..: Železniční linky IDS JMK budou nabídnuty ve veřejné soutěži :..

754.021-4 Brno hl.n. Brno — Cestujícím v Jihomoravském kraji možná začíná svítat na lepší časy, pokud jde o kvalitu železničních vozidel v regionální dopravě. Pomoct by tomu měla výběrová řízení na dopravce na vybraných linkách IDS JMK, jež by se měla uskutečnit ještě před vypršením desetileté smlouvy s Českými drahami, podepsané v prosinci 2009. Jižní Morava byla doposud jediným krajem, který ani po podpisu dlouhodobého kontraktu s ČD neměl v horizontu dvou až tří let obdržet nová vozidla ani na jedné ze svých tratí. Důvodem byl především nákup tramvají pro brněnský dopravní podnik, jenž odčerpal podstatnou část peněz z dotačních fondů Evropské unie pro jihovýchodní část republiky. Zbylé peníze pak již nedostačovaly pro nákup potřebného počtu vlakových souprav, a tak došlo k jejich přesunu a využití v kraji Vysočina, kde bude provozováno 17 motorových vozů Stadler Regio-Shuttle RS1. První tendrované vlaky by na jihomoravské tratě mohly vyjet v roce 2016.

Po vyčerpání dostupných zdrojů z regionálního operačního programu navrhl národní dopravce Jihomoravskému kraji jiné možnosti financování nových vozidel, přičemž některé varianty počítaly s jejich nasazením již od konce roku 2012. Podle vyjádření tiskové mluvčí ČD Radky Pistoriusové z července letošního roku připravuje dopravce nákup nových vozidel pro JMK v celkové hodnotě zhruba 1,8 miliardy korun; konkrétní typ a počet souprav však nebyl upřesněn. Částka by přitom zhruba odpovídala například dvanácti dvousystémovým jednopatrovým soupravám s kapacitou 250-300 sedících cestujících.

Rada Jihomoravského kraje se však minulý týden rozhodla využít klauzuli ve smlouvě, která regionu umožňuje po roce 2015 otevřít trh pro další drážní dopravce až do rozsahu 55 procent celkového objemu dopravy. Kraj tedy počítá se zahájením provozu podle vysoutěžených podmínek od jízdního řádu 2016/2017, čímž by se vítěz výběrového řízení na kolejích objevil tři roky před vypršením desetiletého kontraktu s ČD. Prozatím není jisté, jakých tratí by se tendry měly týkat: hejtman Michal Hašek prosazuje, aby se v soutěži jednalo o nejvíce ztrátové lokálky v regionu; naproti tomu KORDIS má zájem na soutěžení o provoz na nejvíce vytížených tratích, navíc v dřívějším termínu, než je konec roku 2016. Jestli se tedy obyvatelé dočkají nových motorových vozů na lokálkách, nebo nových pantografů na elektrifikovaných tratích, se dozvíme až po vyjasnění tohoto sporu.

Zdroj: Jihomoravský kraj, ČTK/Finanční noviny, KORDIS, ŽelPage


JiříK. , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 15.10.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Dr007 
03.02.2011 (23:44)  
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.10.2010 (1:11)  
Dovedl by mi někdo vysvětlit, z jakých zdrojů jsou ČD, SŽDC a pod. dnes vlastně financované? Mám totiž stále větší podezření, že pod líbívými hesly, že je nutné nahradit neprůhledný systém socialistického financování jasnými vlastníky a peněžními toky, byl vytvořen systém daleko nepřehlednější, ve kterém snad už ani nelze zjistit, kolik peněz a odkud např. do ČD vlastně teče. Což aspoň ve mně vyvolává dojem, že možná i vůbec nejvíc za dobu historie železniční dopravy u nás, ale poskytované služby tomu jaksi moc neodpovídají...
registrovaný uživatel SYN 
17.10.2010 (22:30)  
doomlukas: moc se nebojím, my se totiž úspěšně vyhneme všemu novému:) nebo spíš ono nám:(
17.10.2010 (18:04)  
Jirka Kraťas: Brno by potřebovalo skutečně moderní a nejlépe jednopodlažní jednotky, a ne ešusy. Stačí, že jich je tolik v Praze... Doufám, že ešusům se v Brně už vyhnou, když na obnovu vozidlového parku se tam čeká tak dlouho... Mohli by, už dokonce i Škoda chystá nové jednotky...
17.10.2010 (17:55)  
Brno by potřebovalo takové 671 (dvousystémová varianta 471) pro tratě 250/230, 260 a 300. 560 by pak jezdily na 240, až bude zadrátovaná.
16.10.2010 (13:32)  
Nic ve zlém, ale tyhle ty vize jako by kopírovaly závěry někdejších velkolepých sjezdů KSČ ... vytyčujících lepší budoucnost v další nebo přesdalší pětiletce ...
registrovaný uživatel SYN 
15.10.2010 (18:32)  
Happy - jasně, uznávám že Bdmtee jsou jedny z nejnovějších vozů u ČD, ale to nic nemění na tom že jsou ještě z časů socializmu a hlavně že jsou naprd. 560 jsou výrobně o něco novější než žabotlamy, ovšem koncepčně a uživatelsky jsou ještě horší než žáby. Leze se do toho jak na Mount Everest, pro zdravé jedince celkem OK ale pro ostatní hrůza. Nakonec jich už jezdí jen pár, většinu musí odjezdit ty Bdmtee za plecháčem.
Spolufinancování z fondů chápu, ale proč to musí vyjít pokaždé tak že dokud žádné nebylo tak se kupovalo jinam, a teď zase nic? A ani ve výhledu absolutně nic, to je furt totální nejistota CO se vlastně na střídavou koupí, ani o prototypu se neuvažuje, to je hrůza. Bohužel, v tom se asi nemáme šanci shodnout.
15.10.2010 (15:02)  
jo a ještě bych to odlehčil, že tomu Regiošuku, co jezdí večer do Tišnova jsme vlastně měli postavit slavobránu, protože to je asi historicky první nízkopodlažní vozidlo v Brně (nejsem si jist, jak na tom byly zmiňované patráky, pamatuji je jako špunt z jízd do Hrušovan u B., ovšem jen matně)
15.10.2010 (14:58)  
jen bych chtěl podotknout, že se nezlobím na Pražáky, v podstatě ani na ČD (celkem jim fandím), nechápu jen jednání kraje a šaška Haška. Napřed dělají rozruch s výběrky na místních tratích, pak to stopnou. Dále se tady utěšujeme, že i když nebyly love kvůli šalinám, tak financovat se bude jinak a příští rok objednávat (několikrát to zmiňoval GC a i v článku je to napsané), ale teď to zřejmě bude passé protože vymýšlejí cosi a sami nevědí co. Tím pádem se ČD může na nové soupravy vyprdnout. V roce 2016! Jak můžou vydat nějaké prohlášení o výběrku na linky a vůbec nevědět na jaké, když to je zásadní věc. Ať už si H. jde dělat předsedu oranžád, protože už mě to opravdu nebaví
registrovaný uživatel M 
15.10.2010 (14:09)  
Tomas Berka - ja to naopak od happyho slysim rad. Kdyz rekne, ze Brno ma mlady vozovy park, tak to jasne ukazuje, jakej jsem mladik, protoze az na patraky do Bratislavy jezdi porad taknak totez:-))
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko