..: Komentář: POVED – bolestivý start, zajímavé pokračování :..

Logo POVEDu, foto: POVED s.r.o. Plzeň — Společnost POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy) byla založena v průběhu dubna roku 2010. Právě tato organizace má na starosti většinu činností spojených s organizací a integrací veřejné dopravy v Plzeňském kraji, ať už jde o železnici, linkové autobusy nebo v neposlední řadě o městskou hromadnou dopravu v Plzni. Nástup POVEDu byl nejprve nesmělý. Bez webových stránek, pouze se suchým konstatováním o vzniku v některých regionálních denících. Ve větší míře se začal POVED objevovat až v souvislosti se změnami na trati 160 Plzeň – Žatec. Zkrácení všech osobních vlaků, které dříve jezdily trasu Plzeň – Podbořany, jen do Žihle, Mladotic či Plas, nahrazování vlaků pravidelnými autobusovými linkami, přestup navíc a prodloužení jízdních dob zcela zatemnilo mysl většiny obyvatel na severním Plzeňsku a velké části železničních fanoušků.

Severní Plzeňsko – organizační či mediální problém?

ČSAD a sníh, foto: Miroslav Klas Na jedné straně výše zmiňované problémy, na straně druhé zkvalitnění dopravy pro cestující do Plas a přidání rychlíků či spěšných vlaků. Jako pravidelný cestující na tratích Plzeňského kraje musím konstatovat, že doprava na severním Plzeňsku sice nezaznamenala moc příznivých změn, ale překvapivě to nebyl právě zásadní problém. Problémem se ukázalo spíše načasování změny takového rozsahu. Shodou okolností se změnou jízdních řádů od 12. prosince 2010 přišla i sněhová kalamita, kterou vždy připravení silničáři opět lehce nezvládali, která opožďovala jak autobusové, tak i vlakové spoje. To způsobilo rozvazování přestupových vazeb. Když k tomu přidáte špatnou organizaci a nezvyk řidičů ČSAD komunikovat s výpravčími či dispečery, nedostatečnou reakci silničářů na přívaly sněhu, které bylo třeba odklidit před prvním autobusem a další neméně významné problémy, vznikaly situace, které přiváděly cestující k zuřivosti. To vyvrcholilo ve vlnu stížností v tisku (který některé zprávy také mírně bulvarizoval), nebo přímo na POVEDu.

Možná se ptáte: „Šlo na to připravit cestující bez takového šoku?“ Dnes by určitě POVED, ČSAD i České dráhy (tedy všechny zainteresované strany) vymyslely lepší řešení. Mít v autobusech rychloupínací sněhové řetězy (dle dopravních odborníků ze Společnosti pro veřejnou dopravu běžná praxe např. ve Švýcarsku), pečlivěji se připravit na den D, mít po ruce krizové scénáře a hlavně komunikovat mezi sebou. A nebo začít již v létě, aby si místní na připravované novinky zvykli a potom nebyli překvapeni. Nakonec se však situace postupně stabilizovala a už od začátku roku POVED upravuje jak autobusové, tak železniční spoje ve zmíněné oblasti podle požadavků cestujících či obcí. Dokonce se od březnové změny jizdních řádů vyhovělo i houbařům, kteří v době zavádění změny figurovali v každém druhém novinovém titulku. Nezbývá než doufat, že bude docházet k dalšímu dolaďování spojů na severním Plzeňsku a autobusy si s vlaky podají pomyslnou ruku.

Zavádíme městskou linku.

Letáček pro PL, foto: POVED Zavedení Plzeňské linky (PL) se skoro ztratilo v humbuku okolo rušení vlakových spojů na žatecké tratich a jejich nahrazování autobusy. Naštěstí se média věnovala alespoň zkušebním jízdám a nazývala tuto linku „Plzeňským metrem“. Existovali skeptici i optimisté. Některým fanoušků vadila nasazovaná jednotka Regionova, jiným zase trasování linky a v neposlední řadě i její ne zcela ideální provázání s MHD. Co všichni vnímali jako vstřícné gesto byl fakt, že se nerušily žádné jiné spoje. Vždyť byl také Plzeňský kraj jako jeden z mála, kde od jízdního řádu 2010/2011 spojů přibylo. Cestujícím samozřejmě chvíli trvá, než si na nové spoje zvyknou, ale již teď přepravuje PL kolem tisíce cestujících za den.

A jaká je budoucnost PL? Vše bude záviset na využívání linky cestujícími. Posílení linky od prosince 2011 nepřipadá v úvahu, jelikož bude s velkou pravděpodobností zahájena rekonstrukce plzeňského železničního uzlu, která sníží propustnost tratí v celé oblasti. Čeho se ale dočkáme, je například zkrácení jízdních dob v části linky Plzeň–Jižní předměstí (mimo) – Kozolupy. V plánu je také zlepšování vazeb PL s MHD, například výstavbou menších terminálů, přesněji vytvořením přestupních míst vlak – MHD.

Co dál s dopravou v Plzeňském kraji?

RegioTakt, foto: České dráhy, a.s.; Upravil: Aleš Petrovský (fotomontáž) Dnes se Plzeňský organizátor veřejné dopravy řadí již mezi plnokrevníky ve svém oboru. I přes úvodní škobrtnutí se dopravní odborníci POVEDu jeví jako velmi inteligentní lidé schopní zajímavých změn. Oproti dnešnímu trendu ubírat spoje a šetřit, se snaží spoje přidávat a vyhovět v opodstatněných případech veřejnosti. Doufejme, že se můžeme těšit na další připravované projekty vedoucí k zatraktivnění dopravy v Plzeňském kraji. A nápady tito lidé opravdu mají. Doufejme jen, že je nepřejde vytrvalost a chuť bojovat i s legislativními problémy České republiky, úřednickým šimlem a tradiční byrokracií.

Zdroje: POVED, Jízdní řády SŽDC, TK POVEDu 2. 3. 2011


Aleš Petrovský | 2.4.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
02.04.2011 (11:51)  
Mimochodem, už nově zaváděná opatření na místních silničkách kvůli průjezdu autobusů ukazují, že onen autobus není tak úplně zadarmo, jak se prezentuje. Spolupráce autobusů a vlaků ano, ale ne tak, že budou autobusy přebírat roli vlaků... V tom je to stejné jako kdekoli jinde. Součet kilometrů je sice hezká věc, důležitá je ale struktura. Podstatné jsou uživatelské vlastnosti, ne obecné úřední statistiky. Například navýšení počtu vlaků v Praze rozhodně neznamená automatické zkvalitnění systému - mně to přijde pořád víceméně stejné. Plzeň bohužel nemohu osobně posoudit.
02.04.2011 (11:44)  
Vladimír: Já bych proti taktu jako takovému nebyl, ale v prvé řadě je třeba jej přizpůsobit poptávce, tj. časové polohy aspoň zhruba dle potřeby (+-15 minut), plynulá jízda (když už takt, tak s odpovídající infrastrukturou) a zejména přípoje - není možné v pravidelném taktu lidem ujíždět, "protože takt" - jeho poslání je totiž přesně opačné, tedy umožnit pravidelné přípoje. A kde to nejde, tam bych se na něj vykašlal a zvolil cestu maxima možného pro potřeby cestujících s ohledem na stávající podmínky.
registrovaný uživatel chio 
02.04.2011 (11:43)  
V taktu má jezdit MHD a né vlaky.
Takže radšej 3 vlaky za hodinu a potom 4 hodiny nič? Alebo každú hodinu o pár minút inak, aby sme ukázali, že bola vyvinutá aktivita. Zástancovia netaktovej dopravy sa väčšinou zaklínajú potrebami cestujúcich, bohužiaľ výsledný paškvil má potreby cestujúceho v ****. To už radšej ten takt.
registrovaný uživatel Vladimír  mail  
02.04.2011 (11:31)  
Doufejme, že se můžeme těšit na další připravované projekty vedoucí k zatraktivnění dopravy v Plzeňském kraji. A nápady tito lidé opravdu mají.
No jistě! Zavedeme dopravu podle nějakých šotopříruček z šotoperníkuniverzity a né podle toho co lidi potřebují! V taktu má jezdit MHD a né vlaky.
02.04.2011 (11:26)  
Ano, ohledně té žatecké trati to byl - a vlastně pořád tak trochu je - mediální problém. Největší problém vidím hlavně v tom, že média vůbec nezajímají ty úplně prázdné autobusy, které o víkendu nenavazují na vlaky (např. Plasy příj.15,58 - odjezd vlaku 16,52). Cestující z vlaků nepadali z oken, ale prázdný vlak tam nikdy nejel. Lidé ze Žihle dávají v Plzni výpovědi, protože dojížďka do práce se pro ně stala skoro nemožná. Základní škola v Mladoticích (mmch nově opravená) má problém, rodiče kvůli nevyhovující dopravě raději začínají posílat děti do jiných základních škol v okolí. Ale nikdo si nestěžuje (jelikož nikdo nejezdí). A ještě se najdou tací, kteří jsou ochotni to pochválit. Viz. "odborníci" ze společnosti pro veřejnou dopravu (např. Aleš ČD Petrovský)
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko