..: Kaplice: Co se dá dělat, návaznosti autobusů na vlaky budou :..

EC 101 Jože Plečnik, Rybník, foto: Railman Kaplice — … i tak by se dal shrnout postoj referentů organizátora dopravy v Jihočeském kraji, společnosti JIKORD, k zajistění návazností mezi vlaky a autobusy v železniční stanici Kaplice, která se nachází cca 3,5 kilometru od stejnojmenného jihočeského města na železniční trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Linec. Jak informoval Českokrumlovský deník, v současnosti lidem, kteří přijedou ve směru Českých Budějovic vlakem, autobusy ujíždějí doslova před nosem. Vzhledem k tomu, že autobusy linky Český Krumlov – Kaplice nazajíždějí až k nádražní budově, ale stojí jen na cca 300 metrů vzdálené zastávce, čtyři minuty na přestup mezi vlakem R 201 Anton Bruckner přijíždějícím v 10.39 a návazným autobusem s odjezdem v 10.43 bohužel nestačí. Tím, že autobus nezajíždí k nádraží není zajištěno ani spojení z Českého Krumlova do Lince, byť by jeho zajištění prakticky nic nestálo.

Podobné nepřípoje panují i vlaků přijíždějících do Kaplice ve 14.45, kdy jsou na přestup taktéž čtyři minuty, a v 16.51, kdy „návazný“ autobus odjíždí ve shodný čas. O víkendu pak na Sp 1933 Donau Moldau s příjezdem do Kaplice v 12.37 „navazuje“ autobus s odjezdem v 12.31.

Českokrumlovský deník dále uvádí, že na nedobrou koordinaci krajem objednávaných spojů upozornil JIKORD jeden z cestujících z Kaplice. Za JIKORD se k tématu vyjádřoval Jiří Doubek, odborný referent, který uvedl, že s autobusovými dopravci již předjednali posuny autobusových spojů tak, aby tyto mohly proběhnout od 6. března tohoto roku. Českokrumlovský deník ale zároveň uvádí, že dle Doubka „zkvalitnění návaznosti autobusů na vlaky se konkrétně v Kaplici Nádraží pravděpodobně dožadují hlavně držitelé zaměstnaneckých průkazů Českých drah, kteří pro dopravu z Českých Budějovic do Kaplice využívají právě vlak s přestupem na autobus“. Mnoho lidí totiž mezi oběma městy cestuje autobusy, které podle Jiřího Doubka představují levnější, přímé a kvalitní dopravní spojení.

V podstatě není čemu se divit, když krajem objednávné osobní vlaky jsou vzhledem k množství zastávek velmi pomalé a návaznosti autobusů mizerné. Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce, na rozdíl od vlaků většinou nemají v Českých Budějovicích přípoje do dalších směrů.

Zkusme teď trochu počtů: Jízdní doba spoje R Anton Bruckner z Českých Budějovic na kaplické nádraží je 27 minut, čas na přestup v případě zajíždění autobusů k nádraží je s velkou rezervou cca 3-4 minuty a čas jízdy autobusu do Kaplice činí maximálně 12 minut, to je celkem 43 minut. Naproti tomu Jiřím Doubkem, referentem JIKORD, zmíněné autobusy jedou z Českých Budějovic do Kaplice téměř 60 minut. Tedy jejich jízdní doba je o více než třetinu delší proti variantě s přestupem z vlaku na autobus. Ušetření 15 minut na jedné cestě může být i přes přestup pro nemalou část cestujících velmi zajímavé, má to ovšem jednu podmínku: potřebu celodenní systémové nabídky rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus.

Jihočeský kraj a potažmo i JIKORD si na jednu stranu stěžuje na nedostatek prostředků na veřejnou dopravu (viz například web JIKORD, strana O společnosti), ale na druhou stranu nejsou schopni řešit souběh spojů tak, aby osobní vlaky na trati z Českých Budějovic do Kaplice byly výrazně urychleny díky nezastavování v zastávkách s minimálním obratem cestujících (nota bene v situaci, kdy tyto zastávky jsou poměrně dobře obsluhovány autobusy: zmiňme například Kamenný Újezd u Českých Budějovic zastávku, Holkov, Chlumec, ale vzhledem k řádově lepší obsluze budějovickou MHD i Včelnou), a není schopen či ochoten zavést systémové přípoje autobusů a vlaků v žst. Kaplice.

Snad JIKORD vyhoví požadavkům cestujících a od březnové změny nebudou cestujícím autobusy ujíždět před nosem. Zda ale dojde k systematizaci nabídky a zavedení pravidelných přípojů autobusů na vlaky v Kaplici nebo zda v budoucnu dojde ke zrušení zastavování u ministerstvem objednávaných vlaků v Kaplici a za daných podmínek i ke zrušení zastavování ve Velešíně městysi u ministerstvem objednávaného páru Sp 1932/1935, to je v tuto chvíli ve hvězdách, resp. rukou JIKORDu.

Zdroje: Českokrumlovský deník, jízdní řády tratě 196 a autobusových linek 330001 a 330101


Michal Bláha Poslat mail autorovi | 11.1.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel dsp76 
12.01.2011 (9:56)  
Panu Zimolovi jsem odeslal odkazy. jsem zvědav na odpověď. nechávám na hlavě.
12.01.2011 (8:08)  
EMD 11.1. 17:54: nápad nahrazovat autobusy vlakem v úseku Křemže - ČB je šotoušovina na n-tou. V Křemži je nádraží cca kilometr od okraje obce (to, co je u nádraží, je Mříč), zatímco hlavní silnice jde kolem nádraží i středem obce. Na to se půlka lidí vykašle už předem a hádám, že i ty někým jiným vzpomínané babičky radši polezou do busu, než by šly pěšky nebo i s tím návazným busem s přestupem takovou dálku na nádraží. Navíc se pomocí toho busu zajišťuje obslužnost do oblouku Blanského lesa, přičemž Brloh vůbec není tak malý, jak se může zdát.

Michal Bláha: ne, nevytrhávám větu z kontextu, jen myšlenku rozvíjím o to, co v ní už na první pohled hapruje. Ono totiž myslet si, že se lidi potáhnou na nádraží 15 minut od baráku a budou jásat, že pak pojedou stejně dlouho vlakem jako busem, to poněkud vrže. Ale pokud jste v původním článku měl na mysli pouze rychlé přímé spojení Kaplice - ČB, pak jsem se nemusel takhle rozepisovat a stačilo napsat rovnou, že zatím navrhujete ekonomický nonsens jen proto, aby si malo-maloměsto užilo o čtvrthodinu rychlejší spojení vlakem - ať to stojí, co to stojí. Samozřejmě mohu být vedle jak ten smrk - pak mě doplňte.

K těm přestupům a k tomu, jak se i pro ně dá lidi "vychovat": jen dodám, že když člověk musí, tak samozřejmě přestupuje (typicky zmíněná Praha) - ale myslet si že to dělá s radostí, je opravdu naivní, stejně jako myslet si, že Vám lidi utrhnou ruce jen, aby se svezli vlakem. Čím víc to budete lámat přes koleno, tím víc ty lidi ve výsledku stejně tlačíte do aut, ať už sólo, nebo více domluvených na společném cestování.

A pokud jde o to, co s tím dělat, myslím, že nadávat tady můžeme do haleluja, ale nejlepší řešení by asi bylo poslat hejtmanu Zimolovi jeden krátký e-mail s odkazem na tyto dva články s doporučením, ať si letmo pročte tuhle diskusi. Třeba mu dojde, že je cosi shnilého v Budvarské zemi...

dodatek pro Ušatá: Bechyně není zase takový problém, protože nádraží je de facto do 10 minut od sídliště - samotné náměstí s okolím je v Bechyni spíše marginální, takže u Bechyně bych problém neviděl.
registrovaný uživatel dsp76 
12.01.2011 (5:22)  
toto už je druhý článek o špičkově zkoordinované dopravě na jihu Čech. JIKORD, ruku na srdce, nic nekoordinuje, tím méně pan Doubek, který dělal jízdní řády pro českobudějovický závod ČSAD. A ruku dámdo ohně, že ten určitě provazovat vlaky a autobusy nebude, tím méně, pokud by měla být železnice nosná. Tyhle články od dopravě na jihu Čech čtu na západní Sibiři a chladno mi není z té zimy, co tady ale z toho co se tam u nás na jihu děje
12.01.2011 (3:19)  
Ono je to všechno poněkud složitější a kdo s celou organizací dopravy u nás nemá trochu zkušenosti, nejednal s MD, ČD, kraji atd., vůbec netuší, co se a proč děje.
Pokud to vezmeme z hlediska logiky a třeba i podle zkušeností z těch zemí, kde se dnes můžeme o dopravní oblsuze území učit, pak platí, že železnice prkaticky vždy dělá páteř, zajiš´tuej mezi sebou přípoje, vytváří hustou síť a značný počet spojů. To vše proto, že nabízí podstatně lepší komfort a služby než autobus (nakonec i u nás tam, kde se železnice nahtazuje autobusy, ty zejí prázdnotou a jsou obsazovány jen ve špičkách a lidi přecházejí naauta. Bohužel, aniž to odpovědným vadí.
Představa, že přijedu třeba z veselí do Budějovica půjdu hledat místní autobus, abych dojel třeba do Kaplice a navíc znovu platitl, patří do sci fi a neudělám to já, ani jiní cestující. pokud někdo takto orga nizuje dlopravu, výsledkem je úbytek cestujících. Autobusu patří místní oblsuha po všech zapadákovech s více zastávkami v obcích, což ale samozřejmě prodlužuje jízdní doby, ale juen tak jde zajistit obsluhu všem a všude. takový autobus pak dojede na vhodné uzlové místi a stylem hrana - hrana vytvoří přípoj k páteřnímu vlaku. Os vlaky nelze vynechávat právě již z uvedeného důvodu, ale musí být rozumně prostřídány s Sp nebo R. Za takovýchto podmínek se vytvoří dostatčná a kvalitní nabídka, která navíc zajistí kšeft a cestující jak autobusům, tak vlakům. Proto také v těch dálných zemích mají podstatně více přepravených.
U nás však raději se žvaní o jakési pseudokonkurenci a tak autobusy zásadnšě jezdí místo vlaku, podél vlaku, těsně v době před jízdou vlaku, nazajíždějí k vlaku apod. Výsledkem jsou vyhozené peníze i dotace počet cestujících v obou systémech je minimální, protože nevyhovuje.
To jen teorie na úvod. tento systém zde měl (tedy v ČR) také fungovat, ale z jakýchsi záhadných důvodů nelze zavést do praxe, takže autobusy si jezdí podle svého a vlaky taky. Zajímavé ale je, že tu máme řadu lidí, kteří jsou placeni za to, aby zde byla kvalit ní doprav ní obslužnost (MD, kraje, obce, státní správa, samospráva, SŽDC, dlopravci a další a navíc z našich peněz - výsledek jsou vyhozené peníze a lži a osobní zájmy).
Nebudu dále rozebírat, ale minimálně u krajů JČ, KV, ÚK, HK,PK a další je to vše paskvil. Pokud se zeptáte třeba na kraji< proč příslušný autobus nezajede k nádraží a nevyt voří přípoj (on tam totiž v tu dobu okolo třeba jede, takže žádné náklady navíc nejsou), v nejlepším případě se dočkáte mlčení nebo vyhýbavé odpovědi. Odpovíte nějakým argumentem a v nejlepším případě opět jen nějaká výmluva. Pak se zeptáte konkretně, kdy to zajistí, když jsou koordinátory a dopravce platí, je vám řečeno, že to nezajistí. na dotaz proč, se s vámi raději rychle a bez odpovědi rozloučí. To už není náhoda. Asi ale jen náhodou je, že o dopravě rozhodují často lidé z oboru autodopravy či provozu autobusů, jen asi náhodou mají města, krajeˇ(či konkretní osoby vazby nebo i akcie na autobusové či automobilové společnosti, asi jen náhodou se mluví o tom, že některé autobusové společnosti (ale i v nákladní autodoprvě) je zájem o likvidaci konkurence v podobě kolejové dopravy a je velký strach z toho ,že budou konečně zavedeny platby za doprav ní cestu (případně za externality) u autobusů i u kamionů a silniční dopravy obecně. Čili třeba jen vyhnáním všech z kolejí, rychlým zrušením tratí, se lze zachránit a pak už bude přeci jedno, jakou cenu budou autodopravci mít. To jen tak pro zajímavost a kdo nechce, nemusí to brát vážně, ale stačí když se bude dí vazt kolem sebe a třeba občas klást někde nepříjemné dotazy či požadavky. Závěr: Současný systém veřejné dopravy je špatný a drahý, vel mi zdeformovaný a závislý na soukromých zájmech a kšeftech. proto také všechny řeči a psudočísla o nějaké nerentabilitě levnost i či drahotě jsou nesmyslem.
Čili pokud by kraje chtěli ušetřit, pak v prvé řadě se musí zamyslet, jak dostat na koleje co nejvíc cestujících a nákladů ( a v prvé řadě SŽDC namísto hledání důvodů k likvidaci tartí), tím zvýšit tržby. No a zkordinovat busy s vlakem, aby bus dělal přípoje a jezdil tam, kam vlak nemůže. A jen připomínku, řada z vás tu neustále uvádí jakési trasy vždy třeba z jednoho velkého města do druhého, ale zapomínají že zdroje cest a cíle jsou velmi různé, jak mezi městy a obcemi navzájem, takže proto mmusí být ta plošná obsluha území. A ta bude efektivní jen tehdy, pokud všechny naláká, bude jednotný tarif, jednoduché přestupy a bude to zajišťovat nejen místní, ale i celostátní dopravu.
To jen velmi stručně - jen namátkou ty přípoje by třeba měly být u nádraží bezprostředně, nejen v Kpalici, ale třeba i v netolicích, Týně, krumlově, Bechyni atd. Aby prostě cestující nemusel přemýšlet, vystoupil a tam už něco čekalo, co hjo zaveze dál a zejména bez dalšího placení. On prostě musí mít jistotu, po celý den a nemít problémy a mít pohodlí, prostor, záchod, vodu, čistotu......JInak prostě skončí v autě a my budeme vyhazovat ročně desítky miliard, o kterých se raději moc nemluví a mluví se raději o 18 či 30 mld. za celý systém VHD v zemi.
11.01.2011 (21:23)  
Po přečtení několika zdejších článků z JČ kraje mám chuť si sednout a napsat sprostej dopis.
registrovaný uživatel Mr. T 
11.01.2011 (21:05)  
Outdoor: Naprostý souhlas s Vámi.
11.01.2011 (20:52)  
O "odborníkov" akých majú vo firme JIKORD evidentne nie je v štátnych podnikoch v našich zemepisných šírkach núdza :(
11.01.2011 (20:51)  
Tato cast zeme patri dle meho nazoru k tem krasnejsim, ale verejna dopravni obsluznost nic moc...
napr. nekdy drive jsem hledal spojeni J.Hradec-Kaplice...vysledek?= bylo vlak JH-CB, CB-Kaplice, ale kdyz napr. ve Veseli/L. sednete do rychliku smer Linz, tak se nechce v CB ven a do busu (je to moc prestupu a presunu na autobusak). takze toto bych nevidel ani takovou vyhodu pouze v pripade CB-KAPLICE, CB-CK, ale spis kombinace od jinud, i kdyz prijedete do CB vlakem od Plzne,Prahy,Jihlavy..., tak proc chodit na autobusak? kdyz se muze pokracovat vlakem, natoz kdyz je vlak primy? (treba v budoucnu bude vice vlaku Pha-Linz.
a dalsi zajimavost je spojeni Linz-Krumlov, myslim si, ze kdyby byla navaznost nejlepe CD-BUSu, aby platil tarif CD (nebo jiny zeleznicni, uz treba z duvodu platnosti Interrailu (pro cizince), tak si myslim, ze jich z jihu prijizdi dost (jednou jsem nejake potkal na CB-severni zastavka jeli Salzburg- Linz-CK!!!

je to jen takova uvaha...(mozna bohuzel)
registrovaný uživatel aron 
11.01.2011 (19:56)  
Mr.T: K tomu Dvoru, nekdy pred osmi lety jsem nekde cetl, ze se uvazuje o zajizdeni osobaku po teplarenske vlecce az do mesta, navite jestli se stale uvazuje, nebo je to neaktualni?
registrovaný uživatel Mr. T 
11.01.2011 (19:49)  
Na ČK je osobák ideální osobák, protože tady vystupují truristé na spoustu míst. Na hlavních tratích bych zavedl takt R, aby OS nepřekáželi. Pravda je, jestli má smysl OS s docházkovou vzdáleností 3 km a bus jede na náves. Do ČK jsem letos jel poprvé na So-Ne a nezdálo se mi to tak daleko od nádraží cca 15 min do města. Ale dolů to jde dobře zpátky to je horší... Takže OS ponechat, kvůli Kleti, Dívčí kámen apod. Jinak souhlas s ostatními co se týká přestupu hrana-hrana. Ještě dodávám jednu zkušenost. Např. Dvůr Králové nad Labem má naprosto příšernou polohu nádraží nad městem. No a ke každému vlaku jede bus do města i k OS, takže když se chce tak to jde...
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko