..: Ve Žďáru nad Sázavou vzniká Modelové království :..

Modelové království Žďár nad Sázavou, foto: MK Žďár Žďár nad Sázavou — okresní město na řece Sázavě v kraji Vysočina, město, v jehož lůně i okolí najdeme mnoho kulturních a historických památek, město, ležící na trati 250 Havlíčkův Brod - Brno. Příznivci železnice si jistě vzpomenou na vlečku, kdysi původní trať mezi Sázavou a Přibyslaví, železniční modeláři zase na známého kolegu Radislava Wimmera, který již několik let se stejně spřízněnými přáteli staví v podkroví svého rodinného domu kolejiště velikosti H0. A ne ledajaké. Kdo ho již viděl, ať již osobně nebo jen na jeho webových stránkách, mi dá za pravdu, že patří mezi ta opravdu povedená. Parta nadšenců v čele s Radislavem Wimmerem se v létě tohoto roku pustila do jednoho velkého a velmi zajímavého projektu.

Základní technické údaje

  • Modelová velikost: H0 (1:87)
  • Plocha kolejiště: cca 50 m2
  • Tvar kolejiště: v podobě písmene „U“
  • Celková délka kolejiště: 28 m
  • Šířka kolejiště: od 1,0 do 1,9 m
  • Rámy: svařené z profilů 40 × 20 mm
  • Kolejivo: Peco Code 075
  • Celková délka kolejí: zatím nakoupeno 360 m kolejiva
  • Počet výhybek: zatím nakoupeno 140 ks
  • Viditelná nádraží: 3
  • Zastávky: 1
  • Skrytá nádraží: 5

Zmíněným projektem je vznikající Modelové království ve zdejším Domě kultury. Připravované kolejiště v modelové velikosti H0 o rozloze přibližně 50 m2 bude patřit mezi největší v České republice. Hlavním námětem je žďárská stanice se svým rozsáhlým kolejištěm a vlečkami do firem Žďas a ZZN. Ta samozřejmě nebude jediná a v kolejišti budou ztvárněny i další stanice – Nové Město na Moravě, Nedvědice a také zastávka Hamry nad Sázavou. Kolejiště bude obsahovat také skrytá nádraží s pracovními názvy Kutná Hora, Havlíčkův Brod, Rožná, Tišnov a Majlont (Brno–Maloměřice). Na kolejišti najdeme i mnohé zajímavosti a kulturní památky, například známý loučský viadukt, areál s hotelem Ski, hrad Pernštejn nebo památku UNESCO ve Žďáře nad Sázavou – poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře.

Plán kolejiště, foto: MK Žďár„Již delší dobu jsem měl kdesi v hlavě uloženou myšlenku postavit nějaké velké modelové kolejiště a letošního roku asi již přišel ten správný čas na realizaci,“ řekl našemu magazínu Radislav Wimmer, autor a investor projektu. Počátkem tohoto roku oslovil své nejbližší přátele z okruhu modelářů a po vyjádření souhlasu všech zúčastněných začalo shánění vhodného místa. Po dvou měsících se naskytl k pronajmutí prostor velikosti přibližně 14×9 m v místním kulturním domě. „Po návštěvě ředitelky, která byla mým projektem také nadšena, dostaly věci již rychlý spád a během pár setkání jsme se domluvili na podrobnostech, výši nájmu a stavebních úpravách,“ doplnil Wimmer.

Během jarních měsíců se začaly rodit plány kolejiště. V létě pak byly zahájeny přípravné práce přímo v prostorách Domu kultury. Uvolněnou místnost bylo nutno upravit, vyspravit omítky, vybourat nové dveře, zakrýt topenářské potrubí či vymalovat. Poté se mohlo přistoupit ke stavbě samotného modelu – již koncem srpna parta nadšenců navážela první díly kolejiště. To bude ve tvaru uzavřeného písmene U o rozměrech přibližně 12×8 m a složeno z několika částí. Základ tvoří kovové rámy svařené z ocelových profilů 40×20 mm (jeklů), na kterých je položena výdřeva a OSB desky. Ty tvoří spolu s korkovým podložím podklad pro kolejivo.

Loučský viadukt, foto: MK ŽďárV - model, foto: MK Žďár Radislav Wimmer dále řekl: „Jedná se o stavbu podle skutečné předlohy a to ve velikosti H0. Kamarádům stavitelům dodávám potřebnou výkresovou dokumentaci s přiloženými fotografiemi a ti pomalu staví v teple domova a my ostatní zatím pracujeme na panelech v kulturáku.“ Na kolejišti bude použito kolejivo firmy Peco s výškou kolejnice podle Code 75, tj. s tou nejnižší a zároveň nejmodelovější. Výhybky budou většinou střední velikosti s úhlem odbočení 12 stupňů. Celkem by na kolejišti mělo být na 180 ks výhybek a 500 m kolejí. Provoz na kolejišti je plánován do období 70. – 80. let minulého století. Instalovaná návěstidla by měla být světelná, jak typu AŽD, tak i ruského vzoru, v jedné stanici je uvažováno i s použitím mechanických návěstidel. Provoz lokomotiv bude řízen digitálně. K tomu Radislav Wimmer dodává: „S řízením se stále rozhodujeme. Pokud bude mít program Model JOP i řízení lokomotiv, tak u něj zůstaneme. Umožní nám použít více počítačů na řízení a s tím je také spjat můj požadavek, aby bylo více pracovišť, kde by i zájemci z řad návštěvníků mohli ovládat stanici v příslušném obvodu a vyzkoušet si tak roli výpravčích.“ Samozřejmostí je standardní ovládání vlaků pomocí jednoduchého ovladače (myši) kolem panelů.

Telefonní relé, foto: MK ŽďárPrvní série smrků, foto: MK Žďár V těchto dnech je provedena montáž OSB desek a výdřeva na prvních deseti rámech, kde je také již položené kolejivo ve třech skrytých stanicích. Pokračuje osazování desek na rámech 11 a 12. Dále jsou hotovy a na místě smontovány poslední tři rámy (z celkových 15), které modeláři natírají a čeká je též osazení deskami. Také se již ve skrytých nádražích k výhybkám montují přestavníky. Kdo by ovšem čekal drahé přestavníky renomovaných výrobců, bude zklamán. Jak řekl Radislav Wimmer, místo klasických přestavníků osazujeme výhybky telefonníma relátkama, která se nám zdají být nejlevnější a nejspolehlivější. Na viditelných částech kolejiště budou montovány americké přestavníky typu Želva. Modeláři stavitelé také nezahálejí. Již je vyroben model loučského viaduktu a další zajímavé stavby žďárského regionu. Pro plánované velké množství lesů, které není na Vysočině ničím neobvyklým, si modeláři vyrábí své vlastní stromy. Jeden ze členů týmu je vyrábí ze žíní košťat a jak se mu dílo daří, můžete vidět na fotografii. Potřebný počet smrků je odhadován na 5 tisíc kusů, listnatých stromů a keřů nepočítaně. Je počítáno jak s ruční výrobou, tak i s továrními výrobky, např. od české firmy Model Scene.

MK Žďár, foto: MK Žďár MK Žďár, foto: MK Žďár MK Žďár, foto: MK Žďár MK Žďár, foto: MK Žďár MK Žďár, foto: MK Žďár

Kolejiště by mělo být zpřístupněno již příští rok na Žďárskou pouť, která se koná vždy v květnu. Kolejiště sice nebude zdaleka dokončené, nicméně je snahou tvůrců ukázat nejen hotový funkční model, ale i postup, jak takové dílo vzniká. Zpočátku by provoz na kolejišti měl probíhat jen o víkendech a je také počítáno s malou prodejnou modelářské techniky a elektroniky.

Publikace, foto: MK ŽďárJak jsme zmínili v úvodu, Radislav Wimmer provozuje již jedno kolejiště H0 ve svém domě. Na víkend 20. a 21. listopadu tohoto roku připravil již třetí ročník výstavy, kdy po oba dny mohou zájemci navštívit toto překrásné kolejiště v době od 9 do 18 hodin. Na výstavě bude možno zakoupit také novou publikaci k 105. výročí trati Německý Brod – Brno. Jedná se o celobarevnou publikaci v pevné vazbě s 200 reprodukcemi často unikátních pohlednic a fotografií. Výtěžek z prodeje publikace, která je zaměřena na „starou Tišnovku“ a její výročí vzniku, bude použit při stavbě Modelového království. Knihu je možno zakoupit na výstavě nebo pražské burze za 295 Kč, případně je možné ji zaslat na dobírku.

Kolejiště R.Wimmera, foto: Radislav Wimmer Kolejiště R.Wimmera, foto: Radislav Wimmer Kolejiště R.Wimmera, foto: Radislav Wimmer Kolejiště R.Wimmera, foto: Radislav Wimmer Kolejiště R.Wimmera, foto: Radislav Wimmer

Související odkazy: Modelové království, Kolejiště R.Wimmera


JRtrain Poslat mail autorovi | 19.11.2010 (9:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu ČR Vysočina


registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
27.11.2010 (18:19)  
Tady má člověk alespoň jistotu v tom,že kolejiště bude mít hlavu a patu a prostory určené k realizaci budou využity beze zbytku.Kéž by i velké prostory v údajném "Království železnic" na Smíchově byly zužitkovány pod taktovkou kompetentních lidí jako je např právě pan Wimmer nikoli lidí smyslů zbavených.Nepochybuji o kladné odezvě jak laické,tak odborné veřejnosti budoucího kolejiště a Ždďár nad Sázavou tím pádem bude obohacen o jednu z dalších dominant :-)
21.11.2010 (12:12)  
doufám že to postaví co nejdřív, mám tam bybičku tak se tam 100% pudu podivat.. a sem sád že tam bude nové město na moravě, protože ona bydlí v Pohledci kterej je asi kilometr od toho nádraží :)
ale už se na to těšim strašně moc...
19.11.2010 (12:04)  
uz se moc tešim prijedu se rad podivat

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko