Praha/Trnava — Další z letošních plánovaných tendrů na modernizaci vozového parku Českých drah se dočkal výsledku. Modernizaci zbývajících 58 již jednou modernizovaných vozů pro vlaky InterCity a EuroCity provede slovenská společnost; stejně jako v předchozím případě ŽOS Trnava. České dráhy zaplatí za modernizaci včetně nákladů na leasing celkem 2,18 miliardy korun (asi 38 milionů korun za vůz); zakázku financuje trojice společností ING Lease, ČSOB Leasing a SG Equipment Finance Czech Republic. Podle deníku E15 přitom samotné náklady na opravu činí necelou miliardu. Všech 58 vozů by mělo být zmodernizováno do 18 měsíců od uzavření kontraktu, tedy do přelomu let 2011/2012. Rozsah úprav má být větší než při první zakázce, kterou realizovala dvojice firem ŽOS Trnava a MOVO Plzeň, dnes člen skupiny Škoda.
Vozy dostanou stejně jako u první série klimatizaci, vakuová WC či nový nátěr v korporátním stylu Českých drah. Oproti dříve modernizovaným vozům bude dosazen i nový audiovizuální informační a rezervační systém, známý z bistrovozů řady ARmpee. Můžeme tak očekávat, že se konečně začne používat. Tolik žádané zásuvky na 230 V budou i u vozů 2. třídy. Mezi další, pro cestující neviditelné změny, patří například dosazení 18žilového UIC kabelu, silnější centrální zdroj energie (CZE), přemostění záchranné brzdy nebo selektivní blokace vstupních dveří ovládaná z lokomotivy. Naopak věcmi, které cestující pozná hned, bude oprava interiéru, kde vedle nových podlah budou přečalouněna všechna sedadla – stejně jako exteriér již v novém korporátním stylu – která mnohdy jsou již ve velmi odpudivém stavu.
Před vyhlášením výsledků jsou výběrová řízení na revitalizaci zánovních rychlíkových vozů nebo restauračních vozů. Očekávat můžeme také vyhlášení tendru na modernizaci 105 vozů řad Bmee, BDbmsee a jejich derivátů.
Zdroj: České dráhy, E15
Nechci se trapného vozového parku ČD nějak moc zastávat, ale stále sčítáte jahody s melounama. Takže další kolo ;-)
Pokud počítáte vozy, tak jen pendolina jich mají 7x7=49, CityElefanty 63x3=189, ale kapacitu mají spíš na 63x4=252 nebo 63x5=315 (to bude platit i pro ty ZSSK). Možná i jakš-takš kulturní RegioNovy Duo i Trio, ale kvůli kapacitě i snížené kulturnosti počítejme jen jedenkrát, i když jsou 2-3 dílné - tedy nějakých cca 150. A teď teprve "vagóny". Nuž, včíl porovnávejte.
To je ale jedno, každopádně se snad brzo (do 2 let) dočkáme něčeho nového, vzal jsem jednoho chlápka za slovo (v souvislosti s tímto příslibem :)
takže opravená statistika
klima
čd - 221 zssk - 295
"kulturní"
čd - 450 zssk 385
Vzhledem k velikosti site je to ale presne tak, jak napsal kolega - na SLovensku jsou to "skoro" vsechny vagony vubec, v Cesku je to spis "kapka v mori"
Vozy s klimou -
ČD - 209 (počítám i 50 CityElefantů)
ZSSK - 295 ks (počítám i 34 Bdteer)
Vozy s polstrovanými sedačkami a 6 místy v kupé -
ČD - 438 (i s Elefantama)
ZSSK - 385 (i s Bdteer)
Musíme ale vzít v úvahu to, že ZSSK má celkových vozů daleko méně takže jim tyto vozy stačí i na vozbu některých R a Zr, kdežto ČD nestačí ani na EC
Myslim absolutni cisla, ne jejich pomer k celkovemu poctu
Ano mě to zaráží také. Subjektivně se mi zdá, že Slovensko je na tom snad lépe v dálkové dopravě.
Modernizace již modernizovaných vozů celkový počet pro dálkovou dopravu použitelných vozů nezvýší.
Kromě snad 2 vozů Beer na rameni Praha-HB-Brno Brno- Bohumín a několika Bp jinde jezdí na většině vnitrostátních rychlíků u nás vozy B.
ČD se dala cestou modernizace již modernizovaného, humanizace nehumanního vozového parku a prolongace života morálně a technicky zastaralých motorových souprav.
Zkrátka neschopnost nasazení kvalitního vozového parku i spojů vyšší kategorie byla asi dost neúnosná a tak se dočkáme alespoň klimatizace u zvenčí lehce promačkaných vozů Bee v nevábném nátěru.
A jak to bude vypadat na rychlících v příštích 20 letech ?
Slovenské Bdteer bych požadoval za standard ve vnitrostátní dopravě mezi Prahou a krajskými městy (Plzeň/Cheb, Č. Budějovice, Hradec Králové, Ústí/Chomutov...)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.