..: Plzeňskou MHD od prosince rozšíří městská vlaková linka :..

Regionova, foto: Louis Armstrong Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.

Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.

Trasa Plzeňské linky:

Kozolupy  
Vochov  
Plzeň-Křimice  
Plzeň-Zadní Skvrňany
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni)
Plzeň jižní předměstí
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory)
Plzeň hlavní nádraží
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD)
Plzeň-Koterov
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj)
Starý Plzenec  
Šťáhlavy  
Nezvěstice  
Zdemyslice  
Blovice  

Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.

Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.

Letáček pro PL, foto: POVED Letáček pro PL, foto: POVED Mapka PL, foto: Aleš Petrovský

Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.

Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři


Aleš Petrovský , strejcekms Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
19.10.2010 (0:16)  
AB) Vyvracím ti tvou implikaci z těch dvou PDF, nic víc. Co je na tom k nepochopení. Zbytek, viz reakce Aleše Petrovského.
19.10.2010 (0:13)  
Josef Petrák:
Co bych měl vědět nebo myslet? Prostě od prosince pojede v úseku Plasy - Mladotice méně vlaků na úkor autobusů, v úseku Mladotice - Žihle ještě méně a od Žihle do Blatna pouze autobusy. Páteřní linku PK Kralovice - Bezdružice nepočítaje... Co je na tom k nepochopení?
19.10.2010 (0:03)  
Azamat Bagatov) Sorry, ale to si myslíš nebo víš? Já v tom návrhu vidím stále přestup na autobusovou linku 127, viz čísla linek vedle jména stanice Mladonice, jen tam není nasázený JŘ.
18.10.2010 (22:59)  
Hodinový interval mezi vlaky jako součást MHD mohl být zajímavý tak před 30 lety. Dnes je psychologickou barierou interval 30 minut ... Zejména když opodál jezdí tramvaj v intervalu 10 minut ...
registrovaný uživatel byrot 
18.10.2010 (22:41)  
Pokud myslíte linku 24, tak to je sice hezké, ale není mi jasné, jak to souvisí s tím, že je tam sídliště? Prostě když někdo pojede z Blovic na Bory, tak ve Skvňanech přestoupí, ale pro obyvatele sídliště to moc význam nemá. Přestup 350 m je stejně docela dálka. To je asi tak jako na hlavním na tramvaj. Jinak já vám to neberu, linka je príma (až na to vozidlo a "takt"), ale vaše argumenty jsou chabé.
18.10.2010 (22:36)  
Lidi, jak je to s tou 160 Plzeň - Žatec? Neplašte mě (-: Koukám na JŘ a tam nevidím autobusy Mladotice-Žihle. Jenom Plasy-Kralovice a ty jezdí už řádku let.

Jinak městskou linku plzeňským přeju. Určitě si najde své příznivce stejně jako si je postupem času (za dost dlouho) našlo pražské Esko. Věřím, že i návaznost na MHD se časem zlepší. V Praze se to taky mění, sice pomalu, ale přece. Třeba naše ruzyňské nádražíčko kdysi (90. léta) sotvakdo využil. Dnes se z něj pravidelně rozjíždějí cestující do Prahy i Kladna. Nejsou jich sice špalíry, ale určitě jich přibylo a jezdí pravidelně. Z Dejvic ještě víc. K tomu na tramvajenku. A na regínu si jich zatím mnoho nepostěžovalo. To spíš na ranní spoje 714 + 3x hopsadlo Btx.

Ke kapacitě: třeba později podle poptávky plzeňskou regínu zdvojí nebo tam dají aspoň trio. Pak třeba nějakou tu novou střídavou jednotku. Jó, kdyby už nějaká chtěla být...
registrovaný uživatel byrot 
18.10.2010 (22:01)  
Bavíme se o Plzni v západních čechách? Kde přestoupí na linku na Borská pole? Na Jižním? Za á tam žádná tramvaj nejezdí a za bé to je podle vás hrana-hrana?
registrovaný uživatel Honza-loko  mail  
18.10.2010 (21:31)  
Regionovy na této trati nejspíš budou připomínat spíše tramvaj svou obsazeností. Dnes třeba ráno v úseku Blovice-Plzeň jezdí až sedmivozové klasické soupravy, a prázdné to skutečně nejezdí. Většina lidí frekvence v těchto vlacích je právě z Blovic-Nezvěstic-Šťáhlav-Starého Plzence. A po zavedení této linky se jen lidi rozdělí přibližně rovnoměrně do regionov a do klasik. Klasiky budou jezdit volně obsazené a regíny budou praskat ve švech.
registrovaný uživatel junkrs 
18.10.2010 (21:23)  
Ono když se to vezme kolem a kolem, tak nejbližší přestupy na MHD jsou opravdu na tom Jižním, ale nikoliv na tramvaj, nýbrž na trolejbus.
Osobně si ale myslím, že je dobře, že něco takového dorazilo i k nám a že si to najde svoje cestující. Určitě to bude mít svoje nedostatky a najde se spousta připomínek. Nikde ale není psáno, že je to natrvalo a že nejsou možné nějaké úpravy.
A nemyslím si, že by rušení osobáků jak psal Azamat Bagatov nějak souviselo se zavedením PL.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko