Praha/Bydgoszcz — (Aktualizováno) Polský výrobce kolejových vozidel Pesa Bydgoszcz dnes potvrdil, že se stal vítězem výběrového řízení Českých drah na dodání 31 dvoudílných motorových jednotek. Všechny nízkopodlažní klimatizované soupravy by Pesa měla dodat Českým drahám do 28 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do poloviny roku 2013. Celková cena kontraktu je 83 milionů eur, což je dle aktuálního kurzu částka těsně přesahující 2 miliardy korun oproti původně předpokládaným 2,6 miliardy. Jedna souprava tak vyjde na necelých 65 namísto očekávaných 84 milionů. U výběrových řízení je to tak první případ, kdy konečná cena je výrazně nižší než původní předpokládaná cena. Za původní předpokládanou částku by tak nyní bylo 40 souprav namísto poptávaných jednatřiceti.
První z nových souprav by měla Českým drahám dorazit v polovině příštího roku. V současné době dochází k finalizaci projektu zcela nového typu motorové jednotky, které budou dodávány na české koleje. Výrobce chce na jednu stranu zůročit zkušenosti svých konstruktérů při vývoji souprav typu ATR 220, které byly v minulosti dodány soukromým italským dopravcům, na druhou stranu by nový typ neměl být přímým pokračovatelem tohoto typu.
Nové dvoudílné jednotky, z nichž je 19 pořizováno za finanční pomoci z regionálních operačních programů Evropské unie tak budou od poloviny zvyšovat kulturu cestování na trasách, které jsou uvedeny v následujícím seznamu.
- Soupravy dotované z ROP
- Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary (5 ks)
- Karlovy Vary - Chomutov - Jirkov (2 ks)
- Plzeň - Domažlice (6 ks)
- Kojetín - Valašské Meziříčí (4 ks)
- Čáslav - Nymburk (2 ks)
- Soupravy bez podpory z ROP
- Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau - Děčín (7 ks)
- Liberec - Česká Lípa (2 ks)
- Plzeňský kraj (3 ks)
Zdroj: Rynek Kolejowy, Železniční magazín
Nešlo...
Je třeba uskutečnit jízdu v těchto vozidlech; celkový dojem se jaksi slovně popsat nedá ... to je asi tak, jako když byste jel jedním směrem Pendolinem a druhým směrem naklápěcím ICE ... pochopitelně ve druhé třídě ... čili žádný luxus ...
Možná už to tu padlo, ale odpovím ještě jednou : vozidla jsou pořizována z operačních programů Evropský unie. To znamená, že EU do toho nasype penízky, ale požaduje splnění určitých podmínek. Jednou z těch podmínek je, že vozidlo zůstane deset let na trati, pro kterou bylo pořízeno. No a kluci z nábřeží jsou hlavy otevřený a neplánují v pětiletkách, ale v desetiletkách. A po deseti letech, až pochcípají Regiošuky, tato vozidla jistě potkáme i na neelektrifikovaných tratích.
U tech tramvaji je to stejne - myslenka Astry byla (krome jineho) v tom, ze tramvaj slozena z mensich clanku se snaze proplete centrem mesta s mnoha ostrymi oblouky. A co z toho vzniklo? Vozidlo, ktere v principu spatne neni - jen je nutne ho provozovat jinde, nez na co je urcene. To same se tyka sarancat v Praze, to je ve sve podstate prevlecena Vektra, tedy Astra na druhou.
Tim nijak nechci Astru a jeji derivaty hanet - ta tramvaj za to nemuze. Jen se snazim se vozit vyhradne v nizkopodlazni casti. Pokud uz musim byt nahore, snazim se pevneji drzet a naklanet tak, aby to se mnou tolik nehazelo :-) Proste znam jeji nedostatky a i kdyz se mi dizajnove Astry libi, nebudu delat, ze ty nedostatky nema (podobne jako reakce nekterych lidi ve smyslu "neberte nam Becka, jezdi se v nich supr" ... jenze uz nereknou, ze jen pokud jsou sami v kupe).
No a zpatky k tematu - hypoteticka uprava Dm12 (resp. 843) na wanu. Ne ze by to neslo, naopak, urcite by to slo - zrovna RN je toho dukazem. Ale otazkou je, co by to stalo a jaky by byl potencial takoveto upravy - nejen jakozto moznost znizkopodlazneni jiz stavajicich kusu, ale celkove vyvoje vozidla, ktere koncepcne z neceho vychazi a pritom je potreba pomerne dost konstrukcnich celku zcela prekopat.
Aby melo smysl o tom uvazovat, je potreba aspon predpokladat, ze se finance investovane do vyvoje v budoucnu vrati. V tomhle ohledu bych povazoval za vhodnejsi se spis jiz hotovym motorakem pouze inspirovat a nedrzet se toho jako kliste, jinak totiz hrozi, ze budou mit konstrukteri ruce svazane natolik, ze prestoze pujde o novostavbu:
- vyroba komponent bude probihat zastaralou technologii a tedy draz, nez je nutne
- pouzite komponenty nebudou na soucasne moralni urovni, protoze bude pozadovana kompatibilita s puvodnim resenim
- nove funkce a vlastnosti nove zvolenych komponent nebudou plne vyuzity, protoze starsi prevzate celky to nebudou umet
Vysledkem techto kompromisu je treba Bageta 913/813 v podani ZSSK ... pokud se nepletu, nektere kusy byly take montovany jako novostavba z nove dodanych skrini. Pripadne jejich modernizovane vleky rady 012 - u obou techto variant se povedlo vytriskat zrejme maximum z puvodni kastle a koncepce, u Bagety dokonce vcetne zvyseni rychlosti ... ale i kdybychom rezignovali na nizkopodlaznost (= uvazovali "nasazeni v metru", kde jsou vysoke perony), moderni vozidlo na soucasne urovni to proste neni.
Podobne by to nakonec mohlo (ale uznavam, ze nemuselo) dopadnout i s "Dm12 druhe generace" - vzniklo by nizkopodlazni vozidlo s peknym interierem, ktere by ale stale neslo urcite pozustatky sveho predchudce, se kterymi nikdo nic nedelal (protoze se jedna o zatim nejnovejsi motory co mame, nenapada me zadny konkretni, ale zcela jiste nejake budou) a kterych se lze vyvarovat, pokud by se jednalo o vozidla prochazejici prubeznym vyvojem. Ano zde lze namitnout, ze planovane RS1 take nejsou nejmodernejsi - jenze to krome CD asi nikdo netvrdil :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.