..: Kaplice: Co se dá dělat, návaznosti autobusů na vlaky budou :..

EC 101 Jože Plečnik, Rybník, foto: Railman Kaplice — … i tak by se dal shrnout postoj referentů organizátora dopravy v Jihočeském kraji, společnosti JIKORD, k zajistění návazností mezi vlaky a autobusy v železniční stanici Kaplice, která se nachází cca 3,5 kilometru od stejnojmenného jihočeského města na železniční trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Linec. Jak informoval Českokrumlovský deník, v současnosti lidem, kteří přijedou ve směru Českých Budějovic vlakem, autobusy ujíždějí doslova před nosem. Vzhledem k tomu, že autobusy linky Český Krumlov – Kaplice nazajíždějí až k nádražní budově, ale stojí jen na cca 300 metrů vzdálené zastávce, čtyři minuty na přestup mezi vlakem R 201 Anton Bruckner přijíždějícím v 10.39 a návazným autobusem s odjezdem v 10.43 bohužel nestačí. Tím, že autobus nezajíždí k nádraží není zajištěno ani spojení z Českého Krumlova do Lince, byť by jeho zajištění prakticky nic nestálo.

Podobné nepřípoje panují i vlaků přijíždějících do Kaplice ve 14.45, kdy jsou na přestup taktéž čtyři minuty, a v 16.51, kdy „návazný“ autobus odjíždí ve shodný čas. O víkendu pak na Sp 1933 Donau Moldau s příjezdem do Kaplice v 12.37 „navazuje“ autobus s odjezdem v 12.31.

Českokrumlovský deník dále uvádí, že na nedobrou koordinaci krajem objednávaných spojů upozornil JIKORD jeden z cestujících z Kaplice. Za JIKORD se k tématu vyjádřoval Jiří Doubek, odborný referent, který uvedl, že s autobusovými dopravci již předjednali posuny autobusových spojů tak, aby tyto mohly proběhnout od 6. března tohoto roku. Českokrumlovský deník ale zároveň uvádí, že dle Doubka „zkvalitnění návaznosti autobusů na vlaky se konkrétně v Kaplici Nádraží pravděpodobně dožadují hlavně držitelé zaměstnaneckých průkazů Českých drah, kteří pro dopravu z Českých Budějovic do Kaplice využívají právě vlak s přestupem na autobus“. Mnoho lidí totiž mezi oběma městy cestuje autobusy, které podle Jiřího Doubka představují levnější, přímé a kvalitní dopravní spojení.

V podstatě není čemu se divit, když krajem objednávné osobní vlaky jsou vzhledem k množství zastávek velmi pomalé a návaznosti autobusů mizerné. Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce, na rozdíl od vlaků většinou nemají v Českých Budějovicích přípoje do dalších směrů.

Zkusme teď trochu počtů: Jízdní doba spoje R Anton Bruckner z Českých Budějovic na kaplické nádraží je 27 minut, čas na přestup v případě zajíždění autobusů k nádraží je s velkou rezervou cca 3-4 minuty a čas jízdy autobusu do Kaplice činí maximálně 12 minut, to je celkem 43 minut. Naproti tomu Jiřím Doubkem, referentem JIKORD, zmíněné autobusy jedou z Českých Budějovic do Kaplice téměř 60 minut. Tedy jejich jízdní doba je o více než třetinu delší proti variantě s přestupem z vlaku na autobus. Ušetření 15 minut na jedné cestě může být i přes přestup pro nemalou část cestujících velmi zajímavé, má to ovšem jednu podmínku: potřebu celodenní systémové nabídky rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus.

Jihočeský kraj a potažmo i JIKORD si na jednu stranu stěžuje na nedostatek prostředků na veřejnou dopravu (viz například web JIKORD, strana O společnosti), ale na druhou stranu nejsou schopni řešit souběh spojů tak, aby osobní vlaky na trati z Českých Budějovic do Kaplice byly výrazně urychleny díky nezastavování v zastávkách s minimálním obratem cestujících (nota bene v situaci, kdy tyto zastávky jsou poměrně dobře obsluhovány autobusy: zmiňme například Kamenný Újezd u Českých Budějovic zastávku, Holkov, Chlumec, ale vzhledem k řádově lepší obsluze budějovickou MHD i Včelnou), a není schopen či ochoten zavést systémové přípoje autobusů a vlaků v žst. Kaplice.

Snad JIKORD vyhoví požadavkům cestujících a od březnové změny nebudou cestujícím autobusy ujíždět před nosem. Zda ale dojde k systematizaci nabídky a zavedení pravidelných přípojů autobusů na vlaky v Kaplici nebo zda v budoucnu dojde ke zrušení zastavování u ministerstvem objednávaných vlaků v Kaplici a za daných podmínek i ke zrušení zastavování ve Velešíně městysi u ministerstvem objednávaného páru Sp 1932/1935, to je v tuto chvíli ve hvězdách, resp. rukou JIKORDu.

Zdroje: Českokrumlovský deník, jízdní řády tratě 196 a autobusových linek 330001 a 330101


Michal Bláha Poslat mail autorovi | 11.1.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mr. T 
11.01.2011 (14:47)  
Na hlavních tratích zlikvidovat osobáky. Nahradit Sp a R v taktu, zkrátit dobu do významných stanic a zbytek obsluhovat busy... Železniční doprava bude atraktivní pouze, když bude rychlá. Podle mého názoru by ČD konečně mohly zakoupit busy a jezdit návazné spoje z těchto stanic... Tím pádem by se jezdilo na jeden doklad. Os, který staví všude a vystoupí tam jeden cestující nemá význam... Jedině, tak bude železniční doprava atraktivní.
11.01.2011 (14:45)  
Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce...
Pokud jsou spoje provozované bez dotace, jak vyplývá z předchozího textu, je patrně těžké nařídit dopravci změnu JŘ.
FRK
11.01.2011 (14:14)  
Joo, zrušit tak na některých úsecích (podle mého názoru na mnoha úsecích hlavních tratí mimo aglomerace velkých měst) zastávkové vlaky a nahradit je rychlými spoji (třeba Sp)...to by byl počin, kterému bych tleskal. Leckde by pak bylo vhodné pak spojit R a Sp a mít parádní takt ryhclých vlaků...
Ale to se u nás nikdy nestane, žádný politik nebude poslouchat nářky místních starostů, že jim po 120 letech zrušili zastávku (co na tom, že ta obslužnost stála zaprd - a bus může jezdit častěji), přitom tam trať pořád vede a vlaky projíždí...
registrovaný uživatel boni 
11.01.2011 (13:59)  
A nenavazují jen v Kaplici, ale třeba i v Nových Hradech z 5 km vzdáleného nádraží. Návštěvu této lokality jsem proto radši realizoval busem, jež jezdí z ČB přímo do centra města. Pěší túra z vlakového nádra se po rušné silnici bez chodníku nedoporučuje!
registrovaný uživatel konca 
11.01.2011 (13:56)  
super, resp. trefils hřebík na hlavičku.
registrovaný uživatel PepaN 
11.01.2011 (13:23)  
Tak je to v Jižních Čechách a Vysočině snad všude... Ráno když přijedu od nás do Jindřichova Hradce busem, tak mi vlak do Českých Budějovic ujíždí asi o 5 minut... A další jede za 40 minut. Proč to někdo nemůže lépe optimalizovat? :(
registrovaný uživatel EMD 
11.01.2011 (13:20)  
drsné ale dobře napsané... ;)
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko