Praha/Vrútky — České dráhy uzavřely další 3 výběrová řízení ohlášená během března letošního roku; všechna se týkají vozů pro dálkovou dopravu. Na řadu se dostaly dlouho slibované revitalizace zánovních rychlíkových vozů východoněmecké provenience a kompletní modernizace starších jídelních vozů ze stejné produkce, které posílí zejména vlaky vyšší kvality. Ačkoliv dle původních prohlášení se měly revitalizace začít provádět již v průběhu letošních prázdnin, došlo k jejich zahájení až v těchto dnech; zdrželo se i vyhlášení díky „stop stavu“ na velké zakázky, který se pokusil na dráhy uvalit ministr Vít Bárta. Jídelní vozy se původně měly rekonstruovat na bistrovozy s oddílem první třídy, stejně jako první šestikusová série řady ARmpee. Odklon od záměru zpět k plnohodnotným jídelním vozům nebyl vysvětlen.
S Bautzeny na věčné časy… ale bez koženky
První dvě výběrová řízení se týkala revitalizací vozů z bývalé východoněmecké vagonky VEB Waggonbau Bautzen, které jsou cestujícím českých rychlíků notoricky známé a pramálo jimi oblíbené. První zahrnovalo 52 vagonů, z toho 14 kusů 1. třídy, 24 kombinovaných 1. a 2. třídy a 14 kombinovaných 2. třídy se služebním oddílem. Druhé pak 58 vozů 2. třídy. Obě zakázky získala za částky 55,7 mil. korun (1,07 mil. korun/vůz) a 72,9 mil. korun (1,25 mil. korun/vůz) společnost Janoza CZ. Ta v minulosti již realizovala jednu sérii revitalizací vozů 1. třídy a prototypové obnovy vozů 2. třídy. V provozu se také objevily vozy, zkušebně vybavené LED osvětlením a zásuvkami na 230 V v jednotlivých oddílech. Zdali se tato úprava objeví i v sériových revitalizacích, zatím nevíme. Dále totiž nebudou nijak vybočovat z toho, co již bylo Českými dráhami prezentováno. „Oba tyto kontrakty vycházejí z pilotních revitalizací běžných rychlíkových vozů představených veřejnost letos na jaře,“ uvádí náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek a konkretizuje změny, kterými vozy v dílnách projdou: „Opraveny budou sedáky a ve vozech 2. třídy koženku nahradí příjemnější a pohodlnější textilní potahy. V celém voze budou nové povrchy podlah a stěn. Komplexní rekonstrukci prodělají okna a nástupní dveře, což zlepší tepelnou pohodu ve vozech především v zimním období. Velkou pozornost věnujeme rekonstrukci záchodů včetně výměny velké části jejich vybavení.“
Všech 110 vozů by mělo být zrevitalizováno do poloviny příštího roku s tím, že první vozy již procházejí dílenskými pracemi. První série by měla být hotova do 4 a druhá do 8 měsíců od podepsání kontraktu. Cestující se s výsledky setkají nějdříve na rychlících z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary či z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic. Část vozů, zejména kombinované vozy 1. a 2. třídy, bude nasazena také na rychlíky Praha – Brno – Olomouc – Jeseník. Vozy se tak stanou záplatou silně nevyhujícího stavu většiny vnitrostátních dálkových spojů.
Jídelní vozy - již brzy kulturní stolování
Třetí výběrové řízení se týká modernizace 21 restauračních vozů, které za částku 728,4 mil. korun (34,7 mil korun/vůz) získaly slovenské ŽOS Vrútky. Vozy by se měly postupně objevovat ve 3 sériích v průběhu následujících 36 měsíců. Projdou, podobně jako bistrovozy řady ARmpee, komplexní modernizací, která kromě vnitřního vybavení citelně zasáhne do technických parametrů těchto vozů. Náměstek Blažek k tomu dodává: „Chceme co nejvíce sjednotit podobu všech těchto vozů, které v minulosti prošly různým stupněm oprav a rekonstrukcí. Všechny restaurační vozy bez klimatizace dostanou nový centrální zdroj energie, který umožní dosazení výkonné klimatizace, zásuvek 230 V pro napájení elektrických přístrojů nebo PC cestujících v jídelní části a nového kuchyňského vybavení. Místo plynových sporáků budou ve vozech nové elektrické. Kompletní rekonstrukcí projdou u všech 21 vozů podvozky typu Görlitz V, na které budou dosazeny kotoučové brzdy místo současných špalíkových. Díky tomu se zvýší povolená rychlost vozů ze současných 140 km/h na 160 km/h.“ Maximální povolená rychlost byla loni snížena na 140 km/h na základě negativního posudku brzd, které se při vyšší rychlosti přehřívaly. Vozy také dostanou nové vstupní a přechodové dveře, audiovizuální informační systém, nebo přemostění záchranné brzdy.
Vozy, které byly původně vyrobeny již v roce 1978, patřily mezi nejmodernější vozy v tehdejším východním bloku a staly se doporučením mezinárodní železniční unie UIC v Paříži, se budou objevovat na všech obvyklých spojích s jídelními vozy. Cestující se tak s nimi setkají především na spojích EuroCity a InterCity z Prahy do Bohumína, Žiliny, Košic, Bratislavy, Budapešti nebo Vídně.
Zdroj: České dráhy, ŽelPage
Točené pivo v některých vozech je ...
Že se občas někomu nelíbí, když si v kupé otevřu lahváče, toho jsem si všiml. Ale nezlobte se na mě, já se takovým lidem přizpůsobovat nebudu. Nežijeme v islámu a pití piva je ve střední Evropě zcela běžné. Já bych si zase mohl stěžovat, že si do kupé přisedne odporně zmalovaná ženská (leckdy ještě k tomu "navoněná"). Nebo že si tam někdo čte Blesk, který považuju za méně hodnotný kus papíru než použitý Harmasan. To jsou zase věci, které "znepříjemňují dojem z jízdy" mě. Ale chápu, že ti lidé v tomto směru "nemají sebereflexi". To co mě se nelíbí, to je pro ně zcela normální.
Používání parfémů, čtení Blesku i pití piva je legální. Tudíž se musíme vzájemně tolerovat.
Podívejte se na teorii stravování ve vlaku a její ceny z hlediska jiného - "hodnoty času".
Anebo Miroslav Zikmund:
Za dvacku pořídím pět housek vlastní výroby s (kvalitním) čerstvým salámem ...
Každý at si vybere co mu vyhovuje.
Já už viděl v Tyrolsku gulášovku i za 7eur.
Závěrem jen znovu dodám, že to co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat ostatním!
Celkem snadno lze dospet k zaveru, ze ty vagony se nikdy namuzou zaplatit** (a kdyby jo, tak kamenny hospody budou 3x lepsi byznys). Takze o to "zaplatit investici" nejde. Jde jen o to, komu prodavat. Jestli davum nebo "elite". Kdyz se zvoli varianta davum, tak trochu hrozi, ze z toho bude nalevna, coz nekdy i je. Rozumnym kompromisem by asi byl snadny system, kdy za vysoke ceny bude alkohol (a k hlavnimu jidlu klidne nejaka happy tretinka), ale jidlo bude trochu normalnejsi. V tomto ohledu souhlasim s tim Imperialem. Ja nemam problem az tak s tou cenou, ale s tim, co za ty penize dostanu. Tak jak je to ted nastavene u mne jasne vitezi bageta nebo "menu" z fastfoodu...
**Ano, muzeme to pojmout i tak, ze na nakup jidelnaku "prispiva" castecne i jizdne, protoze ten dotycnej jede vlakem prave z duvodu jidelnaku, ale nechavam na kazdem, aby si myslel, kolik takovych lidi je...
mr.beam: Díky za info, to jsem teda zvědavej jak to dopadne, ale zní to snad i reálně a optimisticky ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.