..: Výběrové řízení ve východním Bavorsku :..

ALX 38710, Oberstaufen, 25. 4. 2009, foto: Martin Válek Bavorsko — V poslední době se v České republice často mluví o výběrových řízeních na zajištění železniční dopravy v rámci dodržení základní dopravní obslužnosti. Protože zatím je od slov k činům velmi daleko, nabízím pro inspiraci aktuální událost z Bavorska. Bavorský stát vlastní firmu Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), která podobně jako v ČR například OREDO, ROPID nebo KORDIS JMK plánuje, financuje a kontroluje železniční regionální osobní dopravu. Ročně se v Bavorsku v sítích zadávaných BEG ujede 110 milionů vlakokilometrů (vlkm). Od roku 1996, kdy byla BEG založena, došlo k postupnému navýšení počtu ujetých kilometrů o 34%, zejména díky zavádění minimálně hodinového taktu na většině tratí. Počet přepravených cestujících vzrostl o 60%.

BEG každoročně otevírá výběrová řízení na zajištění subvencované osobní železniční dopravy v určitých částech bavorské železniční sítě. Tyto části jsou voleny tak, že zahrnují spolu související tratě, většinou vycházející z jednoho uzlu a mající stejnou trakci. Stát se v nich zavazuje dopravci hradit objednaný rozsah osobní dopravy po dobu zpravidla deseti let a naopak stanovuje dopravcům tarifní podmínky a určuje požadavky na vozidla, jejich vybavení personálem a podobné požadavky na kvalitu.

Od roku 1996 proběhlo již celkem 19 výběrových řízení o padesát milionů vlkm. Mimo DB Regio dnes zajišťují osobní dopravu v Bavorsku následující dopravci: Arriva, Veolia, Erfurter Bahn, Hessische Landesbahn, Salzburg AG a agilis. DB Regio vyhrála celkem osm výběrových řízení se 46% dopravního výkonu, Veolia i Arriva vyhrály čtyři VŘ po 15% dopravního výkonu. Zbývající část se dělí mezi ostatní dopravce.

Zajímavé je, jak velké sítě jsou zahrnovány do jednotlivých výběrových řízení. Objednaný rozsah dopravy kolísá mezi 0,3 a 6 miliony vlakokilometry ročně. Pokud by se podobnou logikou postupovalo v ČR, vypisovala by se například Dieselová síť Plzeň – Jih nebo Elektrická síť Brno. Toto porovnání je zajímavé zejména proto, že jihomoravský hejtman Hašek požadoval výběrové řízení “všechno nebo nic“.

Jako již druhé v letošním roce vyhlásila BEG 2. prosince výběrové řízení na regionální osobní vlaky v oblasti Východní Bavorsko. Zajímavé pro nás je, že všechny tři místní tratě přesahují do České republiky.

Jedná se o tyto úseky:

Waldbahn (smlouva od konce roku 2013 do konce roku 2023):

Naabtalbahn (smlouva od konce roku 2014 do konce roku 2023):

Oberpfalzbahn:

Celkový rozsah objednané přepravy je 5 milionů vlkm za rok. Dopravci mají nabídnout výši jimi požadované subvence na jeden ujetý vlkm. Při splnění všech ostatních pevně definovaných podmínek je to jediným kritériem pro úspěch ve výběrovém řízení.

Pro každou trať stanovuje BEG požadovaný jízdní řád ve formě minimální frekvence vlaků, jejich kapacity, jízdní doby a event. přípojů. Například na trati Zwiesel – Grafenau bude nově zaveden hodinový takt místo dnešního dvouhodinového, na úseku, ve kterém se nachází nový most přes Dunaj, z Deggendorfu do Plattlingu půlhodinový takt, stejně jako v úseku Schwandorf – Regensburg.

Na hraničních přechodech Schirnding, Furth im Wald a Bayerisch Eisenstein by měly být ve spolupráci s Českou republikou nabídnuty přímé vlaky do Chebu, Domažlic a Klatov bez přestupů. Tyto úseky nejsou součástí výběrového řízení a budou domluveny s českými orgány až na základě výsledku VŘ.

Všechny vlaky musí být obsazeny minimálně jedním průvodčím, BEG připouští kromě použití nových vozidel i nasazení použitých moderních nízkopodlažních motorových vozů, které musí být vybaveny víceúčelovým oddílem a informačním systémem pro cestující. Nabídka tarifů musí obsahovat zavedení nové měsíční jízdenky s platností po deváté hodině, která musí být významně levnější než standardní měsíční traťová jízdenka. Mimo prodeje jízdenek ve vlaku z automatu nebo u průvodčího požaduje BEG i zachování určitého počtu otevřených pokladen na nádražích. Mimo to se budoucí provozovatel musí zavázat, že se zapojí do systému sledování kvality, který BEG používá pro sledování čistoty, funkčnosti vybavení, informovanosti, spolehlivosti a zpoždění vlaků. Pokud požadavky dopravce neplní, vybírá BEG pokuty. Dopravci musí nabídky odevzdat nejpozději 16. května 2011.

Kdy se podaří zavést podobný systém u nás?

Zdroj: Bayerische Eisenbahngesellschaft


konca | 6.12.2010 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern


  1 2      Zpráv na stránku:   
07.12.2010 (12:37)  
Já si myslím, že při dnešním rozvinutí IT technologií a sofware nemůže být problém si zakoupit jeden jízdní doklad z bodu A do bodu C přes bod B. Vyšším standardem nabídky by měla být možnost zakoupení jízdenky i místenkami, bez ohledu na společnost, která zákazníka poveze. U vlaků nejvyšší kvality, by měla být místenka samozřejmostí, ale neměla by nastat situace jako v Polsku, kde je těch místenkových vlaků až příliš.
FRK
07.12.2010 (12:23)  
Happy: Právě, že německý příklad ukazuje, že na tarifní integraci české kraje malé nejsou. Velká IDS přes celou spolkovou zemi je v Německu taky jen v Braniborsku. Jinak je to to ale s "koncepcí" vlakové dopravy.
Podobně to má třeba Sasko (ZVON má svého koordinátora).V Německo je to ale s objednávkou různorodé - každá spolková země to má jinak.
Vezměme systém jižních spolk. zemí = Bavorska a B-W. Tam mají centrálního koordinatora (Bayerische Eisenbahngesel. se sdružuje do Bayern Taktu, v B-W. je to obdobné). Ti určují, co kde, v jakým taktu má jezdit (preferuje se hodinový takt se špičkou po půl hodině) a co navazovat.
Tarifní integraci ponechávají spolk. země povětšinou okresům. Některé okresy se spojují a tvoří společnou IDS (např.NALDO, VVS,DING, MVG...), některé si hrajou na svým písečku (VVR,VLP,TUTicket,...), některé fungují samostatně, ale mají společnou nabídku se sousedy např. na určitou vlakovou linku (3erZug), no a některé okresy tarifní IDS naprosto postrádají.
Problém těchto IDS je v tom, že většinou spolu nemají provázané nabídky. Pokud chcete jet třeba z Regensburgu do Norimberka, zaplatíte jízdný DB. Horší je tok dyž máte jízdenku na regensburskou RVV, takta vám platí do Neumarkt (Oberpf). A pokud byste pak chtěli na další cestu koupit návaznou jízdenku DB, tak vás automat pošle někam, protože úsek patří již do jiné IDS (VGN). Ono totiž nemůžete v IDS A koupit jízdenku na IDS B a v místě, kde platí tarif IDS, neplatí tarif DB. Možná ale úpsek můžete dokoupit u průvodčího, pokud tedy máte platnou jízdenku aspon na první úsek (bez jízdenky se v Německu nesmí do vlaku vůbec nastoupit, jinak průvodčí účtuje pokutu 40€). V tomhle jsou naše IDS lepší, že v nich platí i tarif dopravce.


(zkratky příkladů si prosím vyhledejte zde: http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn?rt=1&mainframe=IK_verbund)
registrovaný uživatel SYN 
07.12.2010 (11:13)  
Lukes4: VVO a jiné svazy spíš odpovídají našim IDS, do kterých se ČD též částečně zapojuje...
registrovaný uživatel happy 
07.12.2010 (10:24)  
Velmi povedený a trefný článek. Bohužel u nás není vůle řešit něco komplexně, resp. přejmout něco, co již jinde řadu let spolehlivě a ku prospěchu všech funguje. A tak v ČR existuje víceméně řada koordinátorů, kteří nekoordinují a spoléhá se na to, že si to jednotlivá KCOD nějak pořeší. Stejně tak v případě bus dopravy. O tarifních náležitostech nemluvě. České kraje jsou jaksi malé na to, aby každý kraj měl svůj tarifní systém v rámci IDS.
registrovaný uživatel Sim 
07.12.2010 (9:01)  
ReActor > ono to tak (pri listku z eshopu) je i u nas, jen s par specifiky:
- prestoze je listek na konkretni vlak, je bez mistenky (coz netusim, jak je v anglii, ale prijde mi to postaveny na hlavu, zejmena v souvislosti s nasledujicimi body)
- pokud vlak nestihnu (nebo se tam treba nevejdu) a vlak odjede beze mne, mam proste smulu, vracet se nic nebude a s jizdenkou si muzu vytrit blize nespecifikovanou cast tela
- to vse dokazeme i bez konkurence na kolejich, ktera by to aspon castecne ospravedlnila (protoze s ni prichazi jine vyhody).
registrovaný uživatel ReActor  mail  
07.12.2010 (8:33)  
Nedávno jsem kecal s britem a ptal jsem se ho jak to u nich funguje s konkurencí. Když chce někam jet, tak by prý mělo fungovat koupit si jeden lístek pro více dopravců (z hlediska jiná trať jiný dopravce), ale že to neriskuje. Pokud je jedna trať a na ní více dopravců, musí jet daným vlakem s přesným časem odjezdu jaký má na jízdence - pokud ujede, lístek vrátí (s penálema) a koupí si jiný. Překvapivé je, že se tam rozvíjí příměstká doprava v rámci jednoho dopravce. Na druhou stranu kulturou cestování se s níma nemůžeme rovnat. Ale něco jiného je VB a Německo

K článku... dost mě zajímalo kolik se tedy platí v bavorsku za vlkm, za použití německé wikipedie mi vyšlo 166,6 KČ/vlkm při kurzu 24Kč=1€, ale německy moc neumim tak poprosím o případnou opravu
registrovaný uživatel lukes4.zs  mail  
07.12.2010 (5:45)  
To Dusanh:

Jenom pro vysvětlení...nemyslím si,že německý občan by si musel kupovat desetkrát během dne jinej lístek,pač pojede různými 10 dopravci...v německu jsou tarify jako VVO atd. a ty musí respektovat všichni dopravci. U nás je to něco jako REGIONET,které mají ČD.....ALE UZNÁVAJí ho jenom oni...kdež to v německu všichni dopravci....otázka je jak se pak dělí peníze z prodaného jízdného..
registrovaný uživatel aron 
07.12.2010 (0:53)  
Velice inspirujici clanek zejmena pro ceske hejtmany. Docela by me zajimalo komu patri v Bavorsku nadrazi, jestli dopravci musi platit nejake oslapne apd. A dale, kdyz se na jednom nadrazi stretavaji napriklad tri dopravci, jestli tam staci jedna spolecna pokladni, nebo musi mit kazdy svoji.
registrovaný uživatel Mr. T 
07.12.2010 (0:34)  
Jsem zvědav, jak je myšleno zajíždění do Klatov. Že by bylo uvažováno o zajíždění RS apod do Klatov podobně, jako jezdí dnes Desiro do Mariánských Lázní. Třeba se dočkáme něčeho jiného než Bt...
registrovaný uživatel Dusanh 
06.12.2010 (23:36)  
Já bych se chtěl jen zeptat: jaktože si západoněmečtí soudruzi nevyzobali rozinky? Anebo všichni zobou rozinky? Vždyť přeci není možné, aby rostl počet cestujích, když jsou relace provozovány různými dopravci! Kde zůstaly přípoje? A nedejbože tarif!! Nebohý bavorský cestující kupující jízdenku pro každého dopravce zvlášť! Nadávající a vzpomínající na zlaté časy, kdy slovo Dráha, to znělo hrdě. Bafání rozjíždějící se dvaapadesátky se na druhé koleji mísilo se skřípěním brzd právě zastavujícího Uerdingenu.
Ale tam za hradbou hor je naštěstí království, kde lze ještě snít ten krásný sen. Sen modrý, jako voda horských jezer...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko