..: Memorandum o rozvoji dopravní infrastruktury Pardubického kraje :..

150.226, EC 121 Košičan, Bezpráví, foto: Richard WeberPardubice — Pardubický kraj a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jednaly o prioritách investic do drážní infrastruktury v regionu. Výsledkem setkání je memorandum schválené krajskými zastupiteli, které v pondělí 24. května 2010 podepsal hejtman Radko Martínek a generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Dokument navazuje na předchozí memorandum o přípravě železničních staveb z 29. června 2006 a pokrývá rozmezí let 2010 až 2013. Kraj nově vyjednal investice do důležitých regionálních tratí, na kterých objednává veškerou osobní dopravu. Některé stavby již teď počítají s optimalizací některých úseků pro uvažované nové jednotky Českých drah dosud neuvedeného typu. Na základě desetileté smlouvy jsou totiž ČD jediným provozovatelem regionální dopravu v kraji a na získání nových vozidel by v dohledné době měly vypsat výběrové řízení. Podle nejnovější dohody SŽDC a kraje se má investovat především do zvýšení rychlostí, vybavenosti stanic, kapacity traťových úseků a bezpečnosti přejezdů.

Všechny požadované investice do infrastruktury sledují zájem zrychlení železniční dopravy v kraji a mají podpořit vznikl použitelného integrovaného dopravního systému (IDS), jehož páteří bude právě železnice. Uzly tohoto systému mají být Pardubice a Česká Třebová, která dostala přednost před nedalekým okresním městem Ústí nad Orlicí. Do některých regionálních tratí se přitom v uplynulých 20 letech výrazně neinvestovalo. Memorandum také podporuje urychlené řešení konstrukce 1. koridoru v úseku Ústí nad Orlicí město – Choceň, kde se veškeré projekční a stavební práce odložily kvůli petici za zachování původního, avšak nevyhovujícího uspořádání stanice Ústí nad Orlicí.

Kraj požaduje realizaci projektů

  • zkapacitnění trati 030 Pardubice – Hradec Králové, kde má být zdvoukolejněn úsek Stéblová – Opatovice nad Labem,
  • zkapacitnění trati 238 Slatiňany – Chrudim – Pardubice (– Hradec Králové) včetně výstavby tzv. Medlešické spojky,
  • přípravu technického řešení úseku Rosice nad Labem – Pardubice, včetně přechodu přes řeku Labe,
  • přípravu a začátek realizace modernizace stanice Ústí nad Orlicí,
  • přípravy a začátek realizace úseku 1. národního tranzitního železničního koridoru v úseku Ústí nad Orlicí – Choceň, kde má vzniknout tunelová přeložka mimo zastávku Bezpráví a stanici Brandýs nad Orlicí, přičemž zrušení stanice odhlasovali v referendu samotní občané města,
  • zvýšení rychlosti na vybraných tratích úpravou infrastruktury,
  • zjednodušení nástupu cestujících úpravou zastávek na vybraných tratích,
  • modernizaci vybraných železničních přejezdů pro možné zvýšení traťové rychlosti a bezpečnosti provozu
  • a napojení Multimodálního logistického centra Východní Čechy v Pardubicích na železniční síť SŽDC.

Česká Třebová jako jedna z rychlíkových stanic v kraji v současnosti bojuje o výsadu zastavování vlaků vyšší kvality v relaci Praha – Brno. Vynechání této zastávky navrhují odborníci na konstrukci jízdních řádů z Drážní společnosti při Fakultě dopravní ČVUT. Ti kromě relativně bezvýznamného zrychlení jízdy vlaků EuroCity upozorňují především na nutnost zkvalitnění rychlíkových spojů, které pro kraj objednává Ministerstvo dopravy a které vedle České Třebové obsluhují také další regionální uzly Choceň, Ústí nad Orlicí a Svitavy. Hejtman Radko Martínek v otevřeném dopise apeloval na rektora ČVUT Václava Havlíčka, aby petiční činnost svých akademiků zastavil. Jako argument předkládá zejména právě dokončovaný projekt rekonstrukce a rozšíření autobusového terminálu a velkého záchytného parkoviště v prostoru před budovou nádraží Česká Třebová. Je však otázkou, nakolik tento terminál ke svému smysluplnému využití potřebuje vlaky kategorií InterCity a EuroCity – podobnou investici totiž v roce 2008 realizoval také sousední region v Hradci Králové, jimž ovšem žádný vlak vyšší kvality neprojíždí, natož aby v ní stavěl. I přesto však zdejší nový terminál pomohl výrazně zjednodušit přestupní vazbu mezi železniční a městskou hromadnou dopravou v krajském městě. Navíc je nutné poznamenat, že současná infrastruktura a vozidla, nasazovaná ČD na meziregionální a regionální spoje, nedovolují konstrukci taktového jízdního řádu s uzlem v České Třebové, přičemž požadovanou kvalitu by měly jasně definovat kraj a ministerstvo, který regionální, resp. meziregionální spoje objednaly.

Plány na obnovu a zlepšení železniční infrastruktury na Pardubicku jsou však jen částí záměrů kraje na zkvalitnění dopravní obslužnosti. Kromě železnice aktuální vize zahrnuje také silniční a vodní dopravní cestu v zájmu co nejlepšího provázání jednotlivých druhů dopravy. Na koordinaci těchto aktivit se bude podílet nově vzniklá společná pracovní skupina SŽDC a kraje, která by měla dopravní potřeby regionu převádět do praxe.

Zdroj: Pardubický kraj, Terminál hromadné dopravy Hradec Králové (Wikipedia)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.5.2010 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mic 
26.05.2010 (10:43)  
Hmm. Nevěděl jsem, že 120km/h zpomaluje koridor. A kolik času ušetří cestující, který z Litomyšle do Chorně pojede rychlostí dejme tomu 40km/h, tam si přestoupí na rychlík, co pojede dejme tomu 140? A nejezdí náhodou spousta rychlíku taky 120? Nebude uživatelsky příjemnější, aby dotyčný cestující jel až do krajského města bez přestupu? Kultivovaná vozidla se budou muset koupit stejně. Jinak tu bude koridor pro spojení velkých měst a kategorie Os, Sp vymře. Nikdo dnes není zvědavý na 810 a B a každých 20km přestup, když z náměstí jede autobus a z garáže auto. Vlaky jezdí kvůli cestujícím a ne kvůli koridoru.
26.05.2010 (10:01)  
mic: Hm, zajimavy napad. Takze za velke penize naleasujete RegioShuttly a ty pak budete pospojovane prohanet po koridoru (ktery budou navic zpomalovat)...
registrovaný uživatel mic 
26.05.2010 (7:04)  
Bezpráví beztak nebude - je to moc velká hromada peněz:o)
Mnohem průchodnější by bylo přeorganizovat stávající dorpavu v oblasti. Třeba následovně: Os ramena ze Svitav, MorTřeb, Lanškrouna, Letohradu a litomyšle cestou pospojovat a z Chocně tradá do krajského města. Rychlíkům by se pak daly zrušit zastávky v Chocni i ČT, UNO bych ponechal. EC jen PA. Investice do patřičných vozidel (rychlost, spřáhlo) by byla jistě menší a efektnější, než mohutné fantazie o mohutném tunelování...
26.05.2010 (0:55)  
František, doomlukas: Tunel Bezpráví bude zbytečné stavět až tehdy, když bude stát VRT Praha - Olomouc/Ostrava, což potrvá sakra dlouho a cena tunelu bude proti VRT nula nula nic. Podle mého názoru je tunel potřebný, protože tento úsek se hodně výrazně zapisuje do cestovní rychlosti nejen EC/IC, ale i R. A i kdyby se na rychlost mělo rezignovat, tak pořád nevím co původní trasa (byť po nějaké rekonstrukci) nabídne za prostorovou průchodnost, únosnost a kapacitu.
Tomjoh: Co chcete v Pardubicích na koridoru rekonstruovat? Ty už jsou kolejově dávno hotové, těch 100 km/h je konečný stav, vždyť tam všechno staví.
25.05.2010 (21:18)  
Frantisek: No já jsem pro uzel v Ústí. Taky jsem pro spojení Prahy s Brnem, Olomoucí a Ostravou po VRT, a to pokud možno co nejdříve. Je pravda, že potom by ten tunel kolem Brandýsu ani nebyl potřebný a stačilo by modernizovat stávající trať a v Brandýsu by nadále mohla být stanice. Myslím si, že pro konkurenceschopnost železnice vůči dálnici a pro uvolnění kapacity pro nákladní a příměstskou dopravu bude vybudování VRT stejně nevyhnutelné a aspoň by se něco ušetřilo za ten tunel.
25.05.2010 (21:03)  
Rozhodně nesdílím bezvýhradný optimismus. Zdvojkolejnění (byť jen nějakého kusu) a spojka budiž, to je dobré. Ale pasovat uzel do Třebové, když tam nevychází takt, a naopak rezignovat na uzel v Ústí, kde by mohl vyjít, může zčásti ospravedlnit snad jen pár nedalekých místních tratí, pokud spoje z nich pojedou konečně všechny až do Třebové, aniž by zatím měly možnost se automatickými spřáhly spojit a pokračovat jako ucelený vlak dále. Zastavování vlaků, které jsou určeny rychlému a pohodlnému spojení významných českých respektive evropských měst, je v těchto místech logicky zcela nesmyslné, spíše by se měl zrychlit průjezd. Tunel kolem Brandýsa? To asi chtějí ty osobní vlaky mezi Chocní a Třebovou zrušit úplně, protože jaký má význam, že takový vlak projede málem celý úsek tunelem bez zastávek? Možná pokud by to nebylo jen věcí krátkozrakého rozhodnutí stávajících představitelů místních obcí (protože to skutečně neovlivňuje jen je, nýbrž široké okolí), podpořeného naprostým nezájmem správce kolejí a dopravce, podařilo by se dojít k rozumnějšímu řešení - pro dálkové vlaky VRT (ovšem, mimo Třebovou, například přes Jihlavu), stávající trať by krajské a místní dopravě postačila. Proto je možná štěstí, že se jedná jen o plácnutí do vody, protože není jisté, že by se z onoho plánu neuskutečnily právě jen ty méně dobré věci. I když bych si přál opak.
registrovaný uživatel ReActor  mail  
25.05.2010 (18:00)  
doomlukas: podlě se chce Martínek spíše napakovat, výluky na železnici jsou pro jeho autobusovou společnost zlatý důl. Zakázky od ČD mu zajišťuje jistý pan Y, který nedávno například zrušil čekárnu a později výdejnu jízdenek v Holicích. Nakonec zavedl pár "očiček" na vybraných tratích a zajistil nepřípoje v některých uzlech. (prý úprava řádu objednavatele kvůli křižování a výkonu vlaků, nebo to udělal přímo objednavatel Martínek)
Jsem sice zastánce ČD, ale podle mého zas pan Martínek zajistil například 10tileté smlouvy, přece nebude házet klacky pod nohy svému zákazníkovi. Optimisticky zatím věřím, že se to týká jen okolí Pardubic.
(Myšlenka splácaná z Pardubických drbů a mé doměnky)
25.05.2010 (16:03)  
Jakub Gregor,
- ide o tzv. ideálny integrovaný ("integrálny") taktový grafikon, ktorý vychádza z definovania uzla ITG do osi symetrie,
- os symetrie - čas, kedy sa protismerné spoje stretajú (križujú),
- uzol v osi symetrie - nadväznosti medzi všetkými spojmi všetkých smerov.

Ja osobne vyslovím podľa mnohých spiatočnícku myšlienku, ale okrem vyslovene špecifických prípadov sa podľa mňa javí lepšie budovať modifikovaný ITG ako ideálny (s všestrannými väzbami) - t.j. niekde (v exponovanejších úsekoch) bude zhustenie dopravy spolu s elimináciou protismerných prestupných väzieb a uskutočnením len vybraných (zmysluplných) z nich.
Navyše v prípade, že každých 10-15 min je od seba vzdialený "potenciálny uzol" nevidím zmysel v dosahovaní stanových hranových časov medzi preferovanými uzlami.

Otázka - má zmysel voziť zastávkové Os medzi Svitavami a Pardubicami, detto medzi Hradcom a Pardubicami alebo zastávky preriediť, do tých obcí viezť busy a vlaky viezť ako nejaké Sp?
25.05.2010 (15:41)  
Jakub Gregor: Jde o přípoje. Mně by třeba připadal vhodný taktový uzel rychlíků v Ústí, protože by se na to potom daly dobře vázat přípoje v Ústí z/do Lichkova a návazně na ně taky v Letohradě vlaky z/do Hradce Králové. Když je někde taktový uzel, dají se tam pravidelně vytvářet přípoje do obou směrů.
25.05.2010 (15:36)  
Jelikož nejsem nadšenec, který si doma po nocích maluje grafikony, můžete mi prosím polopaticky objasnit, proč se na 2 kolejné trati musí kvůli taktovému JŘ zajet nějaký úsek za určitou dobu? U 1kolejné trati mi to je jasný, ale tady?
Nebo je to tak, že se protijedoucí vlaky prostě musí potkat ve stejnou chvíli v uzlové stanici? Jako že osobák jedoucí ze Svitav směr Pce potká protijedoucí osobák v ČT a zde se od nich rozjedou přípoje (vlak i bus), a za 1/2 hodiny nebo za hodinu musí být v Pcích, aby potkal další protijedoucí vlak a na ně na oba zase navazovaly přípoje?
Pokud je to na železniční web hodně blbá otázka, tak se předem omlouvám:-).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko