..: Cheb nebo Domažlice? Koridory do Německa čeká přehodnocení :..

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

Diskutuje se o ničem menším, než o 140 km dlouhé novostavbě trati, kterou už přes deset let v Praze i Mnichově znají pod názvem Donau–Moldau–Bahn (DMB). Dvoukolejná elektrifikovaná trať s rychlostním parametrem 160 až 200 km/h pro klasické soupravy by v nové stopě spojila Plzeň, Domažlice a Regensburg, zatímco současná neelektrifikovaná jednokolejka by nadále sloužila pro regionální dopravu. Ačkoliv je tato trasa již v současnosti využívána pro mezinárodní osobní i nákladní dopravu, nedostala se dosud na seznam mezinárodních koridorů TEN–T. Bez toho bude poměrně těžké získat potřebné finance na výstavbu. Ostatně v současnosti je podpora projektu DMB čistě mediální — superkoncepce, pokud ještě platí, posunula tuto stavbu až za rok 2025. Německá spolková vláda podle deníku MittelBayerische v tomto koridoru také prioritu nevidí. Jen na německé straně se hovoří o nákladech 400 milionů eur (10 mld. korun).

Po vynaložení 13,28 mld. korun, z toho 5,3 mld. korun získaných z eurofondů, má ČR opravený koridor mezi Chebem a Plzní. Ve výstavbě je úsek mezi Berounem a Plzní. Kdy se ho podaří skutečně napojit na evropskou koridorovou síť, je zatím nejisté.

DMB je zatím nejistá, plzeňský uzel ano

Jeden z problematických bodů české železniční sítě je také železniční stanice Plzeň hl.n., na jehož opravu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tendr za 1,5 mld. korun. „Stavba je velmi důležitá především pro dokončení propojení takzvané chebské části koridoru s pražskou. Děláme vše pro to, aby se začalo stavět v letošním druhém pololetí,“ uvedl pro E15 mluvčí správy Tomáš Drvota. A nejde jen o koridor, ale také interoperabilitu moderních hnacích vozidel. I v této stanici je zatím zapovězena jízda vlastní silou pro zkoušené lokomotivy Škoda 109E. Na vině jsou zastaralé kolejové obvody, které provoz ve stanici zabezpečují. Na jednu z největších zakázek roku, která by se mohla spustit už o letošních prázdninách, by mohla navázat také soutěž na úsek Plzeň – Rokycany zahrnující tunel v Ejpovicích za 8,5 mld. korun.

Zdroj: Mittelbayerische, Ministerstvo dopravy ČR, Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025, Lidové noviny, E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.5.2011 (14:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   
03.06.2011 (10:47)  
bartik09:
Ještě k té regionálce:
S Vaším příspěvkem souhlasím, až na tu trať 261.
Uvědomte si ale, že rozumně koncipované VRT výrazně zrychlí spojení většiny Vámi vyjmenovaných měst s Prahou, Brnem či Ostravskem.

Otázka tedy nezní, zda VRT nebo regionální přeložky - obojí je potřeba!

Železniční veřejnost by měla přestat trpět autocenzurou a přehnanou skromností - pokud SŽDC požaduje málo, dostane logicky ještě míň. Co si kdo vyřve, to má... (viz vodní doprava)
03.06.2011 (10:43)  
bartik09:
S regionální dopravou samozřejmě souhlas.
Přednostně ovšem mezi "okresními městy" a nikoliv na polních drahách...
03.06.2011 (10:42)  
bartik09:
...Na zbytek vystaci 4 pary vlaku denne...
Já se zeptám takto:
Jak by se změnila spotřeba piva, pokud by najednou točili za 10 Kč?
Opravdu se domníváte, že při hodinové jízdní době Praha - Brno zůstane podíl železnice na přepravní práci peze změny??
registrovaný užívateľ SYN 
02.06.2011 (18:11)  
Web: Fakt jo? Takže není pravda že osobáky cekávají až projede rychlík/EC/piňďa (obzvlášť když jede zpožděnej), náklady nemusí čekat na noc aby se vůbec někam dostaly? Týjo, to teda žiju v bludu no, akorát rozhodně nejsem sám, zkuste se optat třeba Petra Šimrala jak je u nás průchodnej koridor...
registrovaný užívateľ Web 
02.06.2011 (16:36)  
SYN: Na tom koridoru máte problém akorát v Praze/Brně a ten stejně VRT neřeší.
registrovaný užívateľ SYN 
02.06.2011 (14:47)  
bartik09: Jo tak to asi jo, rozhodně některý kroky jsou žádoucí a ani tak hrozně moc nestojej, hodně z nich se týká IDS...
Ohledně té VRT - já tady vidím primárně tu otázku, že v současnosti existují reálné problémy na koridoru především mezi Prahou a Pardubicemi - jednak kapacitní, druhak rychlost (160 není nijak zvlášť moc) a taky zabzař.
Takže je otázka zda je rozumné ještě dále do toho vrtat ve smyslu třetí (případně čtvrté) koleje, snažit se o něcoi jako 200kmh a ETCS, když by možná za podobné peníze mohla být nová dvoukolejná trať přes Vysočinu, s tím že původnímu koridoru by se tím odlehčilo, zbyvala by větší kapacita pro místní obsluhu a náklady, nemusela by se dále řešit rychlost a klidně i to ETCS by se mohlo nechat "na někdy".
Ale třeba to mám číselně špatně a ty věčné předělávky a úpravy ve skutečnosti přecejen stojí výrazně míň než novostavba?
Jako pokud tu sníme o tom že železniční doprava se bude opravdu rozvíjet, nabývat na objemu, tak kudy bysme to chtěli tahat? Jsou opravdu takové rezervy ve zvýšení propustnnosti koridoru řekněme optimalizací zabzař? Nemyslím si to, zvláště s tím jak se zvyšují rozdíly v rychlosti mezi zastávkáči, náklady a (super)rychlíky, a čím větší ty rozdíly budou tím to bude těžší. Už takhle náklad někde okolo 80khm, osobák v řádu 100-140kmh ovšem s častými rozjezdy a bržděním, a nějaké IC/EC na 160kmh je pěkný oříšek...
Prostě z principu se domnívám že dřív nebo později tu novou trať budeme potřebovat, ne kvůli samotnému faktu VRT ale kvůli kapacitě. No a když už se bude nově dělat, asi by bylo škoda ji stavět na zelené louce jako technicky zastaralou 160kmh trať, ne?
02.06.2011 (12:41)  
SYN: Do nedavna sem tam bydlel, takze vim o cem je rec. A zastaveni provozu, je prvni rozumna zprava, ktera tam odtud prisla.

Spatne sem se vyjadril. Trate typu 261, kde se nezridka stava, ze tam ten vlak jede uplne prazdnej je nejrozumnejsi zrusit a nahradit autobusama.

Prvni dulezita vec v regionalni doprave je podle me optimalizace pripojnejch autobusu. Tzn aby ten autobus neprijel 3 minuty po odjezdu vlaku, aby nejezdil vsude autobus pro 50 lidi, kdyz jich tam jede v prumeru 10 atd.
Zkratka neco podobnyho, o co se snazi IREDO na kralovehradecku. A to nevyzaduje snad ani nijak zavratny investice. Prelozit jen opravdu spatne navrzene kratke useky trati. (napr. kdo zna 238 Chrudim - Pardubice, kde denne 20 paru vlaku ztraci 10 minut kvuli tomu, ze musej nejdriv zajet do Rosic a potom couvat do Pardubic).

Ale nemyslel sem jenom takovy uplny lokalky. Proste je podle spousta jinejch mist, kde by se nechali ucelne investovat stovky miliard (ktery by stala VRT). Cesky Budejovice, Plzen, Hradec Kralove, Jihlava, Liberec!!!. To vsechno sou krajsky mesta s vicemene spatnou zeleznicni obsluznosti. A dalsi velky mesta: Trutnov, Opava, Nachod, Turnov, Trebic, Nymburk, Koprivnice, Domazlice... Turisticky destinace: Sumava, Krkonose, Orlicky hory... Je toho opravdu hodne. A melo by cenu misto toho poustet se do riskantni VRT Praha - Brno a kopirovat trasu relativne pouzitelny dalnice, koridoru + jedny ne nepouzitelny trati?
registrovaný užívateľ SYN 
02.06.2011 (8:05)  
bugear: ale ne, žádné zlaté kliky, jak se kopne do země tak miliony jen valí... Viz řekněme lehce pspravená, zabzař. a dálkové ovl. na 261 za necelé půl miliardy... A to tam pořád ještě většina přejezdů zůstala zabezpečená jenom kříži.
A vůbec už raději nemluvím o tom že se tam teď neobjedná doprava a bude to celé úplně na p---.
Ne fakt, to se nezdá, ale aby to stálo celoplošně za řeč tak to jsou nejmíň desítky miliard, a to bude opraveno sice docela pěkně ale větší zrychlení nikde, žádné přeložky a tak, jen větší údržba... Zrychlení převážně marginální.
registrovaný užívateľ bugear 
02.06.2011 (1:26)  
@SYN: Ale za 100 miliard už by skoro byly i pozlacené kliky u čekáren.
@Michal Drábek: Takže ta zastávka bude v polích před Olomoucí, nebo v Přerově?
registrovaný užívateľ SYN 
02.06.2011 (0:32)  
bartik09: Ne že by to nebyla pravda ale co s tím? Za 10 miliard na lokálkách uděláte co, vylepšíte okrajově pár tratí, čímž 100 000 lidem uštříte po 5 minutách nebo tak nějak? Ani náhodou nezlepšíte znatelně všech 7,5 milionu, ani půlku ne...
  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko