..: Výluka lanové dráhy na Ještěd :..

Lanovka na Ještěd, foto: České dráhyLiberec - Lanovka na Ještěd bude od pondělí 1. listopadu do pátku 12. listopadu 2010 mimo provoz. Během listopadové odstávky proběhne výměna kabiny číslo 1 za záložní, která v minulosti prošla opravou v ŽOS Nymburk. Zhotoví se také nové koncovky tažného a přítažného lana, které tuto kabinu kotví. Provedena bude také důkladná kontrola strojního zařízení lanové dráhy. Dráha z Horního Hanychova na Ještěd, která je v současnosti jedinou lanovou dráhou Českých drah, a jejíž historie sahá až do třicátých let minulého století, bude po revizi opět uvedena do provozu v sobotu 13. listopadu.

Parametry lanové dráhy

  • Dolní stanice: 600 m n.m.
  • Horní stanice: 1 000 m n.m.
  • Převýšení trati: 401,7 m
  • Šikmá délka trati: 1 188 m
  • Dopravní rychlost: 0,5 až 10 m/s
  • Celkový čas jízdy: 4 min
  • Počet kabin: 2
  • Kapacita kabiny: 35 osob
  • Přepravní výkon oběma směry: 1 050 osob za hodinu
  • Počet podpěr: 1
  • Max. výška kabiny nad terénem: 30 m
  • Max. sklon na trati: 55,78 %
  • Průměrný sklon trati: 36 %
  • Průměr nosného lana: 50 mm
  • Délka nosného lana pro každou větev: 1 400 m

Visutá lanová dráha z libereckého Horního Hanychova na Ještěd byla postavena ve třicátých letech minulého století. Záměr vybudovat lanovku na vrchol Ještědu předložil již v roce 1924 Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, vlastník tehdejšího hotelu na vrcholu. Lanovka na Ještěd, foto: České dráhy Návrh zpracovaný Ing. Romanem Wienbergerem, zástupcem firmy Adolf Bleichert & spol. z Lipska, nebyl přijat a výstavba lanovky byla zadána tehdejším Československým státním drahám. Stavbu zahájila 15. června 1932 chrudimská firma František Wiesner (později Transporta Chrudim) a dokončená lanovka byla uvedena do provozu 27. června 1933. V období II. světové války a okupace Československa byla lanovka ve správě libereckých pouličních drah, po válce byla opět převedena pod ČSD. V letech 1971 – 1975 prošla zásadní rekonstrukcí, kterou provedla Transporta Chrudim. Při této přestavbě byla prodloužena šikmá délka z 1183 na 1188 m, a výškový rozdíl narostl o 2 m.

Model lanovky na Ještěd, foto: Jiří Randa, JRtrainJeštěd, významná dominanta Liberce a okolí, je nejvyšší horou (1012 m n.m.) Ještědsko-kozákovského hřbetu. Na jeho vrcholu v roce 1907 vznikla kamenná budova s třiadvacetimetrovou věží, která podlehla požáru v lednu 1963. Již o tři roky později začala stavba věže a televizního vysílače výšky 90 m, tak jak ji známe dnes. Projekt vypracoval architekt Karel Hubáček z ateliéru SIAL Liberec a základní kámen byl položen 30. 7. 1966. Nový hotel a vysílač ve tvaru rotačního hyperboloidu byl slavnostně otevřen 21. září 1973. Model Ještědu i s funkční lanovkou můžeme spatřit v parku Boheminium v Mariánských Lázních.

Lanovka je v provozu denně mimo pondělí vždy v pravidelných intervalech podle jízdního řádu (trať 900). V období od listopadu do března v době od 8 do 18 hodin, od dubna do října od 8 do 19 hodin. Při větším zájmu a příznivých provozních podmínkách se konají další mimořádné jízdy. Při nepříznivém povětří je lanová dráha mimo provoz.

Zdroj: České dráhy, Wikipedia.org


JRtrain Poslat mail autorovi | 27.10.2010 (19:00)
Related newsopen/close

Registered user JK ml. 
28.10.2010 (8:44)  
konec konců polomáčená červeno / krémově bílá bývala hezčí :-)
Registered user Woky 
28.10.2010 (0:06)  
Jako Geograf se musím ohradit proti hrubé chybě. Ještěd není v Jizerských horách, ale leží v jejich sousedství. Spolu s Kozákovem tvoří samostatný geomorfologický celek Ještědsko-kozákovský hřbet.
27.10.2010 (22:16)  
Nechic) Co by na tom mělo městu tak kardinálně vadit? Ta lanovka bude i po případném přebarvení fungovat stejně. :-)
Registered user Nechic  mail  
27.10.2010 (21:25)  
Martin14785: To doufám nikdy, snad by se město ohradilo.
27.10.2010 (20:20)  
OT: by mě zajímalo, jestli pújde taky ta lanovka do Najbrtu

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko