Karlovy Vary — Po prvních třech desítkách nových vlaků pro Liberecko a Vysočinu se teď na důstojnější cestování v regionu mohou těšit obyvatelé Karlovarského kraje. Už za tři roky zde totiž České dráhy plánují nasadit 6 dvoudílných motorových jednotek na elektrifikované tratě 170 a 140, zejména na relacích Mariánské Lázně – Cheb, popř. dále přes Karlovy Vary do Kadaně. Dopravce se k modernizaci vozového parku zavázal v prosinci minulého roku při podpisu desetileté smlouvy na provozování dopravy v Karlovarském kraji, stejně jako v některých dalších krajích. Novými jednotkami chce nahradit 30 až 40 let staré soupravy složené ze střídavých lokomotiv a vozů klasické stavby. Nákup v hodnotě půl miliardy korun podpoří Evropská unie částkou přibližně 200 milionů korun ze strukturálních fondů. Při podpisu desetileté smlouvy navíc dráhy oznámily po dlouhé době první investice do oprav nádraží, jež mají ve svém majetku – jedinou reprezentativní stanicí Karlovarského kraje jsou totiž v současnosti Mariánské Lázně, kde byla oprava staniční budovy součástí stavby 3. tranzitního koridoru. Naproti tomu nádraží v Sokolově, Chebu a bohužel i v Karlových Varech jsou dosud v katastrofálním stavu.
Karlovarský kraj je z pohledu vozového parku na železnici poměrně kontrastní. Vedle sebe zde jezdí jak klasické soupravy v elektrické trakci a malé motorové vozy řady 810, tak i moderní dieselové jednotky typů RegioSprinter a Desiro Classic. Již deset let zde České dráhy provozují na víkendových nedotovaných spojích moderní německé motorové jednotky společnosti Vogtlandbahn, které lze běžně spatřit zejména na přeshraničních spojích tohoto dopravce. Dvě desira se pak objevují i na pravidelné lince Mariánské Lázně - Cheb.
Desiro Classic je i teď jedním z typů jednotek, které přicházejí do úvahy jako vítěz chystaného výběrového řízení. Zadávacími podmínkami Českých drah jsou nízkopodlažnost, klimatizovaný interiér, bezbarierové WC s uzavřeným systémem a audiovizuální informační systém. Mezi možné adepty ale patří rovněž produkty firem Stadler, Bombardier, Alstom, PESA, nebo nová motorová jednotka řady 861 z produkce ŽOS Vrútky. České dráhy volí motorová vozidla i přesto, že jejich primárním působištěm má být elektrifikovaná hlavní trať. Nezávislá trakce totiž umožní přechod těchto jednotek i na lokální tratě, což teoreticky umožňuje provázání vozebních ramen bez nutnosti přestupu cestujících. Alternativou by byla hybridní vozidla kombinující elektrickou trakci a napájení z palubních superkapacitorů, o kterých uvažuje dopravce RegioJet.
Nádraží v Karlových Varech využívají denně stovky cestujících, z nichž mnoho přijíždí na lázeňský pobyt. Po tom, co vystoupí z vlaku, jsou ale většinou nemile překvapeni: jako první si všimnou špinavého nástupiště a hloučku bezdomovců u stánku s občerstvením. Proto se na peronu zdržují co nejméně a vejdou do nádražní budovy, kde je však uvítají pouze nepohodlné kovové sedačky, automat na kávu a odlupující se omítka – nepříliš dobrá vizitka světoznámého lázeňského města, založeného Karlem IV.
Původně měla nádraží na Karlovarsku zrekonstruovat firma Grandi Stazioni, která již pracuje na kompletní opravě hlavního nádraží v Praze a několika dalších projektech na síti SŽDC. Když však zástupci této firmy zjistili, že budova v Karlových Varech je v extrémně špatném stavu, rozhodli se od realizace rekonstrukce ustoupit. České dráhy teď musí velkou část budovy zbourat a na jejím místě postavit novou. Podle společnosti bude tato možnost levnější než oprava budovy současné.
Rekonstrukci nutně potřebují i staniční budovy v Chebu, Sokolově, Františkových Lázních nebo v Tršnici. Podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy je velkým problémem předimenzovanost prostor pro cestující. ČD se proto snaží najít pro některé prostory komerční využití, zatímco generální ředitel Petr Žaluda doufá, že se rozpočty na opravu a údržbu nádraží v brzké době navýší.
Zdroj: České dráhy
A že nevyjel prototyp - proč by vyjížděl, když si to nikdo zatím neobjednal. ;)
Pokud jde o ty zprávy, tak ty pocházejí přímo z Parsu (když ČD vyjednávaly ohledně ROP), leda že by si vymýšleli tam. Dvě okna z Regionovy nad sebou skutečně mysleli vážně (oni tedy můžou panoramatické okno koupit, pokud na něj umějí vyrobit/koupit kastli, ale zkrátka to prý chtěli zlevnit). Pokud je pravda co píšeš, že nový partner (zřejmě tedy Alstom) bude dodávat celé kastle, snad to dopadne dobře.
A v tom že už na tom 3 roky pracují máš pravdu, na Czech Raildays 2007 měli plakáty té jednotky, prototyp prý vyjede na koleje v roce 2009... tak uvidíme jak si dají načas tentokrát :-)
Znovu opakuji, to nebude 6 jednotek za 3 roky, ale celekm 33ks do 3 let. To je trošičku rozdíl...
Jinak Flirt už je na 25 kV na SŽDC schválen...
Jo a ty "zaručené zprávy" o komponentách regionovy...tomu se musím smát. "Skoda neumí vyrobit okno." Copak ona nějaké okna vyrábí a nekupuje u dodavatelů? Takovou věc dneska vyrobí kde kdo...
Pokud mě paměť nešálí (ověřím až večer), tak se o schválení střídavé FLIRTu na SŽDC jako o novince zmiňuje Železniční magazín 4/2010.
Ale 3 roky na 6 jednotek, když už dlouhodobě existují i vyvinuté typy? A když už se teda musí "férově" čekat na Škodovku, nejsou i na licenční vozidlo ty 3 roky nějak moc? Stěhování výroby ze Studénky do Vítkovic také trvalo tuším 3 měsíce a hned se jelo dál.
Michal Bláha: FLIRT schválený na SŽDC určitě není, ale na ŽSR tuším už je, proto myslím že technicky nic nebrání jeho schválení i u nás (když už na to máme 3 roky...).
Mimochodem ze spolupráce ŠKODY Pars a Siemensu prý sešlo, Parsiro nebude. Škodovka to chtěla zlevnit a dát tam spoustu komponent z Regionovy - včetně čel, a místo panoramatického okna co neumí vyrobit měla být dvě okna z Regíny nad sebou... Proto snad zahájili spolupráci s Alstomem (Coradia LINT) na jiný způsob.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.