Tábor/České Budějovice — V pátek 10. září 2010 navštívil ministr dopravy Vít Bárta Jihočeský kraj. Z Prahy odcestoval rychlíkem Českých drah do Tábora, kde mu byl ředitelem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Janem Komárkem představen dokončený úsek IV. národního tranzitního železničního koridoru v úseku Doubí u Tábora – Tábor. V rámci dalšího programu se přesunul do Českých Budějovic, kde jednal o budoucnosti dopravy v kraji a oznámil i aktuální situaci ve financování investic SŽDC do modernizace drážní infrastruktury. Zejména na III. železničním koridor se opět začíná stavět, jelikož se ministerstvo dopravy dohodlo s dodavateli na úsporách a zjednodušení staveb. A další stavby se opět rozběhnou v dalších dnech a týdnech.
Při jednání s představiteli Jihočeského kraje bylo dohodnuto vytvoření pracovní skupiny pro výstavbu dopravních staveb v kraji. Tu bude tvořit Viktor Paggio a vícehejtman Martin Kuba. Bárta připomenul i nutnost koncepce dopravy v České republice, kterou již dříve v médiích diskutoval. Zanedlouho tak má být představen koncepční plán převedení nákladní dopravy ze silniční na železniční a vodní. Zároveň s tím slíbil, že do konce tohoto volebního období (2014) se zkrátí jízdní doba mezi Prahou a Českými Budějovicemi ze současných 2 hodin 36 minut na 1 hodinu a 50 minut, čímž se zlepší konkurenceschopnost železniční dopravy vůči silniční. K naplnění tohoto slibu je nutné zkrátit jízdní dobu o 46 minut, čehož se má dosáhnout nejen zlepšováním parametrů tratě, zkrácení jízdní doby v jízdním řádu, která je nyní natažena kvůli výlukám, ale i nasazením rychlejších vozidel.
Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola zmínil, že celkový výsledek jednání byl uspokojivý. Viktor Paggio poukazoval na podfinancovanou dopravní infrastrukturu v kraji. Z úst ministra ale nepadly žádné sliby na další stavební projekty v kraji. Prioritou je dokončení současných staveb.
Zatímco na jihu Čech a severu Moravy zatím stavby stojí, mezi Zbirohem a Rokycany na Plzeňsku již stavaři pokračují v rozdělané práci. Ministerstvo dopravy s dodavatelskými podniky dohodl slevy a odložilo termíny splátek, díky kterým je možné ufinancovat současné projekty na modernizaci III. koridoru. Například zmiňovaný úsek Zbiroh – Rokycany bude stát platit sdružení firem vedenému Skanskou až od února příštího roku. Ministr pevně doufá, že v příštích dnech bude moci oznámit takovýchto úsporných staveb více. Tiskový mluvčí ministerstva Karel Hanzelka pro Hospodářské noviny potvrdil, že se připravují dodatky ke smlouvám i na další stavby, např. pro Benešov u Prahy – Votice nebo Mosty u Jablunkova – Bystřice nad Olší. Přednost samozřejmě mají již rozběhnuté stavby z původního seznamu před těmi nezahájenými, a to zejména pokud současný stav komplikuje provoz na dráze.
Celková vyjednaná sleva na železniční stavby pro letošek je 430 milionů korun, což je asi 5,1 % letošního plánu. Na silnicích je jednání o slevách složitější, neboť kvůli tlaku veřejnosti nelze výstavbu úplně zastavit, uvedl ministr.
Zdroj: lidovky.cz
Teoreticky by se norma dala obejít tak, že by se v úseku, kde je traťová rychlost pod 100 km, udělala 1 velká stanice (nař. Praha hl. n. - Praha-Hostivař), kde by se klidně dala dát hlavní návěstidla po 700m.
S těmahle věcma opatrně. Radši bych tlačil na změnu té normy. Kdyby z toho jistá firma cítila miliardový vejvar, viděli byste, jak rychle se dá norma přepsat a schválit :-)
Je tu ale nárůst kilometrů u ministerstva na dvojnásobek, což by se asi těžko prosadilo.
Copak u ministerstva, ale co teprve u nejmenovaného národního dopravce :-(
ale jakou by musely mít stanovenu maximální rychlost třeba vlaky nákladní, nebo takové ty "Béčkové klasiky", aby se se svými obvyklými brzdicími procenty vlezly do takového autobloku?
Nejsem brzdař, ale když to všechny tyhle vlaky ubrzdí u hradel a vjezdových návěstidel se ZV 700 m (namátkou třeba nedávno drátovaný úsek Kadaň - K. Vary - nevím, jak teď udělali autohradla, ale předtím tam určitě byla klasická návěstidla)
A prozradili vám ti zabezpečovácí, nakolik by ty vlaky musely kvůli takovému mezidobí zpomalit
S AB na ZV 700 m by musely zpomalit na 100, proto to má cenu jen ve vnitřní Praze. Jinak ETCS takovéhle omezení neklade, viz švýcarská VRTka Mattstetten - Rothrist, kde se vlaky v dvouminutovém sledu prohánějí dvoustovkou: http://www.etcs.eu/en/nbs.htm
Vejdou se - vždycky mezi osobáky, když nejede R.
Např. IC v hodinovém taktu se mi zdají docela luxus...
ČB je stotisícové krajské město, tak si snad rychlé spojení s Prahou zaslouží. A pak tam máte Benešov. Soběslav, Veselí... vlkm vytřískat z osobáků, co vozí vzduch.
Ale dovolím si tvrdit, že pan Drábek míří ještě někam dál k ETCS level 3, popřípadě jeho nápodobě, která je přítomna na trati Mattstetten - Rothrist, kdy v zásadě máte návěštěnu rychlost podle toho, kolik máte před sebou na trati volného místa. Není to tedy daná fixní hodnota, která by se určovala podle největší traťové rychlosti v úseku.
Nejsem zabezpečovák a nevím, ale zeptám se. Ubrzdíte to? U moderních jednotek a souprav bezpochybně ano, ale jakou by musely mít stanovenu maximální rychlost třeba vlaky nákladní, nebo takové ty "Béčkové klasiky", aby se se svými obvyklými brzdicími procenty vlezly do takového autobloku? A ještě jedna věc - zabzař možná ono Vámi zmiňované následné mezidobí 2 min umožní, ale nemuselo by se kvůli tomu překopat napájení? Myslím, že by Vám pak v daném úseku stačil jeden "ostřeji" se rozjíždějící nákladní vlak (aktuálně třeba s lokomotivou řady 380) a měnírna řekne pápá... ;o)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.