..: Podaří se zachránit trať do Jemnice? Dopravcem mohou být JHMD :..

830.206 JHMD jako MOs 39658 na Švestkové dráze, foto: karlosltJemnice — V sobotu 22. ledna vypravily Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) z Jindřichova Hradce zvláštní osobní vlak. Veden byl motorovým vozem M 262.0206. Cílem cesty byla trať 243 Moravské Budějovice – Jemnice, kde byl 31. prosince 2010 zastaven veškerý provoz vlaků osobní dopravy. Nikdo si netroufal odhadnout, zda bude někdy provoz opět obnoven. Pokud se právě na Silvestra konal symbolický pohřeb trati, který ziniciovali obyvatelé Jemnice, 22. leden tohoto roku lze považovat za počátek jejího znovuzrození. JHMD působí ve svém oboru od 10. ledna 1995 a v záchraně opuštěných tratí nejsou žádným nováčkem. V roce 1993 byl totiž pozastaven provoz na jindřichohradeckých úzkokolejkách, avšak již o dva roky později je brázdily parní vlaky právě JHMD. 25. ledna 1997 hrozilo zrušení trati, a to i navzdory petici, pod kterou přidalo svůj podpis 40 tisíc lidí. 4. června 1997 podepsaly JHMD s Českými drahami nájemní smlouvu a už deset dní poté opět přijel do Nové Bystřice osobní vlak. Pravidelná doprava byla obnovena 20. července 1997.

Již od doby, kdy se začalo mluvit o přerušení dopravy na trati 243, uvažovaly obce o privatizaci tratě a provozováním vlaků soukromým dopravcem. Tehdy se nejvíce mluvilo o JHMD, ty by však musely vyhrát případné výběrové řízení na provoz dopravy. Společnosti nechybí ani zkušenosti na standardním rozchodu 1 435 mm – se svým motorovým vozem 830.206 zajišťovaly s velkým úspěchem dopravu na ŠvestkovéDoupovské dráze. Pokud by se podařilo trať odkoupit, první vlaky by se na ní kvůli zdlouhavým úředním procesům mohly projet až s první změnou jízdního řádu. Pokud se však chcete po trati projet dříve, můžete se zúčastnit jízdy s M 286.1032, který se do Jemnic vydá z Brna a cestou zavítá i do Hevlína. Do té doby bude trať o délce 21 kilometrů opuštěná. Nezbývá než doufat, že se provoz podaří obnovit a odvrátit tak uzavření další lokálky.

Zdroj: Jindřichohradecký deník, JHMD, ŽelPage


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 28.1.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bimbo 
31.01.2011 (13:30)  
Někdo tady zmiňoval podobnost s Netolicemi. Jel jsem tam loni v létě v neděli odpoledne a už z Netolic jelo 15 lidí, další nastupovali. Nádraží sice zavřené, ale opravené, přejezdy zabezpečené světly, docela to uhánělo. Nevím, co je na takové trati vhodné ke zrušení. Jak je vidět, stačí jen, když jsou přípoje pokud možno na všechny směry. Typická je například stanice Straškov na Podřipsku, kde se dříve rozjížděly vlaky zároveň na čtyři strany. Dnes je situace taková, že jedna větev jezdí jen o víkendu, druhá pro změnu jen v pr. dny, třetí je zcela zbytečně bez dopravy a jen na Vraňany je to jakžtakž použitelné. Tady by se zrovna vyplatilo dát celý balík lokálek v okolí soukromému dopravci a byl by pokoj.
30.01.2011 (20:17)  
Krutas57: Co je podle tebe tak drahého na zjednodušeném řízení dopravy na regionálních tratích podle předpisu D3? Tam je akorát dirigující dispečer, který může bý představovaný výpravčím v přípojné stanici, který by tam byl tak jako tak...
30.01.2011 (10:59)  
Jiří Kocurek: Zřízení zastávky pro autobus může znamenat 2 metry 2" trubky a jedny kolečka betonu, trochu štěrku. Cirka se vejdeme do 10 000 Kč i s prací. Za to nepořídíte ani metr peronu. Nastupování do vlaku z úrovně pražců provozovat nelze.

Ano, nekulturní zastávka na bus lze, ale nastupování z pražců nikdy... Pokud se bavíme v rovině kulturnosti, tak zastávka busu by moh bejt standardní model 15m se zámkovou dlažbou a přístřeškem, to asi 10K nebude. Navíc zastávky busu jsou obykle (ne vždy) dvě. Sice to pořád bude levnější, než 45m perón pro vlak, ale ne tak brutálně. Pro relaci ceny perónu třeba: http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/nova-zeleznicni-zastavka-brandys-nad-labem-zapska-v-provozu/ (2,6M za 45m zámkovky v 550mm nad TK & přístřešek & parkoviště & příslušenství & úprava PZZ).

Silnice je potřeba tak jako tak. Přecejenom ty autobusy tvoří asi 1% celkové dopravy, viz níže.

Souhlas, ovšem pro autobus je třeba silnice jiných parametrů a autobus jí víc opotřebuje => vyšší investice (opět nesrovnatelné s vlakem, ale vyšší, než tvrdíte).

Spotřeba už se zde řešila mockrát. Sólo 810 jezdí za cca 40 až 45 l/100km. Meziměstská SORka pro 51 sedících jezdí asi za 23 litrů. To je polovic, ne srovnatelně.

Můžete dodat zdroj? Někde na ŽP (bohuže mi to teď nějak nejde dohledat) jsem od strojvedoucího četl údaj 11 - 13l pro 810 a 13 - 15l pro 814. V 814 je (téměř) shodný motor Tedom, co se dává třeba i do těch autobusů. V busu to jezdí za cca 30/100, takže u vlaku (s mnohem nižšími odpory a počtem rozjezdů) to bude v rozsahu 10 - 15l/100km, tedy to potvrzuje moje čísla. A porovnávat 810 (70. léta) se SORkou (téměř novou) je dost mimo. Co třeba odpovídající Škoda ŠM11 nebo Karosa 734? Ty asi nejezděj za 23/100... :-) [Bavíme se obecně o železnici vs. busu, tj. musíme porovnávat porovnatelné - až se budeme bavit o ČD vs. ICOM, ČSAD, ..., pak můžem řešit 810 vs. SOR.]

Můj názor je, že jsou místa, kde je výhodnější autobus a jinde zase vlak. Tyto dva systémy by se měly doplňovat.

Svatá pravda.

Jemnická lokálka měla počet přepravených osob 115 za den a 6 na spoj v roce 2009. Úhrada 85 Kč/vlakokm, tržby 4 Kč/vlakokm. Tady je něco špatně.

Ano, ale může to dost dobře být třeba nevhodně zvolený jízdní řád, odpudivá kvalita vozidel, nevyřešené přípoje, neexistence taktu... Nemusí to nutně znamenat, že je vlak nevhodný. [Zase píšu obecně, ne konkrétně na nějakou trať.]

Pokud má člověk na výběr třikrát denně neuklizenej šukafon (v 9:00, 14:38 a 17:51) bez přípojů vs. příjemnou SORku v hodinovým taktu s přípojema/přímo do cíle, co si vybere?

Pokud má člověk na výběr smradlavou Karosu 734 třikrát za den vs. příjemnou soupravu (Desiro, RS1, PESA....) se záchodem a klimatizací, jedoucí v taktu a s přípojema na příjemnej rychlík (třeba Flirt, Desiro ML...) nebo rovnou do cíle, co si vybere?

Frantisek: je drahé řídit provoz na železniční trati včetně všech dotčených pracovníků, zatímco dopravní policisté pracují patrně zdarma

To je fakt nesmysl. Možná by se dalo uvažovat o ceně semaforů, kruháčů a podobnejch věciček (to ale vesničky stejně nemaj), ovšem řízení dráhy (ať už lidi nebo kvalitní ZZ) je cenově úplně jinde. Což ale nemusí znamenat, že se to nevyplatí.

je nesmysl stavět desítky či stovky metrů nových kolejí nebo jejich přeložky blíže obcím, zatímco kdejaká silnice (i pro pár aut denně) se staví a překládá raz dva

S tímhle souhlas a doplnění, že železnice se u nás v poměru za kilometr staví obvykle levněji (popř. stejně), než silnice.

kdekdo předpokládá, že racionálně pracující soukromník nemůže mít nižší náklady než přebujelý aparát monopolu

Pokud by to bylo porovnání "velmi kvalitně pracující státní dopravce" X "velmi kvalitně pracující soukromník", tak vede státní dopravce (principiálně mu nejde o zisk, má obrovské zázemí a díky množstevním slevám nižší náklady). Ovšem ono to porovnání je spíš "průměrnej soukromník, co trochu ví, co dělá" X "nadprůměrně podprůměrnej přebujelej státní dopravce co stěží funguje", pak je to ve prospěch soukromníka.

Za mě:
Nejdříve by jsme se měli zamyslet, proč ta železnice nefunguje a zkusit z ní vytřískat maximum (má výhody na své straně). A pokud to opravdu moc nejde (většina zastávek daleko od obcí, špatné trasování, příliš málo cestujících...), tak tu trať aspoň nerozebírat, třeba se to během těch 50 let (poměr mezi snesením tratě vůči ročnímu poplatku za údržbu pro SŽDC) zlepší.

Ono správě by železnice měla tvořit vysokokapacitní páteř a návazný busy by pak už měli rozvést těch pár lidí po vesničkách (popř. pokud někde mam "geniální" lokálku, tak proč jí nepoužít i pro ten rozvoz). V praxi to třeba u nás vypadá tak, že na Prahu jede co 10min plnej kloubovej bus a vlak prakticky neexistuje (přitom zrovna u nás by to šlo výborně!). To je prostě charakter českejch politiků...
registrovaný uživatel Jackub 
30.01.2011 (10:22)  
@ Jiří Kocurek: Naprostý souhlas!

@ pekař: Nějak jsem tu větu překombinoval :-), správně měla znít "Pokud tam budou JHMD jezdit na vlastní podnikatelské riziko, tak není důvod, aby na této trati dopravu neobnovily".
30.01.2011 (2:03)  
František:
- Zřízení zastávky pro autobus může znamenat 2 metry 2" trubky a jedny kolečka betonu, trochu štěrku. Cirka se vejdeme do 10 000 Kč i s prací. Za to nepořídíte ani metr peronu. Nastupování do vlaku z úrovně pražců provozovat nelze. Lze zbouchat provizorium z prken, toto bylo použito někde mazi Libní a Kolínem.
- Silnice je potřeba tak jako tak. Přecejenom ty autobusy tvoří asi 1% celkové dopravy, viz níže.
- Spotřeba už se zde řešila mockrát. Sólo 810 jezdí za cca 40 až 45 l/100km. Meziměstská SORka pro 51 sedících jezdí asi za 23 litrů. To je polovic, ne srovnatelně.
- Dopravní police a řízení dopravy? Kdy jste naposled viděl dopraváka řídit dopravu mimo velké město nebo autonehodu?
- Pár aut (do 10) denně projede tak maximálně do místní části Paseky, kam autobus ještě nikdy nepřijel. Intezity máte tady, pro představu: http://jdem.cz/kkyh8 Jsou to tisíce, desetitisíce.
- Kdekdo předpokládá ... znáte tu o raketách? Jeden předpokládal, že raketa s chemickým pohonem nemůže dosáhnout rychlosti potřebné k opuštění gravitačního pole Země, protože plyny z motorů tryskají rychlostí 5 km/s, zatímco úniková rychlost je 11 km/s.

Můj názor je, že jsou místa, kde je výhodnější autobus a jinde zase vlak. Tyto dva systémy by se měly doplňovat. V IDS JMK to jde. Pokud to někde nejde, tak jenom proto, že se z nějakého důvodu "nechce" - záleží na lidech.

Jemnická lokálka měla počet přepravených osob 115 za den a 6 na spoj v roce 2009. Úhrada 85 Kč/vlakokm, tržby 4 Kč/vlakokm. Tady je něco špatně. Provozovat vlak pro průměrně šest lidí? Na téhle trati to bude těžké, dostat lidi zpět do vlaku. Možná by pomohlo jezdit Jemnice - Okříšky, s přestupem na autobus MHD do Třebíče ve Starči - protáhnout linku z Boroviny a mít tam autobus ke každému vlaku a od něj.

Pro srovnání čísla Nýřany - Heřmanova Huť: Osob 534 za den, 22 na spoj, úhrada 64 Kč/km, tržby 25 Kč/km.
29.01.2011 (19:30)  
Jak tak na to koukám, tak mnoho lidí chce rušit železnice jen proto, že:
- je drahé zřídit zastávku pro kolejový autobus, zřídit zastávku pro silniční autobus je mnohem levnější (místo úpravy rigidní normy zavrhneme vlak)
- je drahé udržovat koleje po průjezdu kolejových autobusů, zatímco silnice po průjezdu autobusů opravu nepotřebuje
- je drahé řídit provoz na železniční trati včetně všech dotčených pracovníků, zatímco dopravní policisté pracují patrně zdarma
- je drahé provozovat vlaky se stejnou či spíše nižší spotřebou paliva než má autobus, protože z každého vlakokilometru (bez ohledu na délku, hmotnost a počet dvojkolí) je třeba odvést desátek na údržbu cesty, zatímco za autobus toto zaplatíme všichni (ale není důvod tuto nerovnováhu na trhu měnit, protože by došlo k jeho nechtěnému narovnání a někdo by to pocítil)
- je nesmysl stavět desítky či stovky metrů nových kolejí nebo jejich přeložky blíže obcím, zatímco kdejaká silnice (i pro pár aut denně) se staví a překládá raz dva
- kdekdo předpokládá, že racionálně pracující soukromník nemůže mít nižší náklady než přebujelý aparát monopolu
Takže jen do toho, rušme, dokud je co. Mimochodem si myslím, že trať do Netolic, o níž tu byla zmínka, přestože obsluhuje jiná sídla než autobus, ve vztahu k Netolicím postrádá (ve smyslu chybí jí) úplně stejný smysl jako trať do Jemnice vůči Jemnici - nejspíš nejsou vytvořeny smysluplné přípoje, časové polohy a také tarifní podmínky nahrávají odlivu lidí do autobusů i aut.
registrovaný uživatel pekař 
29.01.2011 (14:01)  
Tady je zase zastánců železniční dopravy...

Zajímavé jsou ty Třebívlice. Vlak objede celé městečko, aby zastavil kilometr za ní. Tam by ta zastávka byla dost potřebná.

Pokud tam budou JHMD jezdit na vlastní podnikatelské riziko, tak není důvod, aby na této trati dopravu obnovily.

Nezlobte se, ale nějak mi uniká smysl Vaši věty.
29.01.2011 (10:54)  
Nemáte někdo JŘ té jízdy do Jemnice? Díky.
registrovaný uživatel Jackub 
29.01.2011 (10:06)  
Pokud tam budou JHMD jezdit na vlastní podnikatelské riziko, tak není důvod, aby na této trati dopravu obnovily.

Pokud ale budou čerpat dotace od kraje, pak by bylo potřeba pečlivě zvážit, zda není v případě této relace výhodnější autobus, který obslouží přímo obce a bude pravděpodobně i znatelně levnější. Jak ostatně napsal už i Karel Farkač.
29.01.2011 (9:15)  
Stejne tam vlaky jezdi poloprazdny tak at ji klidne zrusi.JHMD casem zjisti,ze se jim ekonomicky nevyplati tuto trat provozovat
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko