..: ČD chtějí nový standard pro IC/EC, o railjetech se rozhoduje :..

680541, foto: Johník Praha — Zvýšení atraktivity dálkové dopravy i mimo prémiových spojů SC Pendolino, tak vidí České dráhy další cestu rozvoje svých služeb v kontextu sílící konkurence na trhu rychlých meziregionálních spojů. Kromě klíčové obnovy vozového parku by k naplnění tohoto cíle mělo přispět i definování nového kvalitativního standardu pro kategorie InterCity a EuroCity, které zejména v posledních letech zaznamenaly výrazný propad úrovně komfortu a zákaznického servisu, a prohloubily tak mezeru ve vnímání jednotlivých kategorií dálkových vlaků ze strany zákazníků. Nová pravidla pro vlaky IC/EC mají oslovit zejména klientelu 1. třídy, základní komfort v podobě klimatizace či elektrických zásuvek ale chtějí nabídnout všem bez rozdílu. Dráhy se chtějí zaměřit také na dotažení projektu bezdrátového internetu na palubě. V horizontu několika týdnů by navíc měl být znám výsledek jednání o nákupu souprav railjet z Rakouska, který by nejen drasticky zlepšil flotilu dálkových vozidel, ale měl by za následek také přesunutí pendolin do nového dopravního konceptu na nové lince.

Nový standard IC/EC od února, wi–fi nejen v pendolinu

EC177 - II. třída, foto: Krutas57 Již od příštího měsíce by měly České dráhy zavést vyšší standard služeb do vlaků InterCity a EuroCity. Podle slov generálního ředitele se zde cestující nově setkají se servisem, jaký byl doposud nabízen pouze v komerční kategorii SC, i když jeho zavádění patrně bude probíhat postupně. Zatímco v uplynulých dnech proběhl nábor nových stewardek, největší novinky — pokud bude poskytovaný servis opravdu shodný s vlaky SuperCity, by v krátké době mohly potkat zejména cestující 1. třídy. Občerstvení a denní tisk přitom už v minulosti byly nabízeny na vybraných spojích kategorie InterCity v rámci prémiové služby SC Class; ta se ale nesetkala s patřičnou odezvou zákazníků. Zůstává otázkou, zda by se přidání služeb odrazilo v celkové ceně jízdného, např. v podobě povinné rezervace pro 1. třídu nebo doplatku za prémiové služby, jakým bylo podmíněno cestování SC Class nebo je v současnosti v Premium Class vlaků railjet.

V obecnější rovině chtějí ČD do standardu spojů IC/EC zařadit klimatizaci a elektrické zásuvky v obou vozových třídách. Dopravce předpokládá naplnění tohoto cíle do dvou let; reálně se ale nejspíš o rok opozdí, vzhledem k aktuálnímu harmonogramu modernizací vozů. Společně s vagony pro dálkovou dopravu si mají zásuvky 230 V konečně najít cestu i do 2. třídy pendolin.

Realizace by se také po letech příprav konečně mělo dočkat připojení k internetu pomocí wi–fi na palubě jednotek řady 680. Výběrové řízení sice bylo dávno vyhlášeno, dodnes však nebyl vybrán žádný dodavatel. Podle zkušeností s nasazením bezdrátového přístupu v pendolinech má být následně přistoupeno k rozšíření konektivity i na zhruba 240 klasických vozů v dálkové dopravě a výhledově také v příměstských soupravách.

Rozhodnutí o railjetech do konce března

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisČeské dráhy v současné době vedle vlastních projektů na obnovu zastaralého vozového parku také intenzivně jednají s rakouským národním dopravcem o odkupu 16 netrakčních souprav railjet. Chtějí tak radikálně zlepšit kvalitu vozového parku v dálkové dopravě, pro niž i přes realizaci několika modernizačních záměrů a přípravu dalších rekonstrukcí nemají dostatečný počet vhodných vozidel. V současné době tak vkládají všechny naděje právě do akvizice zmiňovaných souprav, jež by v případě úspěchu měly dát novou roli také jednotkám řady 680 pendolino.

Zda dopravce nakonec přistoupí k nákupu railjetů, se dozvíme již v nejbližších týdnech. Definitivní rozhodnutí musí podle informací České televize padnout do konce března, kdy musí ČD definitivně říct, zda vlaky chtějí nebo ne. Zájem přitom dráhy deklarovaly hned několikrát, proces ovšem můžou výrazně zkomplikovat právní náležitosti přímého nákupu z veřejných zdrojů bez výběrového řízení, třebaže objednávka ÖBB z regulérního tendru vzešla. Právě komplikace právního charakteru již v minulosti zhatily nákup stovky ojetých vozů z Německa, u nichž jednání narazila na problém přechodu vozů do vlastnictví ČD po ukončení 10letého leasingu. V případě krachu záměru na nákup rakouských railjetů budou dráhy muset přistoupit k náhradnímu řešení, ať již ve formě nové soutěže na netrakční jednotky či vozy klasické stavby, nebo jinou možnost pořízení nových vozidel. Pokud se naopak nákup uskuteční, měly by České dráhy první z jednotek Siemens Viaggio Comfort obdržet již v první polovině příštího roku.

Pendolino nahrazeno – co s ním?

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákDle slov Petra Žaludy se předpokládá prvotní nasazení nových souprav na spoje mezi Prahou a Ostravou, kde lze předpokládat nejostřejší souboj s konkurenčními dopravci. České dráhy tedy budou muset nasadit to nejlepší, co budou mít k dispozici. Dosavadní vlajkový produkt dopravce v podobě spojů SC Pendolino v tomto směru trpí několika často zmiňovanými omezeními, zejména co se týče uspořádání a vybavení interiéru.

Po opuštění své domovské trasy mají být pendolina nasazena na spoje mezi Prahou a Brnem, kde by měly jezdit v hodinovém intervalu. Navzdory dřívějším proklamacím o rentabilitě mezinárodního provozu si tak spojení dvou největších měst ČR s jízdní dobou 2 hodiny a 26 minut a ostrými půlhodinovými obraty vyžádá nasazení šesti ze sedmi dostupných souprav a případné odstavení jedné z nich kvůli údržbě prakticky způsobí nasazení souprav bez provozní zálohy. Vedení ČD navíc předpokládalo, že do roku 2014 bude možné zkrátit cestovní dobu mezi oběma metropolemi na 2 h 8 min, což by snížilo turnusovou potřebu o jednu soupravu řady 680. Po nahlédnutí do Strategie dopravy ČR je jasné, že tyto představy jsou ale v kontrastu s investičními plány SŽDC. Ty nepředpokládají žádné výraznější zásahy do 1. koridoru minimálně do roku 2015 a s úpravou klíčových pomalých úseků počítají teprve od roku 2019.

Pendolina by tak na své nové trase mohly po letech konečně pořádně využít výhody naklápěcí skříně i podporu více trakčních systémů; cestující by naopak dostali vlakové spojení, které by mohlo konkurovat autobusům rychlostí i garancí služeb. Dosud totiž spojení Prahy a Brna zajišťují spoje IC/EC, vedené soupravami různých dopravců s velmi rozdílnou úrovní komfortu a servisu, včetně nabídky jídelních vozů. Zavedení kratších ramen by zároveň z velké části odstranilo časté problémy ze zpožděním, vzniklým na území jiných států, které narušuje vnitrostátní taktovou dopravu.

Zdroje: Česká televize 1, 2, Chip.cz, iDnes.cz


JiříK. | 21.1.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
28.01.2011 (12:05)  
tak, tady by jste podle nazoru Juraja Kovaca meli najit moje podoteky k tematu, ktere probehne az za tyden. tedy konkretne k clanku
http://www.zelpage.cz/zpravy/8046

sice to vypada lehce ujete, ale co na tom, svet se zblaznil a my s nim -:)
registrovaný uživatel Eeeeeeda  mail  
26.01.2011 (13:05)  
26.01.2011 (10:48)  
to Jiří Hovorka

Bussiness - myslím si, že u nás nemá velkou šanci na úspěch, prý i OBB zatím příliš neuspěli s Premium. Přinejmenším bych na to nedal půlku vozu.

U první třídy/comfort bych otočil poměr kupé/velkoprostor, uvažoval bych o pseudododdílech, něco jako se původně uvažovalo u reko bistrovozů.

Economy - nazval bych Lowcost. 5 sedaček vedle sebe je při klasické šířce skříně i podle mě nereálné. Lze jen zmenšit rozteče, dát nejlevnější nepolohovatelné sedačky v kožence a vůbec ošidit interiér a výbavu. Žádný internet, zásuvky, možná i bez klimatizace...

Jídlo/cyklo - dodávám k tomu plus kočárky a dětský koutek. Nízkopodlažnost je určitě dobrý nápad, ale mělo by to být na konci spoupravy kvůli průchodnosti, takže ne u bistra.
26.01.2011 (10:06)  
danz - plně chápu Vaše rozhořčení nad sedačkami 3+2, pokud jste průměrně stavěný člověk. Tuto třídu bych nabízel pro drobnější postavy a pro ty jež chtějí šetřit za každou cenu a trochu pohodlí obětují. Takže je to vyloženě na volbě cestujícího zda se rozhodne pro třídu Basic či Economy.
registrovaný uživatel danz  mail  
26.01.2011 (9:21)  
5 sedaček na šířku si nedovedu představit v regionálce, natož v dálkové dopravě. Se standardní šířkou skříně si to nedovedu představit - teda dovedu teď v lednu jsem byl v Alstomu Salzgitter a prošel jsem si všechny v současné době stavěné Linty pro 6 různých zákazníků, prakticky s 5 různými typy sedadel.
Jedna varianta byla 3+2 (samozřejmě šířka místa pouze 420mm), v tom se nedalo sedět. Viz vedlejší diskuse o pohodlí pod článkem o objednávce ČD na 8 471.
Reálně si na 3-sedadlo podle mě sednou pouze dva lidé, takže kapacitu máte pouze na papíře, ve skutečnosti se nevyužije.
U široké skříně (rusko) by se o 3+2 dalo uvažovat - za předpokladu šířky místa 450 mm a područek mezi sedadly.
Ale pro dálkovku to podle mě není.
25.01.2011 (23:23)  
Kdybych měl sestavovat soupravu, tak složení by bylo následující:

BUSINESS+ - 4 sedačky v kupé, 1/2 vozu, stevard (+donáška jídla a nápojů dle přání cestujících)
1. třída+ - 3 sedačky na šířku velkoprostor klidná zóna, 1/2 vozu, stevard
Comfort+ - 6 sedaček v kupé, 1 vůz, stevard
kuchyně/cyklo - částečně nízkopodlažní
Basic+ - 4 sedačky na šířku velkoprostor, 2 vozy
Basic - 4 sedačky na šířku velkoprostor, 1 vůz
Economy - 5 sedaček na šířku, velkoprostor, 1 vůz

třídy označené + by byly místenky v ceně jízdenky

personálně: 1 průvodčí na 4 vozy + 1 stevard na 2 vozy, kuchař, přípravář/prodejce jídla
registrovaný uživatel Sim 
25.01.2011 (12:22)  
M > mozno na to koukat obema pohledy... ovsem pokud na to budeme koukat pouze ocima cestujiciho, malokdo by asi odolal tomu si navymyslet i nerealne veci (premium trida railjetu na rezijku a podobne).

Provozovatele vlaku zase ne vzdy zajima, co cestujici skutecne chce (zejmena u dotovaneho), vysledkem muze byt pro zmenu nasazovani nevhodnych vlaku jen proto, ze je mam zrovna volne.

Takze mi prislo rozumejsi ty dva pohledy spojit do jednoho a nahlizet na to asi tak: co bych ja povazoval za rozumne mit ve vlaku, pokud chci byt uspesny (ekonomicky) a zaroven chci vyuzit potencialu zeleznice (tedy neudelat z toho lowcost linku s mistenkami na stani). A to vse v hypoteticke situaci, ze je potreba poridit nove vagony (tedy situace, ve ktere je v soucasnosti RegioJet, ale vlastne uz par let i CD), takze se nemusim zabyvat moznostmi rekonstrukci uz vlastnenych vozidel a tim omezovat moznosti.
registrovaný uživatel M 
25.01.2011 (11:42)  
Anketka byla "co byste chteli ve vlaku jako cestujici" nebo "jak udelate razeni, kdyz si na svoje triko poridite vlak a budete s nim komercne jezdit"?
registrovaný uživatel Sim 
25.01.2011 (11:27)  
Ona se totiz nabizi jedna docela zajimava otazka, na zaprisahle kupeckare: Volili byste kupe i v pripade, ze by bylo za priplatek a ze by bylo plne obsazene?

Samosebou ze by pak slo udelat i to, ze by bylo mozne prave kupe vyhlasit za "tichou zonu". V tom pripade by se mozna nasel dostatek tech, kteri si jsou ochotni za to priplatit ... a tim padem zachovat ekonomickou efektivitu takoveho vozu ve vlaku.

Sam mam radsi velkoprostor, ale kazdemu vyhovuje neco jineho. A je prave otazkou, zda by se soucasna "armada" kupeckaru nerozplynula jak para nad hrncem ve chvili, kdyz by se nejednalo o prazdne kupe v Becku (kdy jeho alternativou na danem vlaku jsou treba klasicke ctyrky v Bt nebo Bdmtee).
registrovaný uživatel hasitobur  mail  
25.01.2011 (10:37)  
M > Ono nemá moc cenu se teď dohadovat, zda to bude tak a nebo tak. Jak už jsem napsal níže, tak na tohle vyhodnocení si můžeme počkat tak nejdříve za rok.
Sim > Tak tam by své místo našel asi každý. Jen ty kupé jsou asi v dohledné době čím dál tím větší utopie u všech dopravců a vítězí velkoprostor. Za chvíli možná bude už jen v koženkách a jejich modrých plyšových sestrách :-)
  1 2 3 4 5 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko