..: Nová zastávka na zubačce :..

Desná - Pustinská, foto: město Desná Desná — V pátek 20. srpna 2010, čtyři minuty po půl jedenácté, byla na trati 036 (Liberec – Harrachov) slavnostně otevřena nová zastávka Desná–Pustinská. Zajímavá je hlavně tím, že se stala nejstrmější vlakovou zastávkou v Česku. Stoupání dosahuje 56 promile a trať je vybavena ozubnicí. Slavnostního otevření se kromě zástupců města, Českých drah a Správy železniční dopravní cesty zúčastnil také sám Krakonoš. První cestující, která využila tuto novou zastávku, od něj byla obdarována dárkovým balíčkem a pamětním certifikátem. Výstavba této zastávky byla součástí velkého projektu s názvem Zlepšení dopravní obslužnosti území Mikroregionu Tanvaldsko, který zahrnoval stavbu 4 nových zastávek na železnici a opravu 18 autobusových zastávek v obcích Desná, Smržovka a Velké Hamry. Projekt byl spolufinancován Evropskou unií.

Město Desná se nachází v chráněné krajinné oblasti Jizerské hory a v jeho okolí se nachází mnoho turistických lákadel. Hlavně proto na jeho území najdeme celkem čtyři železniční zastávky, kromě zastávky Desná–Pustinská je to vlaková stanice Desná, zastávka Desná–Riedlova Vila, a stanice Dolní Polubný.

Zastávka Desná-Pustinská, foto: Železniční společnost Tanvald - Jaroslav SmištíkDesná - Pustinská, slavnostní otevření, foto: město DesnáDesná - Pustinská, slavnostní otevření, foto: město DesnáDesná - Pustinská, první vlak, foto: město DesnáDesná - Pustinská, slavnostní otevření, foto: město Desná

Zastávka Desná–Pustinská se nachází na 31. kilometru trati 036 z Liberce do Harrachova. Trať je se svým největším stoupáním 58 promile nejstrmější v ČR. V úseku Tanvald – Kořenov je trať vybavena ozubnicovým systémem, který však dnes v pravidelné dopravě není používán. Využijí ho jen historické motorové lokomotivy, zejména T 426.003 Železniční společnosti Tanvald. Trať byla postavena hlavně kvůli potřebě dovozu slezského uhlí do tamních skláren.

Zdroj: Město Desná


Jiří Horáček , Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 1.9.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
03.09.2010 (16:28)  
Jedna věc je nerušit ozubnici...ale druhá je při modernizaci trati - opravit, popř. zakoupit nový kus ozubeného železa... Zadarmo to asi není!
02.09.2010 (10:04)  
to Frantisek - OT:

No takhle to v podstatě dneska je, ne? Ale pak narážíme na problémy s kapacitou tratí (pro efektivní jízdu nákladních vlaků), problémy s křižováním a předjížděním různě rychlých osobních vlaků a s nadbytečným množstvím vypravovaných vlaků, nebo naopak jejich malou frekvencí. Hustá frekvence znamené vlastně zkrácení jízdní doby, protože cestující se obvykle chce dostat z/do místa v určitý čas. A rozdíl mezi R a Sp není u nás mnohdy zas až tak velký.
Já jsem na hlavních tratích pro koncept přibližně IC/Sp (na Pha-Os by se ještě možná uživil SC sprinter). Tak se dá vybudovat solidní taktový JŘ. Nevýznamné obce pak obsluhovat busy (a P+R systémem) do sběrných vlakových stanic, stejně jako je (nebo by měla být) obsluhována většina obcí u nás, kam nikdy vlak nejezdil ani jezdit nebude. Stanice a zastávky jsou stejně často daleko od těchto obcí, bus je může projet pěkně středem a ještě (na znamení) zastavit na více místech.
Neplatí samozřejmě pro příměstké/městské linky. Zde je ovšem problém s kapacitou tratí největší, lze řešit jen zkapacitněním stávajích tratí, nebo výstavbou nových.
registrovaný uživatel lwq  mail  
02.09.2010 (9:29)  
Kazda nova, racionalni zastavka je super :-)

Jen premyslim jak se za nevlidnejsiho pocasi bude hydra ci rakev hrabat nahoru ... Jezdit po rovine umi skoro kazdy, ale do takoveho krpalu ...

Hmmm, jak by asi bylo narocne nejakou loko ci jednotku upravit na ozubnici ? :-)
01.09.2010 (18:21)  
honzatvs: Já bych šel směrem přesně opačným - než zavádět hybridy, které budou pro rychlé cestování stejně nepoužitelné, raději dvě základní vrstvy - Os a R. osobní vlaky pro místní obsluhu a rychlíky pro rychlé spojení mezi většími sídly. Plus IC/EC jako nadstavba mezi metropolemi bez dalšího zastavování. Mezi to mohou být vloženy mezistupně typu Zr, Sp či Ex. To vše zcela bez ohledu na výši traťové rychlosti, pouze podle přítomnosti zdrojů a cílů cest. Uvědomme si, že cestujícího nezajímá, zda jede po hlavní či vedlejší trati. Cestující se chce dostat co nejrychleji z bodu A do bodu B (analogicky to platí pro náklady) a pokud mu to nenabídneme, vlak prostě nepoužije. A to je rozhodně větší škoda u dálkových cest než u místních, i když v zásadě je to škoda u všech, pokud není vzhledem k umístění infrastruktury úspornější na "poslední míli" použít silniční dopravní prostředek.

Jinak si myslím, že s rostoucí hustotou zastávek by bylo vhodnější přejít k elektrické trakci (rychlejší rozjezdy) s rekuperací (eliminace ztrát z častého rozjíždění).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
01.09.2010 (16:01)  
Já bych pro rychlíky Liberec - Wroclaw byl, protože by to mohlo motivovat k rekonstrukcím a cesta autem taky není žádný med. Paradoxně by stačilo dostat tu trať aspoň do stavu z roku 1944, protože jak můžete sledovat http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/155.jpg ty vlaky jsou rychlejší než nyní :D
01.09.2010 (15:33)  
Jen více zastávek blíže lidem a rušit ty 2km za obcí

S tím se dá jen souhlasit, ale mnohde bude problém, že zastávka nenahradí výhybnu... A její zbudování už je úplně ve všech směrech jinde než stavba jednoduché zastávky, navíc může být problém s nedostatkem místa, terénními poměry....
01.09.2010 (15:30)  
to Tomáš Kraus
Díky za upřesňující informace. Je pravda, že polská železniční mapa vypadá podstatně optimističtěji, než realita, mohl jsem se kouknout na IDOS. Třeba to tam jednou opraví a pak by to smysl mělo...
01.09.2010 (14:28)  
honzatvs: Přímé spoje do Jelenie Góry by asi smysl měly, ale Wroclaw už tedy nevím - podle mě nějaké přestupování v Kořenově nebo Harrachově není nic proti tomu, že rychlost ze Szklarske Poreby do Jelenie Góry činí 20-30 km/h, a dál do Walbrzycha je to téměř stejně pomalé (teď tam probíhá rekonstrukce). Takže nechci vidět jízdní dobu Liberec - Wroclaw, když jenom Szklarska Poreba - Walbrzych se stěží vejde do 3 hodin. Další otázka je, jestli by byla vůle v Polsku takový spoj provozovat - město Walbrzych má asi 100 000 obyvatel a dojede tam všehovšudy jeden celoroční rychlík a jeden sezónní.
01.09.2010 (13:33)  
Jen více zastávek blíže lidem a rušit ty 2km za obcí. Ale ty zrychlené vlaky by to tu chtělo
01.09.2010 (11:42)  
ad počet zastávek...
možná mnozí ještě pamatují nyní již absolutně pohřbený projekt RegioTram Nisa, ve kterém se počítalo s ještě větším počtem zastávek...
jak již někteří psali, zde je to nejlepší druh dopravy...
bohužel tu stále chybí vozy, které by s tím vlakem dokázali jet "svižně", regina než se trochu rozjede, tak zase brzdí, rakev taky není kdovíjaký zázrak a o 810 radši nemluvit...
jedinou nadějí jsou právě plánovaný RS1, u kterých u mého otce panuje strach, že se do Harrachova nedostanou z důvodů lomu trati "přes zuby"...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko