..: On-line: jízdní řád 2011 přichází (2. část - neděle) :..

On-line zpravodajství, foto: ŽelPage Česko/Slovensko/Evropa/Svět18.15 Vážení čtenáři, zazvonil zvonec a on–linu je konec. Za dvaačtyřicet hodin sledování nedošlo víceméně k žádným vážnějším komplikacím v provozu. Bohužel však byly dnes usmrceny minimálně dvě osoby. V současné době jezdí vlaky na síti SŽDC ne zcela včas, ale stav dopravy je stále uspokojivý. Letošní ročník byl výjimečný – poprvé jste se do on–line zpravodajství výrazně zapojili i vy, čtenáři, za což vám patří obrovský dík. Naopak omluva je posílána těm, jejichž informace nebo fotografie nenašly v textu místo. Za zmínku stojí také spolupráce s VLAKY.NET a portálem K-report. Počet přečtení také není zanedbatelný – dosahuje hranice třiceti tisíc. V poslední aktualizaci mi dovolte doplnit ještě několik posledních informací a také řadu fotografií, které jste nám zaslali. Děkujeme za vaši přízeň! Mnoho kilometrů bez nehod přeje za celou redakci Dominik Jaroš.

Od zítra bude spuštěna plzeňská Městská linka. Vlaky pojedou pouze v pracovní dny a nasazena bude motorová jednotka RegioNova. Řada českých vlaků nejede zcela dle platného řazení, k vidění jsou hojně vozy A/B/BDs. Na několika vlacích chybí též vůz 1. třídy. Zavítáme opět do zahraničí – v Řecku dochází od 12. prosince pouze k jediné výraznější změně – nově jezdí elektrické jednotky mezi mezinárodním letištěm a Kiatem. Jízdní doba je 86 minut. Nadále zůstává zavedena náhradní autobusová doprava mezi Kiatem a Patrasem v počtu tří párů denně. Mezinárodní spoje zůstávají taktéž ve stejném rozsahu – 1× noční do Istanbulu, tři páry do Sofie, jeden pár do Bukurešti (přes Sofii) a dva páry do Bělehradu. Nově je možné jízdenky nakupovat přes eshop včetně předběžné rezervace.

Vůz Beer v Plzni, foto: strejcekms810.086 pohotova k odjezdu do Berouna, foto: Ruda VávraVýstup cestujících z Os z Berouna, foto: Ruda Vávra

15.30 — Pouze formální změnu od nového GVD představuje přejmenování železniční stanice Praha-Zličín na Praha-Řepy. Fanouškům hnacích vozidel by neměla uniknout informace o provozu lokomotiv 150.2 v úseku mezi Prahou a Ústím nad Labem. Honza Faigl takto zachytil lokomotivu 150.215 na R 613 Bílina z Ústí nad Labem. Provoz je i nadále na síti SŽDC v podstatě bezproblémový. Výjimku tvořil například Ex 354 do Mnichova se zpožděním 51 minut v Domažlicích. Vlak Ex 355 jedoucí z opačného směru do Prahy měl zpoždění pouze 6 minut. Oba je zvěčnil Honza Tauber.

150.215 v Ústí nad Labem, foto: Honza FaiglEx 354 do Mnichova, foto: Honza Tauber/HonnzinEx 355 do Prahy hl.n, foto: Honza Tauber/Honnzin

O libereckém provozu informuje Tomáš Krupička: v Liberci a okolí od rána trvale sněží, problémy se začínají objevovat až nyní. Například R 989 má 29 minut zpoždění, kvůli výměně neschopného motorového vozu 843 (v pozadí na fotce č. 1). Na dvou párech osobních vlaků mezi Libercem a Novou Pakou mají vlaky změněné řazení již od rána (v popředí na fotce č.1). Vlaky Trilex jezdí zatím bez potíží (na fotce č.2 v místech budoucí nové zastávky). V Liberci se mezistátní vlaky nově hlásí i anglicky.

Liberec R 989 na pozadí, foto: Tomáš KrupičkaVlak trilex vedený motorovou jednotkou Desiro, foto: Tomáš Krupička

Vlastislav Vytiska nám zaslal fotku polské elektrické jednotky EN 57 PKP ze stanice Letohrad, jedoucí na osobním vlaku 15121 z Ústí nad Orlicí do Kłodzka. Petr Dungl taktéž posílá fotku tohoto vlaku na cestě do Kłodzka. Tato elektrická jednotka je neblaze proslulá díky svým dřevěným lavicím, proto jí je také přezdíváno dřevolíno.

Letohrad - EN 57 PKP jako vlak 15121 do Klodzka, foto: Vlastislav VytiskaEN57-1951 PKP na Os 15121 (Ústí nad Orlicí - Klodzko), foto: Petr Dungl

Rakovník 854.033 na obratu 1286 / 1293, 814.032 na obratu 7721 / 7720, foto: Ruda VávraZ oblačného Rakovníka se nám hlásí Ruda Vávra: Doprava v okolí města je bez větších komplikací. Os 7721 a 7720 přijely/odjely s deseti minutovým zpoždění. Místo pravidelného řazení Esmeraldy se na těchto osobních vlacích ukázala náhrada v podobě 814.032. Děkujeme za příspěvek i fotky!

11.35 — Opět nám začínají chodit materiály od vás, čtenářů, za což mnohokráte děkujeme. Situace na železnicích v České republice je relativně klidná, výjimku stále tvoří níže zmíněný Ex 354 Franz Kafka. Kolega Petr Borženský byl v Otrokovicích vyfotit poslední IC 532 Rastislav v GVD 2009/10, na kterém byl řazen i nepříliš reprezentativní vůz B. Jeden z našich čtenářů hlásí první problémy s novými síťovými jízdenkami Českých drah, konkrétně ČD Net Region, kterou mu průvodčí nechtěla uznat. Doufáme, že se s námi o informace podělíte i vy, kteří jste právě na cestě a sledujete provoz. Připomínáme e-mail gvd2011@zelpage.cz a přejeme všem šťastnou cestu v prvním dni platnosti GVD 2011!

Čtenář Pavel Kohoutek nám napsal: "Zdravím, co se zdálo nemožné, stalo se skutkem. První pravidelný spoj GVD 2011 Os 28406 na trati Tábor-Bechyně vyrazil po 107 letech elektrického provozu, ale v "naftě". Tento počin by měl kandidovat na titul "blbost roku" v železniční dopravě. Ke cti soupravy nutno dodat, že první pravidelnou jízdu na trase Tábor-Slapy zvládla motorová jednotka Regionova včas, a to i při velmi nevlídném počasí, které poslední dobou panuje." Děkujeme za příspěvek i fotky!

Os 28406 - Tábor, foto: Pavel KohoutekOs 28406 - trať 202, foto: Pavel Kohoutek

Koňská dráha na ostrově Man, foto: Manx Electric Railway Society10.40 — Když se řekne Ostrov Man, tak v prvním momentě asi zpozorní ti, kdo v televizi pravidelně sledují motoristický pořad Top Gear. Ale i příznivci železnice si na tomto ostrově přijdou na své. Lákat by je mohly minimálně Manx Electric Railway (v provozu od 50. let minulého století), Snaefell Mountain Railway nebo Isle of Man Steam Railway. A to přitom ještě další společnosti zatím nezveřejnily nové jízdní řady: Groudle Glen Railway, Great Laxey Mines Railway nebo Orchid Line Miniature Railway. Na Ostrově Man se ale setkáte s lahůdkou, na kterou u nás nenarazíte – s koňskou tramvají. Ta byla uvedena do provozu již 7. srpna 1876. Postupem času rozšiřovala svou síť po ostrově a svého vrcholu dosáhla v závěru 19. století. I přesto, že většina trati byla postupně zlikvidována, přepravní služby jsou poskytovány jinými dopravními prostředky, tak se provoz koňky před více než 25 lety znovu obnovil a v letní sezóně je využívána turisty na ostrově. Pokud přemýšlíte, kam na prázdniny, vězte, že fotografie železnice ze zdejšího ostrova v naší galerii ještě nemáme. Nechcete být mezi prvními?

10.20 — Dařit se přestává na trati 170/171, Ex 354 Franz Kafka právě opouští Prahu s 55 minutami zpoždění. R 755 (Cheb - Plzeň - Praha) nabral půl hodiny zpoždění na úseku, kde byl nahrazen NAD. Nyní přepřahá v Plzni.

EN 459 Canopus jede taktéž o půl hodiny opožděn.

9.15 — Příjemné dopoledne vám přejí kolegové Matouš Vinš a Matouš Danielka. Jediný vlak na síti SŽDC, jehož zpoždění dosahuje půl hodiny, je R 613 Bílina, jež se nyní blíží k Sokolovu. Naproti by mu z Prahy v 9.31 měl vyjet R 608 Svatava, v úseku Praha hl.n. – Ústí nad Labem hl.n. tažený nově lokomotivou řady 150.2. Včera mohli cestující naposledy využít síťové jízdenky SoNe+ na osobní a spěšné vlaky v hodnotě 150 korun. Od dnešního dne si můžete zakoupit buď SoNe+ za 550 Kč (pro všechny vlaky, dříve 450 korun) nebo SoNe+Region, které platí v určitém kraji a jejichž ceny se liší v závislosti na velikosti kraje. Také relační jízdenky eLiška byly společně se SporoTickety sloučeny do jedné nabídky — SporoTicket Česko. Další změny se dozvíte na webu Českých drah. Také připomínáme, že své postřehy z provozu a fotografie můžete stále zasílat na e-mailovou adresu gvd2011@zelpage.cz. Předem děkujeme!

8.43 — Včera, 11. prosince, uběhlo již pět let od prvního pravidelného nasazení jednotek Pendolino pod produktovou značkou SuperCity Pendolino. Historicky první spoj SC Pendolino tehdy vyjel v 5.45 z ostravského hlavního nádraží do Prahy. Zkušební provoz „vlajkových lodí“ Českých drah byl zahájen ještě rok předtím na trati Praha – Děčín. Dle odhadu ČD odvezla Pendolina již zhruba pět milionů lidí a po překonání počátečních problémů se stala jedním z nejspolehlivějších vozidel vůbec. Nejvíce vytížená jsou na lince Praha – Ostrava, kde zisk činí řádově desítky milionů korun. Sedm jednotek dosud ujelo zhruba 11 milionů kilometrů. Do Žiliny právě míří Ex 127 Fatra, který se nachází poblíž Chocně.

8.30 — Státní hranice překročil i Ex 351 Jan Hus, který taktéž míří na pražské hlavní nádraží. Do Ostravy–Svinova pak dorazil Ex 148 Jan Perner, který si veze zhruba čtvrthodinové zpoždění. Do Ústí nad Labem a Chebu nyní směřuje R 606 Ohře. Do druhé uvedené stanice dorazí dle jízdního řádu v 11.41. Z Hlinska v Čechách vyjela pod novým číslem Chrudimka, tedy R 1213. Včas jel dnes EC 178 Alois Negrelli, který opustil Děčín v 8.03 a vydal se do polského Štětína. Souprava by měla být dle platného řazení složena pouze z vozů RIC 200 – Ampz, WRmz, Bmz. Kromě toho, že jde o zcela nové přímé spojení České republiky s touto částí Polska, jde také o jediný pár EuroCity, který bude alespoň v části trasy veden lokomotivou motorové trakce. Do Prahy míří EC 278 SC Slovenská strela, který je po delší době opět veden jednotkou Pendolino.

8.00 — Po překonání technických problémů čtenáře zdraví redaktor Dominik Jaroš. Z pražského hlavního nádraží vyjíždí první rychlík do Českých Budějovic (přes Beroun) – R 1244. Předchozí R 1242 totiž jede pouze v pracovní dny. Tato linka by se v budoucnosti měla stát údajně hlavním působištěm nových strojů řady 750.7. Z Pardubic vyjel Sp 1665 Sněžník, který míří do stanice Kłodzko. Přechod na nový jízdní řád se drahám více než vydařil a téměř všechny vlaky jedou včas. Do Norimberka nyní směřuje Ex 350 Karel Čapek. Další novinkou na českých kolejích je IC 522 Zlínský expres. Ten by měl na pražské hlavní nádraží dorazit v 8.48. Pojďme se společně zaměřit na provoz na síti SŽDC a představit si novinky, se kterými se můžete na železnici setkat.

5.00 — Že jste ještě nikdy nejeli vlakem po Novém Zélandu? Co nebylo, může někdy být. Na rozdíl od Česka je tam nyní konec jara, brzy začne léto. Vlak Overlander mezi Aucklandem a Wellingtonem jezdí od 24. září do 1. května denně. Výjimkou jsou vánoční svátky, kdy je provoz od 26. prosince do 9. ledna přerušen. Z Aucklandu vyjíždí v 7:25 ráno, v cíli své cesty je v 19.25. Zpáteční cesta je obdobná - z Wellingtonu je odjezd v 7.25, na konečné je vlak v 19:20. Na krátký úsek cesty vystačíte s 49 dolary, jednosměrná jízdenka vás přijde na 129 dolarů a zpáteční na 209 novozélandských dolarů. Nádherné přírodní scenérie – moře i hory, se vám asi vryjí hluboko do povědomí. Stačí si jen najít dobrý studijní program nebo stáž na univerzitě v Aucklandu. Pokud byste byli na jižním ze dvou hlavních novozélandských ostrovů, tak pak můžete vyzkoušet služby, které nabízejí vlaky TranzAlpine nebo TranzCoastal.

ČS-7 053, Moskva, platforma Kievskaja - Sortirovočnaja, foto: Trainman 4.55 — RŽD vypraví v příštím grafikonu 629 párů vlaků denně, včetně 522 vnitrostátních spojů, 93 párů spojů mezi Ruskem a zeměmi bývalého Společenství nezávislých států a Pobaltím. 14 párů spojů bude pak mezinárodních.

Když se řekne Rusko, vybaví se většině těch, kteří se zajímají o železnici, Transsibiřská magistrála. Pojďme se podívat, jaké dálkové spoje si můžete v novém grafikonu vyzkoušet. (S dovolením zůstanu u anglických názvů měst.)

  • Trans-Manchurian train vyjíždí z Moskvy každý pátek ve 23.55 a skládá se z vozů, které skončí ve třech různých destinacích. První část jede v úseku Moscow – Pyongyang přes Irkutsk, Zabaikalsk, Harbin a Dancing. 8 626 km ujede za 158 hodin a 35 minut. Jízdné vás vyjde (2. třída / 1. třída) na 520 / 760 eur. Tento spoj nebude v provozu od poloviny prosince do konce května. Druhá část jede v úseku Moscow – Beijing přes Irkutsk, Zabaikalsk, Hrabin a Shenyang. 8 961 km zvládne za 144 hodin a 36 minut. Jízdné vás přijde na 540 / 780 eur. Třetí část jede v úseku Irkutsk – Hrabin přes Zabaikalsk. 2 469 km zvládne za 51 hodin a 15 minut. Za jízdenku zaplatíte 285 / 480 eur.
  • Trans-Mongolian train vyjíždí z Moskvy každé úterý ve 21.35 a skládá se z vozů, které skončí ve třech destinacích. První část jede v úseku Moscow - Beijing přes Irkutsk, Naushiki, Ulaanbaatar. 7 622 km překoná za 131 hodin a 29 minut. Za jízdné zaplatíte 470 / 700 eur. Druhá část jede jen v úseku Moscow – Ulaanbaatar. 6 266 km zvládne za 100 hodin a 55 minut. Na jízdenku budete potřebovat 360 / 490 eur. Třetí část jede v úseku Irkutsk – Beijing, přes Naushiki a Ulaanbaatar. Odjezd každou sobotu v 5.25. 2 469 km urazí za 56 hodin a 39 minut. Jízdné: 315 / 510 eur.
  • Trans-Mongolian train vyjíždí z Moskvy každý čtvrtek ve 21.35. Jede v úseku Moscow – Ulaanbaatar, přes Irkutsk a Naushiki. 6 266 km zvládne za 100 hodin a 55 minut. Na jízdenku budete potřebovat 390 / 520 eur.
  • Vlak na trase Ulaanbaatar - Beijing vyjíždí z výchozí stanice každý čtvrtek v 7.15. 1 346 km ujede za 30 hodin a 50 minut. Jízdné: 485 / 32 eur.
  • Vlak na trase Irkutsk – Ulaanbaatar jezdí denně. Vyjíždí ve 21.50 a po 32 hodinách a 20 minutách skončí v 1 113 km vzdáleném cíli. Jízdné 180 eur (jen 2. třída).
  • Vlak Rossiya vyjíždí z Moskvy do Vladivostoku každý lichý den (s výjimkou každého 31.) ve 21.25 h. Trasa 9 259 km je směrována přes Irkutsk, Chabarovsk, Ussuriisk a vlak ji zvládne za 146 hodin a 8 minut. Jízdné: 690 / 1 200 eur.

Ještě štěstí, že naše vlaky mají poněkud větší frekvenci, jinak by fotografové v Bezpráví čekali dlouho, předlouho….

4.45 — Mnozí z Vás si pořizují tištěný jízdní řád. Po změnách pak stříhají a přelepují. A zlobí se, že toho je moc. Český jízdní řád pro příští období má 806 stran, ale ten britský má 3 264 stran formátu A5. Kromě mapy sítě obsahuje podrobné údaje o železničním spojení v síti Velké Británie, spolu se železniční dopravou a námořním spojením s Irskem, Ostrovem Man, Ostrovem Wight a Normanskými ostrovy. Objednat si ho můžete za 16 liber (+ poštovné). Ale můžete se chovat i ekologicky a jen si ho uložit ve svém počítači.

Jezdíte občas do Polska? Pak se můžete podívat na on-line jízdní řád. Pokud dáváte přednost tištěnému provedení, můžete si ho objednat za 99 polských zlotých (+ poštovné 45 zlotých). Polský jízdní řád má 846 stran.

3.20 — Konečně jsem se dostal ke zpracování příspěvku Michala Šimka z jihu Čech: "Před několika hodinami dojel do své cílové stanice poslední z vlaků nočního rozstřelu v Českých Budějovicích. Po půl jedenácté večer se rozjížděly osobní vlaky do Strakonic, Kájova, Českých Velenic a Veselí nad Lužnicí, odkud byl přípoj do stanice Tábor.

V rámci nekoncepčních škrtů, které nám již několik let předvádí Jihočeský kraj, v novém jízdním řádu již nepojedou v sobotu večerní vlaky do Strakonic, Českých Velenic a z Veselí nad Lužnicí již nebude jezdit přípojný vlak do Tábora. Do Borovan (4000 obyvatel) a Českých Velenic (přes 3 500 obyvatel v Českých Velenicích a přes 9 000 obyvatel v dvojměstí České Velenice, Gmund NÖ) bude posledním spojem již vlak 2165 v 18.09 z Českých Budějovic.

Do pětadvacetitisícových Strakonic bude posledním spojem rychlík 668 ve 20.01 z Českých Budějovic a posledním osobním vlakem, kterým se dá dostat do všech sídel okolo tratě 190, bude Os 8018 v 18:30. Ještě hůře na tom budou obyvatelé a návštěvníci Řípce, Dráchova, Roudné a Doubí u Tábora, kam pojede poslední vlak z Českých Budějovic již v 14.19. Také v neděli se ruší ranní vlak z Českých Velenic a tak prvním vlakem z Českých Velenic do krajského města bude Os 2156, který je v Českých Budějovicích v 9.53.

242.212-9, Katovice - Pracejovice, foto: TrainmanPavel Kosmata z Krajského centra osobní dopravy k tomu říká: "Většina večerních vlaků byla v sobotu a neděli omezena nebo úplně zrušena. Vozit pět cestujících není ekonomické a ani to po nás nikdo nepožaduje. Pokud by kraje měly o tyto spoje zájem, jsme schopni je ale okamžitě začít provozovat." "…Ve večerních vlacích jezdí desítky cestujících. Konkrétně tuto sobotu jich ve vlaku 8022 bylo zhruba desetkrát víc, než kolik uvedl Kosmata, a jen ve Zlivi jich vystoupilo kolem tří desítek. Nezbývá tedy než čekat, kdy dostane železnice v jižních Čechách od teologa Pavla Kosmaty poslední pomazání," píše Michal Šimek. Odjezd tohoto vlaku z budějovické severní zastávky můžete zhlédnout na následujícím videu.

2.50 — Ne všude se mění jízdní řády k 12. prosinci, třeba v Austrálii je mění k datu 1. dubna. Cestování mezi dvěma oceány – Indickým a Tichým – patří již více než 40 let mezi jedny z největších cestovatelských zážitků. Trasa mezi Perthem a Sydney měří 4 352 km a vlak ji zvládne za 3 dny a 3 noci, tedy za 65 hodin. Průměrná rychlost je 85 km/h, maximální rychlost je 115 km/h. 15 vagonů táhnou dvě lokomotivy, souprava má hmotnost 796 t. Pokud jste studenti a postačí vám na cestu jen sedadlo, vystačíte si jen s 313 australskými dolary. Dospělý pak ve zlaté třídě zaplatí 2008 australských dolarů.

Ze Sydney odjíždí vlak každou sobotu (od 4. ledna pak i každou středu) ve 14.55, do Perthu přijíždí v úterý (sobotu) v 9.10. Zpět z Perthu vyjíždí každou středu (od 4. ledna i každou neděli) v 11.55 a do cíle své cesty dorazí v sobotu (ve středu) v 10.15.

Indian Pacific Gallery, foto: Great Southern Rail Indian Pacific Gallery, foto: Great Southern Rail Indian Pacific Gallery, foto: Great Southern Rail Indian Pacific Gallery, foto: Great Southern Rail Indian Pacific Gallery, foto: Great Southern Rail

363.001-9, Brandýs nad Orlicí - Choceň, V.S.O.E., foto: Petr Lux 2.25 — Rok co rok se upravuje i jízdní řád vlaků Venice Simplon-Orient-Express. Pro rok 2011 platí následující data:

  • Dvoudenní výlet po trase Londýn (10.45) – Folkestone – Calais – Paříž – Innsbruck Verona – Benátky (17.30) můžete začít: 31. března, 7., 10., 14. a 28. dubna, 5., 8., 15., 19. a 29. května, 5., 9. 16., 26. a 30 června, 7., 21. a 28. července, 18. a 25. srpna, 18., 25. a 29. září, 9. 13., 20., 23. a 30. října a 3. listopadu.
  • Dvoudenní cestu po trase Benátky (10.45) – Verona – Innsbruck – Paříž – Calais – Folkestone – Londýn (17.30) můžete zahájit: 30. března, 6., 9., 13. a 27. dubna, 4., 7. a 18. května, 4., 8., 15. a 29. června, 6. a 27. července, 17. a 24. srpna, 17., 21., 24. a 28. září, 12., 19. a 22. října a 2. listopadu. Spoj, který odjíždí z Benátek 31. srpna, jede jen do Paříže.
  • Z Benátek (9.00) do Říma (17.23) se můžete svézt 22. května nebo 2. a 16. října. Má přípoj na vlak z Londýna.
  • Z Říma (19.45) do Benátek (10.31+1) se můžete svézt 22. května nebo 2. a 16. října. Navazuje spoj do Londýna.
  • Pětidenní cesta přes Česko začíná v Benátkách (18.00). Příjezd do Prahy je 2. den v 16.27 (Smíchov). Dvě noci zůstanou pasažéři v Praze. Odjezd je 4. den ve 14.00. Dále se pokračuje po trase: Paříž – Calais – Folkestone – Londýn (17.30). Vyjíždí se 25. května a 5. října.
  • Pětidenní cesta začíná v Benátkách (18.00). Příjezd do Budapešti je 2. den ve 14.30. Dvě noci zůstanou pasažéři v hlavním městě Maďarska. Odjezd je 4. den v 9.00. Dále se pokračuje po trase: Vídeň - Paříž – Calais – Folkestone – Londýn (17.30). Vyjíždí se 11. května a 22. června.
  • Sedmidenní cesta začíná 2. září v Paříži (15.53) a první zastávka je druhý den v Budapešti (15.42). Odjezd je třetí den v 18.08. Pátý den bude cesta přerušena v Bukurešti, odjezd následující den (9.05). Do cíle své cesty – do Istanbulu – dorazí vlak sedmý den v 15.18.
  • 9. září začíná osmidenní cesta v Istanbulu (16.10). Druhý den bude první přestávka v Bukurešti (13.36), odjezd třetí den (10.15). 5. den příjezd do Budapešti (10.02), odjezd následující den (10.26). Sedmý den půldenní zastávka ve Vídni, příjezd do Paříže osmý den (10.02).
  • 17. července můžete vyjet z Benátek (15.58) na osmidenní cestu, která skončí v Paříži. Druhý den vlak zastaví v Krakově (14.34) a odjede 4. den (19.15). Pátý den bude vyhrazen na úvod prohlídky Drážďan (11.40), odkud je odjezd naplánován až na 7. den (16.00). Příjezd na konečnou je 8. den v 9.00.
  • Pětidenní cesta z Benátek (17.45), se dvěma noclehy ve Vídni, končí 5. den v Londýně (17.30). Odjezdy jsou naplánovány na 11. května, 22. června a 26. října.

Ceny nejsou sice nízké, ale asi žádný jiný vlak v Evropě vám nenabídne takové skvělé služby. Přijít do tohoto vlaku jen v džínách a tričku je více než nevhodné, vyžaduje se večerní róba. Začíná se sklenkou šampaňského, zdejší kuchyně snese ta nejpřísnější posouzení gurmetů. A ubytování se nedá srovnat s našimi lůžkovými vozy.

EC 277 Slovenská strela, Bratislava hl.st., 11. 12. 2010, foto: Josef Petrák 1.40 — Zůstáváme "světoví". Další zpráva je od Juraje Kováče z Bratislavy: "Dobré ráno z bratislavskej hlavnej stanice - posledného miesta, kde by rozumný človek chcel tráviť noc. Ani my sme to nemali v pláne, lenže… po poriadku. Urobím dnes drobnú výnimku z tradície a napíšem tento príspevok po slovensky, pretože okolnosti nášho nočného pobytu v slovenskom hlavnom meste si po správnosti vyžadujú slovenský komentár. Pred asi troma hodinami sme podľa plánu dorazili do hlavného mesta na palube mimoriadneho pendolina, ktoré ráno nastúpi na obnovený SC 278 Slovenská strela. Vykročením na bratislavské 3. nástupište však očividne bezproblémový cestovný deň náhle skončil.

Za národného dopravcu ZSSK sme boli privítaní mimoriadne nevrlou obsluhou jedinej otvorenej medzinárodnej pokladne, pri ktorej sme si naživo zrekapitulovali obsah búrlivej diskusie k nedávnemu článku o novinkách GVD na Slovensku. Zábavnejšie momenty tejto komunikácie ešte určite priblížime v niektorom budúcom článku, zatiaľ zostaňme pri smutnom konštatovaní, že aj keď argumentačný súboj s kyslo sa tváriacou pokladníčkou vybojujete, stále to znamená len zanedbateľný čiastkový úspech. Najneskôr do 10 minút totiž zistíte, že i keď informačný systém vytrvalo hlási zaradenie 1. triedy na nočný R 615 Zemplín, dopravca v skutočnosti na túto noc 1. triedu ani len neplánoval; neobťažoval sa však s touto informáciou s kýmkoľvek podeliť. Zoči-voči možnosti stráviť trojhodinovú nočnú cestu do Žiliny postojačky na predstavku plného Béčka, rozhodli sme sa drahý CityStar nevyužiť a prečkať mrazivú noc v Bratislave hl.st., kde tradične takpovediac "zdochol pes". Vlastne podľa pachu v čakárni sa trochu obávam, či ten pes nebol skutočný. Na druhej strane samého seba presviedčam, že ide len o reziduum po miestnych bezdomovcoch, ktorých krátko po polnoci bez ceremónie odprevadila bezpečnostná služba. A viete čo? Našli sme tu zásuvky! Funkčné! Prvé dve sťažnosti GVD 2011 už sú napísané, a my pokračujeme v čakaní na prvú Strelu." A já se jen podivím, že kolegové jsou ochotni zůstat na nádraží, místo toho, aby šli prověřit noční život slovenského hlavního města.

1.25 — Na českých kolejích se situace výrazně zklidnila, brázdí ji jen pár vlaků. Přesto si EN 476 Metropol veze na své cestě do Berlína 47 minut (Hrušovany u Brna) a R 406 Chopin na cestě do Vídně 41 minut (Moravský Písek). Opusťme tedy na chvíli Česko a pojďme se podívat trošku do světa. Co se tak projet Eurostarem do francouzských Alp? Se změnou jízdních řádů v Evropě se mění i jízdní řády přímých vlaků Eurostar mezi Londýnem a francouzskými Alpami. Vlaky odjíždějí z londýnské stanice St Pancras International a po zhruba 7,5 hodinách je možno vystoupit v Mo?tiers, případně po necelé hodince jízdy pak na konečně v Bourg-St-Maurice. Odsud jsou autobusem (maximálně do 2 hodin) dostupná lyžařská střediska Les Arcs, Val d'Is?re a Tignes. Z Mo?tiers se dá autobusem do 75 minut dopravit do lyžařských středisek Méribel, La Tania, Courchevel, Val Thorens a Les Ménuires.

Noční vlak vyjíždí z Londýna každý pátek ve 20.31 a v Bourg-St-Maurice je ráno v 6.27. V sobotu a neděli pak z Londýna odjíždí v 10.00 a v cíli je v 18.20. Zpět si mohou cestující vybrat ze spojů denních (10.04 / 16.11) a nebo nočních (22.15 / 7.16), které jedou každou sobotu a neděli.

831.105-2, Ostružná - Branná, foto: Žíža 00.50 — Matouši Danielkovi i Dominiku Jarošovi popřejme pro tuto chvíli dobrou noc. Redakční práce je nyní odbavována z Moravy. Na stole voní káva a já si jen mohu povzdechnout, zavzpomínat na časy minulé. Úderem dnešní půlnoci bylo také ukončeno turnusování legendárních motorových vozů řad 831 a 851 DKV Olomouc. Tyto veterány nahradí v převážné míře motorové soupravy řady 814.2. Určitě však ještě není všem dnům konec, "Kredence" a "Krokodýli" přejdou do stavu provozní zálohy, takže již dnes určitě čekají, až budou moci opět prohnat své kolečka po trati.

00.30 — Z pražského hlavního nádraží se na svou noční pouť vydává Os 9301. Nebylo by na tom nic zvláštního, kdyby nebyl v pracovní dny veden legendární jednotkou řady 451, přezdívanou “pantograf” či “žabotlam”. Nadále tak bude možné tyto jednotky potkávat na jejich mateřských tratích z Prahy do Kolína, které jinak až na pár výjimek zcela ovládly novější “ešusy” řady 471. Jednotka se vrací na prvním ranním Os 2580/1, který tvoří přímé spojení Kolína a Benešova u Prahy s menší oklikou přes Nymburk. Zatímco na některých tratích dochází k rapidnímu omezení nasazení těchto letitých jednotek, na trati 231 zůstává vše při starém a cestující se s nimi budou moci dál setkávat na 4 brzkých ranních spojích mezi Nymburkem a Kolínem.

Zdroje: Eurostar, Luxury Trains, Orient Express, Great Southern Rail, Tranz Scenic, RŽD, Korea Konsult, Manx Electric Railway Society


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 12.12.2010 (8:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Evropa Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
16.12.2010 (14:17)  
JIří Průša: potvrzuju i z 231 s dodatkem, že pouštět před 19. hodinou single ešus je při daném počtu cestujících solidní masakr.
registrovaný uživatel DenSha  mail  
13.12.2010 (23:09)  
Dnes (13. 12.) jsem jel EC379 z Ústí n. L. do Brna. Místo dvou Bmz245 řazené vozy Ampz143 přeznačené na 2. třédu, vítaná to změna.
Z UL jsme měli +8, z Prahy hl. n. +2 a v Brně -7, a to nás z Prahy táhla řada 363. Inu, když vata, tak vata...
13.12.2010 (20:13)  
AD november 6 min je tak akorát v Poříčanech bylo v minulém GVD taky 6 od příjezdu druhé ešusu do odjezdu spojené jednotky a stíhalo se to. Problém je spíš v nedostatku ešusů než v neschopnosti se spojovat.Ale když se začalo se spojováním v Poříčanech taky se tomu nevěřilo a z každého zpoždění se hned dělal problém ze spojením holt se tyto pochybovači přesunuli o kousek dál.
13.12.2010 (18:56)  
november: Jestli to třeba nebylo nedostatkem ešusů. A bohužel žabotlam se na ešus naroubovat nedá. :)
13.12.2010 (18:38)  
Jiří Průša: Nevím jestli to nebude tím šibeničním časovým ultimátem, za který se to na hl.n musí provést. Nicméně jisté je, že dnes na 171 bylo k vidění ve špičkách až příliš mnoho Os pouze v "singlu".
13.12.2010 (18:22)  
AD november že by na hlaváku bylo nějaké dívné ovzduší když v Poříčanech a v Nymburku problémy ze spojováním skoro nejsou (ano občas nepodaří,ale 70% to je trochu ulítlé).
13.12.2010 (17:58)  
Jinak k tomu průšvihu, jednalo se o na této trati standardní problém s trolejovým vedením. Tentokráte prověšení na Vyšehradě přes který se cca. hodinu nejezdilo vůbec.
13.12.2010 (17:55)  
Pavel Z: problémy se spojováním na hl.n byly dnes celodenním jevem, jak se ostatně dalo čekat. Sám bych odhadoval, že tak min. ze 70% se nepodařilo jednotky spojit což zcela fatálně odnášeli cestující především ze Smíchova směr Beroun. Vždyť normálně se ze Smíchova v odpolední špičcce stojí i ve dvojitém elefantu. Umíte si to představit v barvách, když jel jeden. Já myslím, že tohle si nesedne ani časem. Tady je prostě něco od základu špatně!
13.12.2010 (16:08)  
Vít Špinka: poslední 2 vlaky do Úval přijedou, ale už se nevrací zpět.

Vrací, ale až odpoledne. Obdobně byl takhle předminulý grafikon odstavován jeden žabotlam v Řevnicích, kde blokoval celé dopoledne jednu kolej.

november: Něco jsem o tom slyšel, ale podrobnosti nevím, byl jsem mimo. Každopádně třeba taková 8807 se určitě na hlaváku netrhala, protože dle sdělení kolegy, pokud je zpoždění větší jak pět minut, jede se do Úval a zpět dvojitě. Co jede ovšem na Řevnice netuším. A už jsem také zaregistroval problém se spojováním, takže min. jeden vlak jel do Berouna ráno v sólo jednotce.
13.12.2010 (11:01)  
Tak s prvním průšvihem v první pracovní den nového GVD nepřicházi žádná jiná trať nežli ta, jejíž první místo v této disciplíně se očekává po celý rok :-) Totiž trať 171. Hnedle první pracovní den nového GVD si Os vlaky zkoušejí odklony přes Prahu Krč.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko