..: U Vodňan se srazil osobní a nákladní vlak :..

Nehoda 814.065 na Os 18003 v žst. Vodňany (2.2.2011), foto: Drážní inspekce ČRVodňany — Dne 2. února 2010 v 8.14 ráno se ve Vodňanech u železničního přejezdu při výjezdu ze stanice Vodňany ve směru na Číčenice srazil osobní vlak Os 18003 dopravce České dráhy jedoucí z Volar do Číčenic s krátkým manipulačním vlakem dopravce ČD Cargo, vedeným strojem 751.316-1. Na osobním vlaku byla nasazena jednotka Regionova s motorovým vozem 814.065-9, který je také nejvíce poškozen.

Na místě nehody je hlášeno 20 zraněných, z toho jsou tři zranění těžká. 9 lidí bylo převezeno do nemocnice v Českých Budějovicích, převážně s poraněními hrudníku a končetin. Jedna z cestujících, starší paní, svým zraněním na místě podlehla. Na místě zasahují hasiči z Vodňan i Strakonic (některé z cestujících museli z vagonu vynést na nosítkách a kolečkových křeslech) a nejméně šest vozů rychlé záchranné služby. Provoz na trati je přerušen; osobní vlaky jsou v úseku Bavorov – Vodňany – Číčenice vedeny náhradní autobusovou dopravou. Vyšetřování mimořádné události je v začátcích. Po nárazu zůstaly vlaky od sebe vzdálené téměř 50 m, první vůz soupravy osobního vlaku vykolejil a má poničenou přední část.

Podle prvních výsledků šetření za nehodu asi může strojvedoucí osobního vlaku. Podle informací, které ČTK poskytl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík, vyjel osobní vlak z vodňanského nádraží dříve, než měl. ČD Cargo manipulovalo v protisměru jízdy osobního vlaku s nákladními vozy, které měly do odjezdu osobního vlaku vjet na vedlejší kolej. K tomu ale už nedošlo. Když strojvedoucí manipulačního vlaku uviděl, že proti němu jede osobní vlak, okamžitě zareagoval — zařadil zpětný chod a couval. Náraz sice neodvrátil, ale výrazně potlačil sílu nárazu. Také díky tomu vyvázl bez zranění, jeho kolega byl zraněn lehce.

Prvotní odhad škod, jak jej prezentuje Drážní inspekce, přesahuje 5 milionů korun. 5 milionů je škoda na soupravě regionova, 250 tisíc na majetku ČD Cargo a SŽDC bude muset vynaložit na opravu tratě minimálně 10 tisíc korun.

Na webovských stránkách Hasičského záchranného sboru se můžete podívat na fotografie z místa železniční nehody.

V 15:14 byly z kolejí odstraněny z dopravní cesty poslední následky nehody a od 17:00 je plně obnovena doprava na trati - informoval ČTK mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Již 2. září 2007 jsme přinášeli neradostnou zprávu o tom, že se u Vodňan srazily dva osobní vlaky.

Zdroj: Drážní inspekce ČR, České dráhy, ČTK


Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 2.2.2011 (10:08)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
03.02.2011 (20:11)  
Mimo jiné jen malé dopřesnění. ETCS není zabezpečení trati. Je to jen moderní způsob jak na vozidla dostat informace. To co je na ETCS to pozitivní, že je tomu v podstatě jedno co na to vozidlo přenáší, proto je to univerzální, ale samotné zabezpečení je otázkou traťového zabezpečovacího zařízení a vlakového zabezpečovače.
03.02.2011 (19:17)  
Jistě, nikdy jsem netvrdil, že se má na lokálky dát ETCS. Líbí se mi ten radioblok, i když je to silný kompromis, jak jste psal, že je třeba dělat kompromisy, jinak to nejde. Ale že na na 1. koridoru bude něco lepšího než LBZ až (možná) 2015, další koridory pak ještě mnohem později, a to jsem se nikde nedočetl, jak rychle se mají vybavovat vozidla, to považuju skutečně za pokulhávání bezpečnosti.
Co se týče poruchy systému, to se může stát vždy, ale pozornost zúčastněných je pak výrazně zvýšena proti běžné rutině (samozřejmě třeba nehoda u Moravičan dokládá možný opak).

Co jsem chtěl říct je, že technika postoupila o obrovský kus, díky tomu je také možné také zabezpečit tratě podstatně levněji než dříve a měla by to být dle mého názoru priorita, což jsem zatím nezachytil...
03.02.2011 (17:34)  
Ne, vůbec ne. Tak za prvé. I na nejzabezpečenějších tratích dochází ke stavům, kdy je potřeba zabezpečovací zařízení "obejít". Je to tak všude na světě. Pokud ho za určitých podmínek neobejdete tak nejezdíte. A rázem jsme opět v situaci, kdy je tady lidský faktor. A za druhé. Všechny tratě na světě lze samozřejmě výborně zabezpečit to samozřejmě ano a jsem pro všema deseti. Jenže ono to jaksi něco stojí. A ne málo. Takže pak se jde cestou kompromisů. I D3 je kompromis. No a přijďte na kraj, SŽDC, nebo třeba na JHMD, že si nainstalují ETCS na svoje lokálky. Bude to superbezpečné, ale chci vidět v kolika případech uspějete. A dejte si to jako podmínku.A bleskurychle budete jezdit autobusem - kde je vše opět na lidském faktoru. Všechny řeči o zabezpečení lokálek jsou čistě z hlediska finančního utopie-bohužel. On totiž provoz a nejen ten železniční, ale i silniční (nejvíc), ale třeba taky letecký nutně přináší situace, kdy je to na člověku a ten může selhat. Ostatně může selhat i technika. Mimo jiné je spousta D3 na síti SŽDC se srovnatelným provozem a funguje to tak X let a bez nehod, bohužel jsme jenom lidi a děláme chyby.
03.02.2011 (17:02)  
taková věc nedá vyloučit ani na těch nejzabezpečenějších tratích

To si snad děláte vážně srandu....

Jasně, nač něco měnit.
Právě, že na železnici (na rozdíl zejména od té silniční dopravy) je možné lidskou chybu v provozu eliminovat na naprosté minimum, téměř na nulu! To je obrovská principiální výhoda. A to bylo možné už před 50ti lety, natož dnes...
A jestli si myslíte, že náš liniový zabezpečovač je superzabezpeční, tak to běžte říct pozůstalým po strojvůdci CE u Ústí....
A ano, při úrovni zabezpečení jako např. ETCS Level 2 bude zodpovědnost strojvedoucího mnohem menší než autobusáka.
03.02.2011 (15:37)  
Zírám do jakých dimenzí to tady až sklouzlo... Prostě, pravděpodobně strojvedoucí, udělal chybu a bohužel ta jeho chyba měla vážné následky. Čím líp zabezpečená trať tím samozřejmě líp, ale lidský faktor se prostě úplně eliminovat nedá. Takže vezmeme si z toho ponaučení a jedeme dál, nebo snad ne? Sakra na silnici zemře ročně 700 lidí v drtivé většině kvůli chybě člověka a nějak se to extra neřeší, tady bohužel zemřela jedna osoba (je mi velmi líto) a je z toho aféra jak hrom. I přesto, že je to vážná věc a znova opakuju, že je mě té paní upřímě líto, se taková věc nedá vyloučit ani na těch nejzabezpečenějších tratích. Takže je načase přestat dělat z komára velblouda.
03.02.2011 (14:52)  
to: honzatvs

ano musím plně souhlasit zabzař je u náš 100 let za opicema. Ne jako v Německu kde mají superbezpečné tratě.

Máme tratě, které jsou optimálně zabezpečeny a máme třeba D3. To jestli se nehody, nemyslím na přejezdu ale tohoto typu stávají záleží hlavně na fírovi a to jestli prodává lístky nebo co má za úkony na tom nic nemění, já už jsem dlouho neviděl v tramvaji nebo trolejbusu další osobu která by pomáhala řidiči. Ten prodává lístky, ručně zvedá rampu vozíčkářům a vede si evidenci a má mnohem větší pravděpodobnost, že se srazí než fíra který nepočká na svolení k odjezdu, nebo snad mohl z té stanice vyjet je tak?

Zásadně nesouhlasím s prvním komentářem o zavedení žezla ani o tom, že je tady rivalita mezi ČD a Cargo /osobně jsem tedy neviděl, že by se osádky těchto vlaků napadali na nádražích nebo soutěžily kdo dříve vjede na výhybku.

Občas se tady v diskusích dělá s fíry přepracovaný bůh, ale na druhou stranu bychom nemohli jezdit v autobusech ty nemají ani generální stop, ani se jim nepřenáší návěsti.

Myslím si, že máme dostatečné zabezpečení na tratích a tam kde se musím spoléhat pouze na lidský faktor máme dvě možnosti zavolat na ministerstvo, že máme našetřeno pár miliard a rádibychom přispěli na zabezpečnění D3 a nebo tyto trati zrušíme.
03.02.2011 (14:52)  
resp. 197, úsek Číčenice - Volary; ani 198 myslím není nijak zvlášť dobře zabezpečená, myslel jsem na obě dvě
03.02.2011 (14:49)  
Jistě, takový komentář je především emotivní reakcí navazující na zkreslený pohled na věc. Nevím, čím pak bude paní jezdit.

Jako obrovský problém na naší železnici spatřuju to, že se šetří na nepravých místech, tj. za každou cenu. V tomto případě přílišné úspory pracovníků, kteří zajišťují zabezpečení trati. A skutečnost, že se odpovědní nepoučili z předešlé nehody na trati 198, by měla být okamžitě postihována.

Nicméně statisticky na tom není železnice vůbec špatně - nevím o jiném úhynu cestujícího od roku 2010 z důvodu neštěstí skutečně přiřaditelného železnici.
03.02.2011 (13:33)  
"Ježíš, já už do vlaku nevlezu..."

Reakce mojí tchýně na tuhle nehodu. Statisticky je sice pořád asi železniční doprava u nás bezpečná, ale mediální dojem je špatný - těch smrťáků a vážných nehod není bohužel tak málo... A upřímě, zabezpeční u nás je 100 let za opicema (respektive za technologií) i na hlavních tratích - ETCS stále hudba budoucnosti. O vedlejších nemluvě. Ten radioblok vypadá zajímavě, není to zrovna všespása, ale mohlo by to být opravdu relativně levné. Být MD a SŽDC, dal bych to jako jednu z priorit pro zvýšení bezpečnosti na naší železnici. Mohlo by to jít i poměrně rychle, kdyby se chtělo...
A myslím, že by se z toho dali odvozovat i vyspělejší systémy - pro významější tratě, ovšem ne dost významné pro ETCS.
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
03.02.2011 (13:14)  
Ad varování cestujících: proto jsem zmiňoval ty psychology, kteří lidskou mysl a její reakce zkoumají už leta a zatím jsem od nich neviděl nic moc prakticky použitelného. Tak třeba se ví, že když lidem řeknete, že bude bouračka, tak zpanikaří. No tak jim to neříkejte! Řekněte jim, ať si sednou, a než jim dojde proč a vyvolá to paniku, tak už bude po nárazu. Třeba. A to je právě to od čeho ty psychology máme, aby nám řekli, jak lidi budou reagovat. A ano, nebudou reagovat všichni stejně, ale pokud si jich 10 sedne a 1 vstane, tak jsme zaplatili 1 životem za 10 zacháněných, a protože nejsme v americkém filmu, tak to je výrazný úspěch!
A neřídíl jsem nikdy vlak, ale nemyslím si, že na brždění fíra potřebuje obě ruce a obě nohy, může začít v první vteřině brzdit a ve druhé pustit to hlášení... Pokud teda to co zraňuje a zabíjí lidi je ten náraz a ne to brždění, na to máme zase jiné odborníky.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko