Plzeň — Zatímco propagační jízdy RegioJetu v krajích se pomalu blíží ke konci, žlutá Desira z českých tratí rozhodně jen tak nezmizí. Student Agency totiž chce na své "žluté jaro na železnici" navázat hned několika dalšími projekty. Již v polovině června spustí provoz svých prvních pravidelných spěšných vlaků na trase Plzeň - Domažlice, v průběhu letní sezóny bude zajišťovat dopravu návštěvníků několika hudebních festivalů, od března příštího roku se chystá na dálkovou trasu Praha - Ostrava a nápady ji zatím nedochází. Jednotka Desiro Classic se tak v pátek 4. června vůbec poprvé podívala do Jihlavy – ne ani tak proto, aby následovala reklamní Regio-shuttle Českých drah, ale v rámci prezentace návrhu zavedení přímého železničního spojení Znojma s Havlíčkovým Brodem, který již podpořili krajští radní na Vysočině i na jižní Moravě. RegioJet tak chce usilovat o převedení státních subvencí z mezistátních vlaků na nové rychlíkové relace, ačkoli nemá jistotu, že v případě vypsání tendru zajímavé trasy skutečně získá. Firma si přesto věří a chce postupně představit další podobné projekty.
Plzeň - Domažlice: dva týdny reklamně, pak ostrý provoz
Počínaje sobotou 5. června 2010 budou mít cestující možnost svézt se na trati Plzeň – Domažlice zvláštními vlaky společnosti RegioJet. Denně vyjedou 4 páry spěšných vlaků, které budou vedeny dvojicí motorových jednotek Siemens Desiro Classic. Ty má dopravce k dispozici prozatím do konce července a chce je na českých tratích patřičně využít. Zpáteční jízdné za symbolickou cenu 5 Kč bude platit první dva týdny – stejně jako v ostatních krajích, kde RegioJet v loňském roce podal závazné nabídky na provoz regionální dopravy. Na rozdíl od Ústecka, Olomoucka a jižní Moravy však jednotky mezi Plzní a Domažlicemi setrvají minimálně do poloviny letních prázdnin – po skončení mimořádných jízd totiž nastoupí na své první skutečně pravidelné spoje, a to v podobě spěšných vlaků provozovaných bez finanční podpory kraje. V nich již budou cestující přepravováni dle platného tarifu dopravce.
Plzeňský kraj se od prvních třech jmenovaných odlišuje ještě jednou věcí: podepsání desetileté smlouvy s Českými drahami zde totiž předcházelo výběrové řízení na provozovatele vlakových spojů, které ovšem krajský úřad na poslední chvíli zrušil. Od soukromých dopravců si za to vysloužil kritiku, která vyústila až v podání stížnosti k Evropské komisi. Toto podání se v současnosti posuzuje; v případě jeho uznání ale může mít pro všechny dotčené kraje zásadní následky.
km | stanice | Sp 1502 (Sp 39822) | Sp 1504 (Sp 39824) | Sp 1506 (Sp 39826) | Sp 1508 (Sp 39828) |
---|---|---|---|---|---|
0 | Plzeň – hl.n. | 7.53 | 11.32 | 15.49 | 19.56 |
1 | Plzeň – Jižní předměstí | | | 11.35 | | | 19.59 |
3 | Plzeň – Skvrňany | | | | | | | | |
8 | Vejprnice | | | 11.42 | | | 20.08 |
11 | Tlučná | | | | | | | 20.10 |
14 | Nýřany | 8.05 | 11.48 | | | | |
19 | Zbůch | | | | | | | | |
22 | Chotěšov u Stoda | | | | | | | | |
26 | Stod | 8.17 | 11.58 | | | 20.24 |
29 | Hradec u Stoda | | | | | | | | |
34 | Holýšov | 8.30 | 12.07 | 16.17 | 20.33 |
36 | Dolní Kamenice | | | | | | | | |
40 | Staňkov | 8.37 | 12.14 | 16.25 | 20.39 |
44 | Osvračín | | | | | | | | |
48 | Blížejov | 8.44 | 12.21 | | | 20.46 |
52 | Milavče | | | | | | | | |
59 | Domažlice | 8.55 | 12.32 | 16.40 | 20.57 |
km | stanice | Sp 1501 (Sp 39821) | Sp 1503 (Sp 39823) | Sp 1505 (Sp 39825) | Sp 1507 (Sp 39827) |
---|---|---|---|---|---|
0 | Domažlice | 5.52 | 10.27 | 14.01 | 17.20 |
7 | Milavče | | | | | | | | |
11 | Blížejov | 6.03 | 10.38 | 14.12 | 17.32 |
15 | Osvračín | | | | | | | | |
19 | Staňkov | 6.11 | 10.45 | 14.19 | | |
23 | Dolní Kamenice | | | | | | | | |
25 | Holýšov | 6.20 | 10.51 | 14.26 | 17.49 |
30 | Hradec u Stoda | | | | | | | | |
33 | Stod | 6.27 | 10.59 | 14.33 | | |
37 | Chotěšov u Stoda | | | | | | | | |
40 | Zbůch | | | | | | | | |
45 | Nýřany | 6.38 | 11.08 – 11.11 | 14.48 | 17.59 |
48 | Tlučná | | | | | | | | |
51 | Vejprnice | 6.44 | 11.17 | 14.54 | 18.05 |
56 | Plzeň – Skvrňany | | | | | | | | |
58 | Plzeň – Jižní předměstí | 6.51 | 11.24 | 15.03 | | |
59 | Plzeň – hl.n. | 6.54 | 11.27 | 15.06 | 18.13 |
- spěšné vlaky jedou v období od 5. června do 31. července 2010
- jízdenky se prodávají ve vlaku
- v období od 5. do 20. června platí akviziční sleva: zpáteční jízdenka 5,–Kč; od 21. června platí standardní tarif dopravce RegioJet, cestujícím však bude uznána zákaznická sleva.
Vzhledem k plánované výluce v úseku Blížejov – Domažlice bude ve dnech 13. – 17. června 2010 zavedena náhradní autobusová doprava. Cestující budou přepraveni autobusy společnosti Student Agency. Doporučujeme sledovat informace na internetových stránkách dopravce a informační letáky ve vlacích.
RegioJet: Znojmo si zaslouží lepší dálkové spojení
Dalším projektem, tentokrát namířeným především na ministerstvo dopravy, je koncept přímého rychlíkového spojení jihomoravského Znojma s Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, kde by vlaky navazovaly na rychlíky ve směru Kutná Hora - Praha a Žďár nad Sázavou. Myšlenka pohodlného železničního spojení Znojemska s Prahou přitom není žádnou novinkou: v podobě rychlíku Dyje existovalo již před lety, a to dokonce se srovnatelnou jízdní dobou oproti dnešním možnostem veřejné dopravy.
Podle RegioJetu je v současnosti Znojmo zbytečně odříznuté od rychlé dálkové dopravy, což by zavedení rychlíků v dvouhodinovém intervalu mohlo změnit – zejména budou–li nasazena vhodná vozidla. Třicetitisícové město na Dyji má dnes paradoxně nejlepší železniční spojení s Vídní, odkud sem po nedávném dokončení elektrifikace trati 248 zajíždějí osobní vlaky, vedené dvoupodlažní push/pull soupravou Wiesel rakouských drah.
Kromě rychlejšího spojení Znojma s Prahou s jediným přestupem hrana-hrana v Havlíčkově Brodě by mohly být rychlíky zajímavé i pro cesty do Jihlavy, kde by jízdní doba 1 hodina 30 minut byla naprosto srovnatelná s autobusem. V případě vypsání tendru ze strany MDČR chce žlutý dopravce na tuto relaci nabídnout jednotky Desiro Classic, které podle něj nejvíce odpovídají požadavkům na jízdní vlastnosti na této trase a poskytují dostatečný komfort pro cesty s jízdní dobou do dvou hodin.
Jančura: EC/IC nepotřebují dotace, raději nové rychlíky
Zpracovaný návrh přímých spojů Znojmo – Jihlava – Havlíčkův Brod teď RegioJet rozešle místním samosprávám na připomínkování. Rozhodující slovo však bude mít ministerstvo dopravy, které veškerou dálkovou železniční dopravu v Česku objednává a spolufinancuje. To se však brání, že na zavádění nových spojů nemá peníze. RegioJet naopak namítá, že řada dálkových spojů je v současnosti státem financována zbytečně – podle majitele společnosti Radima Jančury není důvod subvencovat třeba mezistátní vlaky EuroCity, které by si na sebe měly dokázat vydělat samy.
Absurdním stavem je pak podle žlutého dopravce subvencování i těch vlaků, v nichž je vyloučena vnitrostátní přeprava. Svá tvrzení chce podložit provozem vlastních komerčních spojů od března příštího roku, s jejichž pomocí chce přimět ministerstvo, aby zařazení "vlaků vyšší kvality" do sítě základní obslužnosti přehodnotilo. Současný stav je přitom důsledkem rozhodnutí z prosince 2007, kdy resort dopravy souhlasil s navýšením úhrad o přibližně 600 milionů korun ročně na pokrytí vlaků IC/EC, které předtím ČD provozovaly na vlastní podnikatelské riziko. Podle Jančury by tyto prostředky mohly být využity účelněji na nových rychlíkových linkách a zahuštění intervalů stávajících dálkových spojů.
Samotný projekt rychlého spojení Znojemska se středem republiky již podpořil KORDIS a pozitivně se k němu staví i představitelé obou dotčených krajů – Jihomoravského a Vysočiny – kteří teď chtějí tlačit na ministerstvo, aby novou linku zavedlo. Pokud se tak stane, bude se jednat o první výběrové řízení na provoz dopravy v souladu s novou legislativou EU. RegioJet tak nemá jistotu, že smlouvu na provoz nové relace skutečně získá; podle obchodního ředitele Jiřího Schmidta by už ale i samotné vypsání otevřeného tendru na novou dálkovou linku bylo pozitivním krokem. S ohledem na čas nutný k sestavení jízdního řádu je prvním možným termínem zahájení provozu nových rychlíků prosinec 2011.
Konkurence - dopravní a politická - na jedné koleji: vlevo 810 v barvách ČSSD, vpravo Desiro zarytého kritika ČSSD
Žlutý dopravce svůj záměr prezentoval v pátek na tiskové konferenci za účasti představitelů města Znojma – jak jinak, než právě v mimořádném vlaku do Jihlavy. Myšlenka rychlého železničního spojení se zde dlouhodobě setkává s velkou podporou, zejména v kontextu probíhajícího zkvalitňování dopravní obslužnosti regionu. Po dokončení modernizace tratě do Rakouska teď 1. července Znojemsko čeká integrace do IDS JMK a místní radní netají ambice dopravu dále zlepšovat. Město samotné přitom již má za sebou konkrétní zkušenosti s výběrovým řízením na provoz autobusové dopravy a nové smluvní vztahy s dopravci si pochvaluje jako výrazně výhodnější.
Znojemští představitelé navíc nejsou jediní, kdo je plánům RegioJetu nakloněn. Důležité spojence získala firma minulý týden v řadách krajských zastupitelů Jihomoravského kraje, konkrétně v podobě klubu ODS, který je součástí velké koalice s vítězem krajských voleb, ČSSD. Ti se shodli, že od vedení kraje budou požadovat vypsání výběrového řízení na provoz krajské železnice v nejbližším možném termínu – reálně tedy od roku 2016. Větší problém může mít žlutý dopravce na Vysočině, kde je dlouhodobě ve sporu s náměstkem hejtmana pro dopravu Liborem Jouklem. Dopravce však věří, že i zde převládne snaha o zkvalitnění dopravy nad osobními a politickými preferencemi; o to víc, že rychlíky Znojmo – Havlíčkův Brod by za určitých okolností na základě tendru mohly provozovat i České dráhy.
Zdroj: RegioJet, SŽDC, ŽelPage, Týdeník Sedmička
To trošku přeháníte, protože nově nasazovaný systémový SW pro SZZ ESA 11 (33) se chová takto. Pokud dojde ke ztrátě šuntu, chová se kolejový úsek "jako obsazený" (indikace hnědou barvou úseku a technologickým výpisem) a EZŠ lze zrušit buď povinně dokumentovaným úkonem nebo projetím úseku (vjezd do KÚ samozřejmě na PN). Navíc se jedná pouze o cílové úseky vlakových cest. Ale že by nic nejelo se rozhodně říct nedá, protože k "padákům" návěstidel při EZŠ nedojde, jen nejde povolit jízdu vlaku do úseku s EZŠ na povolující návěst. Původní implementace do GTN pouze upozorňovala na možnost ztráty šuntu.
*) Jestliže cena této "roční poukázky" je podstatně nižší než výdělek za jeden 8. h pracovní den.
ovsem termin "rozhozena releovka" je pro mne prilis obecny. muzete jej trosku rozvest?? nejsem si jisty, ze by za takovy stav mohl Regiojet. jaky je tam posazeny ZZ?? v jakem useku to zaclo?? co to delalo?? a hlavne: CO TO VE FINALE UDELALO?? pak se mozna doberem k nejakemu logickemu vysvetleni (nebot releovky o nicem jinem nez o logice ANO-NE nejsou, zaplat panbuh...). Ale Jancuru bych do toho fakt nemotal, je to dost unfair. ne kazdy ctenar tohoto fora se v releovkach pohyboval a ne kazdej vi, jakej bordel staci udelat jeden podpalenej kontakt, treba...
Pokud tam jsou počítače náprav, vozidlo se neztrácí, ale počítače někdy vyhodnotí kolejovou brzdu, někdy ne a proto úsek zůstane obsazený. Opět: zbytečně vysoká citlivost počítačů náprav, na západ od našich hranic s tím problémy nejsou.
Stačí vám to?
PS: Fakt netuším, jak může vozidlo rozhodit reléovku tak, aby jí zabezpečováci dávali dohromady 4 hodiny. Nešlo náhodou o něco jiného? V nehodové svodce se píše toto: Krahulov, porucha SZZ, PZ č. 5, vliv: R 666 +7, nsl. 1661 (RegioJet) +17, R 665 +2, Os 4814 +5, 4875 +2, 4836 +2, R 668 +2, Os 4877 +2´. Tedy asi to RegioJetem nebylo, když porucha nastala již u předchozího R 666.
Sim: že by jel představitel města Stříbra sám? :-D
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.