Lučenec – Slovenský železniční internetový portál RAILPAGE.NET organizuje zvláštní jízdu motorovým vlakem. Jde již o druhou jízdu pod hlavičkou tohoto webu; tentokrát naši slovenští kolegové vyjedou do Katarínské Huty, která leží v okrese Poltár. Obec Cinobaňa, jejíž součástí je i Katarínska Huta, je bez pravidelné osobní dopravy od roku 2003. Tento rok se na Slovensku proslavil velkým rušením regionálních tratí, kterého nebyla ušetřena ani 10 km dlouhá trať ŽSR 163 Breznička – Katarínska Huta. Vlak složený z motorového vozu řady 810 a jednoho přívěsného vozu řady 011 vyjede z Lučence v sobotu 25. září 2010 kolem půl jedenácté dopoledne.
Vlak se vydá po trati ŽSR 162 uvedené do provozu roku 1901, kdy byla pro dopravu otevřena i odbočná trať ŽSR 163 z Brezničky do Katarínskej Huty. Roku 1908 byla trať 162 prodloužena do Kokavy nad Rimavicou a o rok později do Utekáče. Z Poltáru byla roku 1912 postavena trať do Rimavské Soboty, která však byla na počátku 21. století v tak dezolátním stavu, že musely osobní vlaky nahradit autobusy, a i ty byly později zrušeny. Dnes bychom tuto trať na síti ŽSR již hledali marně.
V průběhu pobytu v Katarínskej Hute bude k dispozici občerstvení, kulturní program a prodej suvenýrů. Cena jízdenky je stanovena na 260 Kč. V případě zájmu je třeba si místa rezervovat přes RAILPAGE.NET. Z důvodů finančního krytí nákladů ZSSK vás naši kolegové prosí o platbu předem na účet občanského sdružení ŽelPage. Variabilní symbol platby získáte s potvrzením objednávky e-mailem na adrese michal.repko@railpage.net. Další informace o akci najdete na stránkách organizátora.
Redakce RAILPAGE.NET se těší na Vaši účast.
ŽSR - Jedná sa o vedľajšiu jednokoľajnú trať v dĺžke 25,8 km, na ktorej bola osobná železničná doprava zastavená už 2. 2. 2003 , ale nie z dôvodu zlého technického stavu trate. Bolo tak rozhodnuté vtedajším ministrom dopravy a zrušených bolo 25 regionálnych tratí. Príčinou bola nerentabilita. Neskôr sa na 12 regionálnych tratiach obnovila osobná doprava, ale trať Komárno – Kolárovo medzi ne nepatrila. Dňa 22. 12. 2006 bola na tejto trati, po vykonanej komplexnej komisionálnej prehliadke, zastavená aj nákladná doprava.
VÚC prejavili v minulosti záujem o obnovenie osobnej dopravy na trati, avšak bez bližšej časovej špecifikácie. Obnovenie prevádzky je skôr otázka na Železničnú spoločnosť Slovensko (prevádzkuje osobnú dopravu) kedy a či by mali záujem obnoviť na tejto trati osobnú dopravu.
Čo sa týka možného sprevádzkovania tejto trate, bude nutné posúdiť jej technický stav (technický stav trate je momentálne pre železničnú prevádzku pravdepodobne nevyhovujúci) a vykonať potrebné zásahy podľa požiadavky správcu železničnej infraštruktúry.
Vzhľadom na nerealizované výkony dopravcov (a nie je ani požiadavka) sprevádzkovanie trate nie je výhľadovo zahrnuté v krátkodobom a strednodobom investičnom pláne.
ŽSR ako prevádzkovateľ dráhy však túto trať spravujú, nakoľko je zahrnutá v kapacite železničnej dopravnej cesty v zmysle Zmluvy o prevádzkovaní dráh na rok 2010.
Na stránkach ŽSR sa dá nájsť aj takáto informácia... "Z dôvodu nevyhovujúceho celkového technického stavu železničného zvršku trate Komárno – Kolárovo bude zastavená železničná prevádzka dňom 22.12.2006 od 7:00 hod."
Např. letos v říjnu, více na www.steamstoryagency.eu, potom projíždění tratí se zastavenou osobní dopravou bývá předmětem narozeninových jízd www.vlaky.net , letos to byla např. trať do Spišskej Bele hor. n.
Jazdy do Slavošoviec a Medzeva konal nie tak dávno spolok KHKV z Hanisky pri Košiciach. Dňa 15.9. koná KPHŽD Bratislava mimoriadnu jazdu do Plaveckého Podhradia. O ostatných tratiach nemám informácie aby sa tam mala konať nejaká jazda v blízkej dobe. Treba sledovať kalendár Nostalgických jázd na ŽSR.
PS: Na trati do Kolárova je už dlhší čas pozastavená doprava.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.