..: České dráhy na chvíli oživily funkci brzdaře :..

Desná - Pustinská, první vlak, foto: město Desná Desná(Aktualizováno 1. listopadu 15.26) Na celé síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je jediná zastávka, která Českým drahám (a do budoucna jistě i jiným dopravcům) působí problémy. Jde o nedávno vybudovanou zastávku Desná–Pustinská, která leží na nejstrmější trati u nás, vedoucí z Tanvaldu do Harrachova. Její nástupiště leží ve sklonu 56,6 promile. Ozubnicový systém, kterou je trať vybavena, již dnes není až na výjimky v podobě historické lokomotivy T426.0 využíván. Vlaky se v tomto místě nerozjedou jinak, než s přímočinnou brzdou. Strojvůdci tak pomáhá brzdař, zpravidla strojvedoucí v přípravě, který ve správnou chvíli na pokyn z vysílačky zatáhne přímočinnou brzdu na stanovišti zadního vozu a včas ji zase povolí. A jelikož další zastávky již nejsou příliš strmé, brzdař v nejbližší zastávce vystoupí a sejde necelý kilometr zpět, aby mohl pomoci dalšímu spoji.

Motorový vůz řady 843 na sklonově náročné trati 036, foto: Petr Klaban Vůz řady 810 s postrkem na trati 036, foto: Aleš KunaČeské dráhy tak vytvořily „povolání snů“. Nicméně dle slov Zdeňka Hortenského ze Železniční společnosti Tanvald však nebude mít tato práce dlouhého trvání. ČD totiž zkoušejí nový způsob, jak rozjezd ze sklonově náročného úseku organizovat. Strojvedoucí totiž jede již z Tanvaldu na zadním stanovišti, kterému dává zpředu informace vlakvedoucí pomocí vysílačky. Druhým způsobem je zvýšení tlaku v přímočinné brzdě natolik, aby vlak udržela. Na tom se již údajně také pracuje. Otázkou však je, zda přímočinná brzda, byť se zvýšeným účinkem, dokáže vlak zajistit i v zimě na namrzlých kolejích. Již od konce příštího roku také uvidíme, jak se se stejným problémem poperou nové motorové vozy RegioShuttle, které chce dopravce na této trati provozovat.

Návrat brzdaře neměl dlouhého trvání. Dnes je totiž již v platnosti opatření, které říká, že jede–li vlak z Tanvaldu do Kořenova v řazení 843 + 943, přejde strojvedoucí v zastávce Desná–Pustinská na zadní stanoviště druhého z vozů. Vpředu je vlakvedoucí, který dává strojvedoucímu pokyny pomocí vysílačky. Vlak poté pokračuje jako sunutý až do Kořenova.

Zdroj: Železniční společnost Tanvald, Lidové noviny


Dominik Jaroš | 1.11.2010 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
07.11.2010 (10:28)  
no proč bych nemohl motoru po dobu delší než nekolik sekund dodávat takový proud abych dosáhl postupného zvyšování tahu i když je při tom zabržděno
Protože řídicí systém je naučený brzdit (elektricky), pokud je tlak za rozvaděčem. No a právě funkce OJV ho naučila i tahnout proti brzdě.

K rozjezdu by pak došlo jakmile bych odbrzdil
v tom je právě problém. Nikdo nekontroluje, jak dlouho to stání na brzdě trvá.

znamená to co jsme si tu psali že až dojde na ŘV spojené s delšími soupravami (řekněme něco jako plecháč + 4xBdmtee + 961) tak jejich rozjezd do stoupání většího než malého bude problém?
Na 57 promilích asi ano :-)
Jinak ale problém už byl vyřešen, ovšem jak budou fungovat 961 a jak 242, to neumím odhadnout. (doufám aspoň, že případná 242 nebude mít s řešením na 242.204 nic společného)
registrovaný uživatel SYN 
07.11.2010 (1:11)  
Hm, no proč bych nemohl (stejnosměrnému - u 843) motoru po dobu delší než nekolik sekund dodávat takový proud abych dosáhl postupného zvyšování tahu i když je při tom zabržděno? Na jaký čudlík se to pak už vyvede myslím nemusí být rozhodující... K rozjezdu by pak došlo jakmile bych odbrzdil (za předpokladu že vyvýjený tah je vyšší než síla způsobená spádem), ne?

A ještě obecná otázka - znamená to co jsme si tu psali že až dojde na ŘV spojené s delšími soupravami (řekněme něco jako plecháč + 4xBdmtee + 961) tak jejich rozjezd do stoupání většího než malého bude problém?
06.11.2010 (17:06)  
Problém je v tom, že těžko můžete chtít po vozidle plynule zvyšovat tah z nuly nahoru, když mu převodník tlaku za rozvaděčem velí brzdit.
Na to byla právě vymyšlena funkce OJV (resp. byla vymyšlena funkce umožňující tahnout proti částečně zabrzděném u vlaku) a pak se hledalo jméno, které by bylo možno zkrátit na OJV, jelikož tlačítko OJV je na tlačítkárně (původně konstruované pro 471) pro tuto fukci využito.
Moderní vozidlo holt není parní lokomotiva, kde jste mohl tahnou i brzdit současně a když jste se nebál, tak jste za jízdy i přestavil rozvod...

Délka rozjezdu s tím nemá co dělat (pokud se nepohybujeme nad trvalými proudy).
registrovaný uživatel SYN 
06.11.2010 (14:05)  
HM? Bezpečnost snad ani ne, spiš bych řekl plynulost... jako že by v případě mimořádného zastavení vlaku na takovémto spádu asi nehrozilo že se samovolně rozjede (leda by musela mít závadu průběžná brzda jestli tomu dobře rozumím, ale i pak by snad šlo urychleně zatáhout na obou vozech parkovací brzdu?) ale že by byl problém ho poté znovu rozjet (proti kopci, dolů by to problém být neměl:)
Ale o tom žádná že by bylo nanejvýš vhodné kdyby se každé HV (i se soupravou) mohlo rozumně bez extrabuřtů rozjet do jakéhokoliv stoupání v kterém se během provozu může vyskytnout... snad to není až tak technicky náročné?

Mimochodem, 843 má elektrický přenos výkonu, s tím by snad proboha měly (při vhodném řízení) jít dělat skoro zázraky při rozjíždění ne? Plynule zvyšovat tah prakticky od nuly, i po dobu delší než u nějaké třecí spojky či něčeho podobného...
06.11.2010 (12:31)  
Podivuji se nad tím, že drážní úřad jako speciální stavební úřad, povolil podobnou stavbu, aniž by byl popisovaný problém vyřešen.
NA druhou stranu - v mistě dnešní zastávky mohlo kdykoli dojít k mimořádnému zastavení vlaku, takže problém by měl být řešen zvláštním provozním předpisem platným celá desetiletí.
Řečeno jinak - buď se kdosi vlamuje s tankem do otevřených dveří nebo se dlouhá léta porusovaly pčředpisy, resp. byla ohrožována bezpečnost provozu ...
05.11.2010 (10:15)  
KPURPNPM si dovoluje, v rámci svého názvu, uvést některé románové příběhy na pravou míru.
Problém rozjezdu do kopce bylo původně zamýšleno vyřešit funkcí OJV (očišťování (kotoučů) jízdou vlaku), tj funkcí, která umožňuje za určitých podmínek vyvíjet tažnou sílu i při mírně zabrzděné průběžné brzdě. Funkce byla mírně upravena pro použití během rozjezdu. Při zkouškách vše fungovalo, protože se sešly "příznivé" okolnosti (jakési reakční doby brzdy).
V reálu pak samozřejmě často nastávají okolnosti ne-příznivé, tj. brzda na vedoucím vozidle odbrzdila dřív než na zadním. Tím byla z vedoucího vozidla funkce OJV zrušena, zatímco zadní vozidlo ještě s naskočeným rozvaděčem muselo (po zrušení funkce) přejít z jízdy do brzdy. No a pak se nemohlo rozjet.
Nyní se již do vozidel nahrává upravená verze softu, která má delší příslušné časové konstanty, takže zadnímu vozidlu nebude vadit dřívější povolení brzdy na vedoucím vozidle.

A továrník se nejmenuje Dubský, ale Mikulka :-)
registrovaný uživatel Sim 
03.11.2010 (18:14)  
SYN > ten primer s rucni brzdou u auta je prakticky dokonaly, protoze rucka zpravidla brzdi jen jednu napravu. Takze se muze stat, ze dokud stojim na pedalu brzdy, problem neni - ale ve chvili, kdy nozni brzdu (pusobici na vsechny kola) pustim a drzim dal jen rucku, zacnu se klouzat.

Asi nejpresnejsi primer by pak byl, kdybych stal v kopci a pokousel se ho vycouvat, pricemz nahon motoru by byl na predek (kde je relativne tezky motor), kdezto rucka pusobi na zadni napravu (nad kterou je jen prazdny kufr).
registrovaný uživatel syrda  mail  
02.11.2010 (20:45)  
SYN: přesně tak. Přímočinná brzda bude nastavená akorát pro to dané vozidlo (brzdnou silou). Takže propojením s dalšími vozy si asi moc nepolepšíš, spíš naopak. 943 plně naložený váží 28 t, 843 pak 56 t
02.11.2010 (20:28)  
SYNku, zjednodusene se to takhle pro pochopeni da rict... ano ŘV i MV maji kazdy svuj okruh primocinne brzdy navzajem nepropojeny.

MOLe: soude podle tveho prispevku z 1.11. 19:02 jsem mel pocit, ze "o tom neco vis" a jestli ze jsi vyucen mj. na 854 tak bys to vedet mel, pac ta ma taky DAKO-BSE
registrovaný uživatel MOL  mail  
02.11.2010 (20:27)  
Ten z nadrazi: Já jsem byl vyučen na starých motorech (810, 820, 830-831, 850-854) takže ty novější moc detailně neznám... Něco samozřejmě ano, ale já jsem spíš orientovaný přes brzdiče BS2 a BP... I když ty máš na müsli spíš panelové brzdiče, tradiční BSE ještě znám...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko