní linku Berlín – Poznaň – Varšava na vlastní riziko pod obchodním názvem Berlin–Warszawa–Express. Pokud by PKP IC nebylo ve výběrových řízeních úspěšné, nic by jí nebránilo zůstat a tuto linku dál provozovat.

Přeshraniční „lokální“ spojení, které zajišťují Przewozy Regionalne, je již nyní plně hrazeno z rozpočtu jednotlivých vojvodství a připravovaná změna se těchto linek nedotkne.

480.002, Lichkov, foto: Josef Petrák Je otázkou, jestli třeba o část linek nebude mít zájem LEO Express. Ten už před časem – ve spolupráci s polským partnerem Dolnośląskie Linie Autobusowe – požádal o přidělení dopravní cesty na trasách z Varšavy do Katovic, Krakova a Poznaně. Vlaky chtěl provozovat na vlastní riziko, obdobně jako linku Praha – Ostrava – Karviná. Žádost ale nebyla polským správcem dopravní cesty vyřízena kladně a LEO se nyní opět poohlíží po trase Praha – Brno – Vídeň.

Je možné, že od 1. července 2013 zruší PKP Intercity vlak kategorie CityNightLine Jan Kiepura, který jezdí mezi Varšavou a Amsterdamem. To je přitom jediný prestižní polský vlak této třídy a patří k dlouhé historii polské železnice. Nejdříve spojoval Varšavu s Bruselem, pak byl na nějaký čas přesměrován do Frankfurtu nad Mohanem a nyní končí v Amsterdamu. Tomuto spojení dávají přednost cestovatelé, kteří chtějí dále pokračovat letecky z amsterdamského letiště Schiphol nebo se dostat do Paříže za přijatelnou cenu. Jízdenky mezi Varšavou a Amsterdamem se dají pořídit již od 29 eur. Podobně má skončit EC Comenius z Břeclavi do Varšavy.

PKP Intercity dnes zajišťují 46 mezinárodních spojení – tedy o dvě více, než v roce minulém (přibyl Comenius do Břeclavi a Varsovia do Budapešti). K případnému ukončení vlaku může vést jeho nízká efektivita. Rozhodnutí o případném zrušení podléhá ale předtím kladnému projednání s MTBiGM a dohodě se zahraničními partnery. Nic méně informace zahraničním dopravcům již byly údajně odeslány. Podle Marka Gańka z Odborového svazu průvodčích WARS by zrušením tohoto spoje přišlo o práci až 20 lidí.

Zdroje: E15.cz, Kurier Kolejowy, PKP Polskie Linie Kolejowe, Rynek Kolejowy, ŽelPage


Vlad Poslat mail autorovi | 13.5.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
14.05.2013 (13:51)  
Tak tady to je:
http://www.rynek-kolejowy.pl/44072/Resort_transportu_chce_oszczedzic_na%C2%A0polaczeniach_miedzynarodowych.htm

precyzyjnej daty wejścia w życie.

„Kiepura” i „Vltava” uratowane

Wiemy jednak, że PKP Intercity już od kilku miesięcy pracowało nad odwołaniem co najmniej trzech połączeń. Miały one "wypaść" z rozkładu w czerwcu tego roku. O planach dotyczący nocnego pociągu międzynarodowego EuroNight „Jan Kierpura” relacji Warszawa – Amsterdam już informowaliśmy. Z wyjaśnień przewoźnika dowiadujemy się, że miał on przestać jeździć 29 czerwca 2013 r. Wydaje się jednak, że udało się to połączenie uratować. Decydujące było posiedzenie zarządów PKP Intercity i DB AutoZug w dniu 27 marca. – Uzgodnienia zarządów dotyczyły wypracowania zasad dla kontynuacji tego połączenia w tym rozkładzie jazdy. Do końca obecnego rozkładu jazdy pociąg kursował bez zmian – wyjaśnia Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
14.05.2013 (13:48)  
Kiepura nakonec nezanikne, stejně tak ani Vltava - oba tyto vlaky měly od června namále, ale zakonec nezaniknou. Diskutovalo se o tom na www.k-report.cz, a byl tam odkaz z polského Rynku Kolejoweho (novější odkaz než ten březnový tady) - pokusím se ten odkaz najít. Ale něco se přece jen zruší - Comenius na polském území. Od 9.června bude jezdit jen v relaci Bohumín-Břeclav.
14.05.2013 (11:07)  
Nemyslím si, že v případě zrušení EN Jan Kiepura skončí i CNL Phoenix Praha-Amsterdam. Akorát se z něj stane páteřní spoj, takže se bude v jízdním řádě místo Berlína psát Amsterdam. Protože zrušení i CNL phoenix by znamenalo i konec CNL Orion Praha-Kobenhaven a CNL Aurura Kobenhaven-Amsterdam, a to by byla skoro půlka sítě CNL.
13.05.2013 (20:21)  
Clanek pekny a zajimavy. Neumim polsky, tudiz jsem se nedival na zdroje. Ovsem posledni 3 odstavce jsou pouhe spekulace hranicici az s bulvarem. Je otazkou, je mozne, může vést....
13.05.2013 (20:10)  
Třeba se přihlásí i Regiojet nebo LEO Express. Regiojet už jezdí na Slovensko, Polsko by určitě se svými peršingy zvládl také.
registrovaný uživatel Adam Vanting  mail  
13.05.2013 (18:59)  
Mi přijde, že to je naprostá blbost a zrušením Kiepury by si PKP IC pod sebou podřezaly docela silnou větev a propadly by se na spodinu evropských železnic... nicméně o Kiepurovi se pouze uvažovalo (a nakonec asi neskončí), zatímco Comenius bude zrušen v úseku Katowice - Bohumín. Warszawa - Katowice pojede EIC, Bohumín - Břeclav pojede vnitrostátní Expres. Ale na druhou stranu, jízdní řád vlaku EIC Odra v trase Warszawa - Katowice - Wroclaw se posunul tak, že z Varšavy odjíždí 5 minut po EC z Warszawa - Villach...
13.05.2013 (16:48)  
Semík:A to ma Ec 107 na ceskem uzemi velmi slusnou obsazenost. Dokonce jsem byl svedkem toho, ze vlakova ceta uvolnila sve sluzebni kupe cestujicim. Ono taky mit ve 3 vozech totalne plno vcetne plnych ulicek a nechat je prazdne a zamcene s 2 taskami, je tak na inzultaci.
registrovaný uživatel Komín  mail  
13.05.2013 (15:31)  
To chtěj zrušit J.Kiepuru?? To odpoadnou všechny přímáky jako Praha - Amsterdam adt...!!?? A co ten Comenius? To je taky škoda, jak píše Semík, dyť ho pořádně ani nevyzkoušeli!!
13.05.2013 (14:37)  
Pikehead: Asi ten kdo dava ty dotace chce davat dotace mensi...
registrovaný uživatel Semík  mail  
13.05.2013 (10:55)  
Rušit vlak po 5 měsících od jeho zavedení, když ani nevím jaká bude jeho obsazenost přes turistickou sezónu. Proč ho tedy vlastně zaváděly?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko