..: Dálkovou dopravu ČD čeká radikální proměna :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: CjoctavianPraha — Na březnové prezentaci plánů Českých drah na modernizaci jejich vozového parku sice dráhy poodkryly značnou část svých záměrů, o některých se ale zmínily jen okrajově. ŽelPage proto po upřesnění plánovaných modernizací osobních vozů klasické stavby získala další informace ohledně dálkové dopravy. Proč daly dráhy přednost netrakčním jednotkám a co bude dál s jednotkami Pendolino? Na tyto otázky nám ochotně odpověděl přímo generální ředitel Českých drah Petr Žaluda u příležitosti jeho přednášky na Fakultě dopravní Českého vysokého učení technického v Praze.

„ČD railjet“ realitou

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegis Dozorčí rada Českých drah dala při nákupech zcela nových vozů přednost uceleným netrakčním jednotkám. Důvody jsou prosté; v současnosti probíhají dodávky souprav Siemens Viaggio Comfort pod obchodním názvem railjet pro Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), které získaly díky velkému počtu nakupovaných jednotek (67 kusů) velmi výhodnou cenu. Jedna souprava vyšla rakouské dráhy na 10,6 milionu eur, což je při současném kurzu 271 milionů korun. Při přepočtu na sedadlo (408 míst) to vychází na cca 665 tisíc korun. Pokud bychom přičetli i cenu jedné lokomotivy řady 380, tak se částka dostane na 983 tisíc. Jen pro připomenutí: jedno sedadlo v jednotkách řady 680 vyšlo na více než 1,9 milionu korun.

Součástí výběrových řízení ÖBB na jednotky railjet byla také opce na dodávku dalších kusů za výše uváděnou cenu. Tu ale ÖBB nehodlají plně využít a tak probíhají jednání s ČD, které by rády z této opce nákoupily celkem 16 jednotek. České dráhy tak mohou získat za velice nízkou cenu (něco málo přes 38 milionů za vůz) v poměrně krátké době kvalitní a ověřené soupravy, navíc již schválené pro provoz v České republice, Polsku, Rakousku, Německu a Maďarsku. Prvotní plány předpokládají především nasazení mezi Prahou a Vídní, kde by se nahradily současné soupravy z klasických vozů. Bližší informace o tomto záměru chtějí České dráhy zveřejnit v horizontu několika příštích měsíců.

Cisalpina na prodej

ETR 470, foto: Josef Petrák Petr Žaluda také prozradil, že v současnosti zjišťuje delegace Českých drah možnosti odkupu souprav po zaniklé společnosti Cisalpino. Kromě diskuzí nad případnou prodejní cenou visí zejména otazník nad stavem těchto jednotek, jejich přizpůsobením pro provoz na síti SŽDC a počtem kusů nabízených k prodeji. V případě úspěchu se počítá, po boku již provozovaných pendolin, s obsluhou vozebních ramen Praha – Ostrava (interval 1 h, zde ponechme stranou, v jakém tarifu), Praha – Berlín a Praha – Bratislava. Jen pro doplnění – společnost Cisalpino provozovala celkem 9 devítivozových dvousystémových (3 kV a 15 kV) jednotek ETR 470 a 14 třísystémových (3 kV, 15 kV a 25 kV) souprav ETR 610. Ty si po jejím krachu rozdělily Švýcarské spolkové dráhy (SBB) a Italské dráhy (FS).

Přínos i pro ostatní kategorie vlaků

V případě úspěchu obou výše zmiňovaných záměrů se mohou cestující těšit také na radikální zlepšení i ve vlacích kategorií R a Ex. Už jen nákup railjetů by uvolnil více než sto vozů klasické stavby z vlaků vyšší kvality, které by mohly přejít do klasické rychlíkové vozby. Spolu s komplexními rekonstrukcemi na vozy s klimatizací a jinými moderními prvky, se tak můžeme v poměrně krátké době těšit na zlepšení kultury cestování napříč všemi kategoriemi vlaků dálkové dopravy.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Jony | 29.4.2010 (16:04)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
04.05.2010 (12:58)  
No tech 0:40 na Federera taky nevychazi nijak nepochopitelne...

Takt 15 minut je BLBOST. 500 lidi v kazdem z techto vlaku je BLBOST. To uz rovnou muzes dat takt 5 minut a 1000 lidi v kazdym vlaku a vyjde ti, ze se to splati za 5 let a ze kdyby to nahodou klaplo jenom z poloviny, tak za 10...

Tech 0:40 na RF povazuji za asi 100x pravdepodobnejsi nez tve premisi a to i v pripade, ze bych hral levou rukou

PS: Intenzita dopravy v nejmene rusnem miste D1 je zhruba 40 tisic aut za den. Sice nevim, jestli vsichni tihle lide jedou z Prahy do Brna, ale asi bych se od toho odpichl pri budouci analyze
04.05.2010 (10:24)  
Kruta57: mne ten logicky sedi, predpoklady jsou k dalsim diskusim (prepravni proud by mel byt nekde k dispozici; myslim, ze jste precenil obsazenost a podcenil cenu jizdenky, coz by se mohlo mozna vzajemne vyrovnat)...
V blizsi analyze obvykle naskakuji dalsi naklady, treba udrzba VRT (ktera se neda osulit, jak je v kraji zvykem) a vozovy park. Ale takhle se to dela...
Jinak ja nemam nic proti fantaziim, ale k tomu, aby ty fantazie "zacaly litat", tak je nekdo musi zkomercializovat. Jinymi slovy, tenhle vypocet musi vyjit pozitivne. Tim to ale jen zacina, protoze ten produkt je nasledne treba neustale udrzovat, zlepsovat a neustale premyslet, jak ty sedacky zaplnit a udrzet je plne... Tak to delaji aerolinky a tak to zcela urcite dela i Jancura...
04.05.2010 (7:24)  
> M: Však proto jsem podtržením zvýraznil větu, ve které připouštím, že na některé ty údaje je možná jen statistika / odhad (cena stavby VRT, počet aut na D1...), některé se nedají dobře ani odhadnout (počet lidí, kteří vymění auto za vlak...). Takže spíš než výpočet je to "co by kdyby", nicméně to nevychází až tak děsivě (na což jsem chtěl poukázat). Pokud by jsme to chtěli řešit trochu exatněji, tak by bylo třeba udělat studii o VRT a pak studii o lidech, kteří by ji mohli využívat, což samozřejmě v "diskuzních" podmínkách asi nezvládneme. Jinak pokud tam vidíš konkrétní numerickou chybu nebo nějaké fatální zanedbání faktů, tak klidně na to upozorni. Ale jelikož si to už něudělal, tak předpokládám, že výpočet je dobře a problém je v těch konstantách.
registrovaný uživatel M 
04.05.2010 (2:48)  
No ja taky ne, ale ty jeho vypocty jsou postavene tak trosicku na bazi, ze premyslim nad strategii, jak porazit Federera a reknu si - prvni micek dam erfektni return po lajne, druhej micek da RF dvojchybu, treti micek chip´n´charge a kratas na siti a mam tri brejkboly a to by v tom byl cert, abych aspon jeden nevyuzil...

Krutasi - ta cisla jsou zajimava, nicmene zkus alespon pripustit, ze na dalnici nejsou jen osoby, ktere jedou Praha-Brno. Ne ze by to byla jedina vada toho vypoctu:-))
registrovaný uživatel Luxian  mail  
03.05.2010 (23:59)  
Krutas57: Proti fantaziím nic nemám, naopak. Nebýt fantazie, tak lidstvo není tam, kde je (bráno z vědeckotechnického hlediska).
03.05.2010 (21:56)  
Tomáš Palíček - ale Railjety mají zásuvky
03.05.2010 (18:11)  
Diskuze se zajímavě odvíjí, takže pár reakcí:

> Juraj Kováč: ...vychádzala tam pri návratnosti 30 rokov cena jednosmernej cesty okolo 2500 Kč...
...VRT Barcelona-Madrid, 621 km, 12,376 mld. € (317,32 mld. Kč)...

Řekněme tedy, že na Praha - Brno budu počítat 100 mld. Kč a návratnost 30 let. Pokud se skutečně pokusím trať využít na maximum, tak zde budu mít taktovou dopravu po 15min od 6:00 do 22:00, 500 osob na vlak. (Opět je otázka, zdali to jde naplnit, ale když se vezme v potaz, jak moc aut jezdí po té D1...). Cena jízdenky aktuální, tedy 300Kč. Tedy celkem se z jízdného získá 150K na vlak X 128 vlaků denně = 19,2M denně = 210,24 mld. za těch 30 let. Náklady na trať by tedy čistě hypoteticky tvořily 50% z ceny jízdenky. Samozřejmě uvažuju konstanty, které se dají maximálně odhadout, určitě ne jasně určit. Ale pokud by na jednu jízdu jednoho vlaku stačilo (150 x 500) 75 000 Kč, tak by se to docela i dalo. Bohužel do těch 75K se počítají i náklady na vozový park (při této frekvenci alespoň 10 souprav po 500 místech s Vmax > 200km/h), což taky už asi bude znát. Doufám, že počítám dobře, kdyžtak mě někdo opravte.

Kam by asi tie regionálne vlaky na vedľajších koľajach mohli jazdiť?

Tohle konkrétně bylo myšleno na libovolnou trať tohoto charakteru. Mezi Prahou a Brnem by to asi byla spíš ta nákladní doprava.

> M: D1 je klikata hodne. Treba na rakouskou A2 sice nema, ale k pimce ma hodne daleko... Rovna je dalnice z Brna do Bratislavy, ne do Prahy. Taky o necem jako "nevelkem prevyseni" moc nemuze byt rec

Samozřejmě ne přesně, jen základní obrys. Trať by byla řádově kilometry od D1, kde se celkem najde místo na trať. Za převýšení se omlouvám, koukal jsem jen rychle na Prahu a Brno (převýšení center asi 100m), ale po cestě je pár "kopečků", takže to převýšení je horší, bez tunelů to asi bude problém.

> Všichni další: Ano, je to jen fantazie, o to přece jde. V první polovině minulého století byly lety do vesmíru taky jen fantazie. Mým cílem bylo spíš naznačit, jak by to mohlo vypadat, neříkal jsem, že mám zájem to hned stavět, byl to spíš podmět k nějaké konstruktivní diskuzi, což se do značné míry stalo.
03.05.2010 (18:09)  
Tomáš Palíšek: A ty víš, proč byly ty ETR470 nespolehlivé? A ano, barva sedaček je to nejdůležitější a díky nim se můžou do vlaku začít tlačit davy lidí... ;-)
03.05.2010 (17:48)  
Přidám taky názor: Od Cisalpina bych za žádnou cenu nekupoval 471, protože jak víme, jsou příliš poruchové. zato bych ale od nich koupil pokud možno ETR 610 ( ale nevím, jak vypadají ve vnitř ) a pár jejich osobních vozů, které se povedly.

Co se týče railjetu, tak ty bych nakoupil hned! Nevadí, že by neměly Premium Class! Jsou to´úžasně vypadající vozy z venku i ze vnitř. Jen bych jim dodal 230 V, a hlavně bych přečalounil sedačky 2.třídy, páč toto může odradit cestující od RJ. Ale jinak bych ho nechal tak jak je ( až na ÖBB nápisy ). Ani bych ho nepřebarvoval ( viz. nizozemské ICE 3 ).
registrovaný uživatel M 
03.05.2010 (17:30)  
"Join(t) venture" - no parada. Protoze tohle je taky jaksi jeden z problemu, ktery musi zeleznice resit. Protoze hlaska "vlak je zpozden z duvodu pozdniho prijezdu ze zahranici" je neco hroznyho.
O necem jako nevymenovani personalu na hranicich atd. snad ani nebudu premyslet, protoze MZ by mne ukamenoval predpisama, ktery mluvi zcela jasne, ze neni mozne.

Jinak casto se pise, ze u nas je to ci ono drahe, protoze objednavame malo, zatimco ten ci onen objednava mnohem vic. Pritom pokud je to jenom ve velikosti objednavky, tak se muzeme zpaktovat treba se Slovakama (nebo kymkoliv)...
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko