Nový Jičín — Uplynul rok od rozsáhlých záplav na Moravě, jež poničily značnou část železniční infrastruktury na severovýchodě republiky. Zatímco většina míst, zasažených vodním živlem, byla více či méně navrácena do původního stavu, nebo alespoň zaznamenala první rekonstrukční práce, železniční spojnice Hostašovic a Nového Jičína jakoby nikdy nebyla na seznamu. Původně se město Nový Jičín s koncem tratě 326 nechtělo smířit, nyní ale začíná prosazovat spíše zbudování cyklostezky na tělese trati a počítá s jejím protažením na obě strany. Aktuální náhradní autobusová doprava, která měla být pouze dočasným řešením, tak asi zůstane řešením trvalým. Přitom ještě v létě bylo na zprovoznění této lokálky vyčleněno 80 miliónů ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Trať 326 z Nového Jičína horního nádraží do Hostašovic tak čeká nejspíš smutný konec. Poté, co lokálku 26. dubna 2009 poničila krátká povodeň, zastupitelé Moravskoslezského kraje odmítli dát SŽDC záruku, že zde budou minimálně deset let provozovat pravidelnou železniční dopravu. Tuto garanci přitom SŽDC od objednavatele dopravy požaduje, aby případná investice do opravy měla dlouhodobý smysl. I přes hlasité protesty a petici některých dotčených občanů se však vedení kraje takovým způsobem zavázat nechce, a tak lze očekávat, že trať bude snesena a někdejší provoz budou připomínat pouze nádražní budovy či zachovalé terénní úpravy.
Trať byla otevřena 1. června 1889 a její provoz byl ukončen po téměř 120 letech. Na svých 10 kilometrech dosahuje převýšení 105 metrů a kromě dopravny Nový Jičín hor.n. a stanice Hostašovice se na ní nachází také zastávky Mořkov, Hodslavice a Bludovice. Právě tyto obce na záměr kraje provoz neobnovovat zareagovaly zprvu důrazným protestem, po čase však chtějí místo tratě cyklostezku. V současné době je v postižené relaci dlouhodobě zavedena náhradní autobusová doprava, v níž platí standardní tarif Českých drah. Paradoxem situace ovšem je, že toto řešení je pro dopravce ve skutečnosti finančně výhodnější – provoz autobusové dopravy je totiž vyjde levněji, i když ji objednávají u soukromého dopravce.
Trať 326 je již druhá v pořadí, kterou nejspíše čeká definitivní konec – podobný osud v brzké době čeká také trať 256 Uhřice u Kyjova – Žďánice, kde už Drážní úřad rozhodl o likvidaci. Stanovisko Drážního úřadu k této trati sice ještě nebylo vydáno, ale dá se téměř s jistotou předpokládat, že provoz obnoven nebude. Na druhé straně historie v podobných případech nabízí i možnost malého zázraku, jakým bylo obnovení povodní poničené tratě 293 Šumperk - Sobotín, kdy trať obnovily samy dotčené obce a dodnes na ní provozují drážní dopravu pod hlavičkou Železnice Desná.
Podrobně o přípravách zániku této tratě a jednotlivých rozhodnutích obecních a krajských zastupitelů, stejně jako správce infrastruktury psal server Dopravní net, kde vyšel třídílní seriál: o rozhodnutí zastupitelů města, pokračování jednání o osudu trati a závěrečný komentář.
Zdroje: ČT24, wikipedia.org, Mediafax
Zejména pokud to bude vypadat jako v Praze, kde se při stavbě Nového spojení to "staré" spojení přebudovalo na cyklostezku. Dodnes není zkolaudované (aspoň poud vim), sem tam jsou tam zábrany (dají se přelézt nebo objet) a informační/zákazové tabule, ale lidé co tu cestu využívaji je buď nečtou nebo ignorujou (nakonec je to lepší než jezdit pražskými ulicemi, zvlášt když si představuju, kudy by vedla alternativní trasa).
Jako nejak by to snad mohlo fungovat kdyby ty trate byly propojeny v NJ, pak snad (i kdyz si ani tak nejsem uplne jisty). Neboli se mi to vcelku jasne zda otazka na mesto NJ, zda dokaze zaridit propojeni svych dvou trati, jinak to namoudusi za obnovu nestoji. Ani osobni, ani nakladni.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie.php?search=extend&trat=326_1&st1=&st2=&parent=all&title=&id_autor=all&sort=title&smer=asc
Kdybych před těmi několika málo lety tušil, že se tam už s vlakem nikdy nepotkám, asi bych ji býval navštívil častěji. Mimochodem - právě na této trati se páni fírové učili jezdit s prevními RegioNovami v MS kraji... :o)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.