..: Plzeňskou MHD od prosince rozšíří městská vlaková linka :..

Regionova, foto: Louis Armstrong Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.

Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.

Trasa Plzeňské linky:

Kozolupy  
Vochov  
Plzeň-Křimice  
Plzeň-Zadní Skvrňany
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni)
Plzeň jižní předměstí
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory)
Plzeň hlavní nádraží
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD)
Plzeň-Koterov
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj)
Starý Plzenec  
Šťáhlavy  
Nezvěstice  
Zdemyslice  
Blovice  

Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.

Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.

Letáček pro PL, foto: POVED Letáček pro PL, foto: POVED Mapka PL, foto: Aleš Petrovský

Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.

Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři


Aleš Petrovský , strejcekms Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel byrot 
18.10.2010 (21:11)  
Nejen, že to je na tramvaj daleko, ale taky to okolí k vycházkám příliš neláká. S přestupem je problém asi všude v Plzni, vč. hlavního nádraží. Dost pokulhávají i ty Zadní Skvrňany: proč by lidi jezdili vlakem, když přímo sídlištěm prochází tramvajová trať?
18.10.2010 (21:02)  
To je článek nebo placená reklama Plzeňského kraje? Sice to v Plzni moc neznám, ale mohl by autor vysvětlit přestup na tramvaj v zastávce Plzeň Jižní předměstí nebo na zastávce Plzeň Koterov? Podle map.cz je to v obouch případech skoro kilometr. Tomu se říká přestup? Provozní rychlost 60 km/h je taky výhra, stejně jako průvodčí. On by byl asi problém do nějaké regíny namontovat označovače :o)
18.10.2010 (20:38)  
Nádhera, stokrát sláva, hurá, hurá, hurá. Kombinace výrobku s ramenem Blovice - Kozolupy je opravdu výhra. Jako "lepší" trasa PL mi napadá už snad jenom Dobřany - Třemošná... A hlavně by bylo dobré vědět, za jakou cenu PL vůbec vznikla, a to za cenu omezení, resp. naprostého nahrazení vlaku autobusy v úseku Mladotice - Žihle, resp. Žihle - Blatno. Jestli je tohle opravdu potřebná daň za PL, to nechť posoudí každý sám...
registrovaný uživatel junkrs 
18.10.2010 (20:27)  
Myslím, že tato linka by mohla být vhodným doplňkem MHD a příměstské dopravy. Chtělo by to však vozidla s větším zrychlením, aby se JD mohly ještě zkrátit a pak by to teprve plnilo svůj účel, tedy být ve městě rychlejší než MHD.
Kde se vzala v článku ta max. provozní rychlost 60km/h, když Regina má Vmax. 80 a traťová je dokonce až 110?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko