Olomouc — (Aktualizováno, jízdní řády v příloze) Den železnice se slaví již od roku 1825, kdy poprvé vyjela na cestu lokomotiva George Stephensona, nesoucí označení Locomotion No. 1. Každoročně připadá na 25.–září. Na mnoha nádražích a tratích České republiky na vás čekají výstavy současných i historických železničních vozidel, exkurze, jízdy parních vlaků a další atrakce. Největší oslavy jsou letos soustředěny do Olomouce v podobě Národního dne železnice. Na své si ale přijdou železniční fanoušci a široká veřejnost i v dalších městech. Pouze v tento den lze také využít jízdenku SoNe+ k celodennímu cestování až pro pět osob bez ohledu na věk.
Olomouc
Nejnabitější program má zcela jistě Národní den železnice v Olomouci. Prostory tamějšího nádraží budou rozděleny do třech sekcí - Svět historie, změny a zábavy. V prvním z nich návštěvníci zhlédnou výstavu historických lokomotiv od parních až po elektrické, vystaveny zde budou i salonní a jiné historické vozy. Mezi nejzajímavější exponáty budou patřit polská parní lokomotiva Pm36-2 a salonní vozy Ferdinanda d'Este či prvního československého prezidenta Masaryka. Svět změny bude naopak prezentovat současnou (resp. řekněme raději modernější) stránku české železnice včetně horké novinky, elektrické lokomotivy ř. 380. Ve světě zábavy si na své přijdou především děti a dost možná i jejich rodiče.
Třešničkou na dortu pak budou jízdy parních vlaků z Olomouce do Uničova a zpět. V jejich čele se vystřídají lokomotivy 475.179, 534.0432, 486.007 a 498.022. Za bonus pro fotografy pak lze označit podvečerní jízdu nákladního vlaku ve stejné trase, v jehož čele stanou lokomotivy T 679.1168 a T 478.1010. A kdyby to náhodou někomu nestačilo, o den později, tedy v neděli 26. září, si může udělat výlet z Olomouce do Krnova vlakem taženým zeleno-modrou přípřeží lokomotiv 486.007 a 498.022.
Z Bohumína do Olomouce bude na Národní den železnice 25. září vypraven zvláštní vlak vedený elektrickou jednotkou řady 471.
- Bližší informace o Národním dni železnice
- Jízdní řády historických vlaků Olomouc - Uničov, 25. září
- Informace o jízdě historického vlaku Olomouc - Krnov, 26. září
České Budějovice
V jihočeském krajském městě bude možné ve dnech 24. a 25. září navštívit místní depo, kam zájemce z osobního nádraží odveze parní vláček tažený lokomotivou 310.093. Zde bude připravena výstava vozidel a požární techniky, videoprogramy s železniční tematikou a modelová železnice.
Jindřichův Hradec
Jindřichohradecké oslavy proběhnou tradičně ve spolupráci ČD a JHMD. Do Nové Bystřice vyrazí parní vlak, do Blažejova motorový vůz a do Lovětína motorový vlak, jehož jízda bude spojena s návštěvou dílen. Další exkurze a výstavy jsou samozřejmě nachystány na pracovištích obou společností v samotném Jindřichově Hradci. Velkou zajímavostí je zapůjčený motorový vůz M 21.004 ze slovenské Čiernohronské železnice. Vůz vyrobený vagónkou Tatra Kopřivnice v roce 1939 začínal svou službu právě na úzkokolejce v Jindřichově Hradci.
Brno, Zastávka u Brna
Z Brna se můžete v sobotu vydat parním vlakem taženým lokomotivou 433.001 do Zastávky u Brna. V Zastávce bude připravena výstava o Mikroregionu Kahan, případně lze vyrazit na návštěvu Muzea průmyslových železnic v nedalekém Zbýšově.
Jihlava, Havlíčkův Brod
V obou městech je připraven program s výstavami železničních vozidel, exkurzemi do dopravních kanceláří a projížďkami na lokomotivách.
Pardubice, Česká Třebová
I zde bude možné navštívit pracoviště řízení provozu a svézt se historickým vlakem – v České Třebové to bude parní vláček tažený lokomotivou 310.922, v Pardubicích se pak návštěvníci mohou svézt do rosického železničního muzea motorovým vozem M131.1.
Praha
Tradiční oslavy Dne železnice jsou situovány především do nádraží v Praze–Braníku. Právě odsud budou vyjíždět vyhlídkové vlaky po pražském železničním uzlu. Připravena je jízda na Smíchov přes Most Inteligence, a také až do Rudné u Prahy, kam se vydá parní lokomotiva 464.102. Na hlavní nádraží a do Zbraslavi bude jezdit motorový vůz M131.1. Na hlavním nádraží lze navštívit dopravní kancelář nebo vyrazit na exkurzi na Odstavné nádraží Jih (ONJ).
Plzeňský kraj
Z Nezvěstic vyjede do Mirošova a Příkosic parní vlak s lokomotivou 310.072. S jízdou jsou spojeny výstavy historických drezín, fotografií a modelového kolejiště, na silnice vyjede i historický autobus.
Že se zajímavé železniční akce nekonají jen 25. září, o tom se můžete přesvědčit v našem kalendáři výletních a zájmových akcí. Po celý rok pro vás připravujeme přehled zvláštních jízd, výstav modelů a dalších zajímavých akcí. Mimo to vychází každý měsíc soupis tipů na výlet. Pokud víte o nějaké akci, která v našem kalendáři není, prosím, kontaktujte nás na e–mailové adrese kalendar@zelpage.cz.
Přílohy: Jízdní řád 498.486 Olomouc – Krnov a zpět (PDF), Depeše návozů na Den železnice 2010
Zdroj: České dráhy - Den železnice 2010, SŽDC
A když vyjížděl z depa Anton, tak jsem si vylezl na polskou páru, abych viděl přes ty lidi a natočil video. No, došel týpek v dobovém obleku s kloboukem a zatahal mě za nohavicu, že prý nahoře nemám co dělat. Nu se znechuceným výrazem jsem odešel z depa přemýšlíc: a ti ostatní vylezlí na bobinách i s děckama jsou VIP nebo co... Načež jsem se odpravil do České Třebové écéčkem (samozřejmě vestoje na chodbičce).
A ještě k tomu rusovi: kdysi se tady na ŽP řešila otázka, zdali má sergej stejný volant jako žigulík. Na to jsem se zeptal slovenského fíry a prý skutečně ano. V rámci spolupráce mezi sovětskými podniky (nějaký koncern to prý byl bo co):)
Zatímco se z čiernohorských železnic po JHMD proháněl půjčený M 21.004, v Lovětíně v hale stál M 21.003 již v majetku JHMD. Avšak k nepoznání - viz fotka z K-rep. (http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=483936.jpg&httpref=28/65355)
Dík patří také lidem na ústředním stavědle, kteří měli ten den službu, neboť při normálním provoze je osobní nádraží silně zatížené, :-).
A že se nedalo fotit?Byla to akce pro širokou veřejnost.Že se chtěj dítka vyfotit na parní mašině je přeci normální.Kdo si chtěl vyfotit páru,tak mohl jít někam ke kolejím když jela na Uničov.Ale stát na peroně a vyhudovat na lidi ať jdou od tý mašiny,ať se tam nemotaj,že se tady fotí...Pochopil bych to třeba na akci v Lužný,ale tady to opravdu bylo pro veřejnost a né nějaká fotoakce.
Davy byly vsude, ale to je osud zajimavych akci zdarma a je treba s tim tak trochu pocitat. Ja osobne si myslim, ze doba stravena v rade na vstupy do kabin nejruznejsich lokomotiv stala za to.
Slovensky fira na E499 je kapitola sama pro sebe, tak ochotneho jsem u zeleznice uz dlouho nikoho nevidel (bez ironie). Patri mu velky dik.
Pokud mohu dat navrh na vylepseni pro priste, doporucuji u masin (predevsim parnich) vstup do kabiny jednou stranou a vystup druhou. Letos tomu tak nebylo a zbytecne to zdrzovalo.
Celkove se myslim jednalo o povedenou akci, navic mit pul dne zabavu pro 3 lidi za 150Kc (SONE+)... Vsem organizatorum patri podekovani.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.