..: Na české tratě chce další dopravce: Rapid Express a Regio :..

Rapid Express - propagační grafika, foto: Rapid Express, a.s. Praha — Třetí dopravce na trase Praha – Ostrava od prosince 2012, taková je představa firmy RAPID Express, a.s., jež by jako další ráda vstoupila na trh dálkové i regionální drážní dopravy v Česku. Avizovaný projekt by měl na komerčně nejzajímavější trasu přinést vlakové spoje, vedené v dvouhodinovém intervalu elektrickými jednotkami Stadler FLIRT, jejichž pořízení potvrdil i výrobce jednotek. Společnost pod vedením syna někdejšího většinového majitele potravinářského koncernu Hamé Leoše Novotného by se ale v budoucnu pod obchodní značkou RAPID Regio ráda ucházela také o veřejné zakázky v regionální dopravě. Firma RAPID Express, sídlící na pražském Žižkově, zatím v České republice nemá licenci dopravce a své další kroky nechce blíže komentovat. Finanční zajištění projektu vlastních dálkových vlaků by měl poskytovat investiční fond Aakon Capital, patřící rovněž rodině Novotných.

Stadler FLIRT Rapid Regio - propagační grafika, foto: Rapid Express, a.s. Česká média dávají informace o záměrech RAPID Expressu do souvislosti především s připravovaným projektem dopravce RegioJet, který chce své vlaky InterCity na trase Praha – Ostrava – Žilina naplno rozběhnout v létě příštího roku s pomocí devíti lokomotiv řady 162 a 50 osobními vozy klasické stavby od zatím neznámého dodavatele. Pražský konkurent chce naopak sáhnout po elektrických jednotkách FLIRT švýcarského výrobce Stadler Rail, jež jsou v současnosti jako jediné ve své kategorii schválené pro provoz na české železniční síti, byť zatím pouze na střídavém systému 25 kV/50 Hz. Vedle perspektivní linky Praha – Ostrava se RAPID Express bude chtít prosadit také na dalších rychlíkových linkách, což by mu mohla umožnit postupná liberalizace trhu dálkové vnitrostátní dopravy. Tu chce ministerstvo dopravy rozběhnout už příští rok vypsáním dvou výběrových řízení na soubory linek na severní Moravě a v severozápadních Čechách.

Zdroj: E15, iDNES, Rapid Express, Stadler Rail, Obchodní rejstřík ČR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 25.10.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
27.10.2010 (10:51)  
K tomu potenciálu cestujících: s dobou jízdy něco málo přes hodinu si umím předtavit denní dojíždění za prací z Ostravy do Olomouce, Zábřehu do Pradubic atd., je to jen otázka ceny. Pokud by se někomu podařilo vymyslet tarif, který by tyto cestující ne přetáhnul, ale v podstatě vytvořil...
27.10.2010 (9:51)  
Ad uznávání cizích jízdenek s případným doplatkem:
Technicky to může fungovat, ale počítejte, že takový lístek bude výrazně dražší, nežli lístek vázaný na konkrétního dopravce. Proč? Ze stejného důvodu, proč u DB (a ÖBB, SJ, Thalysu...o letadlech nemluvě) jsou otevřené jízdenky dražší nežli jízdenky na konkrétní spoj.
Já vím, nostalgici budou vzpomínat, jak za starých časů unitárních ČSD platil jednotný kilometrický tarif, nezávisle na trati, stejný v pátek odpoledne i v neděli brzo ráno. Občas vlak jezdil narvaný, občas prázdný. Zlatá doba!
27.10.2010 (9:44)  
GC:
Bude to ještě hodně zajímavé.
Nicméně dalších potenciálních železničních cestujících moc nebude. Ty autobusové linky dle mého názoru spíše fungují pro obsluhu takových měst , jako je Nový Jičín či Frýdek Místek- přímých cestujících z Prahy do Ostravy v těchto busech pravděpodobně moc nebude. Počet leteckých cestujících na této trase také nic moc. Na této lince létá 3-4 x za den Saab s kapacitou kolem 30 osob . Je otázka na kolik procent je tato kapacita vytížená.I kdyby všichni letečtí cestující přesedlali do vlaků , žádného železničního dopravce tak malé množství cestujících nevytrhne.
Je další otázka , na kolik jsou vyjádření třetí firmy relevantní. Vzpomeňme si na RT , což je profesionální firma , která nějaké zkušenosti v železniční dopravě již má a jak dopadla.
Takže je vůbec otázka , jestli všechny 3 firmy skutečně začnou jezdit. Pak je samozřejmě otázka , co bude dál. Cenová válka a konec či krach některých.
Ještě jedna poznámka. Mluví se o tom , jak všichni budou přebírat ČD cestující. Ale jak jsem sledoval rozhovor s panem Žaludou , nezdálo se mi , že by se před vstupem do tohoto boje se cítil již dopředu poražen. ČD by se neměly podceňovat. Protože z těchto tří firem mají největší zkušenosti , jsou majetkově i kapitálově nejsilnější. A dokáží déle než konkurenti provozovat něco se ztrátou.

Ale to , že bude RJ a ČD spolupracovat a neházet si klacky pod nohy, je samozřejmě možné.
27.10.2010 (8:22)  
waszyn - nezapomel, vsak je tam o nich zminka (byt mozna pri brzkem ranu trochu nestastne formulovana, navic ani IC/EC nesebere drtivou vetsinu cestujicich vzhledem ke stanicim, kde RJ nehodla zastavovat a taky nevim jak moc jsou lukrativni "jednozastavkovi.") Ale predmetem spis bylo, jestli je tech cestujicich dost pro vsechny tri dopravce.
registrovaný uživatel waszyn 
27.10.2010 (7:55)  
To GC: nevim, jestli jsi na tuto velkou skupinu potencialnich klientu zapomel schvalne, nebo se to stalo jenom nedopatrenim nebo neznalosti teto relace, ale krome pendolin jezdi mnohem vice lidi v teto relaci dobytcaky nizsich kategorii, kteri jsou myslim pro RJ nemene zajimavou klientelou nez RJ.
27.10.2010 (5:58)  
No nic. Řešme taky něco jiného než uznávání lístků a nákup Velar místo Pendolin. Mě by třeba zajímalo co na to "ti žlutí." Jestlipak počítali v business plánu s příchodem dalšího dopravce navíc v tak krátkou dobu? V OVM se p. Jančura zmiňoval, že aby byly jeho vlaky ziskové, tak potřebuje dosáhnout alespoň 60% obsazenosti. Jen pro připomenutí, tak obsazenost pendolin je v současné době okolo 65 %, což je u dálkových spojů v EU celkem unikát. Běžně je u TGV a jiných obsazenost do 50 %. Pendolina navíc těží z toho že vpodstatě nemají konkurenci a relativně nízkou kapacitu, takže často nestačí poptávce jako je třeba v pátek a neděli.
Takže by bylo zajímavé vědět s jakými cestujícími RJ počítal. Část by byla z vlastních autobusů, kde dálková linka Pha-OV bude zrušena, část lidí převezme ČD (pochybuji, že by převzal všech 100 % cestujících z SC), noví cestující tak mohou přibýt jen z jiných způsobů dopravy - lodě do Prahy nejezdí, lítajícím jde hlavně o čas, takže zvolí spíš ČD SC (byť dražší) a nedělám si iluze, že by nějak radikálně přibylo lidí z IAD. (Kvůli rychlosti bude stejně SC rychlejší, cena +- shodná jako u ČD IC/EC, takže pro ty co nepřešli kvůli ceně doteď, to nebude až tak silný argument.)
No a do toho teď 3 dopravce, který má za sebou evidentně kapitál (nákup jednotek potvrdil oficiálně i Stadler) a kupuje rovnou jednotky - Jančura sám zdůvodňoval nákup klasik tím, že se tím líp ručí bance, protože klasické vozy jdou v případě bez problémů jako zástava prodat vpodstatě kamkoliv, kdežto jednotky jsou většinou dost upravené na míru infrastruktuře.) A do toho stále stejný počet cstujících rozprostřených mezi několik druhů dopravy. (Počet cestujících se určítě mezi Phou a OV určitě nezvedne jen proto, že začne jezdit nějaký nový dopravce. Lidé se jen potřebují dostat z bodu A do B a je jen otázkou, jaký způsob zvolí.)
Takže teď jsem zvědav, jak to mají žlutí vykalkulováno, na kolik si věří a do jaké míry si můžou dovolit jezdit po nějakou dlouhou dobu se ztrátou. Co jsem se díval, tak Aakon se svým finančním zázemím může být docela silný protihráč.

Jo a ještě mě napadá docela kacířská myšlenka. :o) KDyž se dokázal RJ s ČD spojit kvůli záchraně lokálek a teď i kvůli vzájemnému uznávání a prodeji lístků (SA bude například prodávat lístky ČD), tak proč by se nemohli spojit i proti konkurenci. ČD zajistí provozní stránku věci včetně případného pořízení vozů, které má nasmlouván RJ. A RJ se postará o koncept provozu, marketing a propagaci...
26.10.2010 (23:19)  
TP:

1. k čemu tu jsou soupravy na 230 km/h?
2. proč se měly kupovat Velara, když nesplňují základní podmínku - aktivní naklápění a k tomu je to zcela jiný typ jednotky, než byl požadován?
3. Opravdu si naivně myslíš, že 4 soupravy do zahraničí s tím, že na oplátku bude stejný počet zajíždět k nám (čili žádný zisk z proběhů souprav na cizím území) bude ziskovější, než zajíždění většího počtu souprav na cizí území bez vyrovnávek? Nehledě na to, že DB nevlastní žádné takové soupravy, které by mohly skrz nás projíždět...
registrovaný uživatel M 
26.10.2010 (23:05)  
pekar - ja to oddelil taky (venoval jsem se obema pristupum), takze pokud nekoho chces osocovat, tak zacni u sebe. Mne se to netyka. Dokonce se mne netyka ani slepota spocivajici v tom, ze standardni sluzbu 21.stoleti budu glorifikovat, misto abych to docela strizlive ohodnotil jako sluzbu odpovidajicim momentalni dobe, protoze to presne produkt SCP je. Neco uzasneho (nebo abych presne pouzil tva sluvka a nechytal jsi mne za to - neco uspesneho, co malokdo v dohledne dobe prekona) je to jenom v ramci rodiny CD. Jenze to je jak srovnavat cloveka s maturitou se skupinou mentalne postizenych. Maturita je proste prumer, neni to znak neceho vyjimecne uspesneho. Kdybych to chtel vzit hodne zkratka, tak stejne jako SCP bude uspesne uplne cokoliv, protoze se ztratou tam nebude jezdit vubec nikdo a celkove ten SCP produkt v zisku neni. Takze kdokoliv jiny horsi byt nemuze, muze to byt jedine lepsi...

tarten - ty ceny byly psane pro dve osoby. Nekde hodne dole jsem to psal a skoro bych rekl, ze kdyz napisu, ze MHD v Brne stoji 44 korun, tak by to cloveka mohlo (pri znalosti jizdneho pro jednu osobu) i napadnout... Mimochodem, kdyz dva lide maji maji In-kartu, tak opravdu plati 120? To se potom pocita jako 25% sleva z jiz zlevneneho jizdneho? Takto mi to ale nikdy neprodali!

Pokud jde o ta auta, tak pokud je Oktavii mysleno toto http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Octavia_%281959-1971%29, tak OK, protoze toto je auto na urovni vlaku jezdiciho mezi Olomouci a Brnem. Budeme-li mermumoci srovnavat jakekoliv soudobe auto a na tomto priklade "demonstrovat" to, ze lide nelogicky vyuzivaji drazsi prostredek, tak je to docela zavadejici, protoze ta "nova" Oktavka mezi Brnem a Prostejovem na kolejich zadnou srovnatelnou protivnici nema. Resime tedy stav, ze zcela nevyhovujici dobytcak na kolejich stoji pro dva lidi 220 a cesta trva asi dve hodiny, zatimco soudobym autem to vyjde asi na 280 korun za 45 minut. Ano, tim autem je to drazsi. Akorat teda do te miry, ze zcela budeme ignorovat cas straveny tim cestovanim o necem jako financni vyjadreni rozdilu v kulture cestovani ani nemluve.
Co se tyce toho ridice, tak to je celkem zbytecna poznamka, protoze pri dvou prestupech toho stejne moc udelat nejde a neargumentuji ani otrokem, ktery mne prenese z od autobusu k vlaku a od zastavky k baraku...
Misto zcela zbytecnych slov na tema "vlakem je to levnejsi" stacilo napsat "ano, v nekterych relacich (i tam, kde je soubeh) je vlak zcela nepouzitelny, protoze je pomalejsi, drazsi a mnohem mene prijemny (pokud tedy alternativou neni polosmrdici auto s tricet let zazranym potem predchozich majitelu).
Bohuzel objektivita je neco, co je nekterym lidem zcela cizi. Pokud obhajuji auto na trase Prostejov-Brno, tak soucasne nemam vubec zadny problem obhajovat na trase Olomouc-Praha (a kombinace auto+vlak na trase Prostejov-Praha), protoze nebudu omezene vymyslet nejaky "duvody", proc tomu tak neni.
26.10.2010 (22:59)  
Tomáši, pre istotu ešte raz, aby sme si rozumeli (pretože doteraz sa to nejako stále nedarí): pointa je v tom, že priestor na batožinu nie je pevná vlastnosť daného vozidla, ale len a len otázkou konkrétnej konfigurácie interiéru. ARmpee/Ampeer je pekná ukážka toho, ako taký priestor môže vzniknúť aj bez toho, aby sa to cielene navrhovalo (a pravdu povediac som tam v pohode uložil 20kg kufor, ktorý som ťahal z Prahy po 3-týždňovom pobyte za oceánom). Pre istotu prikladám ešte fotku z TGV, kde je myšlienka dotiahnutá do konca: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/emu/TGV/Duplex/cab%2Binterior/2N_11.jpg

No a súpravy... tie Velara sú snáď bezpredmetné. Načo by asi bolo, keby zahraničné železnice vyrovnávali výkony v ČR vozidlami na 230 km/h? Kor v dobe, keď sa na SŽDC sotva jazdí 160... A nie, toto sa fakt tak skoro nezmení.

tarten: v 680 ČD je to len otázkou nepríliš šťastnej voľby sedadiel Borcad SEH, ktoré sa tam skrátka nezmestia. Teda, ja tie sedačky mám rád, ale je fakt, že sú hodne objemné. Ak si odmyslíme širokorozchodné Sm3 VR, r. 490 Renfe a r. 4000 CP, tak v podstate konštrukčne rovnaké ETR460 FS, ETR470 CIS, r. 310 SŽ alebo r. 104 Renfe majú v pohode sedadlá 2+2 a nie sú nijako extra stiesnené.
registrovaný uživatel tarten 
26.10.2010 (22:58)  
Tomáš Palíšek: Naklápěcí jednotky obecně odnikdy. Řeč byla ale o českých Pendolinech a ty, jestli si dobře pamatuju, kvůli úzkosti a staršímu typu naklápěni, od narození.
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko