O nadcházejícím víkendu skončí objednávka pravidelné osobní dopravy na několika dalších tratích České republiky. Jde například o tratě Velká Kraš - Vidnava, Chrudim město - Heřmanův Městec. Na několika dalších pak zbývá posledních několik dní provozu, například z Moravských Budějovic do Jemnice už jen do konce roku a z Dívčic do Netolic až do 28.II. Na několika tratích připravily železniční spolky symbolické rozloučení s pravidelným provozem lokálky.
sobota 11. prosince
První akcí je dlouho dopředu avizovaná jízda s M 262.0209 (830.209-3) z Kolína do Malé Morávky na trať 312 Bruntál - Malá Morávka, po které již řadu let jezdí pouze rekreační víkendová doprava. Ani s tou se již nepočítá.
V olomouckém kraji je připraveno rozloučení s tratí Velká Kraš - Vidnava, jde o krátkou odbočnou trať 296 Velká Kraš - Vidnava, jejíž provoz nebylo ČD schopno efektivně zajistit.
Z nového jízdního řádu také zmizely tratě, po kterých byly provozovány pouze výletní vlaky, konkrétně například Bošice - Zásmuky - Bečváry, Čelákovice - Mochov, Lovosice - Most, Děčín - Oldřichov. U řady z nich zároveň ministerstvo vede správní řízení na jejich zrušení, přestože původně deklarovalo zájem o jejich převedení na jiné subjekty. To se přes nepřehlednost agendy skutečně v některých případech nakonec asi podaří, o věci vás budeme ještě informovat. Nicméně dnes vás především pozveme na Zvláštní vlaky s 830.056 do Zásmuk po trati 013 Bošice - Zásmuky - Bečváry.
neděle 12. prosince
Nová koncepce obsluhy pardubického kraje již neobjedná vlaky na trati 017 Chrudim město - Heřmanův Městec. Jelikož obce jeví zájem o její předělání na cyklostezku, jsou možná jízdy M 262.0209 (830.209-3) mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem jednou z posledních možností se sem podívat vlakem.
Dálkovina je maďarské verzi 810 ... ale to pak musí být to řízení uděláno drobet jinak.
V té Vidnavě jsem byl v sobotu, slušná kritika rozhodnutí o neobjednání osobní dopravy = začátek vysidlování pohraničí.
Kousek od hospody, kde se odehrávala pohřební hostina je zastávka bus.
Kdosi tam udělal "samozdatový jízdní řád" (vracíme se do období totality), kde je v záhlaví kursbuchová tabulka 295 a pod ní kursbuchová tabulka autobusové linky 950126, která má nahrazovat neobjednané vlaky ...
Pokud se někdo rozhodne neobjednané vlaky nahradit BUSem, dobře. Normálně müslící člověk očekává, že u železniční stanice Velká Kraš vznikne autobusová zastávka, kde si cestující přestupí na BUS a naopak. Současně organizátor krajské dopravy organizačně zajistí, aby autobusy čekaly na vlaky ...
O něčem takovém si lze nechat jen zdát.
Z autobusového kursbuchu není patrné, která zastávka ve Velké Kraši patří k "nádraží".
Zastávka BUS je nejméně 5 minut ostrou chůzí od nádraží ... směr není vyznačen. Místní to jistě znají, ale co ti ostatní ???
Když se podíváme na časy dojezdů vlaku z Lipové do Velké Kraše a časy odjezdů BUS, tak BUS odjíždí několik minut před příjezdem vlaku ... některé spoje těsně navazují. Jak se řidič autobusu stojícího na zastávce vzdálené několik set metrů od nádraží dozví, že vlak dojel ? Snad podle toho, že bude koukat na světelnou signalizaci na přejezdu a pak si řekne - uplynulo 5 minut, tak za tuhle dbu už mohli cestující sprintem doběhnout, jedu >>>
Pokud to někdo tohle představuje za plnohodnoutnou náhradu, tak asi žijeme každý v jíné myšlenové dimenzi.
Základní chybou je, že vlaky v trase Lipová - Velká Kraš jedou vesměs jednou za dvě hodiny. Proč není hodinový takt = prostřídaně do Javorníka / Vidnavy ? A k vlaku jedoucím v "opačném" gardu by byl k dispozici přípojný BUS v režii ČD jedoucí řekněmě v trase Vidnava - Javorník a zpět ... případně pak dál do Mikulovic řekněme na vlaky směr Jeseník / Krnov ...
P.S.: Samozřejmě region podpořím tím, že do něj budu zase častěji jezidt. A dávám námět i železničním "archeologům". Byly tady totiž mezi četnými lomy řady zajímavých železničních vleček, zřejmě i nějaké úzkorozchodky. Po některých tělesech vede i značená turistická trasa. Mmch, jak se používal pro svršek místní materiál (žulové a křišťálové lomy), našli jsme se synem v kamenivu bývalého štěrkového lože i úlomky křišťálů...
Jinak ta nenávaznost je někdy úmyslně v rámci cílené likvidace spojů a tratí.
@Frantisek: A v Kraši byste si toho fíru přičaroval a po návratu zase odčaroval?
Kralovice u Rakovníka - Mladotice
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/A99E2364-9144-435F-8A25-4F20B4B75EBB/0/VVKraloviceKralovice.pdf
Bruntál - Malá Morávka
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8A70F478-DA90-4EA2-BCA9-75D2061285AC/0/54bruntal.pdf
Broumov – Otovice
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/99F40917-447E-4D4C-B806-F1D8CF1F89E5/0/broumov.pdf
Neznáte někdo adresy, kde je oznámení o zahájení správních řízení ostatních tratí?
Na webu ministerstva dopravy je i Usnesení o přerušení řízení ve věci zrušení části regionální dráhy Čelákovice – Mochov http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/A914810E-FDA0-4B06-9A35-9F267D74AAF3/0/preruseniMochov.pdf
a Usnesení o přerušení řízení ve věci zrušení části regionální dráhy Čížkovice – Obrnice http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/2F567775-F673-4D7E-8F07-4DF2F0138D9E/0/preruseniObrnice.pdf
Ta trať Chrudimská je také věc sama pro sebe a ja to otázky orga nizace jízdního řádu a organizace dopravy v celé oblasti. pokud pánové neumí dopravu udělat pro lidi a provázat vlaky s autobusy, měli by sevěnmvat úplně něčemi jinémi. přitom obsazenost ve špičkách opět nebyla malá, otázkou jsou nenávaznosti a malý počet spojů. A dále co naákladní doprava? To půjde zase na silnice nebo se to bude zdlouhavě objíždět? Dřív než se cokoliv zruší, tak by tomu mělo předcházet srovnání podmínek mezi silniční a železniční dopravou. je na čase, aby autobusy musely konečně platit za užívání dopravní cesty (dne sto vychází kolem 7 - 14 Kč na 1km dle způsobu výpočtů a druhu autobus, u kloubových však je to víc. jen pro lepší představu, u kamionů to vychází minimálně na 20 Kč/km a to jsou dohady s dopravci o mýtném kolem 5 Kč. Z toho všeho si lze udělat docela slušnou představu, jak to tu chodí, o kompetentnosti odpovědných i komu to vše slouží.
Honza: Nevím, zda 810 není pro jinou 810 zbytečně těžká, vždyť už jen kvůli 010 má z výroby balast, a trať z Jeseníku není úplně po rovině, pak ten pohon jen jediného dvojkolí v soupravě... Problém druhého strojvedoucího je zejména v tom, že mzdová složka je podstatnou částí nákladů. Kdybychom početně vyměnili průvodčí za strojvedoucí, pak možná při podobných nákladech dostaneme lepší službu, ale to je pořád málo na nějaké úspory. Zase je ale fakt, že při děravém jízdním řádu je asi celkem jedno, zda strojvedoucí odpočívá na stanovišti druhé 810 nebo někde ve Velké Kraši...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.