..: České dráhy na chvíli oživily funkci brzdaře :..

Desná - Pustinská, první vlak, foto: město Desná Desná(Aktualizováno 1. listopadu 15.26) Na celé síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je jediná zastávka, která Českým drahám (a do budoucna jistě i jiným dopravcům) působí problémy. Jde o nedávno vybudovanou zastávku Desná–Pustinská, která leží na nejstrmější trati u nás, vedoucí z Tanvaldu do Harrachova. Její nástupiště leží ve sklonu 56,6 promile. Ozubnicový systém, kterou je trať vybavena, již dnes není až na výjimky v podobě historické lokomotivy T426.0 využíván. Vlaky se v tomto místě nerozjedou jinak, než s přímočinnou brzdou. Strojvůdci tak pomáhá brzdař, zpravidla strojvedoucí v přípravě, který ve správnou chvíli na pokyn z vysílačky zatáhne přímočinnou brzdu na stanovišti zadního vozu a včas ji zase povolí. A jelikož další zastávky již nejsou příliš strmé, brzdař v nejbližší zastávce vystoupí a sejde necelý kilometr zpět, aby mohl pomoci dalšímu spoji.

Motorový vůz řady 843 na sklonově náročné trati 036, foto: Petr Klaban Vůz řady 810 s postrkem na trati 036, foto: Aleš KunaČeské dráhy tak vytvořily „povolání snů“. Nicméně dle slov Zdeňka Hortenského ze Železniční společnosti Tanvald však nebude mít tato práce dlouhého trvání. ČD totiž zkoušejí nový způsob, jak rozjezd ze sklonově náročného úseku organizovat. Strojvedoucí totiž jede již z Tanvaldu na zadním stanovišti, kterému dává zpředu informace vlakvedoucí pomocí vysílačky. Druhým způsobem je zvýšení tlaku v přímočinné brzdě natolik, aby vlak udržela. Na tom se již údajně také pracuje. Otázkou však je, zda přímočinná brzda, byť se zvýšeným účinkem, dokáže vlak zajistit i v zimě na namrzlých kolejích. Již od konce příštího roku také uvidíme, jak se se stejným problémem poperou nové motorové vozy RegioShuttle, které chce dopravce na této trati provozovat.

Návrat brzdaře neměl dlouhého trvání. Dnes je totiž již v platnosti opatření, které říká, že jede–li vlak z Tanvaldu do Kořenova v řazení 843 + 943, přejde strojvedoucí v zastávce Desná–Pustinská na zadní stanoviště druhého z vozů. Vpředu je vlakvedoucí, který dává strojvedoucímu pokyny pomocí vysílačky. Vlak poté pokračuje jako sunutý až do Kořenova.

Zdroj: Železniční společnost Tanvald, Lidové noviny


Dominik Jaroš | 1.11.2010 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
01.11.2010 (15:18)  
zdravím

brzdar obsluhoval motorovy vuz v pripade, ze byl razen na konci vlaku, tudiz kdyz sunul ridici vuz, jelikoz brzdy na ridicim voze nedokazali udrzet cely vlak...

podle aktualizace na webu zubacka.cz je jiz funkce brzdare zrusena a strojvedouci si prechazi sam na zadni stanoviste az v zastavce pustinska, vyjede o stanici dal a tam si opet prejde na celni stanoviste...
01.11.2010 (15:12)  
A to jezdí motorovým vozem vpředu?
Jinak strojvedoucí v přípravě by snad měl být upředu s fírou, který ho naučí, co na té trati je/není, nějaké tipy a triky, ..., a ne aby byl na prázdném stanovišti a obsluhoval přídavnou brzdu...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko