Hodonín — (Aktualizováno 11. 1.) Úvodem malý pohled do historie. Trať byla slavnostně otevřena v roce 1908 především pro nákladní dopravu. Osobní doprava byla zahájena až v únoru 1909. V 70. letech minulého století, vlivem extrémně silné bouřky s přivalovým deštěm, postihly trať sesuvy půdy a vážně ji poškodily. Už tehdy se uvažovalo o jejím zrušením. Trať byla nakonec pracně opravena a provoz se vrátil zpět. V 90. letech začala osobní doprava upadat, především kvůli špatnému trasování. Trať vede mimo obce, většinou byly zřízeny polní zastávky daleko od obydlených sídel. Dalším negativem, který vyháněl cestující z vlaků, byl nevhodně sestavený jízdní řád. Např. vlak ze Ždánic do Čejče 1 hodinu vyčkával ve stanici Uhřice u Kyjova… Následovalo razantní omezení a seškrtání jízdního řádu až byla dne 22. května 1998 po 89 letech zastavena osobní doprava. Setrvala jen silná nákladní doprava ropy z Uhřic u Kyjova a ze Šroubárny ve Ždánici, ale i ta postupně začala skomírat. V roce 2003 ukončila ve Ždánicích provoz místní Šroubárna a přestěhovala se do Kyjova, a tak úsek Uhřice – Ždánice dopravně „osiřel“.
I přes velmi úspěšné nostalgické jízdy byl pro nezájem, na podzim roku 2006 úředně zrušen úsek Uhřice u Kyjova – Ždánice. Pro zbytek trati zůstala naděje na přežití vozba ropy z vrtu u Uhřic u Kyjova, ale po napojení vrtu na ropovod Družba je vozba už jen velmi ojedinělá, a tak už jen trať slouží pro občasné nostalgické jízdy. Po volbách do parlamentu v květnu 2010, nastolila Nečasova vláda velmi razantní úspory ve všech státních správách, a tak ministr dopravy Vít Bárta nařídil SŽDC vypracovat koncept na zrušení minimálně 50 tratí, ale po masové medializaci se toto číslo stále snižovalo až se zastavilo zhruba na dvacítce tratí. Ke konci října 2010 bylo Ministerstvem dopravy zahájeno správní řízení ve věci zrušení zbývající části ždánické lokálky. Účastníky řízení jsou dotčené obce a Moravské naftové doly Hodonín. Výsledek řízení lze očekávat začátkem roku 2011. Stále je tu naděje, že SŽDC převede zbytek lokálky na vlečku, a její údržba tak vyjde mnohem levněji než, se statusem regionální dráhy (mimo jiné, údržba celé trati stála podle SŽDC cca 2 mil/rok).
Podle nejnovějších informací byl v listopadu 2010 fyzicky snesen úsek Uhřice – Ždánice. Zůstal jen štěrk pro připravovanou výstavbu cyklostezky. Zmiňované správní řízení se zbytkem Ždánické lokálky bylo od 29. prosince 2010 na dobu 90 dnů pozastaveno a to z důvodu přezkoumání žádosti provozovaní cisternové dopravy surové ropy z vrtů u Uhřic Moravskými naftovými doly Hodonín.
Dovolujeme si vás pozvat na fotojízdu s 810 po Ždánické lokálce před jejím zrušením. Únorové počasí si s námi může pohrát, záběry, které cestou pořídíte, budou neopakovatelné. Přislíben je motorový vůz 810.455, který desítky let, až do zastavení provozu, jezdil mezi Čejčí a Ždánicemi. Počítáme s variantou 810+010, počet míst je max. 60. V případě nižšího zájmu pojede jen motorový vůz. Naposledy s 810 do Uhřic pojedeme v neděli 27. února 2011. Odjezd bude ve 12:15 z Hodonína, kam se také vrátíme do 15:20 hod. Cena jízdenky je 550 korun. Pokud chceme, aby se jízda uskutečnila v daný den, je velmi důležité, aby byly vaše přihlášky doručeny a zaplaceny nejpozději 23. ledna 2011. V případě zájmu kontaktujte pořadatele na e–mailu fotojizda-uhrice@email.cz, kde se vám budou snažit odpovědět i na vaše případné dotazy.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Nevšiml jsem si že by v Čejči přestěhovali nádraží...
ale ma to sve nevyhody, napr. ze nelze kvalitni ropu prodat samostatne jako kvalitni, tak mozna proto chtej naftova doly jezdit
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/6A167ACD-9A05-4751-99FE-916EF663B2DE/0/VV_Cejc.pdf
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.