..: Kaplice: Co se dá dělat, návaznosti autobusů na vlaky budou :..

EC 101 Jože Plečnik, Rybník, foto: Railman Kaplice — … i tak by se dal shrnout postoj referentů organizátora dopravy v Jihočeském kraji, společnosti JIKORD, k zajistění návazností mezi vlaky a autobusy v železniční stanici Kaplice, která se nachází cca 3,5 kilometru od stejnojmenného jihočeského města na železniční trati České Budějovice – Horní Dvořiště – Linec. Jak informoval Českokrumlovský deník, v současnosti lidem, kteří přijedou ve směru Českých Budějovic vlakem, autobusy ujíždějí doslova před nosem. Vzhledem k tomu, že autobusy linky Český Krumlov – Kaplice nazajíždějí až k nádražní budově, ale stojí jen na cca 300 metrů vzdálené zastávce, čtyři minuty na přestup mezi vlakem R 201 Anton Bruckner přijíždějícím v 10.39 a návazným autobusem s odjezdem v 10.43 bohužel nestačí. Tím, že autobus nezajíždí k nádraží není zajištěno ani spojení z Českého Krumlova do Lince, byť by jeho zajištění prakticky nic nestálo.

Podobné nepřípoje panují i vlaků přijíždějících do Kaplice ve 14.45, kdy jsou na přestup taktéž čtyři minuty, a v 16.51, kdy „návazný“ autobus odjíždí ve shodný čas. O víkendu pak na Sp 1933 Donau Moldau s příjezdem do Kaplice v 12.37 „navazuje“ autobus s odjezdem v 12.31.

Českokrumlovský deník dále uvádí, že na nedobrou koordinaci krajem objednávaných spojů upozornil JIKORD jeden z cestujících z Kaplice. Za JIKORD se k tématu vyjádřoval Jiří Doubek, odborný referent, který uvedl, že s autobusovými dopravci již předjednali posuny autobusových spojů tak, aby tyto mohly proběhnout od 6. března tohoto roku. Českokrumlovský deník ale zároveň uvádí, že dle Doubka „zkvalitnění návaznosti autobusů na vlaky se konkrétně v Kaplici Nádraží pravděpodobně dožadují hlavně držitelé zaměstnaneckých průkazů Českých drah, kteří pro dopravu z Českých Budějovic do Kaplice využívají právě vlak s přestupem na autobus“. Mnoho lidí totiž mezi oběma městy cestuje autobusy, které podle Jiřího Doubka představují levnější, přímé a kvalitní dopravní spojení.

V podstatě není čemu se divit, když krajem objednávné osobní vlaky jsou vzhledem k množství zastávek velmi pomalé a návaznosti autobusů mizerné. Na druhou stranu autobusy České Budějovice – Kaplice, které jsou provozovány na komerční riziko dopravce, na rozdíl od vlaků většinou nemají v Českých Budějovicích přípoje do dalších směrů.

Zkusme teď trochu počtů: Jízdní doba spoje R Anton Bruckner z Českých Budějovic na kaplické nádraží je 27 minut, čas na přestup v případě zajíždění autobusů k nádraží je s velkou rezervou cca 3-4 minuty a čas jízdy autobusu do Kaplice činí maximálně 12 minut, to je celkem 43 minut. Naproti tomu Jiřím Doubkem, referentem JIKORD, zmíněné autobusy jedou z Českých Budějovic do Kaplice téměř 60 minut. Tedy jejich jízdní doba je o více než třetinu delší proti variantě s přestupem z vlaku na autobus. Ušetření 15 minut na jedné cestě může být i přes přestup pro nemalou část cestujících velmi zajímavé, má to ovšem jednu podmínku: potřebu celodenní systémové nabídky rychlých vlakových spojů s přestupy na autobus.

Jihočeský kraj a potažmo i JIKORD si na jednu stranu stěžuje na nedostatek prostředků na veřejnou dopravu (viz například web JIKORD, strana O společnosti), ale na druhou stranu nejsou schopni řešit souběh spojů tak, aby osobní vlaky na trati z Českých Budějovic do Kaplice byly výrazně urychleny díky nezastavování v zastávkách s minimálním obratem cestujících (nota bene v situaci, kdy tyto zastávky jsou poměrně dobře obsluhovány autobusy: zmiňme například Kamenný Újezd u Českých Budějovic zastávku, Holkov, Chlumec, ale vzhledem k řádově lepší obsluze budějovickou MHD i Včelnou), a není schopen či ochoten zavést systémové přípoje autobusů a vlaků v žst. Kaplice.

Snad JIKORD vyhoví požadavkům cestujících a od březnové změny nebudou cestujícím autobusy ujíždět před nosem. Zda ale dojde k systematizaci nabídky a zavedení pravidelných přípojů autobusů na vlaky v Kaplici nebo zda v budoucnu dojde ke zrušení zastavování u ministerstvem objednávaných vlaků v Kaplici a za daných podmínek i ke zrušení zastavování ve Velešíně městysi u ministerstvem objednávaného páru Sp 1932/1935, to je v tuto chvíli ve hvězdách, resp. rukou JIKORDu.

Zdroje: Českokrumlovský deník, jízdní řády tratě 196 a autobusových linek 330001 a 330101


Michal Bláha Poslat mail autorovi | 11.1.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
14.01.2011 (14:26)  
SzKT: Však si rozumíme, s tím, co jsem napsal v 6:37, jsme v souladu. Tou místní bus obsluhou jsem myslel obce na trase Kaplice - České Budějovice, včetně Kaplic. Ohledně 196 si jen musíme odpovědět na otázku, zdali jezdí víc lidí přes čáru, nebo na Lipno.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.01.2011 (14:15)  
rpet: Problém je v tom, že až si pořídím auto (ne, že bych na něj neměl, ovšem pak bych zase neměl na sposutu věcí, o které bych- na rozdíl od auta- nechtěl přijít), tak se sice nebudeš zlobit, zato se asi budeš muset modlit, abychom se na silnici někde nepotkali, abych tě předčasně neposlal na onen svět. Je prostě řada lidí, kteří auto z různých důvodů mít nemohou, případně by mít neměli. Kdyby třeba poloslepí důchodci, lidé s problémy soustředění a koordinace pohybů, lidé, užívající různé léky apod. mohli využívat alternativní hromadnou dopravu (bez toho, aby se jim kvalita života radikálně snížila, jak jsme mnohde svědky), třeba by české silnice nepřipomínaly jeden velký hřbitov, kde umřou (přes všechny extrémně drahé investice do dálnic, obchvatů a v neposlední řadě informačních kampaní BESIPu) denně v průměru 2-3 lidé. A přiznám se, že se mi zase tak hned na věčnost nechce, to je další důvod, proč po autě netoužím.
Prostě veřejná doprava by měla být dotovaná proto, aby existovala plnohodnotná alternativa k IAD a to aspoň ve městech, kde jsou problémy s automobilismem největší. Navíc švýcarské studie ukazují, že finančně náročná podpora veřejné dopravy se dokonce může veřejnému sektoru vyplatit: ušetří se totiž jinde, ať už přímo (nemusí se stavět další dálnice, obchvaty, rozšiřovat silnice, stavět protihlukové stěny, lze ve městech zavádět mýto apod.), nebo nepřímo (města si udržují přirozený, historický urbanismus "pro lidi", ušetří se výdaje na zdravotnictví apod.). Problém je akorát v tom, že dnes už se minimálně ve městech opravdu žije jinak a složitěji, než dřív. Už to prostě není na šestou do fabriky, ve 2 z fabriky vypadnout, nakoupit a šup domů, jako za socialismu. Dnes mají lidé na mobilitu jiné požadavky a když už to auto pro uspokojení svých potřeb mají, tak ho taky budou používat, kde to jen trochu jde a tím pádem bude méně klientely pro veřejnou dopravu.
Čímž se paradoxně dostáváme ke zjištění, že zajistíme-li plošnou a plnohodnotnou dopravní obsluhu území (resp. aspoň významnějších celků, v ČR asi má cenu kvalitní doprava pro obce nad 1000 obyvatel, možná je ta hranice ještě výš), může být časem paradoxně levnější, než účelové spoje v rozsahu rigidně chápané "sociální" ZDO.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.01.2011 (13:51)  
Busman: Problém je v tom, že autobusů se na trase ČB- Kaplice nezbavíš. Město má kolem 7000 obyvatel (což je při rozptýleném osídlení v ČR celkem dost) a je spádové pro poměrně velké území, nicméně nachází se cca. 3 km od nádraží a to už dnes nikdo pěšky chodit nebude. A když se nezbavíme autobusů (ostatně smutné je, že ta bus linka jezdí relativně často, ač není v závazku veřejné služby- jako jedna z mála na jihu Čech), tak není důvod, aby vlaky stavěly podél silnice a tudíž mohou jet rychleji, pro obsluhu Lipenska. Problém 196 je v tom, že regionální význam (kromě rekreačního na Lipno) veškerý žádný a ani opakované modernizace v původní stopě koňky z roku 1832 už dnešním potřebám nevyhovují. Nebude-li se tudy jezdit do rakouska, nemá ta trať v osobní dopravě smysl.
registrovaný uživatel Busman 
14.01.2011 (13:49)  
Flexaretista: "V letní sezoně ať si ty vlaky klidně jezdí, jen dobře - infrastruktura tam pro ně je, tak se na tu poptávku dá reagovat. Zároveň ale nemusí ty samé vlaky jezdit od října do dubna, když v nich pojede pár lidí. Tehdy místo nich mohou jezdit busy."

1. Kam budou ty vlaky, co jezdí v létě, jezdit v zimě?
2. Kam budou ty autobusy, co jezdí v zimě, jezdit v létě? Možná školní výlety.

Ono kupovat drahou techniku zvlášť na léto a zvlášť na zimu je docela šílené. Přesně tohle je recept na to, jak zůstat s Regionovami a Béčky na věčné časy...
14.01.2011 (13:07)  
Michal Bláha 13.1. 15:48:

1. V letní sezoně ať si ty vlaky klidně jezdí, jen dobře - infrastruktura tam pro ně je, tak se na tu poptávku dá reagovat. Zároveň ale nemusí ty samé vlaky jezdit od října do dubna, když v nich pojede pár lidí. Tehdy místo nich mohou jezdit busy. Ale tady je úkol hlavně pro JIKORD, aby to náležitě zdůrazňoval jako navzájem spojité nádoby, jeden systém, a ne jako oddělené problémy.

Hodinový interval na 220 mi jako Táborákovi přijde zcela postačující potřebám, počet vagonů na konkrétních spojích už je jiná otázka. Navíc je dlouhodobě zřejmé, že motivací pro jeho výstavbu je spíše cargo, než osobní. Na jih mě spíše štve to, že je to svým způsobem záplatování děr, i když vím, že tu investici stejně budu muset dělat. Nemám nic proti tomu, že to tam elektrifikovali a trošku zoptimalizovali (či jak přesně ten úkon, co vlastně provedli, nazývají), v tom to bylo určitě rozumné, i když narovnání by pomohlo víc. Ale když si pak v novinách a z vyjádření některých představitelů člověk přečte, že navzdory té nemalé investici se dříve či později na jih provede další zkvalitnění, tak si položím otázku: nešlo by to udělat rovnou v polovičním profilu s pár základními pracemi pro budoucí dodělání? Chápu, že Rakušáci se do toho nehrnou, ale taky by je to možná trochu nakoplo (podobně jako oni nás u rozhodování o trase dálnice z Brna na Vídeň). Je to otázka peněz a toho, kde mě tlačí bota nejvíc, ale takhle se ty peníze vyhodí dvakrát.

Pregarten / Linz je rychlíkem cca 7-12 minut úspora, což není zlé. Otázka je, jestli by o to Rakušáci měli zájem.

Městská linka si samozřejmě asi nenajde všechny lidi v dané obci či čtvrti, ale může poskytnout jinou rychlou alternativu pro významnou část z nich - v případě jmenovaných vždy cca půlka obce je do 5-10 minut od nádraží. Bohužel současně koncipované okolí hlavního nádraží v ČB jsou pro rychlý přestup na MHD trochu nevhodné (terminál je teď pokud vím u Mercury), ale lepší to příštích 50 let určitě nebude. Interval 60 minut by stačil, častější se ze začátku rentovat nebude, později s velkým otazníkem podle toho, jak se lidi naučí to skutečně používat. Vozidlo by mělo být nízkopodlaha, pro rozjezd regiošuk dvojče max. trojče by byl tak akorát. City Elefanta si tam fakt nepředstavuju, tajně si sním o třívozovém Desiru, byť se ho nedočkám :-). Přípoj na rychlíky apod. bych moc neřešil (samozřejmě, že když přijede cca 25 minut předtím/poté a hned pojede dál, aby tam ty lidi aspoň vyložil/nabral, tak to bude fajn. Ale je to především pro místní dopravu.
14.01.2011 (12:35)  
AD p.Bláha:
Minibusy a malé autobusy pro dopravní obslužnost navrhoval už pan Budinký, ministr dopravy jedné z vlád ODS. Program to byl dobrý. Bohužel to byla největší chyba (toho programu), protože tehdejší vláda měla jiné záměry a "cíle".
Mimo Netolic, na které se soustředil JIKORD (vyčteno z jejich stránek) není prozatím jasné, kam by se dále malé busy měly ještě dostat, ale podle účetních úvah ve směru kolik stojí 1 kilometr u ČD a kolik by si účtoval autodopravce, je jasné, že v místech, kde je sice malá frekvence cestujících, ale těžko opomíjitelná, minibusy jasně vítězí.
Vzpomenul jste ZLIV, kde jsem se kdysi byl podívat na místní, dnes už zaniklé průmyslové malodráze. Nyní jsem se podíval na cenu jízdného pro běžného cestujícího. Cena je téměř souměřitelná s busem, ale jízdní doba je jasně vítězná pro vlak. A cestujících tam vystupovalo ze směru Českých Budějovic značné množství. V budoucnu by měl být asi JOKORD uvažovat o tom, jak proložit vlaky autobusy, které obslouží zase jiné obce než vlak.
Takže můj závěr je takový, že by se mělo uvažovat komplexně. Nejen ve prospěch vlaků anebo autobusů. Tento cíl by si zasloužil obsluhu v poměru 1A:1V v rámci IDS. Jak Jč.kraj uvažuje o IDS nevím, vím že jen jediná linka zanikla po stránce cenové-trasa zůstala.
Vše je o přístupu k řešení záležitostí VDO. Současné vedení Jč.kraje sice hlásí Vše pro občana, ale jak je vidět, mnoho pro to prozatím nedělá, spíše naopak Zánik malé IDS je toho dokladem. Možná je toho více, ale situaci podrobně neznám, proto se nechci pouštět do spekulací nebo rozborů VDO, pro které nemám patřičné znalosti. FRK
registrovaný uživatel Busman 
14.01.2011 (6:37)  
rpet:

Jsem rád, že ohledně ZVS si rozumíme, ale asi se neshodneme v rozsahu.

Mně by se níže navrhovaná linka zrychlených Os České Budějovice - Rybník - Lipno nad Vltavou zamlouvala, přeci jenom jde o elektrifikovanou trať, která vede do turisticky rychle se rozvíjejících oblastí Lipna a Šumavy. Rakouské osobáky bych pak protáhl ze Summerau do Rybníka kvůli přestupu, i když mi je jasné, že výnosy z těchto pár kiláků by nepokryly ani variabilní náklady.

Bus linku Kaplice - České Budějovice bych ponechal pro místní obsluhu a přestupy z vlaku na bus Kaplice - Český Krumlov, to už je jen "maličkost".
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.01.2011 (1:50)  
@ Busman:

ja s tebou souhlasim. dokonce jsem tvoje argumenty (tehda) i pochopil a uznal. ale muzu ja snad za to, ze SzKT potrebuje od statu a ZVS zajistit dopravu do divadla? tak dobre, nebudu rejpat. nepotrebuje do divadla. ale chce, aby v kaplici jezdili vlaky cely tyden v 2ou hod. taktu. co s tim asi ma neboha ZVS delat? at si koupi auto a ja se alespon nebudu muset rozcilovat.
registrovaný uživatel Busman 
13.01.2011 (18:29)  
SzKT, rpet:

Problém ZVS jsme poměrně kvalitně řešili od 17. listopadu 8:13 do 21. listopadu 11:07 v souvislosti s článkem o Bártovi: http://www.zelpage.cz/zpravy/7941

Po dlouhé a těžké diskuzi jsme došli ke vzácné shodě. Problém ZVS tkví v jeho aplikaci v ČR, nikoli v jeho evropské podstatě. V této diskuzi můžeme pokračovat, což také pod články k aktuálním problémům činíme. Netřeba však se vracet na začátek a znovu řešit samotnou podstatu tohoto institutu.
13.01.2011 (18:21)  
AD p.Bláha 13.01.2011 (16:09):
Nejde o to kdo kde byl, ale jde o systém a množství financí, přiřazených do kapitoly DOPRAVA a jejich účelné využití.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko