..: Plzeňskou MHD od prosince rozšíří městská vlaková linka :..

Regionova, foto: Louis Armstrong Plzeň — Integrovaná doprava Plzeňska se dočká nového, dosud nevídaného prvku. Plzeňský kraj, objednavatel regionálních vlakových spojů, společně s plzeňským Krajským centrem osobní dopravy (KCOD) Českých drah totiž od začátku nového jízdního řádu 2010/2011 spouštějí první příměstskou železniční linku, vedenou skrz město. V Plzeňském kraji se sice s definicí rozsáhlého dopravního systému typu Eska zatím nepočítá; nová Plzeňská linka (PL) ale vyhoví cestujícím, kteří hledají rychlou možnost přesunu v rámci západočeské metropole, stejně jako je tomu v případě pražské S29 (Strančice – Praha–Vysočany) či ostravské S1/R1 (Opava východ – Český Těšín). Ocení ji ale všichni, kdo se po Plzni rádi pohybují vlakem. Ten doposud ve zdejších podmínkách nebyl zrovna ideálním dopravním prostředkem, především kvůli menší četnosti spojů a zastaralým soupravám.

Cílem Plzeňské linky je, aby i obyvatelé čtvrtého největšího města v republice začali využívat vlak pro své cesty po městě. Díky dvouhodinovému intervalu bude počet spojů proti současnému jízdnímu řádu výrazně navýšen – ve všední dny budou vlaky na trase Plzeň hl.n. – Kozolupy jezdit prakticky každou hodinu, v úseku Plzeň hl.n. – Blovice dokonce dvakrát do hodiny. Celou trasu vlak urazí zhruba za 53 minut, a to i s tří- nebo čtyřminutovým pobytem na hlavním nádraží a maximální provozní rychlostí do 60 km/h.

Trasa Plzeňské linky:

Kozolupy  
Vochov  
Plzeň-Křimice  
Plzeň-Zadní Skvrňany
(jedno z největších panelových sídlišť v Plzni)
Plzeň jižní předměstí
(nemalý přestupní uzel, přestup na trolejbusy a tramvaj, zastávka v širším centru, prakticky v části Bory)
Plzeň hlavní nádraží
(přestup na vlaky všemi směry a přestup na tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje MHD)
Plzeň-Koterov
(nákladové nádraží s malou „staničkou“, v okolí malé průmyslové podniky; přestup na autobus a tramvaj)
Starý Plzenec  
Šťáhlavy  
Nezvěstice  
Zdemyslice  
Blovice  

Nutno podotknout, že ne všechny spoje pojedou v celé trase a v taktu. Provoz bude, přinejmenším zpočátku a k nelibosti některých, zajišťovat modernizovaná motorová jednotka řady 814 Regionova, ovšem zatím se její nasazení zdá jako nejrozumnější řešení, vzhledem k častým obratům soupravy, nízkopodlažnímu přístupu a faktu, že České dráhy nevlastní odpovídající elektrické jednotky schopné provozu na trakčním systému 25 KV/50 Hz mimo zánovní řady 560, zajišťující provoz v okolí Brna. Vhodná vozidla přitom existují — jednotky Stadler Flirt byly v tomto roce schváleny Drážním úřadem ČR pro provoz na střídavě napěťové soustavě. Spoje PL budou sloužit cestujícím pouze v pracovní dny.

Ve vlaku nové linky bude platit standardní tarif Českých drah i Plzeňská karta s časovým předplatným (měsíční, čtvrtletní a další), na kterou lze nyní cestovat jak v MHD, tak právě v příměstských vlacích a autobusech do stanic označených v jízdním řádu značkou P nebo Z. Spoje PL měly být původně vedeny v režimu 0/0 S (specifický způsob odbavení cestujících); jelikož však jednotky 814-914 nebudou vybaveny prodejními automaty, vlaky bude doprovázet vlakvedoucí.

Letáček pro PL, foto: POVED Letáček pro PL, foto: POVED Mapka PL, foto: Aleš Petrovský

Lze předpokládat, že především v úseku Plzeň hl.n. – Blovice si linka najde určitě hodně cestujících, jelikož jsou zdejší příměstské spoje dost vytížené. Jak již bylo dokázáno při nedávných prezentačních jízdách (13. – 15. října 2010), vytíženost prvních ranních spojů byla velmi vysoká a celkové ohlasy cestujících byly vesměs kladné. V budoucnu se počítá i s přidáváním spojů až do hodinového či půlhodinového intervalu. České dráhy přitom plánují pořízení jednopatrových elektrických jednotek, které v Plzeňském kraji, stejně jako v Brně, žalostně chybí.

Zdroj: České dráhy, Plzeňský kraj, ŽelPage a autoři


Aleš Petrovský , strejcekms Poslat mail autorovi | 18.10.2010 (20:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Jízdní řád

More from ČR Plzeňský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user strejcekms  mail  
19.10.2010 (14:18)  
Sim - tak dost lidí má koupené stejně předplatné (měsíční,čtvrtletní atd.)
Šlo by to i levněji, kdyby průvodčí (který je ve všech vlacích z Plzně) vytiskl přestupní jízdenku na MHD z POP-ky, kterou je také vybven každý průvodčí. Tedy standartní přestupní jízdenku, kterou si koupíte v "té žluté krabičce co je v MHD" (30minut/45minut/60minuta 24hod). Částka by se strhla z elektronické peněženky, co je na kartě, stejně jako ve voze MHD. To by bylo pro ty co mají kartu, ale nemají časové předplatné. A zbytek samozřejmě penězma v pokladně, nebo u průvodčího, bohužel, to s tou jízdenkou tištěnou ve vlaku zatím opravdu nefunguje. Ale ušetřilo by se za zařízení, která jste navrhoval - tisklo by se to z POP-ky..
Registered user Sim 
19.10.2010 (13:59)  
strejcekms > jednotna jizdenka je (aspon teoreticky) resitelna pomerne snadno, staci z omezeneho poctu vozu do systemu zahrnutych udelat "tramvaje" - tedy nacpat tam ty "krabicky", co si povidaji s kartou. A to driv nebo pozdeji prijde - o tom nepochybuju. Spis si myslim, ze tahle "drobnost" tu mela byt driv, nez oficialni zrizeni PL - mohla byt totiz prave jedna z propagacnich zalezitosti.

Bohuzel, jak pise Karel, vedeni trati i zastavky jsou zpravidla mimo hlavni prepravni smery a cile, coz zeleznici nijak nepomaha. A kdyz si vezmu, ze vcelku potencialne mozny "rozumny" smer Doubravka-Jizni (kde jsou zastavky "blizko lidem") obsluhuje sice pomalejsi, ale casto jezdici 16ka trolejbus (i kdyz samosebou na Doubravce zalezi dost na tom, kde konkretne ma byt start nebo cil cesty), moc perspektivni mi "esko" jako soucast MHD neprijde.

Naopak si myslim, ze spousta lidi by uvitalo "prujezdni" osobaky ve stylu teto linky i na ostatnich ramenech.

P.S. i kdyz to mam na Doubraveckou zastavku kousek, pokud nekam jedu vlakem, naucil jsem se jezdit do Rokycan - vzdalenoste to je sice dal nez na hlavni do Plzne, ale parkuje se pred budovou a prostredi je kulturnejsi. Casove to je plus minus nastejno do Plzne i do Rokycan (mysleno vse samosebou autem) ... a abych pravdu rek, kdyz jsem nekolikrat chtel zastavku v Doubravce pouzit, vzdy to "pohorelo" na nepripojich nebo dlouhych prestupnich dobach.
Registered user Kakov 
19.10.2010 (11:17)  
no uprimne receno jakko plzenak jsem se v minulosti hodne zabejval myslenkou na vyuziti primestske dopravy pro jizdu po Plzni, ale jedine, kde muze k tomu poslouzit zeleznice je navoz zaku do Krimic na SPŠD a i tam je to docela daleko, takze pro jezdeni po PLzni opravdu zeleznicce nic moc.......
takze max. ten kdo prijede vlakem do Plzne presedna na PL misto MHD....
ale masove uziti bych necekal

PS sam obcas jezdim z Plzne-zastavky na Prahu nebo z Doubravky či Jižního na hl.n. a to proto, ze pak vystouppim primo na hlavnim nebo jedu primo (Plzne-zastavka) dal
Registered user strejcekms  mail  
19.10.2010 (10:44)  
Sim - třeba se té vlakové jízdenky, na kterou bude možné cestovat v MHD časem dočkáte, především je to směrováno pro použití Plzeňské karty, na kterou lze cestovat jak v MHD, tak ve vlacích a linkových autobusech a to do určitých zastávek za Plzní. Nemůžeme holt čekat zázrak přes víkend.
Při mé páteční cestě PL dokonce využil dle evidence obsazenosti jeden vozíčkář a několik cisklistů- i to je možnost.
Registered user Sim 
19.10.2010 (10:27)  
strejcekms > ja se na to prave ptal z pozice potencionalniho uzivatele zastavky v Doubravce. Tak nejak si nedovedu predstavit, co by me vedlo k tomu, abych napriklad na cestu od Husova parku k hotelu Skoda u Jizniho mel pouzit vlak misto obvykle MHD.

Teda dovedu, ale je to Scifi ctvrthodinovy takt ve spicce a pulhodinovy mimo. A moznost koupit si ve vlaku jizdenku, na kterou pak budu moct pokracovat MHD (zatim to jde, pokud vim, pouze opacne).
Registered user strejcekms  mail  
19.10.2010 (9:50)  
Sim - ano, tramvaj číslo 1.
Z Bolevce na hlavní nádraží, tedy do širšího centra města, nebo pokud někam jedu vlakem z hl.n. Mě těch pár-set metrů do toho podchodu nějak nevadí, já jsem mladý člověk:)
Ono tou tramvají to na hlavní nádraží jede asi 19 minut? Ale tím vlakem 9 a jezdím na stejnou kartu, ve stejném pásmu. Bohužel, Plzeň má tu nevýhodu a to málo vlakových zastávek. Nebo další příklad, lepší: Plzeň Doubravka - Plzeň hl.n., zastávka v Doubravce je sice hnus, ale osobní vlaky od Berouna tam zastavují co hodinu a jak se obyvatel doubravky dostane do širšího centra města? Trolejbusem, ano, ale někteří blíže vlakové zastávce to mají na ten trolejbus také pár-set metrů. A zrovna tím vlakem je to z Doubravky na hl.n rychlejší, nvíc trolejbus vás také doveze k "hlaváku".
Je to věc názoru a možné budoucí propracovanosti tohoto systému..
Je třeba si také uvědomit, že ty spoje na PL budou 100% zajišťovány nízkopodlažním vozidlem, to může být pro někoho docela zajímavé a nejen pro přilehlé obce, ale je to příměstská doprava.
19.10.2010 (9:05)  
Aleš Petrovský v reakci na JP 19.10.2010 (0:03):

AB sem motal Žateckou, protože jsem se na ni ptal. Už přestal a já taky - dověděl jsem se od něj, co jsem potřeboval. Omlouvám se dodatečně za nabourání diskuse a AB děkuji za informace, byť mě příliš netěší. Aspoň že nechali ty rychlíky.

A ještě jednou - přeji PL úspěch!!
Registered user Sim 
19.10.2010 (9:00)  
strejcekms > smim se zeptat, odkud presne a kam presne tim vlakem z Bolevce na Hlavni jezdite? Tak nejak jsem byl presvedcen, ze prave tato relace bude pro vlak zcela mrtva - "soubezne" preci jezdi tramvaj, ktera jede podstatne bliz zastavbe a tak mi jizda vlakem prijde spis jako netradicni kratochvile nez dopravni prostredek pro dojizdeni.
Registered user strejcekms  mail  
19.10.2010 (8:38)  
Ještě doplním- Původně měla být ta linka vedena asi z Nýřan (trať 180), přes Plzeň hl.n. - až po původní trasu do Blovic a to proto, že na Nýřany je silnější příměstská doprava, než směrem do Kozolup a také by se tam užil potencionál motorové jednotky, snad na jednom úseku by 814 nejela pod dráty, jenže tam měl být údajně jakýsi problém s křižováním na trati 180, podle mě a zdroje je to ale blbost : )
A tk se to dalo směrem na Kozolupy, kde se vyzdvyhují nová nástupiště, což je sice pravda, ale na Nýřany by byla linka asi ještě lépe obsazená, i když jediné nástupiště co na tomto úseku stojí zato, je asi v Nýřanech.

Také jsem se svezl, vlakový doprovod tvořil revizor ČD, který si pečlivě zapisoval počty vystoupivších a přistoupivších cestující a že počty napsané v deskách, nebyli špatné! Vesměs velmi kladné reakce spokojených cestujících, jen ti pozornější si všimli, že při brždění je prakticky nemožné mluvit ještě z někým druhým, protože prostě neni slyšet.
Co jsem mluvil s revizorem, tak je klidně možné, že pokud nebude linka dostatečně využívaná, tak může klidně dojít k tomu, že se změnou nového GVD v Březnu, dojde ke zrušení, tak-že je to jen na cestujících. Samozřejmě že pokud bude zájem, tak může naopak dojít k navýšení spojů. Mě osobně toto spojení nepřijde špatné, už dnes využívám vlaku pro cesty z Plzně Bolevce do Plzeň Hl.n. , jen to chce zrovna znát jízdní řád.
Registered user Sim 
19.10.2010 (8:04)  
Jsem z toho clanku trochu rozpacity - tedy ne ze clanku, ale ze zavedeni teto linky. Ne ze by si svoje cestujici nenasla, zejmena ve spicce se RN zaplni snadno, ovsem pochybuju, ze bude moci slouzit jako mestska linka. Proc?

Prestupy v Plzni jsou (a bohuzel budou nadale) jeden z nejvetsich kamenu urazu zeleznice. Jako nejlepsi vidim prestup na Jiznim, kde je mozne presedat na pomerne frekventovanou 16ku trolejbus.

Vsechny ostatni zastavky teto linky v Plzni jsou v podstate neprestupni, staci si predstavit cca pul kilometru na hlavnim nadrazi (pritom propojeni podchodu je slibovano od doby, kdy se pred nadrazim zaclo kopat) na trolejbus i tramvaj (ono co si budem nalhavat, tohle prestupni misto je pakarna i v ramci samotne "tradicni" MHD).

Diky teto situaci by tuto linku pro presuny po meste mohl vyuzivat mozna clovek, co to s jeji pomoci bude mit bez prestupu - ovsem diky hodinovemu taktu s moznosti zpozdeni (vyssi ve srovnani s tradicni MHD) se obavam, ze spis pojede s prestupem tramvaji a trolejbusem, nez vlakem - i za cenu toho, ze pojede o neco dele.

Ale to nechci malovat certa na zed, treba se par jedincu najde i na "vnitro" meste... nicmene zakladni skladbu cestujicich bych videl spis v primestskem dojizdeni (a projizdeni). A jako hlavni pozitivum pak fakt, ze se konecne umozni napriklat lidem z Plzence vystupovat na Jiznim.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko