Vodňany — Dne 2. února 2010 v 8.14 ráno se ve Vodňanech u železničního přejezdu při výjezdu ze stanice Vodňany ve směru na Číčenice srazil osobní vlak Os 18003 dopravce České dráhy jedoucí z Volar do Číčenic s krátkým manipulačním vlakem dopravce ČD Cargo, vedeným strojem 751.316-1. Na osobním vlaku byla nasazena jednotka Regionova s motorovým vozem 814.065-9, který je také nejvíce poškozen.
Na místě nehody je hlášeno 20 zraněných, z toho jsou tři zranění těžká. 9 lidí bylo převezeno do nemocnice v Českých Budějovicích, převážně s poraněními hrudníku a končetin. Jedna z cestujících, starší paní, svým zraněním na místě podlehla. Na místě zasahují hasiči z Vodňan i Strakonic (některé z cestujících museli z vagonu vynést na nosítkách a kolečkových křeslech) a nejméně šest vozů rychlé záchranné služby. Provoz na trati je přerušen; osobní vlaky jsou v úseku Bavorov – Vodňany – Číčenice vedeny náhradní autobusovou dopravou. Vyšetřování mimořádné události je v začátcích. Po nárazu zůstaly vlaky od sebe vzdálené téměř 50 m, první vůz soupravy osobního vlaku vykolejil a má poničenou přední část.
Podle prvních výsledků šetření za nehodu asi může strojvedoucí osobního vlaku. Podle informací, které ČTK poskytl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík, vyjel osobní vlak z vodňanského nádraží dříve, než měl. ČD Cargo manipulovalo v protisměru jízdy osobního vlaku s nákladními vozy, které měly do odjezdu osobního vlaku vjet na vedlejší kolej. K tomu ale už nedošlo. Když strojvedoucí manipulačního vlaku uviděl, že proti němu jede osobní vlak, okamžitě zareagoval — zařadil zpětný chod a couval. Náraz sice neodvrátil, ale výrazně potlačil sílu nárazu. Také díky tomu vyvázl bez zranění, jeho kolega byl zraněn lehce.
Prvotní odhad škod, jak jej prezentuje Drážní inspekce, přesahuje 5 milionů korun. 5 milionů je škoda na soupravě regionova, 250 tisíc na majetku ČD Cargo a SŽDC bude muset vynaložit na opravu tratě minimálně 10 tisíc korun.
Na webovských stránkách Hasičského záchranného sboru se můžete podívat na fotografie z místa železniční nehody.
V 15:14 byly z kolejí odstraněny z dopravní cesty poslední následky nehody a od 17:00 je plně obnovena doprava na trati - informoval ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Již 2. září 2007 jsme přinášeli neradostnou zprávu o tom, že se u Vodňan srazily dva osobní vlaky.
Zdroj: Drážní inspekce ČR, České dráhy, ČTK
Co se týče poruchy systému, to se může stát vždy, ale pozornost zúčastněných je pak výrazně zvýšena proti běžné rutině (samozřejmě třeba nehoda u Moravičan dokládá možný opak).
Co jsem chtěl říct je, že technika postoupila o obrovský kus, díky tomu je také možné také zabezpečit tratě podstatně levněji než dříve a měla by to být dle mého názoru priorita, což jsem zatím nezachytil...
To si snad děláte vážně srandu....
Jasně, nač něco měnit.
Právě, že na železnici (na rozdíl zejména od té silniční dopravy) je možné lidskou chybu v provozu eliminovat na naprosté minimum, téměř na nulu! To je obrovská principiální výhoda. A to bylo možné už před 50ti lety, natož dnes...
A jestli si myslíte, že náš liniový zabezpečovač je superzabezpeční, tak to běžte říct pozůstalým po strojvůdci CE u Ústí....
A ano, při úrovni zabezpečení jako např. ETCS Level 2 bude zodpovědnost strojvedoucího mnohem menší než autobusáka.
ano musím plně souhlasit zabzař je u náš 100 let za opicema. Ne jako v Německu kde mají superbezpečné tratě.
Máme tratě, které jsou optimálně zabezpečeny a máme třeba D3. To jestli se nehody, nemyslím na přejezdu ale tohoto typu stávají záleží hlavně na fírovi a to jestli prodává lístky nebo co má za úkony na tom nic nemění, já už jsem dlouho neviděl v tramvaji nebo trolejbusu další osobu která by pomáhala řidiči. Ten prodává lístky, ručně zvedá rampu vozíčkářům a vede si evidenci a má mnohem větší pravděpodobnost, že se srazí než fíra který nepočká na svolení k odjezdu, nebo snad mohl z té stanice vyjet je tak?
Zásadně nesouhlasím s prvním komentářem o zavedení žezla ani o tom, že je tady rivalita mezi ČD a Cargo /osobně jsem tedy neviděl, že by se osádky těchto vlaků napadali na nádražích nebo soutěžily kdo dříve vjede na výhybku.
Občas se tady v diskusích dělá s fíry přepracovaný bůh, ale na druhou stranu bychom nemohli jezdit v autobusech ty nemají ani generální stop, ani se jim nepřenáší návěsti.
Myslím si, že máme dostatečné zabezpečení na tratích a tam kde se musím spoléhat pouze na lidský faktor máme dvě možnosti zavolat na ministerstvo, že máme našetřeno pár miliard a rádibychom přispěli na zabezpečnění D3 a nebo tyto trati zrušíme.
Jako obrovský problém na naší železnici spatřuju to, že se šetří na nepravých místech, tj. za každou cenu. V tomto případě přílišné úspory pracovníků, kteří zajišťují zabezpečení trati. A skutečnost, že se odpovědní nepoučili z předešlé nehody na trati 198, by měla být okamžitě postihována.
Nicméně statisticky na tom není železnice vůbec špatně - nevím o jiném úhynu cestujícího od roku 2010 z důvodu neštěstí skutečně přiřaditelného železnici.
Reakce mojí tchýně na tuhle nehodu. Statisticky je sice pořád asi železniční doprava u nás bezpečná, ale mediální dojem je špatný - těch smrťáků a vážných nehod není bohužel tak málo... A upřímě, zabezpeční u nás je 100 let za opicema (respektive za technologií) i na hlavních tratích - ETCS stále hudba budoucnosti. O vedlejších nemluvě. Ten radioblok vypadá zajímavě, není to zrovna všespása, ale mohlo by to být opravdu relativně levné. Být MD a SŽDC, dal bych to jako jednu z priorit pro zvýšení bezpečnosti na naší železnici. Mohlo by to jít i poměrně rychle, kdyby se chtělo...
A myslím, že by se z toho dali odvozovat i vyspělejší systémy - pro významější tratě, ovšem ne dost významné pro ETCS.
A neřídíl jsem nikdy vlak, ale nemyslím si, že na brždění fíra potřebuje obě ruce a obě nohy, může začít v první vteřině brzdit a ve druhé pustit to hlášení... Pokud teda to co zraňuje a zabíjí lidi je ten náraz a ne to brždění, na to máme zase jiné odborníky.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.