Praha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.
Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
V případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.
Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál
FRK
Tady jako objednavatel snad nemusím přemýšlet ani minutu.
Já bych se ovšem držel především tohoto textu ve zprávě :
Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.
Takže když se to ČD ekonomicky celkově nevyplatí - třeba se ukáže potřeba zakoupení dalších lokomotiv, které zatím nejsou v plánu nákupu (380) nebo nutnost rekonstrukce stávajících lokomotiv (15x, x3x), aby mohly být RJ použity ...
Protože nějaký nástřel mezistátních spojů na období jízdního řádu 2011/2012 už existuje - ty mezistátní spoje se dělají s daleko větším předstihem než vnitro, tak už dneska by ČD musely mít představu, zda se tyhle soupravy dostanou do zahraničí + z toho vyplývající vyrovnávky KEV ...
Aby se nestalo, že ČD nějak vykouzlí potřebné tintili, koupí 16 souprav a začnou mít problémy jednak "co s nimi", jednak "kam je dát" ... než se bude vědět "co s nimi" ... a bude "čím je tahat" ...
A "čím je tahat" nevyřeším technicky přes noc ...
ani ty články nečtu.. člověk se namlsá, pak zklame a porád dokola...
Railpic (23.12. 23:04)
Z rozhovoru Žaludy a dalších zpráv je jasné, že se nejedná o žádný výprodej u Siemense, ale právě a jen o využití opce OBB.
Tentyz autor pak napsal i: Jediné vysvětlení je, že netušíte, co to je opce. Tím jsme asi měli začít.
Namitky vice autoru, ze je smesne debatovat o podminkach (nebo dokonce pokladat treba otazky typu "potahne to taurus nebo 380"), protoze nikdo nevi, jak ta smlouva stoji, pak byly "odpovidany" stylem nastudujte si, co je opce...
Paradoxni je, ze jsem byl zesmesnovan jakozto "opcni analfabet", ackoliv ja jsem toto slovo vubec do diskuse nezavedl a dokonce jej vicemene ani nezminil. Jedine me uziti slova "opce" v jakekoliv podobe, ktere predchazelo odbornym vykladum a prednaskam pro nedouky bylo tohle: "k prebirani opce se to stocilo asi az v diskusi".
Takze jsem jsem nikdy o opci nepsal, ale presto jsem bulik, protoze ji nerozumim. Nerozumim ani rozmnozovani blahovicniku, takze pokud to nekdo chce vysvetlit a napsat, ze jsem bulik, tak mu to usnadnim:-) Sice o tom neni rec, ale pro mne za mne:-))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.