..: ČD se zbavují nepotřebných budov :..

Přestavba stanice Borovany, foto: Michal ŠimekČeské Budějovice — České dráhy se snaží modernizací vozů, zvýšením standardu ve vlacích IC/EC či objednávkou motorových vozů Regio–Shuttle RS1 pro regionální dopravu konečně zatraktivnit cestování po železnici a zvýšit jeho kulturu. Zároveň se ale pomalu připravují na prodej nepotřebných nádražních budov, které jsou díky uzavřeným pokladnám a mnohdy i čekárnám ze strany ČD nevyužívané a tak chátrají. Budovy by byly podle plánů nabízeny za jejich odhadní cenu a o koupi by údajně měli mít největší zájem jejich současní obyvatelé, kteří jsou v těchto budovách nájemníky. Ti by ale chtěli po drahách zvýhodněnou cenu; dopravce se tomu však brání a nemá v úmyslu nikoho zvýhodňovat. Jednou z možností je také prodej budov obcím, které připouštějí, že současný stav budov není dobrou vizitkou obce ani pěknou „vstupní branou“. Na nákup však nemají finanční prostředky, v krizové situaci by se jich prý však ujaly za nulovou cenu.

Prodej budov se nejvíce týká trati z Českých Budějovic do rakouského Gmündu na úseku do pohraniční stanice České Velenice a to v Nové Vsi, Borovanech a Jílovicích. Trať byla v roce 2009 elektrifikována a po její rekonstrukci již nejsou zastávky obsazovány výpravčím. České dráhy tudíž nemají pro budovy žádné uplatnění. Zavírání pokladen a čekáren se však mnohým cestujícím nelíbí, otázkou tedy zůstává, jestli je dnes při cestování po železnici nezbytné využívat čekáren nebo by měla být cesta omezena jen na nástup, samotnou jízdu a výstup. I přes tento způsob cestování by se ale čekárny hodily, zejména v případech, kdy mají vlaky zpoždění, k tomu navíc prší nebo sněží a jediným úkrytem před tímto nepříznivým počasím je jen skleněný přístřešek, pod který se při větru stejně déšť dostane. V létě se z něj pak stává skleník poskytující jen pramalý stín. Druhou stranou mince je, že v mnohých nádražních budovách se shromažďují bezdomovci. I z tohoto důvodu se osud mnohých nádraží pomalu naplňuje…

Zdroj: Český rozhlas


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 28.1.2011 (21:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
01.02.2011 (22:09)  
Mám taký nápad v súvislosti s čakárňami. Čo keby ČD / ŽSR prenajímali čakárne (bezodplatne alebo by ich dokonca dotovali) súkromnému subjekty - napr. nám, fanúšikom železničného cestovania a my by sme potom zaviedli voči bezdomovcom reštrikcie skrz práva nájomcov? Momentálne mám zníženú mieru posudzovania reality, pretože som sa 10 hodín učil na test... preto - čo si o tom myslíte? ; )
registrovaný uživatel Kakov 
01.02.2011 (20:57)  
MZ: však jsem se tady snažil prezentovat názor, že na to břemeno těžko někoho seženou....

R.U.R.
ma sice pravdu, že to může být rodina i s babičkou a tak dále,
jenže tím se nám diametralně snižuje počet možných zájemců....
takže ja s Vámi v tomto plně souhlasím
01.02.2011 (19:51)  
Karel Kovářík : ekonomicky aktivní člověk dojíždějící do zaměstnání těžko vezme takové věcné břemeno. Konečně na mnoha zastávkách býval "služební byt" pro "prodejce jízdenek", který se staral i o úklid apod. pokud tam sloužil jen jeden pracovník (pracovnice), tak to bylo tak nějak osm hodin denně s různými přestávkami, ono to celkem nevadilo, protože se dal o přestávkách udělat oběd apod. Bylo to takové sportovní ...
Dva dny bývalo ovšem zavřeno, zpravidla sobota/neděle, kdy byla čekárna zavřená. Podobně když se čerpala dovolená, tak tam nikdo nebyl ...
To už se tam může v dohodě s obcí v rámci obecně prospěšných prací "zaměstnávat" nějaký nezaměstnaný a v dohodě se SŽDC zajistí v zimě úklid peronů od sněhu...
Bohužel mentalita mnohých tuzemců je taková, že budou ničit. Na rozdíl od SBBska, kde jsou na odlehlejších místech taky opuštěné prostory, ale čekárna je otevřena po dobu 24 hodin denně - je tam jízdenkový automat, funguje tam WC s tekoucí studenou, někdy i teplou vodou, jednou za den tam přijede uklízecí šmudla, nikdo nic neničí ...
Jiný kraj, jiný mrav ...
01.02.2011 (10:27)  
Kdyby byly České dráhy rozumné-potažmo RSM, tak by na objekty vyhlásily Holandskou dražbu (směrem dolů) a s prodejem by byl patrně úspěšný. Pokud bude prodejce, který se chce objektů zbavit neústupný, tak se jednoho dne stane, že baráky zůstanou prázdné, postupem času se rozsypou samy nebo pomocí bezdomovců a majitel bude nucen ještě na vlastní náklady odklidit trosky a zajistit bezpečnost v okolí ruiny.
FRK
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
31.01.2011 (22:58)  
gattero: No mě například by se to líbilo samozřejmě! :-)) Ještě by k tomu mohli dávat třeba InGold na 3 roky zadarmo nebo takový nějaký benefit, a šotouši by mohli projevit zájem :-)
A co jsem koukal, tak to nenabízejí zase úplně nesnestitelně draze… Ale třeba ty fotky jsou tam dost k ničemu a popisy nic moc, líp by udělali, kdyby to prodávali přes nějakou normální realitku.
registrovaný uživatel Sim 
31.01.2011 (21:10)  
Koleje primo u domu.... se mi vybavila Cimrmanova hra Akt:

- Jak daleko je na dráhu?
- Ta parcela leží hned u trati.
- To je krásné.
- Na nádraží je to zkratkou přes les hodinku a půl.
31.01.2011 (17:55)  
Mít koleje přímo u domu, nevím kdo kromě skalních příznivců železnice by ocenil.
registrovaný uživatel Busman 
31.01.2011 (17:48)  
donnerstag: Nesouhlasím jen s poslední větou. Nádražní budovy v rakouském drážním stylu určitou historickou hodnotu mají. Převedl bych je na nové majitele za 1 Kč pod podmínkou, že je opraví, budou se o ně starat a pokud možno je uvedou do původní podoby. Avšak taková podmínka nejspíš nebude právně vymahatelná, bohužel. Ale bydlet na takovém nádražíčku zas nemusí být tak špatné, dosti to zkrátí docházkovou vzdálenost k nejbližší veřejné hromadné dopravě...:-) Pan Šatava taktéž v nádražních budovách velice úspěšně provozuje penziony. Pokud byste takto chtěli strávit rodinnou dovolenou, tak si pospěšte, letní termíny má již dost plné, už teď. Omlouvám se za (ne)skrytou reklamu, provizi nemám...:-)
31.01.2011 (11:31)  
je nesmysl prodávat budovy za odhadní cenu. Radši bych vyhověl majitelům bytů a budovu jim se slevou prodal. nádražní budovy totiž hystoriskou hodnotu určitě nemají už jen kvůli své poloze
31.01.2011 (10:06)  
k tomu nápadu s věcným břemenem: potíž je v tom, že až dotyčný stařík nebude moct, tak ho dráhy a) vyrazej (ano, tak to jistě dopadne - kam ale půjde?) b) ho tam nechají dožít, ale pak bude nádr zase bez údržby
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko