..: TWINDEXX a TRAXX – InterCity spoje DB budou dvoupatrové :..

Bombardier TWINDEXX Dosto pro DB Bahn (vizualizace), foto: Deutsche Bahn Berlín — Německé dráhy (DB Bahn) donedávna hledaly řešení pro náhradu stárnoucích vagonů na vlacích InterCity. V době, kdy standardem německé dálkové dopravy jsou jednotky ICE čtyř verzí, jsou vozy IC tím starším a méně komfortním, co v dálkové dopravě můžete potkat. Ještě počátkem roku 2010 byl hledaným řešením koncept ICx, tedy ucelených souprav s provozní rychlostí až 250 km/h. Preferovaný Siemens zatím kontrakt na ICx nezískává a začátkem tohoto roku podepisuje DB kontrakt se společností Bombardier. Namísto ucelených jednotek přichází netrakční soupravy a konvenční lokomotivy TRAXX. Také rychlost překvapí – namísto ambiciózních 250 km/h budou patrové soupravy provozovány rychlostí 160 km/h. První z 27 vratných souprav budou nasazeny v dálkové dopravě koncem roku 2013.

Jednotky TWINDEXX 2010 konstrukčně vychází z původních dodávek pro DB Regio, Metronom nebo ALEX. Interiér ale bude uzpůsoben pro dálkovou dopravu – k dispozici budou místa v 1. i 2. vozové třídě, na podlaze budou položeny koberce, osazeny budou komfortnější sedadla, police pro přepravu rozměrnějších zavazedel a k dispozici bude i prostor pro přepravu kol. K výbavě budou patřit zásuvky 230 V, zesilovač mobilního signálu nebo elektronický rezervační a informační systém. V soupravě najdeme i výceúčelový prostor pro cestování rodin s dětmi nebo prostor jednoduše dostupný pro handicapované. Celková kapacita pětivozové soupravy má dosahovat 399 míst v druhé a 70 v první třídě.

Smlouva podepsaná 4. ledna 2011 kromě dodávky 137 (podle DB jen 135) vozů zahrnuje také 27 lokomotiv TRAXX P160 AC2 (u DB označených jako řada 146.2). Jak uvádí DB, dalších asi 600 strojů už koncern vlastní u divizí DB Schneker a DB Regio. Pro Bombardier to znamená kontrakt v hodnodě asi 362 mil. eur. Vozy jsou ale vyčleněny z původní objednávky 800 vozů pro DB Regio.

KISS Dosto: patrové jednotky švýcarské konkurence

WESTbahn – Stadler KISS (vizualizace), foto: WESTbahn Zhořelecká vagonka skupiny Bombardier není jediná, která nabízí dvoupatrové soupravy pro dálkové vlaky. Pod obchodní značkou KISS najdete dvoupatrové jednotky také v katalogu švýcarského konzernu Stadler. KISS nebo Dosto si objednalo hned několik zákazníků – domácí Švýcarské spolkové dráhy (SBB) dostanou jak variantu pro S–Bahn v Curychu, tak pro RegioExpressy. Mezi zákazníky ale zaujme především soukromý rakouský dopravce WESTbahn. Ten pomalu odpočítává příchod jízdního řádu 2011/2012, kdy vypustí své jednotky na trasu Vídeň – Salcburk.

Na rozdíl od netrakčních souprav z Görlitze jsou KISSy klasickými jednotkami a není třeba řešit pořízení lokomotiv. Např. varianta pro WESTbahn představuje 7 šestidílných souprav schopných provozu na střídavém systému 15 kV 16,7 Hz s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Té v současnosti nedosahují ani všechny vlaky Rakouských spolkových drah, které přes hlavní koridor, tzv. Westbahn, do Salcburku míří.

Zdroj: Bombardier, Stadler – KISS pro WESTbahn a KISS pro SBB RegioExpress, Deutsche Bahn, Wikipedia – DB AG ICx, railcolor.net


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.1.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Jízdní řád

Další z regionu Německo Rakousko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
17.01.2011 (18:55)  
Josef Petrak: Zrychlovat se maji ty vozy, ne lokomotivy. I tak to znamena schvalovani od EBA. Pokud jde o tu zakazku, tak se vsude mluvi jen o zpozdeni podpisu smlouvy kvuli dohadovani se o cene a zarucnich podminkach - viz. napr http://online.wsj.com/article/BT-CO-20101217-705534.html nebo http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~E9E3E544B0814490A9D64596C57269FAB~ATpl~Ecommon~Scontent.html. Mimo jine, soupravy upravenych patraku s maximalni rychlosti 190 km/hod. muzou jen tezko v budoucnu nahrazovat ICE1 a ICE2.
17.01.2011 (17:57)  
Raquac) Nemůžu dohledat konkrétní zdroj, který dokonce mluvil o zrušení ICx ve prospěch TWINDEXX 2010, ale co už. Tu formulaci jsem poupravil a budu očekávat další vývoj ohledně kontraktu na ICx.

Dostaly se mi do ruky další ohlasy, že se to celé má zrychlovat, atd. nicméně podle TZ Bombardieru se kupují standardní P160 AC stavěné na 160 km/h, tak nevím. DB o zrychlování mlčí, mašina by měla být potom ale přeschválena u EBA, pokud není... Tahle zpráva vycházela hlavně ze zdrojů, co jsou pod textem.
17.01.2011 (15:58)  
Astartoth: Ne všechna IC v Německu tahá BR101, k vidění je například BR120 - nevím jak teď, ale ještě nedávno vozila vlaky z ČR co končily v Berlíně (stačilo 160 km/h) jako např. Hungarii. Těch starších lokomotiv na IC vlacích je určitě více než 27.
Tomáš Snílek: Určitě budou chtít DB pro těch (zatím) 27 souprav schválení do ČR, když je v pohodě a s radostí uživí na vnitrostátních spojích? To že jsou jako dělané pro provoz do ČR znamená třeba že nevyhovují našemu průjezdnímu profilu?
17.01.2011 (15:46)  
Původně jsem byl z té zprávy velice zklamán, protože jsem si mylně domyslel, že se jedná o VŘ na ICx. Byl jsem zklamán jak počtem kusů i maximální rychlostí. Ale pak mě uklidnil komentář Raquace. Nakonec jsem celkem optimista, protože tyto jednotky jsou jako dělané pro provoz do ČR. Rychlost nižší než 200 km/h, kapacita celkem dostačující, tak proč ne? Jenom chybí restaurační vůz...
17.01.2011 (13:17)  
Tak uz i BR 101 predstavovane jako vrchol vsi techniky uz pomalu dosluhuji?
registrovaný uživatel Raquac 
17.01.2011 (11:57)  
Josef Petrak: Původně preferovaný Siemens nevyhrává a začátkem tohoto roku získává kontrakt společnost Bombardier. Namísto ucelených jednotek přichází netrakční soupravy a konvenční lokomotivy TRAXX. Jak jste na to prisel? Ze ktereho zdroje to mate (jako odborny a seriozni poskytovatel aktualit) overene?
Jednani o ICx probihaji dal, smlouva ma byt podepsana do pul roku. Tyhle vozy jsou podle soucasne predstavy DB jen prechodne reseni, protoze se ICx dostanou do provozu pozdeji, nez se predpokladalo a ma jich take byt mene (pro rejpaly - misto 300 kusu "jen" 230). Krome toho ty patraky byly vycleneny z ramcove smlouvy na 800 patraku pro regionalni dopravu uzavrene v roce 2009, maji byt ale upraveny jak pisete. Mimochodem, podle nekterych zdroju (viz odkaz na Spiegel) maji byt upraveny na Vmax. 190 km/hod. Podivejte se ztreba sem: http://www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/db-orders-double-deck-trains-for-long-distance-services.html tady http://www.produktion.de/unternehmen-maerkte/bahn-und-siemens-ringen-weiter-um-icx-preise/ tady http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/0,1518,735345,00.html a tady http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2010-12/18870207-update-dt-bahn-bestaetigt-verzoegerung-beim-grossauftrag-fuer-siemens-015.htm.
17.01.2011 (11:44)  
MZ: Na druhou stranu se ale občas podívají na tratě s 200 km/h. Ale je vidět, že i u DB šetří. Já bych ty jejich Bmpzeta a Avmz a Apmz bral hned -:)))))
17.01.2011 (10:16)  
Rychlost 160 km/h nepřekvapí, protože vlaky kategorie IC nejezdí po tratích, na níchž je potřeba vozidel umožňujicích "ambiciózních" 250 km. I když jezdí po tratích s rychlostí 200 km/h, tak při jejich relativně časté "zastávkovosti" by se toho dvoustovkou moc nenajelo ... Tohle si DB dokáží dobře spočítat ..
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko