Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.
Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.
Trasa Plzeňské linky:
Kozolupy | |
Vochov | |
Plzeň-Křimice | |
Plzeň-Zadní Skvrňany |
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni) |
Plzeň jižní předměstí |
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory) |
Plzeň hlavní nádraží |
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD) |
Plzeň-Koterov |
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj) |
Starý Plzenec | |
Šťáhlavy | |
Nezvěstice | |
Zdemyslice | |
Blovice |
Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.
Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.
Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.
Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři
Co bych měl vědět nebo myslet? Prostě od prosince pojede v úseku Plasy - Mladotice méně vlaků na úkor autobusů, v úseku Mladotice - Žihle ještě méně a od Žihle do Blatna pouze autobusy. Páteřní linku PK Kralovice - Bezdružice nepočítaje... Co je na tom k nepochopení?
Jinak městskou linku plzeňským přeju. Určitě si najde své příznivce stejně jako si je postupem času (za dost dlouho) našlo pražské Esko. Věřím, že i návaznost na MHD se časem zlepší. V Praze se to taky mění, sice pomalu, ale přece. Třeba naše ruzyňské nádražíčko kdysi (90. léta) sotvakdo využil. Dnes se z něj pravidelně rozjíždějí cestující do Prahy i Kladna. Nejsou jich sice špalíry, ale určitě jich přibylo a jezdí pravidelně. Z Dejvic ještě víc. K tomu na tramvajenku. A na regínu si jich zatím mnoho nepostěžovalo. To spíš na ranní spoje 714 + 3x hopsadlo Btx.
Ke kapacitě: třeba později podle poptávky plzeňskou regínu zdvojí nebo tam dají aspoň trio. Pak třeba nějakou tu novou střídavou jednotku. Jó, kdyby už nějaká chtěla být...
Osobně si ale myslím, že je dobře, že něco takového dorazilo i k nám a že si to najde svoje cestující. Určitě to bude mít svoje nedostatky a najde se spousta připomínek. Nikde ale není psáno, že je to natrvalo a že nejsou možné nějaké úpravy.
A nemyslím si, že by rušení osobáků jak psal Azamat Bagatov nějak souviselo se zavedením PL.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.