Maďarsko — S příchodem nového jízdního řádu, který vstupuje v platnost 12. prosince 2010, přichází i maďarský dopravce MÁV–START s několika změnami. Nabízím velmi stručný přehled těch nejpodstatnějších. Jedná se spíše jen o kosmetické úpravy časových poloh vlaků či drobné změny v odjezdech na tratích s taktovou dopravou ve snaze zlepšit přípojné vazby. Od neděle budou provozovány všechny IC vlaky jako plně nekuřácké i ve vnitrostátní přepravě.
Již jsme Vás informovali, že od 12. prosince bude na šesti maďarských regionálních tratích obnovena osobní vlaková doprava. Objednatelem je tamní ministerstvo dopravy. Dalším zlepšením dopravní obslužnosti je provoz IC vlaků do Szegedu v hodinovém taktu od 4.53 do 20.53 ze západního nádraží v Budapešti (Nyugati pályaudvar). Zlepší se také spojení na rameni Győr – Szombathely, kde přibude jeden nový pár InterCity a jeden pár rychlíků. Zkrátí se jízdní doby většiny spěšných vlaků mezi Budapeští a Egerem na severovýchodě země. Tak jako každý rok, i letos bude platit odlišný zimní a letní jízdní řád v okolí jezera Balaton. Letní jízdní řád bude platit od 18. června do 28. srpna a je také zapracován do knižní podoby jízdního řádu. Stránky s letním jízdním řádem jsou v záhlaví označené barevným pruhem. Na všech tratích, kde již byla zavedena taktová doprava, zůstává rozsah spojů beze změny.
V mezinárodní dopravě je snad nejvýznamnější změnou prodloužení trasy jednoho páru rakouského railjetu z Budapešti až do Frankfurtu nad Mohanem, který v této trase pojede pouze v pátek a v sobotu. Jedná se o spoj odjíždějící brzy odpoledne (odj. 13.10 z Keleti pu.). Zpět z Frankfurtu do Budapešti jede přímý spoj každou neděli. Dráhy pozitivně hodnotí i opětovné zavedení českého EC Moravia, který spojuje východní Moravu s Maďarskem. Na tomto vlaku pojedou také přímé vozy z Varšavy. Možná stojí za povšimnutí i fakt, že z Budapešti v letním období (od 18. června do 27. srpna) každé úterý a pátek pojedou přímé vozy do chorvatského Splitu na vlaku R 204/1204 Maestral/Adria. Tento vlak odjíždí z budapešťského východního nádraží (Keleti pu.) pět minut po třinácté hodině.
MÁV–START od 12. prosince zlevní i cenu povinné rezervace IC vlaků na některých tratích a v určitých dnech. Jde o snížení ceny z dosavadních 540 Ft (v přepočtu cca 49 Kč) na 360 Ft (v přepočtu cca 32 Kč) u spojů kategorie InterCity na trati Budapest – Szombathely, nebo na trati Budapest – Debrecen – (Mátészalka), Budapest – Nyíregyháza – Záhony i Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely každé úterý, středu a čtvrtek.
MÁV-START od 1. prosince umožňuje platbu eurem za jízdné v mezinárodní přepravě. Platit jednotnou evropskou měnou lze na všech mezinárodních pokladnách v zemi, a ve všech mezinárodních vlacích, v případě, že si cestující kupuje jízdenku u průvodčího. Týká se to všech druhů mezinárodních jízdenek a případných dalších tarifních příplatků. Při platbě eury jsou akceptovány bankovky v hodnotě 5, 10, 20, 50 a 100 € a mince v hodnotě 50 centů, 1 a 2 €. Platidla v menší či větší hodnotě nejsou akceptovány. Vrácení peněz v eurech je možné v případě, má–li příslušný zaměstnanec v pokladně dostatek euromincí nebo bankovek. Jinak bude vrácená částka vyplacena v maďarském forintu podle právě platného jednotného železničního kurzu.
Knižní podobu nového jízdního řádu MÁV je možné koupit ve všech větších železničních stanicích v pokladnách za 990 Ft. V elektronické podobě jej pak ke stažení získáte na internetových stránkách MÁV.
Našel jsem odkaz tady: http://kvtlinux.lib.uni-miskolc.hu/ali/veevk/AliGut/ Je to sice v maďarštině, anglicky jsem to nenašel. Zajímavá je tabulka s jízdním řádem, dělená podle toho, jestli bude v tunelu umožněn tříminutový nebo pětiminutový interval. Každopádně je to moc hezké a úsporné řešení, nicméně momentálně nejsou peníze ani na tohle, takže uvidíme. Jinak si ovšem myslím, že pro dálkovou dopravu by Keleti postačovalo- z nejkritičtějšího severního směru by stačilo rekonstruovat a zdvoukolejnit tu nákladní spojku (místo tam na to je vyhrazené, akorát zarostlé) a kdyby se někde v oblasti Zugló ještě postavila spojka mezi oběma cegledskými tratěmi, mohly by na Keleti zajíždět všechny dálkové vlaky a vznikl by důstojný uzel dálkové dopravy v sousedství centra. Přestup na regionální dopravu může být výhodně na předměstských nádražích, kde už se stejně zastavuje a je to v metropolích téhle velikosti normální, aby se zastavovalo nadále.
Budapešť cross city tunnel (sloužící IC vlakům):
http://infrastruct.wordpress.com/2008/06/05/budapest-cross-city-tunnel/
Budapest urban-regional metro (tj. S-bahn tunnel):
http://infrastruct.wordpress.com/2008/06/06/budapest-urban-regional-metro/
Ten tunel pro IC vlaky se 4 hranami v podzemí Nyugati se mi ale jeví jako poněkud málo kapacitní řešení, pokud by v Budapešti měl někdy v budoucnu být úplný taktový uzel.
I když nějaké řešení, jak uhýbat začínající/končící vlaky by se asi našlo. Na druhou stranu to působí dojmem studie z doby, kdy ještě v Maďarsku nebyl takt.
Spojka z Nyugati na Déli je určená pro pšíměstskou dopravu, aby regionální vlaky nemusely končit na hlavových nádražích. Co jsem četl, tak jestli se to realizuje, chtějí nechat Keleti hlavně pro dálkové vlaky, protože regionálka by kromě směru od Hatvanu a Kunszentmiklós-Tass využívala to nové spojení. Plány jsou hezké (zahloubení kolejiště na Nyugati po vzoru madridského nádraží Principe Pio...), ale jestli se to někdy realizuje, je ve hvězdách...
Ta koncepce různých nádraží pro dálkovou a regionální dopravu už tam celkem je, z dálkových vlaků jezdí na Nyugati pouze IC od Szegedu a na Déli pouze IC od Lublaně (1 vlak), vše ostatní směřuje na Keleti. Případně mě SzKT doplní.
Neuvažují Maďaři o jednom centrálním průjezdném nádraží v Budapešti? Nebo nějakém podzemním diametru pro regionální dopravu s tím, že by pak všechna dálková doprava jezdila jen na jedno z hlavových nádraží?
Ale to by ešte nebolo nič hrozné, skutočný problém nastane vtedy, ak si chcete kúpiť lístok do Bratislavy a bohužiaľ neviete, ako sa povie Bratislava po maďarsky. Máte smolu, predavačka slovo "Bratislava" nepozná. (Skutočná historka, stalo sa to jednej známej z USA)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.