..: Trať 261 - Racionalizaci následuje omezení dopravy :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.

Tratě 238 a 261 v okolí Žďárce u Skutče, foto: Google mapy Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.

Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.

Zdroj: Skutečské noviny, Krouna


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 9.3.2011 (13:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
10.03.2011 (13:40)  
Pavel Hromek:
Nyní v novém GVD 2011 využíva Regionovu mezi Letovicem a Č.Třebovou daleko více cestujících,než dříve,když vlak výše zmíněné zastávky projížděl.Jelikož dost fotografuji,zmíněné náležitosti mám zdokumentovány.
Můžete být prosím konkrétnější?
Za čísla či fotky (ideálně s uvedením dne v týdnu a času) třeba mailem na xdrabek(zavináč)fd.cvut.cz bych byl vděčný.
Stále si ale kladu otázku, kolik lidí v oné Regionově jede třeba z/do Svitav, Březové, Mor. Chrastové, a kolik z/do ostatních zastávek.
10.03.2011 (13:28)  
A to má být kvalitní veřejná doprava pro 21. století?
Kolikrát jste seděl půlhodinu nebo hodinu v "trojsedačce" mezi průměrně stavěnými až zavalitějšími lidmi?


Tak minimálně ty dvě stávající už měly bejt s větším rozestupem. Když už... Nyní to je paskvil, kdy místo na sedačce není a v uličce je ho i na stání zbytečně moc.
Ale obecně budu radši chvíli (půl hodiny ne, beru třeba 10 minut před cílem - bavíme se o regionální dopravě) sedět méně pohodlně, než abych měl stát. Ve většině případů by na tom cestující vydělali, protože by měli mezi sebou místo volný.
Ostatně na krátkých trasách se 5 míst na šířku vyskytuje i v Německu a problém s tím nikdo nemá. Problém by byl, když takový vozidlo někdo bude cpát na párhodinový cesty a ještě bude pak plnou kapacitu brát jako standard. Já to beru jen jako náhradu míst na stání, která se občas hodí. (S ohledem na vývoj se dá zapomenout na špičkové posily.)

Jinak - seděl jsem tak bohužel dostkrát, díky nejmenovaným expertům se takhle jezdilo z Budějc do Volar vloni v létě běžně. (Ale když se chytne místo u okna, dá se to, klidně si tak i zdřímnu. :) Ne že bych to teda vyhledával, nebo někomu doporučoval.)


A nechcete mi doufám tvrdit, že na trati 261 bude přes Poličku směrem na Žďárec denně tranzitovat víc než 5 lidí?

Viděl bych to o řád jinde (v kladiva). O víkendu nebo v pátek i víc.
Ale neviděl jsem zatím konkrétní řešení, třeba to nějak rozumně řešený bude. Směrem na sever dejme tomu, že řešení je a že bude fungovat aspoň tak dobře jako současný stav (pro Skuteč asi určitě, u zbytku snad zhruba taky). Nevím, zda se plánujou nějaký změny (a návaznost) i u linky Hlinsko - Proseč.


Časem určitě ano. Ale je to jedno s druhým, tarifní integrace bez kvalitní nabídky spojení je taky k ničemu. OREDO se vydalo cestou nejprve zlepšení nabídky, a až pak tarifní integrace. Dejte jim čas.

V tom se neshodneme. Pokud něco chci nahradit, musím pořádně. Jinak to ruším bez náhrady, i když jen částečně.
Tedy to chce oboje naráz. Dostat lidi zpět, pokud je jednou vyženu, je čím dál tím těžší. (A zde opět nesouhlasím s tezí, že přesun už je ukončen. Všude ještě ne. Má cenu tomu nepomáhat, samozřejmě ne za každou cenu.) Těžko si přát v současné době jednotný tarif všude, ale aspoň na přímých náhradách vlaku (včetně zanesení takových náhrad do vlakového KJŘ).
Pokud jde o pár cestujících, tím líp - aspoň nebude problém s vyrovnáním mezi dopravci. Žel. dopravci to mezi sebou aspoň v některých případech umí.

Stanic jako Krouna je fůra, ale zrovna tam je to díky dvěma zastávkách pro bus a vlak v sumě dost možná stejný (asi někdy příležitostně to zkusím z cvičných důvodů spočítat, až tam zase budu). "Mapový příklad" bych našel lepší, tady i podle mapy ta lepší obsluha busem moc vidět není. :-)

Se závěrem souhlasím. Doufám, že to tak skutečně bude.
10.03.2011 (12:52)  
re Michal Drábek:Nyní v novém GVD 2011 využíva Regionovu mezi Letovicem a Č.Třebovou daleko více cestujících,než dříve,když vlak výše zmíněné zastávky projížděl.Jelikož dost fotografuji,zmíněné náležitosti mám zdokumentovány.
10.03.2011 (12:43)  
re Michal Drábek:Ano,máte pravdu,co týka vhodného doplňování autobusové a železniční dopravy.Také nevidím důvod,proč by např.autobus Boskovice-Brno měl jet souběžně s rychlíkem po koridorové trati.Bohužel sice v žst.Skalice n.Sv.s přestupem,ale budiž.Pokud výpravčí pustí R od Prahy k ostrovnímu nástupišti,zase takový problém to není.Sice také vlastním os.auto,ale ještě mě nenapadlo jet např. do Pardubic,Hr.Králové nebo Prahy autobusem nebo vozem.Jistě,všude koleje nevedou a my nesmíme dopustit,aby neználkové rušili železniční dopravu ve prospěch silničního lobbingu,-viz ČD Cargo.Navíc si buďte jist,že mám železnici stejně rád,ne-li raději jako Vy.A hned jak se rozjaří a nebudu muset obsluhovat kotel na pevná paliva,projedu si i znovu otevřený úsek Harrachov-Sklarska Poreba /PKP/,což je po 60-ti letech opravdu úspěch.Samozřejmě vlakem.A také porovnám náš "orchestrion"810 s novými polskými jednotkami.
10.03.2011 (12:21)  
Martin Jarath:
Osobně spíš tak 40, aby byla ještě nějaká rozumná rezerva a prostor pro případný nárůst.
Přesná čísla teď nechci řešit, ale s tou rezervou pro případný nárůst máte samozřejmě naprostou pravdu.

I proto bych byl radši, kdyby byla i v 814 v motoru třetí řada sedadel místo nadměrně široký uličky a "rezervní" kapacita tak narostla, aby v základu nebylo nějakých 60 - 70 lidí problém.
A to má být kvalitní veřejná doprava pro 21. století?
Kolikrát jste seděl půlhodinu nebo hodinu v "trojsedačce" mezi průměrně stavěnými až zavalitějšími lidmi?

Ale nejde jen o jeden řez, musíme brát oblast jako celek - slabší úsek je sice slabý, ale pokud ho nahradíme a náhrada nebude přijata, můžeme na jeho pozici postavit ty okolní, dříve funkční. V tom se snad shodneme.
Obecně ano.
V tomto konkrétním případě, tedy mezi Žďárcem a Pustou Kamenicí, ale nevidím ty davy cestujících, kterým by nestačila vhodně řešená obsluha autobusy.
A nechcete mi doufám tvrdit, že na trati 261 bude přes Poličku směrem na Žďárec denně tranzitovat víc než 5 lidí?

Věřím, že nějaká tarifní integrace zřízena bude...
Časem určitě ano. Ale je to jedno s druhým, tarifní integrace bez kvalitní nabídky spojení je taky k ničemu. OREDO se vydalo cestou nejprve zlepšení nabídky, a až pak tarifní integrace. Dejte jim čas.

Podobně jako může chybět těch "pár" cestujících, co jezdí do Krouny a Čachnova (jedině snad Předhradí je krom tůristů téměř úplně mrtvý) a nově se jim do cesty postaví v lepším případě přestup navíc.
Ano, pár cestujících se tím skutečně může odradit.
V Krouně by ale myslím byli radši za autobus, který obec lépe obslouží:
http://mapy.cz/#mm=TTtTcP@x=136874496@y=134813952@z=12

Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem (tímto děkuji neznámým diskutérům za mínusy :-) ).
Pro mě je v tomto případě podstatné, že úbytek pár cestujících se více než vyváží nejméně desítkami nových cestujících ze Skutče, kteří při dojíždění do Chrudimi či Pardubic nechají auto doma...
10.03.2011 (12:08)  
Pavel Hromek:
Anebo si myslíte,že do autobusové dopravy,kde Vy zřejmě vidíte zázrak,nejdou dotace ?
Vážený pane,
v autobusové dopravě nevidím větší potenciál než v železniční.
Každá má svoji úlohu v dopravním systému a měly by se doplňovat, nikoliv si konkurovat.
A protože mám vlaky rád a chci, abych se s nimi svezl i za 30 let, a aby se díky vyšší efektivitě našly peníze na jejich obnovu, nakousávám i takto nepopulární problémy, které nás časem stejně dostihnou.
10.03.2011 (12:03)  
Pavel Hromek:
Vážený pane,a také mi zkuste vysvětlit,proč EOs "panťáky"560 vypravené z žst.Letovice nezajíždějí až do Vyškova,jako tomu bylo v minulosti a končí v Křenovicích hor.n.?Divil byste se,kolik cestujících by o to mělo zájem.
Vážený pane, můžete mi prosím sdělit, kolik? Možná bych se i divil.
Přepravní průzkumy v naší zemi bohužel značně zaostávají za civilizovanou Evropou a navíc nejsou dostatečně plošné a koordinované.
10.03.2011 (12:02)  
V článku se bohužel píše o redukci výkonů, ačkoliv se minimálně slibovalo, že má objednávka růst (zda finančně, nebo jen z pohledu ujetých vlkm, nevím). Teoreticky by ta ušetřená 810 mohla být při stejném výkonu nahrazena více obsazenou 814, ale větší zázraky bych za stejné peníze nečekal. Samozřejmě to nemusí bejt takhle přímo (přidaných pár vlaků může více obsadit ty ostatní).

Těch 50 lidí vidím taky tak nějak. Osobně spíš tak 40, aby byla ještě nějaká rozumná rezerva a prostor pro případný nárůst. I proto bych byl radši, kdyby byla i v 814 v motoru třetí řada sedadel místo nadměrně široký uličky a "rezervní" kapacita tak narostla, aby v základu nebylo nějakých 60 - 70 lidí problém. (Ani u autobusu nemůžu počítat s úplným využitím kapacity, pokud mám zachovat už tak nevelký komfort cestování u některých převážně "moderních" výrobků. Takže snad 30 - 40 cestujících maximálně, na jednom páru patnáctimetr nebo kloubák pro největší špičku. U busů bejvá klientela sice stabilnější, ale to platí zejména pro linky, kde už skoro nikdo krom stabilně jezdících školáků a důchodců nejezdí. Pokud bude linka atraktivní, zvýší se i variabilnost obsazení.)
Ale nejde jen o jeden řez, musíme brát oblast jako celek - slabší úsek je sice slabý, ale pokud ho nahradíme a náhrada nebude přijata, můžeme na jeho pozici postavit ty okolní, dříve funkční. V tom se snad shodneme.

Věřím, že nějaká tarifní integrace zřízena bude, ale pokud nebude na vysoké úrovni (tedy i v busech nejen krajské odbavení - celostátní bohužel zatím nabízí pouze ČD, i když zde může jít jen o jednotlivé cestující), tak se klidně může stát, co jsem popsal výše - chcípne to celý, protože i těch pár lidí tam bude chybět.
Podobně jako může chybět těch "pár" cestujících, co jezdí do Krouny a Čachnova (jedině snad Předhradí je krom tůristů téměř úplně mrtvý) a nově se jim do cesty postaví v lepším případě přestup navíc.
10.03.2011 (12:00)  
Pavel Hromek:
Také nově nasazené Regionovy DKV Č.Třebová např.projížděly zastávky Svitavy Lány,Sv.Lačnov,Semanín a dokonce Opatov bez zastavení.Tímhle způsobem opravdu cestující na železnici nikdo nedostane.
Vážený pane,
můžete mi prosím aspoň přibližně, tedy na základě Vašeho pozorování, sdělit, kolik cestujících využívalo Regionovu mezi Letovicemi a ČT před, a kolik po prohíždění zmíněných zastávek?

Nemohu vyloučit, že z nějakých místně specifických důvodů některá ze zmíněných obcí vykazuje výrazně větší poptávku po přepravě vlakem, než by se "od zeleného stolu", tedy na základě srovnání počtu obyvatel a vzdálenosti k zastávce, zdálo.
10.03.2011 (12:00)  
re Michal Drábek: Vážený pane, ve svém příspěvku píšete :..."Ano, jsem proti Os ČT - Březová. V případě zmíněné obsluhy míst, kde je nějaká rozumná poptávka, v hodinovém taktu, nevidím smysl těchto Os (možná s výjimkou jednotlivých spojů ve špičkách)."..... Dle mě trochu nesmyslné a je to první krok,jak odlákat cestující ze železnice.Zřejmě jste opravdu dlouho nejel Os vlakem,takže o frekvenci cestujících mezi Svitavami a Č.Třebovou se Vám jen zdálo.....Anebo si myslíte,že do autobusové dopravy,kde Vy zřejmě vidíte zázrak,nejdou dotace ?
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko