..: Návštěva ministra dopravy Víta Bárty v Pardubicích :..

Ministr dopravy Vít Bárta na tiskové konferenci v Pardubicích 17.9.2010, foto: Matouš Danielka Pardubice — Dne 17. září 2010 proběhlo v prostorách krajského úřadu v Pardubicích pracovní jednání k dopravní problematice kraje, jež bylo součástí cest ministra Bárty po všech krajích Česka. Návštěvě Pardubic ještě předcházela ten den zastávka v Hradci Králové a následovala cesta do Chrudimi, kde ministr dopravy zakončil putování po Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Ale vraťme se zpět do Pardubic. Od 13.30 do 14.15 probíhalo v prostorách krajského úřadu pracovní jednání k dopravní problematice kraje a později i tisková konference. Za priority označil Bárta dostavbu rychlostní silnice R35 a výstavbu obchvatů, ovšem Chrudim si prý na svůj obchvat bude muset ještě chvíli počkat. Ze staveb na železnici se počítá, s notnou dávkou odstupu, se zdvoukolejněním trati 031 Pardubice – Hradec Králové, která je považována za jedinou výdělečná trať v Pardubickém kraji.

Cestáři se konečně přiznali, foto: Ivo Vrbický Za nejužší hrdlo silničního spojení Hradec Králové – Pardubice – Chrudim byl označen nadjezd u Parama v souvislosti s tím, že i na toto peníze nezbudou. Rozšíření silničního nadjezdu by napomohlo v těchto místech zrušení trati 238, kterou lze nahradit takzvanou Medlešickou spojkou, jež by přinesla výhody i pro železnici. Pochvaly se dostalo nedávnému spuštění dopravního terminálu v České Třebové a jeho provázání s hromadnou dopravou. V souvislosti s tím se jednalo o výstavbě dopravního terminálu na pardubickém přednádraží, ale vzhledem k vysokým nákladům stavby je nyní realizace tohoto projektu nemyslitelná. Největší zájem o železnici v diskuzi projevoval náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý a hejtman Pardubického kraje Radko Martínek. Naopak Vít Bárta na jejich otázky ohledně železnice reagoval povětšinou vyhýbavě. Po opakované otázce Radko Martínka se přiznal, že nezná odpověď k řešení situace na železnici. Místo toho by rád nákladní dopravu z přetížených silnic přesunul nikoliv na železnici, jak by se dalo čekat, ale na vodu, a významně podporuje projekt splavnění Labe. U projektů bylo dosaženo 30% slevy, což zadlužení státu snižuje ze 120 let na hranici necelých 90 let. To ovšem připadá ministru dopravy málo na to, aby mohly být zrealizovány další projekty „navíc“, které je například možno z větší části financovat z prostředků Evropské unie. Všechny připravované projekty v jednotlivých krajích chce Bárta dočasně zastavit, prověřit a určit (nové) priority.


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 20.9.2010 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Pardubický


  1 2      Zpráv na stránku:   
20.09.2010 (20:10)  
Jo, ale Rýn a Dunaj jsou opravdu něco jiného než Labe. Po Labi nikdy nebudou plout takové lodě jako po Rýnu a Dunaji. Kdyby v našich podmínkách byla vodní doprava taky tak levná, nepřestalo by se vozit loděmi uhlí do Chvaletic. To je taky pěkné, že v Linzi mají "vodní vlečku", ale ukaž mi nějakou v ČR

Problémem vodní dopravy v ČR není to , že by nebyla levná. Ale hlavně její nespolehlivost vzhledem k počasí.
To , jaký je potenciál vodní dopravy nejsem schopen posoudit , nejsem odborníkem na vodní dopravu , stejně tak jako 99% zdejších diskutujících.
Takže myšlenky zda je či není dobré investovat do vodní infrastruktury ponechám povolanějším.
Nicméně jako člověku se všeobecným přehledem v oblasti dopravy se mi názory ohledně splavnění Labe líbí.
Dnes třeba část expedice železáren v Košicích do západní Evropy funguje systémem , že zboží jede z Košic po železnici do Bratislavy , tam se přeloží a jede po Dunaji.
Proč by expedice této firmy pro severozápadní Evropu nemohla fungovat podobně? Přijede vlak do Pardubic , tam se zboží přeloží a po Labi popluje do části Skandinávie , Anglie,Holandska,Belgie,severní Francie atd.
Stejně tak obráceně. Loď z Belgie připluje do Pardubic a odsud zboží pojede na všechny možné strany po železnici.
Je to novém přístupu , nových pracovních místech a hospodářském růstu.
Proč to hned odsuzovat ? Protože jsme na šoto fóru ?
20.09.2010 (19:20)  
naroznej: Jo, ale Rýn a Dunaj jsou opravdu něco jiného než Labe. Po Labi nikdy nebudou plout takové lodě jako po Rýnu a Dunaji. Kdyby v našich podmínkách byla vodní doprava taky tak levná, nepřestalo by se vozit loděmi uhlí do Chvaletic. To je taky pěkné, že v Linzi mají "vodní vlečku", ale ukaž mi nějakou v ČR.
20.09.2010 (18:49)  
U vodní přepravy jsou vždy nutné přinejmenším dvě překládky, protože žádný podnik nemá něco jako "vodní vlečku". A překládka je vždy možná pouze v přístavech. Opravdu by mě zajímalo, co tam chtějí vozit. Kontejnery z Hamburku? Ty se dají úplně v klidu a výhodněji vozit vlakem...

Vodní doprava je specifická tím , že je suverénně nejlevnější. Náklady na přepravu 1t zboží tvoří zlomek nákladů na přepravu po železnici/silnici.
Mezi místy , která jsou v západní Evropě spojena dunajsko-rýnskou vodní cestou zajišťuje vodní doprava největší podíl přeprav u substrátů , oceli a dalších materiálů.

Jinak "vodní vlečky" také existují. Dokonce v takovém Linzi , kde sídlí velká ocelárna Voest Alpine zajíždějí velké lodě až do expedičního skladu.
registrovaný uživatel aron 
20.09.2010 (18:12)  
A ještě jedno negativum vodní dopravy, v zimně to všechno zamrzne a "rejdaři" budou chtít po nějaký vodní "správě cest" udržet řeky splavné, a to taky něco stojí.
20.09.2010 (17:42)  
Třeba nic vozit nechtěj a nepotřebujou. Ale jako měl Řebíček pod palcem Viamont, má Bárta možná na strejčka nějakou firmu, co buduje vodní cesty .. ;-)
Koridor pro průplav DOL je myslim furt nezastavěnej.
20.09.2010 (17:36)  
Takhle ti zastánci splavnění asi opravdu uvažují, jinak nevím... Oproti vodní dopravě je úžasně flexibilní i železnice. Větší podniky mají často vlečku a když ne, nakládat a vykládat se dá v každé stanici. Vozové zásilky mají velikost od jednoho vozu. Při přepravě z vlečky na vlečku není nutná žádná překládka. U vodní přepravy jsou vždy nutné přinejmenším dvě překládky, protože žádný podnik nemá něco jako "vodní vlečku". A překládka je vždy možná pouze v přístavech. Opravdu by mě zajímalo, co tam chtějí vozit. Kontejnery z Hamburku? Ty se dají úplně v klidu a výhodněji vozit vlakem... Navíc lodě by pluly ložené proti proudu, což je věc vcelku neobvyká a hospodárnosti vodní dopravy skutečně neprospívající. Kvůli tomu byla už před lety zrušená přeprava uhlí do Chvaletic loděmi, která byla krajně nesmyslná. Podobně nesmyslné bude vozit cokoli loděmi do Pardubic a nic jiného než ty kontejnery mě ani nenapadá, protože vodní doprava je v našich podmínkách prakticky nepoužitelná. Podporována by měla být železniční nákladní doprava, která je mnohem lépe využitelná.
registrovaný uživatel tarten 
20.09.2010 (17:02)  
Chápejte, vodní doprava je nesmírně výhodná. Je krásně flexibilní, a nějaký ten potůček teče skoro z každé vsi! :-)))
20.09.2010 (14:20)  
Ať jdou s tím blbým splavněním Labe konečně všichni k čertu! To je to poslední, co tady potřebujeme. Když je Bárta tak zatížený na úspory a šetření všeho druhu, tak nechápu, jak může podporovat tak nesmyslný a drahý projekt.

Z hlediska železnice by mělo býr prioritou dokončení prvního koridoru (Choceň - Ústí), zdvoukolejnění tratě Pradubice - Hradec Králové (případně Jaroměř, ale to bych už asi chtěl moc) a medlešická spojka. Naproti tomu elektrizace do Chrudimi není vůbec nutná.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko