Paříž — Zástupci vedení společnosti Eurostar se připravují k podpisu smlouvy s německou společností Siemens na dodávku 10 vysokorychlostních vlaků, které budou nasazeny na spoje mezi Velkou Británií a kontinentální Evropou. Eurostar nečekaně vybral Velaro–D, (řada 407), poslední verzi z německé rodiny vysokorychlostních vlaků ICE. Už od června, kdy do tisku pronikly první informace o otevřeném kontraktu, byl favoritem francouzský Alstom s jeho vysokorychlostní soupravou AGV. Soupravy budou nasazeny na linky z Londýna do Amsterodamu a do Kolína nad Rýnem. Je to odpověď na dříve ohlášenou zprávu Deutsche Bahn, že od roku 2013 připravuje přímé spojení z Frankfurtu nad Mohanem do Londýna.
Siemens dodá pro Eurostar za více než 600 mil. eur nové, cca 400 m dlouhé jednotky, které budou stejně dlouhé jako stávající vlaky jezdící pod Kanálem. DB předpokládá, že pro provoz pod Lamašským průlivem získá od Mezivládní komise souhlas pro své 200 m dlouhé soupravy ICE–3.
Podmínkou, která předcházela rozhodnutí, byly dílčí úpravy v bezpečnostních pravidlech pro provoz v tunelu. Díky těmto změnám budou poprvé moci využít tunel i soupravy postavené v Německu. Dva nezávislé zdroje listu Financial Times potvrdily, že francouzské orgány vyvíjely na provozovatele tunelu nemalý tlak, aby byl obnoven nedávno zrušený zákaz používat tunel pod kanálem vlaky s „distribuovanou trakcí“ — kdy je elektrické zařízení uloženo pod podlahou a motory jsou rozmístěny po celém vlaku. Až do začátku letošního roku platila totiž pravidla bezpečnosti tunelu, která připouštěla používat pouze vlaky, která mají elektrické zařízení a motory soustředěné v motorových vozech na obou koncích vlaku. Tomuto uspořádání vyhovují soupravy Eurostar postavené v roce 1990.
Nicméně francouzské orgány jsou proti změně bezpečnostních předpisů a předpokládá se, že budou vyvíjet nemalý tlak na jejich opětovnou změnu. (Mezivládní konference stále ještě diskutuje požadavky na hašení pro vlaky s distribuovanou trakcí. Nicméně tento problém se netýká jen Velara, obdobný způsob pohonu má i AGV.) V roce 2004, když byl Alstom v těžké finanční krizi, tak se mu dostalo výrazné pomoci od státu. Když pak Alstom v roce 2008 představil svou soupravu AGV, tak dokonce francouzský prezident Nicolas Sarkozy, zpochybňoval právo jiných výrobců prodávat jejich vysokorychlostní vlaky do Francie.
Eurostar Group je joint venture vlastněný největšími železničními operátory Eurostar UK limited, SNCF a SNCB. Dosud využíval výhradně soupravy typu TGV, nyní poprvé zadá zakázku na vysokorychlostní vlaky mimo Francii. Dříve SNCF a mezinárodní podniky, do kterých vstoupila formou joint ventures – Eurostar a Thalys – objednávaly vysokorychlostní vlaky výhradně od „domáci“ francouzské společnosti Alstom.
Dodržování pravidel pro provoz pod Lamanšským průlivem – a zejména jejich opětovné měnění – je podstatnou otázkou pro zajištění financování projektu, který chtějí mít vyřešený i spolufinancující banky. Tlak francouzských orgánů vidí bankéři jako nejistotu a jako způsob možného zpoždění při průběhu této zakázky.
Zdroje: Railjournal; Financial Times; Railwaygazette; 4rail
vlak bude na trase Frankfurt–Londýn projíždět pěti evropskými zeměmi
Něco mi nedochází, nebo je to chyba? Německo, Belgie, Francie, UK.
by to bez zastávky vyšlo dokonce na 3.55 hodin
Frankfurt-Köln 1:00, Köln-Bruxelles 1:40, Bruxelles-London 1:50. Kde chtějí sebrat těch 35 zbývajících minut?
V popisovaném případě by jako náhradní mohla v nejjednodušším případě sloužit právě ta souprava, která na 616 jezdí teď.
Argumenty proti jsou bohužel podobné tím, díky kterým dodnes nestojí celá D8, kdy člověk z Brna pořád dokola napadá projekt dálnice. Jak jsem většinou zaslechl od odpůrců ve Stuttgartu, jde o pár stromů. A ten pocit se nepovedlo vyvrátit ani třem demonstrujícím stojícím s transparentem vedle Hbf. pod věží. Poslouchal jsem je asi 20 min. a argumenty spočívali zejména v ukazování na x let starý javor a y let starý kaštan.
Podle toho, co jsem zaslechl, je většina lidí pro výstavbu projektu.
Na závěr si neodpustím poznámku, kdo za tím stojí. Rakousku nevadí starší, nebezpečnější a víc obyvatel Rakouska ohrožující Dukovany. Ale Temelín, jedna z nejmodernějším a ve srovnání s JE Dukovany mnohem bezpečnější elektrárna jim vadí. Že by za tím byl zájem Rakouských společností obchodujících s plynem, které měli jasný zájem na výstavbě plynové, ne jaderné elektrárny? Prostě se přes média vyvolala panika a několik jedinců se toho chytlo. Jako vždy, za vším hledej prachy.
PS pro admina: Sorry, ale nejde mi otevřít editor.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.