Olomouc/Zlín — Po Vysočině a Libereckém kraji se vypsání výběrových řízení na nákup nových regionálních železničních vozidel dočká i Olomoucký a Zlínský kraj. České dráhy se zde chystají nakoupit 7 nízkopodlažních jednotek za přibližně 1 miliardu korun. Financovány budou ze 40 % Regionálním operačním programem (ROP) Střední Morava, zbylých 60 % částky pokryjí ČD ze svých zdrojů, bankovního úvěru, popř. dluhopisů, pokud jejich vydání nebude definitivně zablokováno Ministerstvem dopravy. Jednotky budou působit na tratích Olomouc – Nezamyslice (301), Šumperk – Zábřeh na Moravě (291), Vizovice – Otrokovice (331), Otrokovice – Hulín (330) a Kojetín – Kroměříž – Holešov – Valašské Meziříčí (303), z čehož vyplývá, že budou jak v elektrické, tak i v motorové trakci. Nasazení jednotek je plánováno nejdříve od poloviny roku 2012. V úvahu přichází řada vozidel evropských výrobců, pokud se je podaří v ČR homologovat, stejně nemůžeme také vynechat domácí společnost Škodu Transportation, která má ve svém portfoliu patrové elektrické jednotky řady 471, resp. řady 671, a ve fázi příprav jednopodlažní elektrickou jednotku.
Vláda České republiky však nečekaně s platností od roku 2011 škrtla 7,5% kofinancování projektů z Regionálních operačních programů státem. Tento krok byl učiněn bez předchozího varování či diskuze s kraji, jež s tímto krokem zásadně nesouhlasí a obávají se problémů s chybějícími financemi. Regionální operační programy dnes nejlépe čerpají finance ze strukturálních fondů Evropské unie. Díky nim dochází k rozvoji měst, obcí, cestovního ruchu a také například ke zkvalitňování dopravy. Jen z 16. výzvy ROP Severovýchod schválené v druhé polovině června tohoto roku mají České dráhy čerpat přes 600 milionů na pořízení vozidel Stadler RS1 pro Liberecko a Vysočinu, resp. nových elektrických nízkopodlažních jednotek pro aglomerační linku Pardubice – Hradec Králové. Také 17. a 18. výzva se týká dopravy — přijímány jsou projekty na financování městské dopravy, integrovaných systémů a ekologizace dopravy.
Zdroj: Olomoucstred.naseadresa.cz, ROP Střední Morava, Asociace krajů ČR/Pardubický kraj, Vláda ČR, ŽelPage
Jiří Hovorka: "Osobně tipuji, že ministr Bárta bude jedním z ministrů, kteří nepřežijí celé funkční období." - nic víc, než souhlals.
SYN: ČD by byly v plusu kdyby Veselí-Brno stálo tři stovky. Chceš, aby to tak bylo? Jinak souhlas s tím, co píšeš.
Osobně tipuji, že ministr Bárta bude jedním z ministrů, kteří nepřežijí celé funkční období.
Pokud si takto zavisla firma pujcuje tak tim vlastne zavazuje nas vsechny, a to dlouhodobe do budoucna. Budto do ni budeme sypat dal, nebo se polozi jak domecek z karet. Kazda dalsi pujcka tu zavislost jen prohloubi.
Ale to se snad týkalo jenom dopravní cesty a ne vozidel.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.