..: Vánoční dárek? České dráhy: Ano, máme zájem o railjety! :..

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisPraha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.

Budoucnost dálkové dopravy Českých drah?, foto: Dennis HűbschV případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál


JiříK. | 23.12.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 21      Zpráv na stránku:   
25.12.2010 (14:44)  
S tím VŘ. Nějak nevím proč by se muselo obcházet VŘ. Tak se napíše OBECNĚ tak, aby vyhovovalo tomu a za kolik co ČD chtějí, tedy RailJet. Tedy nastaví se cena, obecné parametry a dodávka řekněme do roka, dvou. Když někdo nabídne ještě něco levnějšího, tak proč to nebrat (a splní ostatní parametry)...

Spíše jde o to jak se k tomu postaví Siemens a dozorčí rada OBB. Když smlouva se Siemensem, jestli přistoupí na onu dobrou cenu, jestli s OBB, jestli přistoupí na přeprodej (roli prostředníka) bez provize...

Obecně si myslím, že zatím je to ve velmi sci-fi rovině, "kdyby se to podařilo nějak získat" a ČD spíše oťukávají, než že by dravě skočily po šanci.
registrovaný uživatel joki  mail  
25.12.2010 (14:42)  
Jednoduše řečeno opce ja tak trochu smlouva na koupi dalšího zboží tak aby měl výrobce jistotu ve výr. programu. Neboli stálosti odbytu na právě vyráběné zboží které bude dodáno odběrateli který bude mít takto podepsanou opci za levější cenu než jinému zájemci bez smlouvy na opci. To tu snad většina pochopila...
Tahle se poslední dobou obchoduje i s eltronikou.
Ale tady se třeba občas vyskytne dodavatel ktyrý udělá lepší cenu i na menší počet a bez závazku dalšího odběru.
Tak a teď se ozve hodně lidí že srovnávám nesronnatelné, vývoj vozidel, bezpečností parametry, pevnostní zkoušky atd. schválení drážním úřadem nejen na území státu vlastníka ale i v okolních zemích.
Někdo tu napsal že Jančura už má v Rumunské Astře skoro vyrobené vozy ale cena a parametry jsou někde asi jinde i když zase asi přirovnám nesrovnatelné kopie třeba u DM-500 (Dreambox sat reciver) byla už propracovanější jak origoš. A taky záleželo na softu co tam byl nahraný. Podobně by to mohlo být i s komunikací 380 a RailJet hlavně teda s jeho řídícím vozem kde býv. československé speciality jako 25 Hz (myslím že už jen uzel Blava) by šly asi taky vychytat. Jinak si myslím že ovládání soupravy nastavení klimy, topení, info. na monitorech atd. Je prováděno s vozu Afmpz alespoň jak jsem je z Ostravy do Přerova loni s raidays v Ostravě tak si to tak nějak pamatuji http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_Afmpz-8090-7.php
Jednoduše kdyby v Evropě bylo konkurenční prostředí ve výrobě žel. vozidel, mohla by myslím být cena někde jinde. Buhužel část ceny jde na všimné pro různé prominenty. Dnaska už se vozy nevyrábí ve 100 ks sériích tak jak za socializmu. Jestli je to dobře nechám na každém z vás jinak stojí za přečtení tohle http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Vagonka
Dneska je úspěch když se vyrobí 12-15 elefantů za rok... jestli tohle s RailJet vyjde, tak smekám před vedení ČD lidově řečeno klobouk... ale mám tak spíše obavy že už neuskutečněných nákupů bylo hodně... situace s vozy na EC IC je ale opravdu kritycká, vypadá to že jsou si toho na vedení ČD dobře vědomi a jednají. Což je v pořádku.
25.12.2010 (14:39)  
martin14785: To je klasický šotouško a laický přístup... To že má řídicí vůz Railjetu stejný tvar jako Taurus, neznamená, že to je taurus bez motorů - naopak je to kupodivu "obyčejný rzchlíkový" vůz s čelem vytvarovaným do podoby Tauruse.

Jinak k tomu, že by to měli dělat čeští výrobci. A proč by jako měli? Zákazník (ČD) snad nakupuje to co je na trhu, co je cenově přijatelné a co je pro jeho účel použitelné, pokud možno dříve než za 5 a více let.

- PARS nebo Škoda vyrábí osobní voy pro rychlost nad 200 km/h?
- Loko 380 může do okolních států? (zatím nemá homolagaci ani pro ČR)

Jistě že by to šlo, ale někdo musí nabídnout adekvátní výrobek, pak má smysl se o tom bavit.
25.12.2010 (14:24)  
Milý M,ty mě vážně bavíš:-) Ano, nevím co je ve smlouvě a smlouva samozřejmě v režimu obchodního zákoníku může obsahovat leccos, proto je zbytečné spekulovat o jejím obsahu. To také, pokud jsi si přečetl můj příspěvek o opci,nebylo jeho obsahem. Obsahem bylo stručný popis fungování opce,aby tu bulíci,kteří v životě viděli maximálně smlouvu s telefoním operátorem nespekulovali o tom,že budou OBB platit nějakou pokutu pokud neuplatní opci. Nebudou, pokud je to opce, tak za její neupltanění opravdu nehrozí smluvní pokuta. Ne proto,že by do smlouvy takové ustanovení implementovat nešlo,ael protože by to popíralo smysl fungování institutu opce jako takového. Ad.výběrové řízení:pokud víš nebo si myslíš, že takové výběrové řízení,kde byly podmínky nastaveny tak,že byl jasný vítěz proběhlo,tak ti doporučuji obrátit se na policii ČR,ale jinak jsou to pouze prázdné kecy typu,všichni politici kradou. Nicméně, zadat podmínky výběrové řízení tak, že podmínkám vyhoví cíleně pouze určitý výrobce je v rozporu se zákonem a i když tebe zajímat co si o legalitě myslím já, tak co si o tom myslí zákon možná celkem důležité je:-)
registrovaný uživatel SYN 
25.12.2010 (13:18)  
martin14785: Tak to bude asi blbost ne? Vozy RJ (vložné i řídící) skoro stopro nemají ani délku podobnou Taurusu ani jeho mohutný rám (nutný pro upevnění hnacích podvozků a všech agregátů)... ale jako ve smyslu že jsou to krabičky na kolech co jezdí po kolejnicích tak to pak jo, to mají společné...
Někde se psalo že řidičák RJ má design podle Taurusu aby to tvořilo dohromady sladěnou soupravu, tak asi tak.
registrovaný uživatel Busman 
25.12.2010 (12:36)  
Možná varianta taky je, že se ÖBB můžou na nějaké postoupení opce vykašlat, aby někdo podobný jako ČD jim pak s tím mohl dělat konkurenci na liberalizovaném trhu železniční dopravy...
25.12.2010 (12:21)  
Já souhlasím s tím, co tady už padlo - tenhle obchod by byl příliš čistý a nedával žádný prostor nějakým prostředníkům nebo spřáteleným firmám. No když k tomu přičteme spolehlivost vizí ČD, tak jsem dost skeptický.
25.12.2010 (12:02)  
rpet: S tím ReJ jsem to možná trošku nadsadil. Nicméně by bylo fajn, aby se tyto jednotky dostali do ČR - jedno ke komu. Důležité je teď přetáhnout je sem. Samozřejmě ČD mají větší šanci, tak ať to udělají. Kdyby to Radim chtěl koupit, věřím, že se mu to taky podaří. Byla by to zdlouhavá cesta, ale ta čeká i ČD.
registrovaný uživatel M 
25.12.2010 (11:46)  
BTW - podporovat cesky prumysl? Ktera firma je vic ceska? Skoda (Mlada Boleslav) nebo TPCA (Kolin)? Ono to s tim ceskym prumyslem totiz neni zas tak zhavy a az stejne budou postupovat vsichni ostatni, tak budeme tak nejak v perdeli...
registrovaný uživatel M 
25.12.2010 (11:44)  
Mikaeli, to ze vis, co je to opce, v tomto konkretnim pripade nehraje vubec zadnou roli. Proc? Protoze ty vubec netusis, jak je to smlouva napsana a vubec nemas potuchy, jake v ni muzou byt podminky. Nebo opce jako opce?
Pokud jde o 190 cm vysokyho Horsta, tak ceska histrorie (a mozna nejen ceska) zna tisic a jedno vyberove rizeni, kdy parametry byly tak konkretne urceny, ze to splnovala casto jen, kupodivu, jedna firma.
A vsem je celkem putna, co si o legalnosti myslis zrovna ty...
(bugear - ja to samozrejme myslel trochu v nadsazce, ale to jsi asi pochopil. Kdyz je tech firem (vyrobcu nebo i dopravcu) velmi omezene mnozstvi, tak nebude problem napsat jednu dve podminky...)

Juraj Kovac (vcera 12:32) - na ty storno poplatky bude dobry zeptat se mikaela - ten vi presne jake jsou podminky opce a pocitam, ze presne bude vedet, jake (a jestli) jsou storno podminky

rpet - modelova situace je to dobra. Ja bych jeste dodal, ze v puvodni Pepove smlouve muze (muze, ne nutne) byt napsano neco jako "dalsich 20 superbu muze koupit jenom Pepa a Pepa nesmi zadnou jednotku (vcetne ten nekoupenych) prodat behem 10 let. Opet jedine mikael vi, jestli to tam je, nebo neni...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko